Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, March 31, 2009

Antara 9 Mimpi Nabi Muhammad SAW

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:

"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan........"

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.


2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab,tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di halang dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang - benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru k epada mereka agar menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya,maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW: "SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT"

Baca Seterusnya......

Petua Tradisional Melayu

1. PENYAKIT ASMA ATAU LELAH - Cari daun kecubung dan bunganya, di tumbuk hingga halus kemudian dijemur sampai kering. Setelah kering di curahkan air hujan sedikit lalu di panggang. Setelah kering lagi dibuat campuran tembakau untuk merokok bagi penderita penyakit asma tersebut tiap-tiap hari sekali. Cara yang lain - Tangkap seekor keluang lalu sembelih. Setelah di kupas kulitnya cuci dagingnya yang bersih dengan air kapur agar tidak berbau, sesudah itu buatlah resepi menurut kesukaan. Ulang 3 hari berturut-turut dalam tempoh 3 bulan. InsyaAllah.


2. BISUL PADA LEHER - Penyakit yang bengkak pada kelenjar leher dapat di cegah dengan cara menghindarkan makanan yang lazat dan tidak meminum susu terlalu banyak dan tidak makan jenis makanan yang bergula. Penyakit ini dapat di ubati dengan perahan limau nipis, perahan kunyit dan madu murni. Minymlah sedikit demi sedikit sampai 2 atau 3 sudu makan. Selain itu usahakanlah mandi air hangat sambil membaca Bismillah 7 kali sampai mengeringat/peluh keluar. Ulangi beberapa kali. InsyaAllah.

3. AIR SUSU IBU BERLEBIHAN - Ambil segenggam bunga melati atau bunga mawar kemudian tumbuklah bunga tersebut hingga lembut kemudian taruhlah pada kapas, maka tempelkanlah pada payudara sebelum mandi. InsyaAllah.

4. MUDAH MELAHIRKAN ANAK - Pada waktu anda hamil 6 bulan, minumlah sesudu minyak kelapa seminggu 3 kali, dan apabila kandungan anda sudah berumur 9 bulan lakukanlah setiap hari. Dan jangan lupa berdoa dengan penuh keyakinan setiap hari dan setiap malam.InsyaAllah.

5. AIR SUSU SUPAYA LANCAR - Makan setiap hari kulup dari daun kecipir atau daun ketela yang berwarna merah, atau juga daun betik. InsyaAllah.

6. BUANG AIR BESAR DARAH - Pesakit harus banyak berihat, kemudian ambil beberapa lembar daun jambu yang muda, dan biji buah oisang(pisang yang banyak biji). Setelah mengupas kulitnya, parutlah pisang itu lalu campur dengan daun jambu yang muda dan tumbuk sampai halus, munim air perahan pisang berserta daun jambu tersebut. Ulangi beberapa kali. InsyaAllah.

7. PENYAKIT KURANG DARAH - Ambil 3 kerat lempuyang sebesar jari tangan, Gula jawa secukupnya, kunyit secukupnya, Caranya parut lempuyang dan kunyit tersebut lalu dibubuhi gula jawa da di perah. Kunyit dan lempuyang tersebut jangan di kelupas kulitnya. Kemudian redbutlah dengan air sebanyak 3 gelas, Apabila dicuba kurang manis, maka tambahlah gula jawa secukupnya. Biarkanlah sampai mendidih hingga airnya tinggal 1 gelas, setelah dingin minumlah sampai habis. Dan setiap hari harus membuat 1 gelas, minum apabila hendak tidur. Dan ulang beberapa kali dalam tempoh empat bulan. InsyAllah.

8. MABUK KENDERAAN. - Sebelum naik minumlah dulu madu yang murni di campur dengan garam sedikit, dengan cara minum 3 sudu madu yang dibubuhi sedikit garam tadi. InsyaAllah.

9. TERKENA AIR PANAS. - Sapulah segera dengan ubat tapal gigi, maka bahagian yang terkena panas tersebut tidak akan mengembang dan tidak terasa panas lagi . InsyaAllah.

10. LUKA MEMAR(luka membiru). - Luka seperti kena pukul, kena benda yangg keras, tersepit pintu, jatuh. maka caranya ambil sebuah gosokan kayu cendana atau kayu cendana, bawang merah dan putih secukupnya, daun jambu muda 3 lembar, di tumbik halus bawang merah, bawang putih dan daun jambu, tersebut dan campurkan dengan gosokan kayu cendana bersama ir, tunggu apabila sudah berubah warna kecoklat-coklatan, ambil kapuk kapas celupkan pada air tersebt dan balutkan pada yang luka. InsyaAllah.

11. SAMAK GIGITAN ATAU JILATAN ANJING - Anjing adalah satu binatang digolongkan buas, dalam ajaran Islam barangsiapa yang digigit anjing pasti terkena najis, Adapun cara menyucinya ialah; dibasuh sampai tujuh kali termasuk satu air yang bercampur dengan tanah yang suci. Sekiranya luka gigitan tersebut parah cara mengubatnya ialah; ambil buah atau biji yang nama permukaannya memakai huruf B, M T dan A, contoh Bawang putih, bawang merah, melinjo atau daunnya temu lawak daunnya atau tunggaknya. Semuanya itu di tumbuk halus dan dibubuhi dengan minyak pirtus, lalu balutkan pada yang luka. InsyaAllah afiat.

12. LEMAH ALAT KELAMIN - Ambil buah delima yang kecut perah dan ambil airnya kira-kira 100% kemudian gula 50% jadikan di atas api hingga mengental seperti madu, setelah dingin baru di makan. InsyaAllah.

13. BENGKAK-BENGKAK MERAH DI BADAN - Ambil sepotong kunyit kemudian parut kunyit tersebut lalu bubuh kapur sirih dan air. Kemudian panaskanlah ramuan itu di atas api, setelah dingin sapukan pada bahagian yang bengkak-bengkak. InsyaAllah.

14. BISUL - Ambil tangkai daun sirih dan tumbuk perlahan-lahan lalu celupkan pada minyak kelapa, kemudian bakar tangkai daun sirih tadi sehingga panas untuk di tempelkan pada bahagian yang bisul. Seterusnya sapukan tangkai daun sirih yang telah di bakar pada bahagian yang membengkak, dengan membubuh kapur sirih sedikit pada bahagian yang luka beberapa kali. InsyaAllah.

