Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, July 25, 2009

Kisah Dari Seorang Sahabat

Abang Nak Beli Kuih.

Pada hari itu, selepas seminggu beraya dikampung, saya pulang ke KL. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan.

Terasa mengantuk, saya singgah sebentar disebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki - berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

Abg nak beli kuih?' Katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya. "Tak apalah di KL... abg dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.

"Abg dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya. "Abg baru lepas makan dik, masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat dikaki lima. Sampai disitu, di meletakkan bakulnya yang masih sarat Setiap yang lalu ditanya... " Tak nak beli kuih saya bang.. Pak cik... kakak atau makcik." Molek budi bahasanya!

Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan dihati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha.

Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya. Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman.

Saya turunkan cermin, membalas senyumanya. Saya lihat umurnya lebih kurang 12 tahun. "Abg dah kenyang, tapi mungkin abg perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang. katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul persaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah... tak payah abang beli kuih tu" saya berkata ikhlas kerana perasaan kesian meningkat mendadak.

Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya.

Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak- kanak itu. "Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya. "Kenapa adik berikan duit abg tadi pada pengemis tu? Duit tu abg bagi adik!" kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Bang, saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. "Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekali gus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abg nak beli semua ke?" dia betanya dan saya cuma ngangguk. Lidah saya kelu nak berkata. "RM25 saja bang.....! Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke K. Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatim kah??

Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya?? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kesian, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapt menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkn saya, siapa kita sebenarnya!!!

Baca Seterusnya......

Wednesday, July 22, 2009

Farewell MICHAEL JACKSON


Terpanggil untuk mengisi laman ini semata-mata ingin berkongsi dengan semua peminat-peminat yang menyanjungi insan luar biasa seperti Michael Jackson. Ia begitu menyayat hati apabila mengikuti kisah riwayat perjuangan Michael Jackson ini dipentas seni. Bukan sahaja kerana persembahan beliau yang unik dan juga hebat. Namun kisah kehidupan sehariannya juga mengundang pelbagai spekulasi sehingga turut merubah kehidupan beliau. Beliau di hina dan juga dicerca oleh pelbagai majalah sensasi sehingga dituduh dengan pelbagai tuduhan yang akhirnya menyebabkan beliau terpaksa membayar kes-kes tersebut bagi menutupinya dengan jumlah yang begitu banyak. Namun mengenali Michael dari Video-Video yang ditayangkan dan juga mendengar kisah keperibadiannya daripada orang-orang yang pernah berdampingan dengan beliau… beliau sebenarnya adalah seorang insan yang amat baik, dan juga pemurah.

Kerjaya beliau pernah di iktiraf sebagai “The Greetest Selling Album of All Time”, seharusnya dengan pencapaian yang sedemikian rupa beliau sepatutnya tidak berhadapan dengan masalah beban hutang yang begitu besar menyebabkan beliau terpaksa mengambil jalan yang drastic untuk mengadakan konsert secara besar-besaran di 02 Arena, Kota London bagi menyelesaikan hutang-hutang tersebut terutama sekali untuk menyelamatkan harta yang paling beliau sayangi iaitu estet kediaman peribadi beliau di ‘Neverland’ Santa Barbara county. Namun apa kan daya belum sempat perjuangan beliau berakhir bagi menyelesaikan masalah bebanan hutangnya, beliau terpaksa meninggalkan muka bumi ini dan mewasiatkan orang-orang yang dipercayai bagi menyelesaikan masalah bebanan kewangannya.

Kini timbul pula pelabagai spekulasi, selepas upacara memorial tersebut mengapa jenazah beliau tidak di kebumikan lagi?. Sudah tentu ia mengundang pelbagai andaian kerana seperti apa yang dikatakan oleh Larry King ketika di temuduga selepas upacara memorial tersebut, ini adalah kali pertama beliau melihat upacara yang sedemikian rupa. Belum pernah terjadi dalam mana-mana upacara memorial artist-artist selebriti antarabangsa jenazah di bawa masuk kedalam memorial tersebut.