15. BENGKAK GUSI - Ambil 5 lembar daun jarak, 1 liter air biasa & di tambah 1 sudu air kapur. Rebus ramuan tersebut sampai mendidih , kemudian setelah dingin air rebusan dari ramuan itu di minum, dan dibuat berkumur-kumur. InsyaAllah.

16. BARAH - Ambil kapur secukupnya, daun sirih secukupnya, madu secukupnya. campur semua hingga sampai lumat, sesudah lumat oleskan pada yang sakit sehari 3 kali, InsyaAllah.

17. BATUK GATAL - Ambil 5 biji kencur, kemudian kuoas dan cuci hingga bersih, setelah itu kunyah dengan di campur garam sedikit, lakukan berulang-ulang kali . InsyaAllah.

18. TEKANAN DARAH TINGGI - Gunakan taring 3 taring bawang putih yang kecil sahaja, di tumbuk alau di sedu dengan air masak kemudian minum sesudah sarapan pagi selama seminggu berturut-turut. InsyaAllah.

19. TERKENA KACA - Ambil daun betik kemudian di tumbuk halus dan di bubuhi garam sedikit., tempelkan pada luka yang kena kaca lalu balut dengan kain yang bersih. InsyaAllah.

20. SAKIT GIGI - Ambil beberapa keping kulit pohon mangga, setelah di cuci masukan kedlama belanga dibubuhi air kira 2 gelas lalu rebus sampai mendidih, dan di perkirakan airnya tinggal 1 gelas, setelah panasnya menurun , pakailah berkumur-kumur sehari 3 kali, nsyaAllah.

21. GAGAP - Setiap hari Jumaat menjelang petang bawa pesakit(kanak-kanak) itu keluar rumah dengan berdoa kepada Allah SWT agar anak tersebut dihindarkan dari kegagapan, lalu disertai dengan pukulan-pukulan pada mulutnyadengan daun sirih. nsyaAllah, lakukan dengan sungguh-sungguh dan bertawakal kepada Allah SWT.

22. GATAL-GATAL KERANA GIGITAN SERANGGA - Ambil 2 buah kemiri dan sepotong kunyit sebesar jari kelingking. Pangganglah 2 bahan tersebut lalu tumbuklah sampai halus, kemudian sapukan keseluruhan bahagian yang gatal. Dengan cara dan khasiat dari ramuan tersebut maka keesokan harinya gatal-gatal itu akan hilang. Ulangi sehingga berjaya. InsyaAllah.

23. GIGI BERLUBANG YANG BERDENYUT - Ambil getah buah betik yang masih muda, masukan pada gigi yang berlubang dengan memakai kapas yang bersih secukupnya. Atau ambil 5 biji buah belimbing kemudian makan belimbing tersebut yang dicampur dengan garam sedikit. InsyaAllah.

24. HIDUNG KELUAR DARAH- Ambil buah delima yang rasanya kecut, pergunakan kulit dan isinya, kemudian masaklah bercampur dengan madu, sampai sungguh-sungguh menjadi minyak. Titiskan pada hidung yang kena penyakit tersebut. InsyAAllah.

25. JERAWAT - Ambil sebungkus kecil daun teh, kemudian seduhlah dengan air secukupnya yang benar-benar telah mendidih, lalu panaskan muka anda yang berjerawat itu dengan wap air seduhan teh tadi. Lakukan berulang-ulang. Atau ambil sebiji kentang , kupas dan potong tipis-tipis, lalu tempelkan potongan kentang itu ke seluruh muka dan biarkan hingga warna kentang itu menjadi keabu-abuan dan kering. InsyaAllah. Atau Pada malam hari menjelang tidur basuh wajah dengan air hangat, kemudian gosok dengan tamato yang sudah masak betul dan dibelah lebih dahulu, biaekan gosokan tomato itu menjadi kering dengan sendirinya, maka keesokan harinya tinggal membasuh kulit muka dengan air hangat dan bersihkan. Ulangi bebarapa kali. InsyaAllah.

26. KURAP ATAU PANAU - Ambil belirang secukupnya, ditumbuk halus, minyak kepala secukupnya, air limau nipis secukupnya, setelah itu campur dan lumatkan dengan sungguh-sungguh, lalu sapu pada penyakit kurap atau panau tersebut dan ulangi beberapa kali, InsyaAllah.

27. SAKIT MATA - Ubati dengan air rebusan daun sirih, dicampur sedikit garam. Cara membuatnya, ambil 3 helai daun sirih yang bertemu urat setelah dicuci, rebus dan campurkan garam sedikit. Setelah dingin tapis dengan kain putih yang bersih lalu cucilah mata dengan air sirih tersebut, dengan cara mengelip-ngelipkan kelopak mata di dalam air. Lakukan berulangkali. Telah di bukti kemujarabannya. InsyaAllah.

28. TERCUCUK PAKU BERKARAT - Ambil segera seulas bawang merah yang masih berdaun, kupas kulitnya, kemudian celupkan kedalam minyak kelapa, lalu panggang di atas perapian. Setelah bawang merah itu menjadi panas ( kira-kira kulit dapat menahan kepanasan ), tempelkan pada bahagian yang terluka berulang-ulang. Ulangi 2 kali sehari. InsyaAllah.

29. MEREDAKAN SAKIT JANTUNG - Ambil sebiji buah pala. Mula-mula parut pala itu, kemudian masukkan kedalam gelas dan bubuhi gula secukupnya, tuang air mendidih kedalam gelas itu, apabila airnya menjadi dingin, minumlah samoai habis, lakukan berulang ketika sakit. InsyaAllah.

30. MENCEGAH RABUN MATA - Mata rabun ada 2 macam, rabun dekat dan rabun jauh. Rabun dekat biasa dialami oleh orang yang berusia 40 tahun keatas. Tetapi rabun jauh menyerang segala umur. Dan biasanya rabun jauh adalah pembawaan sejak lahir. Untuk mengubati penyakit demikian, orang dapat menambah vitamin A di dalam dirinya dengan cara memakan lobak putih. Disamping itu harus pula banyak melihat pemandangan yang serba hijau di pagi hari, misalnya sawah-sawah, gunung-gunung dan lain sebagainya.

Baca Seterusnya......

Tuesday, March 24, 2009

Semua Makhluk Allah Bertasbih

Semua makhluk Allah berzikir dan bertasbih (subhanallah) mengingatinya.
Al-Israa [44] Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.

Semut dan katak juga berzikir kepada Allah. Dari Ibn Abbas bahawa nabi SAW telah melarang daripada membunuh 4 jenis binatang: semut, lebah, belatuk dan nuri.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Dari Rasulullah s.a.w: Sesungguhnya pernah seekor semut menggigit salah seorang Nabi lalu Nabi tersebut menyuruh supaya membakar sarang semut tersebut, tetapi Allah menurunkan wahyu kepadanya: Apakah hanya gara-gara seekor semut menggigitmu lantas kamu akan binasakan satu umat yang selalu membaca tasbih.


Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) said : “Its croaking is Tasbeeh. Narrated by An-Nas’ai. (suara katak itu tasbih, memuji Allah, Riwayat An-Nasai). Hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Umar “Janganlah kamu membunuh katak kerana bunyi menguaknya adalah tasbih”. Manakala hadis daripada Anas bin Malik pula “Kamu jangan membunuh katak kerana ia pernah melalui (melintasi) di atas api Ibrahim serta membawa air di dalam mulutnya dan menyemburkannya ke atas api”.

Dalam hadis disebut binatang yang tidak bertasbih memuji Allah akan menjadi buruan manusia, manakala pokok yang tidak bertasbih akan menjadi kering.
“akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka.” . Hanya Nabi Sulaiman yang diberikan ilmu untuk memahami bahasa binatang. An-Naml [16] Dan Nabi Sulaiman mewarisi (pangkat kenabian dan kerajaan) Nabi Daud dan (setelah itu) Nabi Sulaiman berkata: Wahai umat manusia, kami telah diajar mengerti bahasa pertuturan burung dan kami telah diberikan serba sedikit dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan); sesungguhnya yang demikian ini adalah limpah kurnia (dari Allah) yang jelas nyata.

Malah anjing juga beriman kepada Allah dan menjadi pembela sahabat Nabi. Anjing juga digunakan oleh Allah untuk menasihati seorang wali. Kisah orang yang memaki Abu Bakar dan Umar digigit anjing Kisah Allah mengajar walinya melalui seekor anjing

Kiamat tidak akan berlaku selagi ada orang zikir, tasbih dan sebut nama Allah. Tidak berlaku kiamat sebelum Allah tamatkan perkhidmatan orang Islam. Allah buat dunia ini bulat supaya setiap masa (24 jam) ada sahaja orang beribadat dan mengingatinya. Sebab itulah waktu solat,puasa dan raya tidak sama di semua tempat. Dunia tidak boleh kosong dari hubungan dengan Allah. Kita (umat Islam) ini penawar kepada dunia. Selama mana kita patuh pada Allah, selama itulah dunia bertahan. Bila dekat kiamat, Allah matikan semua orang Islam, cabut Al-Quran dari hati orang Islam.
“Kiamat tidak akan berlaku selagi masih ada orang yang menyebut perkataan “Allah, Allah.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Baca Seterusnya......

Cara Rasulullah S.A.W. Mengelak Dan Menyembuhkan Penyakit

Petikan dari buku Cara Rasulullah S. A. W. mengelak dan menyembuhkan penyakit

PENYEBAB ROSAKNYA BADAN

Perkara yang menyebabkan rosaknya badan Iaitu perasaan runsing, gelisah, lapar dan tidak tidur malam (bukan tujuan qiyamullail)

MENERANGKAN PENGLIHATAN

Perkara yang boleh menerangkan pandangan dan menyejukkan hati iaitu melihat pada warna hijau, melihat air yang mengalir, melihat orang/barang yang disayangi dan melihat buah (dedaun). Perkara yang boleh menggelapkan pandangan iaitu berjalan tanpa alas (berkaki ayam), menyambut waktu pagi dengan wajah murka (masam), banyak menangis dan banyak membaca tulisan yang kecil-kecil.


PENYEBAB WAJAH BERSINAR

Perkara yang boleh menyebabkan wajah kelihatan kering (hilang cahaya) iaitu berdusta, tidak mempunyai perasaan malu, banyak bertanya tanpa ilmu dan banyak berbuat dosa. Perkara yang boleh menyebabkan wajah bersinar iaitu menjaga maruah, jujur, dermawan dan takwa.

PERASAAN BENCI

Perkara yang menyebabkan perasaan benci iaitu sombong, dengki, berdusta dan suka mengadu domba.

PERKARA YANG MENDATANGKAN DAN MENYEKAT REZEKI

Perkara yang boleh menyebabkan datangnya rezeki iaitu Qiyamullail (beribadah di waktu malam selepas tidur), banyak membaca istighfar di waktu sahur (masa sebelum masuk waktu subuh), bersedekah dan berzikir di waktu pagi dan petang. Perkara yang menyebabkan rezeki tersekat iaitu tidur di waktu pagi, sedikit mengerjakan sembahyang, malas dan khianat.

KEFAHAMAN DAN INGATAN

Perkara yang boleh menyebabkan rosaknya ingatan dan kefahaman iaitu sentiasa makan buah yang masam, tidur pada tengkuk (belakang kepala), hati sedih dan fikiran runsing. Perkara yang menyebabkan bertambahnya daya ingatan dan kefahaman iaitu kegembiraan hati, sedikit makan dan sedikit minum, mengawal makanan dengan sesuatu yang manis dan berlemak serta mengurangkan kelebihan yang memberatkan badan.

Maksud firman Allah:

Dan sesungguhnya kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunaknnya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. (Al A'raaf: 179)

Kejayaan setiap manusia adalah dalam agama (islam). Sejauh mana ia taat kepada Allah, Ikut sunnah nabi SAW.

Baca Seterusnya......

Kebaikan Mandi Songsang

"Mandi songsang adalah satu kaedah terapi yang amat hebat dan menghasilkan kesan yang menakjubkan kepada pengamalnya."

Apakah itu mandi songsang?

Lazimnya pada masa sekarang ramai orang akan mandi dengan menjiruskan air bermula pada bahagian kepala. Situasi ini sebenarnya akan memberikan kesan yang buruk pada kesihatan diri.


Sistem saraf pendarahan otak akan mengecut kerana siraman air tersebut. Ini akan membuatkan sistem otak akan terjejas. Cara mandi biasa akan menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lemah. Seluruh sistem hormon dan kimiawi badan adalah diatur dan disettingkan di dalam kepala, maka cara mandi biasa lebih banyak akan memberikan impak yang buruk kepada sistem pertahanan badan.

jadi, apa itu mandi songsang?
Mandi songsang adalah amalan membasahkan tubuh badan bermula dari kaki dan beransur-ansur membasahi bahagian atas badan kemudian diakhiridengan kepala. (kecuali mandi hadas besar dimulakan dari siraman di kepala.)