Mengapa ini terjadi?. Selepas melakukan pelbagai penghayatan tentang insiden pemergian Michael Jackson ini semenjak hari pertama beliau telahpun disahkan meninggal dunia oleh abang kandungnnya iaitu Jermaine Jackson, saya mempunyai beberapa andaian yang mungkin menguatkan kesahihan bahawa kemungkinan besar keluarga Jackson ini ingin menunaikan hasrat Michael sendiri di sokong padu oleh abang kandungnya supaya jenazahnya dapat di kebumikan secara islam tanpa pengetahuan daripada dunia luar lebih-lebih lagi pihak paparazi yang begitu tergila-gilakan berita sensasi mengenainya. dan perlu diketahui Michael Jackson mempunyai berjuta insan di seluruh dunia ini yang tergolong daripada mereka yang berugama kristian.

Jadi sudah tentulah sekiranya pengkebumian Islam tersebut dilakukan secara terbuka maka mereka yang mempunyai fahaman radikal kristian bimbang sekiranya ramai diantara peminat-peminat Michael Jackson juga akan turut berubah arah memeluk agama Islam ini. Dan perkara ini tidak akan dibenarkan sama sekali oleh kerajaan Amerika Syarikat terutamanya ahli keluarga Michael Jackson sendiri seperti bapa saudaranya yang membimbing ahli politik manority kulit hitam iaitu Al salthran yang turut berucap pada acara memorial tersebut.

Ahli keluarga Michael Jackson juga selain daripada Jermaine Jackson yang telah pun memeluk agama Islam sejak 20 tahun lalu adalah berkefahaman Johanah Witnesses, dan mereka amat memegang kuat akan tradisi kefahaman keluarga ini dan berada di dalam keadaan yang sedemikian, Jermaine atau pun Jenazah Michael Jackson sendiri tidak berdaya untuk menghalangnya namun terpaksa juga redha akan keputusaan jemaah ahli keluarga ini. Pengalaman saya belajar di Amerika Syarikat selama hampir setengah tahun membuatkan saya faham akan apa yang berlaku dan tidak merasakan ia pelik.

Di mana saya juga ingin berkongsi dengan pembaca semua bahawa masayarakat kulit hitam Amerika Syarikat yang berugama islam tidak akan dibenarkan sama sekali untuk menyuarakan pendirian mereka. Mereka harus mengikut undang-undang yang telah dikenakan oleh kumpulan aktivis yang telah memenangi parti politik tersebut dan kebetulan pada waktu ini Al Satran adalah ahli politik untuk kumpulan kulit hitam di California. Dan bagi kebanyakan ahli keluarga kulit hitam ini dibesarkan di dalam kefahaman Johanah Witnesses. termasuk ahli keluarga Michael Jackson sendiri. Jadi untuk atur cara ziarah bagi memperingati jenazah, (memorial) adalah wajib untuk ahli keluarga tersebut mengikuti kefahaman atau pun adat keluarga Johanah Witnesses ini sebelum ia disemadikan, dan selepas atur cara majlis itu barulah ahli keluarga akan memilih kepercayaan agama masing-masing untuk aturcara pengkebumian pula.

Dan rata-rata penganut kefahaman Johanah Witnesses, mayat haruslah dibakar dan abu mayat tersebut di lepaskan dibawah cahaya bulan yang terang supaya rohnya lepas bebas. Namun sekiranya si mati berugama Islam, ia perlu di semadikan dan ini menguatkan kabar angin bahawa Michael benar-benar memeluk agama Islam. Pembaca bolehlah goole melalui laman internet untuk mengetahui lebih lanjut lagi akan article berkenaan iaitu bertajuk “Black American Muslim Society Will Never Stand For Their Justice”.

Michael jackson memeluk Islam dan meninggal dunia sebelum beliau sempat mengabarkannya. Dan ada sumber-sumber mengatakan beliau ingin mewawarkannya sendiri apabila melakukan konsert “This is it” secara besar-besaran di O2 Arena, kota Londan nanti. Tercetus pula andaian ada pihak-pihak zionist yang telahpun menghidu berita ini tidak menyukainya dan Michael dikatakan telah pun di bunuh secara terancang. Pihak penyiasatan optopsi keatas jenazah Michael tidak dapat mencari bukti-bukti yang sahih bagaimana kejadian bolih menyebabkan jantung beliau tiba-tiba terhenti dan seterusnya meninggal dunia sehingga menyebabkan pihak DEA terpaksa campur tangan dan akibatnya jenazah Michael yang dikembalikan kepada ahli keluarga terpaksa di terima tanpa organ otak Michael untuk pihak tersebut melakukan kajian secara menyeluruh.