KEBAIKAN DAN KELEBIHAN (INSYAALLAH)
1) Menjadikan pengamalnya awet muda dan fresh.
2) Mengembangkan salur darah otak-menjadikan sistem darah di bahagian otak jadi bertambah baik untuk berfungsi.
3) Menjadikan sistem pertahanan badan akan bertambah baik fungsinya seterusnya menjana sistem hormon badan dengan lebih hebat untuk tahap kesihatan yang maksimum.
4) Mengurangkan tekanan (stress) yang telah dihasilkan oleh otak.
5) Melancarkan perjalanan darah.
6) Menjadikan pengamal semakin pintar.
7) Meninggikan daya ingatan.
8) Mengelakkan atau mengurangkan sakit kepala.
9) Menjadikan state mood yang tenang dan ceria.
10) Menjadikan jiwa sentiasa bersemangat.
11) Memiliki daya ketahanan mental.
12) Menambahkan semangat berani.
13) Menguatkan gusi dan gigi dan banyak lagi yang akan diketahui apabila mula diamalkan.

Baca Seterusnya......

Wednesday, March 18, 2009

RABUN MATA

Apakah maksud rabun mata?
Jenis-jenis rabun mata
Tanda-tanda rabun mata
Selain kabur penglihatan, apakah masalah lain yang mungkin timbul?
Apakah rawatan yang ada?

Apakah maksud rabun mata?

Cahaya melalui kornea (bahagian lutsinar di mata) dan lensa sebelum jatuh ke atas retina (retina ialah lapisan yang melitupi bahagian belakang mata dan mengandungi urat saraf). Mata perlu membiaskan cahaya supaya imej yang jelas dapat difokuskan ke atas retina. Rabun mata bermaksud mata tidak dapat membiaskan cahaya dengan baik dan ini menyebabkan penglihatan menjadi kabur.


Jenis-jenis rabun mata

1. Rabun dekat(hyperopia)
Ini adalah penyakit rabun mata yang paling lazim di kalangan kanak-kanak dan remaja dan boleh disebabkan oleh keturunan. Kanak-kanak yang rabun dekat memiliki bentuk kornea yang terlalu melengkung atau bola mata yang terlalu panjang. Ini akan menyebabkan cahaya difokuskan ke bahagian hadapan retina dan bukannya ke atas retina seperti yang sepatutnya.

Rabun dekat biasanya dapat dikesan ketika kanak-kanak memulakan alam persekolahan, seawal-awalnya ketika berumur 6 tahun. Pada umur remaja (ketika tubuh badan membesar dengan cepat), rabun dekat mungkin akan menjadi lebih serius. Bagaimanapun kadar kerabunan ini akan menjadi lebih stabil pada umur 20-40 tahun.

2. Rabun jauh(myopia)
Ini terjadi apabila bentuk kornea kurang melengkung atau bola mata terlalu pendek dan menyebabkan cahaya bertumpu ke bahagian belakang retina. Bayi dan kanak-kanak kecil lebih cenderung untuk rabun jauh. Keadaan ini akan menjadi lebih baik apabila mata semakin membesar dan menjadi lebih panjang.

3. Astigmatism
Ini terjadi apabila bentuk kornea tidak sekata dan membiaskan cahaya ke arah yang berlainan. Ia boleh wujud bersama penyakit rabun mata yang lain.

Tanda-tanda rabun mata

Rabun dekat(myopia)

* Objek dekat boleh dilihat dengan jelas tetapi objek jauh menjadi kabur
* Kanak-kanak mungkin akan mengecilkan mata apabila cuba melihat objek yang jauh
* Kanak-kanak sekolah tidak dapat melihat papan hitam dengan jelas
* Kanak-kanak mungkin meletakkan buku dekat ke muka ketika membaca

Rabun jauh(hyperopia)

* Objek dekat menjadi kabur tetapi objek jauh boleh dilihat dengan jelas
* Kanak-kanak mengalami masalah ketika membaca atau menulis
* Kanak-kanak mungkin akan mengadu mata menjadi penat setelah membaca selama beberapa jam
* Kanak-kanak dengan rabun jauh juga boleh juling

Astigmatism

* Objek dekat dan jauh kelihatan tidak sempurna dan kabur.
* Kanak-kanak akan mengadu mata menjadi penat dan sakit kepala
* Penglihatan yang kabur ini mungkin lebih cenderung dalam arah yang tertentu sahaja
* Kanak-kanak biasanya boleh melihat garisan menegak lebih jelas dari garisan melintang, atau kadangkala sebaliknya

Selain kabur penglihatan, apakah masalah lain yang mungkin timbul?

* Mata merasa penat dan sakit kepala
* Isu keselamatan : contohnya, apabila menunggang basikal, kanak-kanak yang mempunyai masalah rabun mata yang serius boleh membahayakan dirinya dan orang lain
* Tidak dapat hidup seperti kanak-kanak normal dan mungkin menjejaskan kualiti hidup
* Rabun dekat yang terlalu serius akan meningkatkan risiko retina tercerai dari bahagian mata (retinal detachment) dan ini boleh menyebabkan buta.

Apakah rawatan yang ada?

* Cermin mata atau kanta lekap adalah rawatan biasa untuk masalah ini
* Kanak-kanak lebih sesuai menggunakan cermin mata
* Kanak-kanak yang lebih besar mungkin boleh menggunakan kanta lekap jika mereka boleh memakai dan menanggalkannya dengan baik. Mereka juga harus menanggalkan dan mencuci kanta lekap mengikut saranan doktor.
* Pembedahan untuk membetulkan rabun mata tidak digalakkan untuk kanak-kanak kerana mereka masih membesar.

Baca Seterusnya......

Saturday, March 14, 2009

10 Cara Untuk Membina Harga Diri Anak Anda

Kanak-kanak yang ada harga diri adalah optimistik, bijak hadapi tekanan,
mampu mencari penyelesaian dan biasanya bangga dengan diri mereka.Harga diri ialah kepercayaan pada diri sendiri yang kanak-kanak ada terhadap diri mereka. Cara mereka menilai diri akan mempengaruhi motivasi, sikap dan tingkah laku mereka dalam setiap situasi dan terhadap setiap orang yang mereka berinteraksi.Harga diri ialah aspek penting membayangkan cara mereka menghadapi cabaran kehidupan. Kanak-kanak yang ada harga diri yang tinggi biasanya cemerlang di sekolah dan bersedia mencuba perkara baru. Kebiasaannya, mereka lebih gembira dan sihat berbanding kanak-kanak yang rendah harga diri.


Disebabkan harga diri bermula dari kecil, ia penting untuk anda memainkan peranan aktif dalam membantu anak anda meningkatkan harga diri. Inilah beberapa langkah mudah sebagai permulaan.

1. Tiada Perbandingan
Elakkan membanding anak anda dengan anak jiran, saudara mara atau rakan. Ia tidak memotivasikan anak anda untuk melakukan yang terbaik (untuk membesar lebih tinggi atau berlari lebih laju). Sebaliknya, anda memperbesarkan kelemahannya dan dia berasa dia mengecewakan anda.

2. Ketepikan Jenaka
Jangan berjenaka tentang kekurangan fizikal, penampilan atau keturunan. Kukuhkan kepercayaan bahawa yang anak anda sempurna tidak kira ketinggian atau berat badan dan kasih sayang anda tiada penghujungnya.

3. Jangan Memberi Gelaran
Jangan merendah-rendahkan anak anda. Jangan menggelarnya “lembab” atau “bodoh” jika dia gagal melakukan sesuatu. Sebaliknya, cadangkan apa yang boleh diperbaiki dan hulurkan bantuan sekiranya diperlukan.

4. Elakkan Hukuman Automatik
Elak hukuman automatik. Contohnya, menghukum anak kerana tidak menghabiskan makanan akan membuatkannya benci makan. Cuba jelaskan peraturan waktu makan dan beri hadiah sekiranya peraturan dituruti. Disiplin seharusnya adil, tegas dan mesra.

5. Sentiasa Positif
Jika anda ingin berkata sesuatu yang negatif, hentikanlah. Tak sudah-sudah bercakap aspek negatif tentang anak anda (contohnya, bercerita kepada saudara mara yang anak anda kencing malam) akan menunjukkan padanya yang anda mementingkan personaliti itu sahaja.

6. Ucap Selamat Tinggal Kepada Momok
Jangan takutkan anak anda dengan hantu, raksasa atau polis jahat. Ia mungkin berkesan untuk jangka pendek tetapi membawa kepada fobia dalam hidupnya kelak. Kanakkanak yang selalu ditakutkan hantu akan takut tempat gelap dan membina personaliti yang percaya perkara karut.

7. Elakkan Anak Anda Berasa Serba Salah
Jangan buat anak anda berasa bersalah akibat bersikap “jahat” kerana perasaan itu akan membuatnya lebih risau, menyalahkan diri sendiri malah menjadi lalai dalam jangkamasa panjang. Sentiasa berkomunikasi dengan jelas, tetapkan harapan munasabah dan elak dari menyalahkannya sekiranya kesalahan terjadi.

8. Adakan Masa Bersama
Cipta kenangan menyeronokkan bersama anak anda. Suka memancing? Rancang aktiviti memancing dan bawanya bersama. Dengan menyertakan anak anda dalam masa riadah anda, ia akan membuatnya berasa penting dan dihargai.

9. Didik Berdikari
Daripada melakukan segalanya untuk anak anda, tanyalah dia, ”Bagaimana boleh saya bantu kamu?” Biarkan anak anda mebuat keputusan dan benarkan dia melakukan kesilapan dan belajar melaluinya.

10. Tingkatkan Pujian
Kanak-kanak memerlukan pujian dan penegahan positif. Ini akan membantu mereka percayakan diri sendiri dan memahami yang anda (dan orang lain) turut mempercayai dirinya.

Membawa Pembelajaran Dalam Kehidupan. Ingin mengajar anak anda tentang monyet? Lupakan buku bergambar. Bawa anak anda ke zoo dan tunjukkan dia monyet yang sebenar!

Anda menyediakan bekalan makanan tengah hari sementara si kecil pula sibuk memakai kasutnya. Anda berdua akan pergi ke taman hari ini dan ianya pasti menyeronokkan!

Ini adalah kerana anda ingin mengikuti pelajaran yang diajar di tadika dan gurunya baru selesai mengajar nama bunga bungaan. Anda ingin menguji pengetahuannya: berapa jenis bunga yang boleh dikenalpastinya? Yang menggembirakan anda (dan anak anda), dia berjaya menamakan kebanyakan bunga di taman tersebut! Ia pasti lebih menyeronokkan untuk melihat benda sebenar jika dibandingkan kad bergambar di tadika.

Ini adalah contoh mudah bagaimana anda dapat menjadikan pembelajaran sesuatu yan menyeronokkan untuk anak anda. Selain mengetahui apa yang dipelajari oleh anak anda di tadika, adalah penting untuk mengulangkajinya di rumah. Ia memberikan peluang kepada anak anda untuk mengaplikasi apa yang telah dipelajarinya di tadika.

"Perlukah anak saya mengulangkaji apa yang telah dipelajari di tadika? Tidak cukupkah perhatian yang diberikannya sewaktu di dalam kelas?"

Tidak. Pembelajaran bukan sahaja berlaku di dalam kelas. Dengan menggalakkan anak anda mengaplikasi tentang apa yang telah dipelajarinya, anda membantunya mendapat lebih banyak informasi dan memahami sesuatu subjek dengan lebih baik. Dia akan lebih terdorong untuk memberikan lebih perhatian di dalam kelas, kerana tahu dia harus ‘berlatih’ pelajarannya untuk ibubapanya kemudian.

Baca Seterusnya......

Rawatan Batu Karang tanpa Pembedahan

Alternatif 1
Dianggarkan 20% penduduk dunia akan menimpa sakit batu karang (gallstones) dalam pundi-pundi hempedu (gall bladder) dalam hidup mereka. Angka ini tidak mengambil kira batu karang yang terkumpul dalam hati dan salurannya, bermakna hati yang menghasilkan batu karang, kemudain mengalir ke pundi-pundi hempedu.

Ramai dokor naturopati menyatakan semua orang ada batu karang. Rawatan mengeluarkan batu karang tanpa pembedahan boleh dibuat sendiri pada hujung minggu.


Tetapi sebelum membuat rawatan nyah keluar (liver and gall flusing) ini, anda dinasihatkan meminum jus epal segar 3 kali sehari selama 5 hari, iaitu Isnin hingga Jumaat. Jus apple hendaklah dikisar halus (blended) dengan air berstruktur (hexagon living water).
tujuan meminum jus epal ialah untuk melembutkan batu karang sebelum dinyah keluarkan. Selain air jus epal boleh juga menggunakan titisan trace minerals sebanyak 30 titis sehari selama dua minggu.