Inilah beberapa punca-punca mengapa pengkebumian ini terpaksa ditunda oleh ahli keluarga Michael berminggu lamanya dan berada di dalam situasi Jermaine Jackson, ia bukannya mudah. Selain daripada terpaksa berhadapan dengan ahli keluarga yang berfahaman Johanah Witnesses semenjak dilahirkan lagi dan masyarakat dunia yang begitu menghargai juga menyayangi Michael Jackson.

Beliau terpaksa mengambil jalan yang berhati-hati dan juga teliti untuk mengabui mata media, masyarakat dunia dan juga kepuasan bagi semua pihak. Namun sebagai seorang Islam, yang percaya akan qada & kadar Tuhan, tidak usahlah kita meraguinya lagi. Michael bukan dibesarkan didalam Negara Islam dan beliau juga bukan menganut agama Islam dari kecil. Kehidupannya begitu complex dan menyayat hati dan ahli keluarganya tidak mahu lagi pihak luar menyakiti Michael lagi. Kita seharusnya redha dengan apa yang terjadi tanpa berasa curiga ataupun mencemuhnya.

Serahkan segalanya kepada Allah s.w.t yang esa dan sudah pasti abang Michael jackson sendiri iaitu Jermaine Jackson akan mengendalikannya sebaik mungkin kerana beliau adalah seorang yang amat beriman. Bagi peminat-peminat Michael yang amat menghargai juga menyayangi beliau, kita seharusnya berasa beruntung kerana banyak bukti-bukti bahawa beliau telahpun merancang untuk masa depan beliau.

Yang paling ketara 2 tahun sebelum pemergian beliau, beliau telahpun mengosongkan estet kediamannya di ‘Neverland’ dan sepanjang 2 tahun tersebut beliau banyak kali berhijah ke negara-negara teluk dan di akhir lawatannya beliau ke Bahrain dan dikatakan ingin menginap disitu. Kembalinya ke L.A, semata-mata ingin menyelesaikan masalah bebanan hutangnya dengan cara melakukan konsert buat kali terakhir di 02 Arena.Kota London. Dan terdapat beberapa bukti yang paling ketara, Jermaine tidak putus-putus memuji “Allah s.w.t” setiap kali beliau diajukan soalan berkenaan dengan “Michael”. Namun seperti biasa pihak Media tidak mengendahkannya dan beberapa kali cuba untuk menutupi ucapan Jermaine itu. Dan bukti yang terakhir kali jika kita peka pada upacara “Memorial” itu perhatikan Jermaine.

Beliau membawa tasbih ditangannya, keranda pula tidak ada sebarang tanda palang Kristian manakala selepas upacara “memorial” itu, jenazah dikembalikan semula ke Florest Lawn. Kemungkinan upacara pengkebumian secara Islam akan dilakukan secara tertutup, bukan dalam waktu yang terdekat ini mungkin. Kerana organ otak Michael masih belum dikembalikan lagi ke jasadnya dan permohonan untuk mengkebumikannya di Neverland masih belum lagi mendapat kelulusan daripada Santa Barbara County. Sama-samalah kita berdoa semuga roh Mikaeel Jackson benar-benar dikebumikan secara Islam dan semuga rohnya di rahmati oleh Allah s.w.t.

Baca Seterusnya......

Monday, July 20, 2009

Amalan Sunat Dalam Bulan-Bulan ISLAM

BULAN MUHARRAM
-Tanggal 1-9hb disunatkan berpuasa (puasa Tasua')
-Tanggal 10hb disunatkan berpuasa (puasa Asyura)
-Dalam bulan ini disunatkan agar memperbanyakkan amalan bersedekah kepada fakir miskin
-Disunatkan supaya melebihkan perbelanjaan dalam keluarga
-Mengusap kepada anak yatim dan menaruh perasaan belas kasihan terhadap mereka
-Memperbanyakkan bacaan zikir dan selawat
(Sesiapa yang berbuat baik kepada anak yatim seolah-olah ia telah berbuat baik kepada semua anak-anak yatim).
(Sesiapa yang bersedekah pada hari itu maka seolah-olah ia tidak pernah menolak permintaan orang yang meminta-minta selama hidupnya)

BULAN SAFAR
BULAN RABIUL AWWAL
BULAN RABIUL AKHIR
BULAN JAMADIL AWWAL
BULAN JAMADIL AKHIR

(Tiada amalan sunat yang khusus atau istimewa dalam bulan ini melainkan amalan sunat dan fardhu seperti biasa).