Pada hari Jummat malam Sabtu, bancuhkan 1/2 cawan minyak zaitun dara (virgin olive oil) dengan 1/2 cawan grape juice atau orange juice dan sebiji jus lemon segar. Madu juga boleh ditambahkan.

Setelah minum campurna ini, pergilah tidur dengan berbaring dengan sebelah kanan dan lutut dinaikkan ke dada.

Hari keesokkan harinya, bila bangun pagi, minum dua gelas air dengan 15 titisan trace minerals sebelum pergi ke tandas.
InsyaAllah anda akan melihat batu karang keluar tanpa rasa sakit.

Alternatif 2
Langkah-langkah untuk mengelak dan mengurangkan batu karang (lkidney-stones):

1. minum banyak air heksagon (8 gelas)
2. kurangkan makan malam
3. elakkan air berkarbonat dan air mineral
4. makan banyak makanan kaya magnesium seperti beras perang, pisang, oat, barli, bran
5. kurangkan makan daging dan banyakkan protein sayuran
6. elakkan makanan terlalu kaya dengan kalsium seperti susu dan keju
7. kurangkan kafein, dan makanan terproses seperti gula, garam
8. makan banyak sayuran dan buahan
9. hadkan suplemen vitamin C ke 2,000mg sehari
10. kurangkan makanan kaya oxalae seperti bayam, rubab, keladi, asparagus, beet, cokolat, teh hitam, strawberi dan kacang bean.
11. makan lemon dapat mebantu mengurangkan batu karang - satu keping potongan lemon dihidang bersama masakan daging atau ikan, juga untuk memecahkan lemak. Juz lemon dalam air swam - waktu pagi dan malam, juga membantu memecahkan dan menyahkan batu karang.
12. minum teh herba stone breaker (Phyllanthus Niruri) , nama lain : daun marisan, dukong anak, amin buah, rami buah, turi hutan. teh herba ini dapat mecahkan dan menyahkan batu karang.
13. minum air kelapa muda tanpa ditambah gula

Alternatif 3
Hikmat alam semesta. renungkan.

Allah(pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubanh yang tak tebus, yang didalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yanh di nyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya). Cahaya di atas cahaya pada cahaya(berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. An Nuur ayat 35.

2. Maka hendaklah manusia itu memperhatikan makananya. Sesungguhnya Kami benar-benar telah mencurah air (dari langit). Kemudian Kami telah belah bumi dengan sebaik-baiknya, lalu Kami tumbuhkan biji-bijian di bumi itu, anggur dan sayur-sayuran, zaitun, dan pohon kurma, kebun-kebun (yang) lebat, dan buah-buahan serta rumput-rumputan, untuk kesenanganmu dan untuk binatang-binatang ternakmu. Abasa ayat 24 hingga 32

3. Minumlah minyak zaitun dan berminyak dengannya kerana sesungguhnya dia adalah daripada pokok yang di berkati. At-Tirmidzi

Batu hempedu terjadi disebabkan jus hempedu telah mencapai takat tepu. Sama juga macam batu karang (air kencing), kurang minum air jadi ia sampai takat tepu akan bentuk batu karang, sebab itu kena minum air banyak, air kencing jadi cair untuk elak jadi batu karang. Batu hempedu untuk elakan kena guna/minum minum zaitun. Kerna lemak(lemak tepunya bawah 20% aje), yang selebihnya lemak mono tak tepu dan lemak poly tak tepu. Jus hempedu akan di hasil lebih banyak, jadi kurang pekat/tepu. Oleh sebab itu kurang atau tak jadi batu hempedu. Ujikaji sains dah buktikan. Ayat dan hadis ni dah 1500 tahun. Cuma kita terlepas pandang. Minyak yang banyak lemak tepu harus di gunakan secara sederhana seperti santan kelapa, minyak kelapa, minyak haiwan (sapi), kelapa sawit. Minyak jangung kurang sesuai sebab ia akan turunkan HDL (kolesterol baik), sebab lemak poly tak tepu tinggi. kalau boleh minum 1 hingga 2 sudu makan Minyak Zaitun Virgin/extra virgin setiap hari untuk elakan pembentukan batu karang. Sekian. Insyallah. Allah is Great.

Mencegah lebih baik daripada mengubati.
Preventive action better than cure.

Baca Seterusnya......

KHASIAT SAYURAN DAN ULAMAN

Malaysia adalah negara yang kaya dengan pelbagai jenis sayuran. Banyak jenis sayuran dari merata dunia telah dibawa masuk ke negara kita namun sayuran tempatan masih lagi terletak di tempat teratas. Sayuran tempatan mengandungi khasiat yang tinggi dan penting untuk keperluan aktiviti tubuh. Sayuran tempatan terutamanya dalam kategori ulam-ulaman sebenarnya bukan sahaja sebagai pembuka selera malah ada yang menjadi penawar berkesan serta sumber makanan yang amat berkhasiat. Antara contoh sayuran tempatan yang terkenal ialah timun, peria, bendi, seleri, asparagus, kacang botor, pegaga, dan sebagainya.


Timun merupakan sayur tempatan tetapi bukan dikategorikan sebagai sayur asli. Tempat asalnya dipercayai di kawasan banjaran Himalaya, di India. Timun atau dikenali juga sebagai mentimun sedap di makan sebagai ulam mentah. Menurut kajian tempatan, timun hanya mengandungi sedikit sahaja protein iaitu 0.65%, lemak 0.1%, dan karbohidrat 2.2%. Selain itu, timun juga turut mengandungi kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, vitamin A, B1, B2, C dan niasin.

Bahagian timun yang mempunyai rasa pahit adalah disebabkan oleh kandungan sebatian kimia jenis terpen yang dikenali sebagai cucurbitasin. Manakala biji timun pula mengandungi racun alkoloid jenis hipoxantin yang berkesan untuk merawat kanak-kanak yang kecacingan. Timun yang masak pula jika dimakan mentah dikatakan amat berkesan untuk merawat penyakit sampu pucat iaitu sejenis penyakit pening-pening yang berterusan sehingga boleh menurunkan berat badan. Dalam rawatan perubatan tradisional, timun turut dipercayai berkesan untuk mengubati penyakit disenteri iaitu keluar darah semasa membuang air besar.