REJAB
Bersabda Rasulullah saw maksudnya " Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku." Sesiapa yang berpuasa dalam bulan ini dengan penuh ikhlas semata-mata mengharapkan rahmat dari Allah maka ia layak mendapat ganjaran dari Allah seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw maksudnya,

-Sesiapa yang berpuasa sehari maka ia akan mendapat keredhaan Allah
-Sesiapa yang berpuasa 2 hari maka ia akan mendapat kemuliaan yang besar dari Allah
-Sesiapa yang berpuasa 3 hari maka ia akan dijauhkan dari Allah dari dugaan dunia, deselamatkan dari penyakit yang berbahaya dan diselamatkan dari disiksa diakhirat dan fitnah dajjal
-Sesiapa yang berpuasa 7 hari maka akan dikunci oleh Allah 7 pintu neraka jahannam baginya
-Sesiapa yang berpuasa 8 hari maka akan dibuka oleh Allah 8 pintu syurga baginya
-Sesiapa yang berpuasa 10 hari maka akan dieprkenankan oleh Allah hayat dan permintaannya
-Sesiapa yang berpuasa 15 hari maka Allah akan menambahkan pula pahala amalannya berlipat kali ganda

(Orang yang berpuasa di bulan Rejab kelak di Syurga diberi minum air sungai yang bernama Rejab yang airnya lebih putih dari susu, lebih manis dari manisan dan lebih dingin dari salji).

(Dalam bulan lain setiap amalan akan digandakan Allah 10 kebajikan, tetapi pada bulan Rejab akan digandakan sebanyak 70 kebajikan).

(Digalakkan mendengar kisah dan peristiwa yang berlaku dalam bulan Rejab seperti Isra' Mikraj Rasulullah saw).

BULAN SYAABAN
-Syaaban adalah bulan Rasulullah saw. Bersabda yang maksudnya " Dinamakan dengan syaaban (berserak-serak) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yang berserak-serak.

-Setiap amalam kebajikan akan digandakan oleh Allah dengan 700 kali ganda
-Allah akan menurunkan rahmatNya serta memberikan pengampunan umum kepada hambanya.
-Sesiapa yang berpuasa 3 hari di awal, pertengahan dan di akhirnya maka Allah akan menuliskan baginya pahala 70 orang nabi, pahala beribadat selama 70 tahun.
-Kelebihan malam nisfu Syaaban pula ialah sesiapa yang mendirikan solat sunat sunat dan menghidupkan malam itu dengan banyak berdoa, berzikir, berselawat, bertasbih, membaca al Quran dan sebagainya maka Allah akan membukakan untuknya 300 pintu rahmat disamping doanya tidak akan ditolak.
-Orang-orang yang tidak diampunkan oleh Allah pada malam nisfu syaaban ialah mereka yang menyekutukan Allah dengan sesuatu, tukang sihir, tukang nujum, mereka yang suka bermusuhan, peminum arak, penzina, pemakan riba, derhaka terhadap kedua ibu bapa, pembuat fitnah dan mereka yang memutuskan tali silaturrahim.

BULAN RAMADHAN

Ramadhan adalah bulan umat Muhammad saw. Bersabda baginda yang bermaksud " Apabila tiba bulan Ramadhan maka akan dibukakan pintu-pintu syurga dan ditutupkan pintu-pintu neraka lalu diikatkan semua syaitan."

Sabda baginda dalam hadis yang lain, " Jika umat manusia itu mengetahui kelebihan yang terdapat di dalam bulan ramadhan nescaya umatku akan menginginkan supaya dijadikan sepanjang tahun itu Ramadhan"

-Setiap amalan kebajikan akan digandakan oleh Allah sebanyak 1000 kali ganda
-Setiap amalan sunat akan diberikan ganjaran pahala amalan fardhu
-Ramadhan dibahagikan kepada tiga bahagian istimewa bagi mereka yang berpuasa iaitu bahagian pertamanya dipenuhi dengan rahmat Allah, bahagian kedua dipenuhi dengan keampunan dari Allah dan bahagian ketiga pembebasan dari api neraka
-Dituntut supaya mengerjakan solat sunat tarawikh, witir dan solat sunat yang lain.
-Benyakkan berdoa, berzikirz selawat, membaca Al Quran, bertaubat dan lain-lain
-Banyakkan bersedekah kepada fakir miskin dan membantu mereka yang berada di dalam kesusahan dan ditimpa kemalangan.
-Memberi makan kepada mereka yang hendak berbuka puasa.
-Menggandakan amalan sunat terutamanya pada 10 malam yang terakhir Ramadhan bagi mengharapkan keberkatan dan kebesaran malam Lailatul Qadar seperti beriktikaf di masjid, qiamullail dan sebagainya

BULAN SYAWAL

Amalan sunat di bulan Syawal :
-Amalan sunat pada 1 Syawal seperti :


a)Membayar zakat fitrah sebelum menunaikan Solat Aidil Fitri
b)Menghias diri dan tempat tinggal supaya kelihatan bersih dan cantik
c)Mandi Sunat Aidilfitri pada pagi harinya
d)Menjamah sedikit makanan sebelum keluar menuju masjid
e)Keluar menuju ke masjid dengan satu jalan dan bila pulang menggunakan jalan yang lain
f)Lebih afdal dengan berjalan kaki ke masjid
g)Mengumandangkan takbir, tahmid dan tahlil bermula malam 1 Syawal hinggalah terbenam matahari pada hari raya tersebut.

-Berpuasa 6 hari dalam bulan Syawal (Sunat Syawal)
Rasulullah saw bersabda yang maksudnya " Sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan kemudian diikuti dengan 6 hari dibulan Syawal maka perumpamaannya seperti ia berpuasa sepanjang tahun."

BULAN ZULKAEDAH
Tiada amalan sunat yang khusus atau istimewa dalam bulan ini melainkan amalan sunat dan fardhu seperti biasa.

BULAN ZULHIJJAH

Dari sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a, Rasullullah s.a.w telah menerangkan tentang fadilat di bulan Zulhijjah iaitu :
-Tanggal 1 Zulhijjah kesalahan Nabi Adam as telah diampunkan Allah. Oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari itu dosanya akan diampunkan oleh Allah

-Tanggal 2 Zulhijjah doa nabi Yunus as diperkenankan Allah. Oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari itu seperti berpuasa setahun dan dicatitkan baginya seperti tidak pernah melakukan maksiat.

-Tanggal 3 Zulhijjah doa nabi Zakaria telah diperkenankan oleh Allah. Oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari itu doanya juga akan diperkenankan oleh Allah

-Tanggal 4 Zulhijjah Nabi Isa dilahirkan. Oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari itu akan terhindar dari kefakiran dan kemelaratan.

-Tanggal 5 Zulhijjah Nabi Musa as dilahirkan. Oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari itu akan terlepas ia dari sifat munafik dan siksa kubur

-Tanggal 6 Zulhijjah allah telah membukakan pintu-pintu kebajikan kepada nabi-nabiNya. Oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari itu akan dipandang oleh Allah dengan pandangan rahmat

-Tanggal 7 Zulhijjah pintu neraka Jahannam akan dikunci. Oleh itu sesiapa yang berpuasa pada hari itu akan dibukakan 30 pintu kemudahan dan dikunci 30 pintu kesulitannya

-Tanggal 8 Zulhijjah Nabi Ibrahim telah mendapat perintah supaya menyembelih anaknya Ismail. Seharian ia berfikir sama ada perintah itu daripada Allah atau dari Syaitan.Hari itu dinamakan hari Tarwiyah (hari berfikir). Sesiapa yang berpuasa hari tersebut akan diberikan pahala yang banyak oleh Allah

-Tanggal 9 Zulhijjah Allah telah memberitahu kepada Nabi Ibrahim bahawa mimpinya itu adalah benar dari Allah, bukan dari syaitan. Oleh itu, hari tersebut terlah dikenali sebagai 'Arafah' (Hari ketahui).

-Sunat bersedekah kepada fakir miskin. Sesiapa yang bersedekah pada hari tersebut akan dibangkitkan oleh Allah pada hari kiamat nanti dalam keadaan aman dan sentosa.

-Amalan sunat pada 10 Zulhijjah seperti :
a)Mandi sunat Aidil Adha pada pagi harinya.

b)Sunat tidak menjamah makanan atau minuman sehinggalah selesai menunaikan solat Adha

c)Keluar menuju ke masjid dengan satu jalan dan bila pulang menggunakan jalan yang lain

d)
Lebih afdal dengan berjalan kaki ke masjid

e)Mengumandangkan takbir, tahmid dan tahlil bermula malam 10 Zulhijjah hinggalah tersenam matahari pada tanggal 13 Zulhijjah (Takbir Muqayyad)

Sunat membaca doa akhir tahun pada tanggal 29 atau 30 Zulhijjah selepas solat Asar dan membaca doa awal tahun selepas solat Magrib pada malam pertama awal Muharram.