Peria merupakan sejenis sayur yang mempunyai bentuk seakan timun. Ia merupakan sayur yang paling mendapat perhatian pakar perubatan moden dewasa ini. Berasal dari selatan China, peria yang dikenali sebagai "ku gua" telah lama digunakan sebagai salah satu herba dalam perubatan tradisional China. Air rebusan peria digunakan oleh pakar perubatan China untuk merawat penyakit asma dan haid yang terlewat. Selain itu, air rebusan ini juga digunakan untuk menyejukkan panas radang.

Kini penggunaan peria semakin meluas. Di Asia Tenggara, Australia, dan Amerika Syarikat, peria menjadi bahan penting bagi merawat penyakit leukaemia, HIV, dan AIDS. Biarpun setakat ini belum ada kajian saintifik dijalankan bagi menguji keberkesanan peria dalam menangani penyakit-penyakit tersebut. Peria didapati boleh meningkatkan semula kiraan sel CD4 (sel imun) dalam tubuh manusia. Ujian darah untuk menguji jumlah kiraan sel imun adalah perkara paling asas untuk mengetahui perkembangan dan betapa seriusnya tahap HIV dan AIDS. Selain daripada meningkatkan sel imun tubuh, peria juga berguna untuk merawat atau mengurangkan penyakit-penyakit sampingan yang mempunyai kaitan dengan jangkitan HIV seperti arthritis dan "oppotunistic infections", misalnya herpes kemaluan, tuberkolisis dan beberapa jenis penyakit kulit yang menyerang lantaran lemahnya sistem imunisasi tubuh.

Sekumpulan pakar penyelidik di Amerika Syarikat telah berjaya mengasingkan sejenis protein yang terdapat di dalam peria. Protein ini dinamakan MAP-30 dan terdapat dalam biji dan kulit buah berkenaan. MAP-30 dikatakan mengandungi sifat-sifat anti-kanser sebagaimana yang terdapat pada tikus. Selain itu, ia juga dapat mengawal penyakit-penyakit virus seperti herpes dan poliomaelitis, dan menghalang penyakit tersebut daripada membiak dan merebak dari satu sel ke sel yang lain. Protein-protein lain yang diasingkan daripada tumbuhan jenis memanjat ini juga boleh membantu mengurangkan berlakunya keguguran dan menghalang pertumbuhan sel-sel kanser.

Bendi juga merupakan sayur tempatan yang banyak ditanam di negara-negara yang beriklim panas lembap. Berdasarkan kajian yang dilakukan bendi mengandungi 2% protein, 7% karbohidrat dan 1% serat. Selain itu ia juga kaya dengan zat galian, vitamin dan kalsium. Bendi juga merupakan sayur yang baik untuk perkembangan otak. Dalam bidang perubatan bendi digunakan sebagai perangsang buangan air kecil, merawat gonorea, sifilis serta bengkak saluran kerongkong dan hidung.

Seleri sejenis sayur berbatang lembut yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, karotin, vitaminA, B-komplek dan C dan magnesium. Ia dikenali sebagai Apium graveolens yang berasal daripada keluarga dulce umbelliferae. Seleri merupakan penawar dalam amalan perubatan tradisional untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Terdapat beberapa cara untuk menggunakan seleri sebagai ubat tekanan darah tinggi. Ia boleh dimasak sup atau sayur untuk dihidangkan sebagai hidangan sampingan.

Seleri juga bertindak melancarkan pengaliran dan pusingan haid serta mengatasi masalah penyakit keputihan. Ia juga dapat merawat penyakit kulit seperti jerawat, ruam, dan ekzema atau geligata. Kandungan garam galian dalam seleri bertindak menghapuskan pengumpulan asid yang berlebihan dalam darah, sekali gus memulihkan sifat alkalinnya. Proses itu bertindak membersihkan kulit dan amat berkesan untuk mengatasi masalah alahan, termasuk alahan terhadap kucing.

Kacang botor merupakan sayur tempatan yang bukan asli. tempat asal kacang botor adalah kurang jelas ada yang menyatakan dari Afrika Timur, Indonesia, Papua New Guinea dan Indo-China. Menurut kajian tempatan, kacang botor yang masih muda mengandungi satu hingga tiga peratus protein di dalamnya. Jumlah kandungan protein yang tinggi membuatkan kacang botor merupakan salah satu sayuran sumber protein yang setanding dengan jenis kekacang yang lain.

Selain itu kekacang ini juga kaya dengan zat kalsium, besi dan vitamin A. Daunnya juga elok untuk nutrisi, iaitu proses pemasukan dan pengolahan makanan oleh tubuh kerana kandungan protein sebanyak lima hingga tujuh peratus di dalamnya selain vitamin A, vitamin C dan garam galian. Daunnya boleh juga dimakan mentah dan sedap dibuat sayur. Manakala ubinya juga boleh dimakan sebagai ulam mentah. Walaupun selepas dicelur selama beberapa minit, ulam ini masih mengandungi sebanyak 8 hingga 10 peratus protein, selain kaya dengan karbohidrat, kalsium dan fosforos. Daunnya jika dicampur dengan ramuan lain boleh dibuat losyen untuk meredakan penyakit cacar. Akarnya pula berkesan untuk menghilangkan penyakit vertigo ataupun gayat apabila berada di tempat tinggi.

Asparagus atau dikenali sebagai asparagus officinalis dan berasal daripada keluarga liliaceae, kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan niasin. Ia juga mengandungi elemen-elemen yang baik untuk kelenjar tiriod, pineal, dan adrenal, jantung, hati, paru-paru, limpa, pankreas dan kulit. Maurice Messegue, seorang pengamal ubat-ubatan herba yang terkenal di Perancis menggunakan jus asparagus sebagai rawatan yang berkesan untuk merawat gangguan renal.

Asparagus mengandungi sejenis bahan disebut asparajin yang membolehkan sistem badan membuang sisa-sisa toksik. Air kencing akan mengeluarkan bau yang luar biasa yang menunjukkan sistem tubuh badan sedang dibersihkan dan buah pinggang berfungsi secara normal. Jerawat merupakan satu masalah dermatologi berpunca daripada pemakanan tidak seimbang dan pengambilan terlalu banyak makanan berlemak dan bergula. Amalan memakan daging dan minum kopi secara berlebihan mendatangkan kesan buruk kepada kesihatan. Tabiat pemakanan seumpama ini menyebabkan asid berkumpul dengan banyaknya dalam darah. Kandungan alkali yang tinggi dalam jus asparagus boleh mengatasi keadaan itu jika makanan dan minuman itu dikurangkan sekaligus menghilangkan masalah jerawat serta membersihkan kulit.

Cili, cabai, atau lada merupakan jenis sayuran yang amat popular di negara ini. Cili dipanggil paprika atau pimiento di Hungary dan Sepanyol. Cili termasuk dalam keluarga solaneceae seperti tomato dan kentang. Di negara ini cili merupakan salah satu bahan makanan yang banyak digunakan oleh masyarakat pelbagai kaum untuk kegunaan harian dan perusahaan. Dalam nilaian ekonomi, cili adalah buah terpenting dan mendapat permintaan tinggi hingga nilai kegunaannya mencecah RM90 juta setahun. Cili kaya dengan vitamin A, B, dan C kompleks, serta komposisi vitamin lain seperti protein, karbohidrat, serta karotin. Kepelbagaian cili memberi kepedasan kepada si pemakan. Ia dinamakan capsaicin, lagi tinggi kandungan capsaicin, cili semakin pedas. Dalam rekod CAB Abstracts 1995, capsaitin yang terkandung di dalam cili dilaporkan sebagai agen pelindung melawan penyakit ulser peptic serta agen penghalang kepada kimia-kimia carcinogens yang menyebabkan penyakit barah.

Jering sememangnya tumbuhan asli di negara ini. Daripada kajian yang dijalankan didapati jering mengandungi sebanyak 3.5% protein, 0.1% lemak, 1.7% karbohidrat, kalsium, fosforus, besi, dan vitamin A, B, dan C. Biji jering enak dimakan sebagai ulam dengan pelbagai sos pencicah tempatan mengandungi sejenis sebatian alkoloid yang boleh memberi rangsangan membuang air besar. Tetapi biji jering juga mengandungi bahan toksid yang dikenali sebagai asid jengkolik. Sekiranya kita memakan terlalu banyak kita akan mengalami ‘sembelit jering’. Ini berlaku kerana asid jengkolik yang banyak terkumpul dalam badan akan membentuk hablur dalam buah pinggang dan akhirnya akan menyumbat pundi kencing. Namun bagi pesakit kencing manis, jering boleh menjadi penawar yang berkesan. Ini kerana kandungan sebatian alkoloid di dalamnya mampu meneutralkan kandungan gula dalam badan.

Petai juga merupakan tumbuhan asli negara ini yang masih lagi tumbuh liar di hutan. Berdasarkan kajian buah petai yang berbintil-bintil pada papannya dikatakan mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain. Ia mengandungi 11% karbohidrat dan banyak mengandungi kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2, C dan niasin. Petai atau nama saintifik parkia spp tergolong dalam famili leguminasae. Pokok petai yang terdapat di negara kita terdiri daripada 4 spesies antaranya petai kerayung (parkia javanica), petai maranti (parkia singularis), petai biasa (parkia speciosa) atau dipanggil petai papan dan petai nering (parkia sumatrana).

Sebenarnya kandungan nutrisi biji petai berbeza mengikut umur dan kesegaran bijinya. Ini petai yang kecut tidak elok serta kandungan khasiatnya kurang. Dalam perubatan tradisional masyarakat melayu biji petai dipercayai berkesan untuk merawat penyakit hati, buah pinggang, kencing manis dan untuk mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang kecacingan.

Terung pipit merupakan tumbuhan liar di Malaysia dan di negara-negara tropika yang lain tetapi negara asalnya ialah Antilles. Biasanya ia dimakan mentah ataupun dicelur untuk dijadikan ulam. Terung pipit mengandungi 2% protein, 0.1% lemak, 7.9% karbohidrat serta mengandungi banyak fosforus, sedikit zat besi, vitamin A, B1, dan C. Menariknya, ia juga mengandungi alkoloid jenis steroid yang dikenali sebagai solasodin dengan kandungan sebanyak 0.84%. Steroid amat penting dalam bidang perubatan, terutamanya untuk menghasilkan pil perancang keluarga. Selain itu akar terong pipit juga boleh digunakan untuk mengubati retak kulit pada kaki, mencuci darah dengan meminum air rebusannya, melegakan kesakitan, penawar racun ular dan serangga serta menjadi ubat yang berkesan untuk meredakan sakit perut.

Pegaga merupakan sejenis ulam yang terkenal juga di negara kita. biasanya seluruh bahagian pegaga iaitu daun, tangkai daun, batang, bunga, buah, dan akarnya mempunyai banyak kegunaan dan khasiat yang tinggi. Di Indonesia, bunga dan buah pegaga tidak dimakan kerana ia dikatakan menjadi punca penyakit reumatisme sekiranya terlalu banyak dimakan. Namun ada juga orang yang yakin bahawa mereka akan beroleh umur yang panjang dan awet muda apabila mengamalkan pengambilan pegaga dalam gizi harian mereka. Tetapi berdasarkan kajian menunjukkan ia boleh dimakan selalu tetapi dalam kuantiti yang sedikit sahaja bagi mendapatkan kesan positif. Ini kerana pengambilan yang berlebihan akan mengakibatkan kesan narkotik dan keracunan kumulatif yang meransang tumor untuk jangkamasa panjang.

Pegaga juga mengandungi banyak sebatian kimia dan bioaktiviti yang terbukti mengandungi ciri-ciri antibakteria, antipasma, antiinflamasi, hipotensif dan insektisid. Dalam bidang perubatan tradisi, ia digunakan sebagai agen antialergi, antikanser, antidisenteri, peransang pembuangan urin, hipotensif, stimulan, tonik, menyejukkan badan, mengeluarkan batu karang, penawar kencing berdarah, kusta, gonorea,luka, kudis, dan sakit kerongkong.

Kesimpulan

Berdasarkan penjelasan dan huraian di atas menunjukkan sayuran dan ulaman tempatan mempunyai khasiat yang tinggi untuk keperluan manusia. Sayuran ini juga mudah di tanam dan ada sesetengahnya tumbuh secara semulajadi disekeliling rumah kita. Kesihatan tubuh badan amat penting untuk membolehkan kita bergerak aktif menjalankan aktiviti harian. Walaupun terdapat banyak sayuran yang diimport dengan pelbagai bentuk, rasa dan rupa tetapi sayur ulaman tempatan masih mendapat tempat utama di pasar tani, pasar malam, dan pasar minggu. Di hotel-hotel kelas tinggi juga ulaman dihidangkan sebagai penambah selera pelanggan. Sayuran ulaman bukan sahaja sebagai pembuka selera tetapi menjadi penawar kepada segala jenis penyakit yang merbahaya.

Oleh : ZAINUN NOOR

Baca Seterusnya......