Baca Seterusnya......

Friday, July 10, 2009

Being a hooker is summing I love - Sufiah Yusof


Shock confession of maths prodigy who turned to life of vice
This article is taken from news of the world: www.newsoftheworld.co.uk

By Sara Nuwar & Rachel Spencer, 06/04/2008

MATHS genius turned hooker Sufiah Yusof reveals how she drives men wild... by reciting EQUATIONS to her clients as they have sex.

And the Asian beauty defiantly claims that selling her body for up to £1,000 a time provides her with a far more glamorous life than she ever dreamt of when she went to Oxford University aged just 13.

"My clients love the fact that I can stimulate their minds AND their bodies," she boasts in a shockingly frank interview with the News of the World.

"And I don't believe my education has been wasted—in fact I usually take problem sheets with me to solve before appointments."

Sufiah decided to CONFESS ALL after we revealed how the former child prodigy was working as a £130-an-hour prostitute while studying for a masters in economics.

It is the latest heartbreaking twist to a life that seemed so full of promise—but went tragically wrong when she cracked under the pressure of her bullying father's cruel academic regime and fled university at 15.

Eight years on, he is now in jail for sexually assaulting two girl pupils and Sufiah has somehow convinced herself that her seedy new career is the answer to all her problems.

"People think escorting is sleazy and terrible but I don't see it like that," she says. "I've always had a high sex drive—and now I'm getting all the sex I want—and guys are much better in bed with an escort than a girlfriend.

"I have men who are thrilled about my passion for mathematics. In fact one made me recite equations while he pleasured me, then I gave him oral sex while he chatted about algebra. It drove him wild."

And brainbox Sufiah has worked out that subtracting your respectability to become a prostitute can equal big money.

Peeling

"I have a nice life and I am in control," she says. "I hate this stereotype society has of escorts being exploited. It is so far from the truth.

"My clients treat me like a princess. One guy I see in London took me shopping on Bond Street. He bought me a beautiful black Gucci dress for £700 and then took me to Selfridges and told me to pick any handbag I liked."

She chose a £600 Gucci clutch. "I'm a Primark and Topshop girl normally! I felt like Julia Roberts in Pretty Woman.

"Later that night we went for dinner. I wore my Gucci dress and sexy lingerie and took great pleasure in peeling it off for him later on back at his hotel."

Sufiah was working as an administrative assistant earning £ 16,000 a year in Manchester when an escort agency boss approached her in a bar four months ago. She'd run up debts of £3,500 in rent arrears and credit cards.

And she was still haunted by her hellish childhood—subjected to her father Farooq's Accelerated Learning Technique where she studied maths day in day out in rooms kept freezing cold to improve her concentration.

So the big rewards the agency boss promised seemed more than tempting. "I have studied so intensely for so many years I wanted to have fun," she says.

She can't see the sordid side of prostitution—and instead likens herself to Belle De Jour—the saucy hooker played by Billie Piper in the TV drama.

"I'd read Belle De Jour's Diary of a London Call Girl and was fascinated," she said. "When this immaculate lady in a designer suit asked if I had ever considered escorting, I found it appealing.

"I went home, researched agencies on the internet and found one I thought looked professional. I sent them photographs and they put me on their site." A couple of days later Sufiah was offered her first client. She recalls: "I felt quite nervous but excited too. I slipped on some black lace underwear and stockings and suspenders and a dress, and just though, ‘Wow, this is thrilling.'

"He was waiting for me at the bar of the Hilton. I expected him to be older but when I saw him he was lovely.

"He was only in his late 20s, tall and handsome. I thought, ‘I can't believe I'm getting paid to have sex with this man.'

"I'd have been thrilled if he chatted me up in a bar. We had a drink then went upstairs to his room and had fantastic sex. I left that night feeling totally elated having had an amazing time with £250 in my purse." Since then, she has built up a base of regular rich clients and sees between five and ten men each week. Her sugar daddies have treated her to fabulous clothes, designer bags, trips on yachts and even helicopter rides.

Sufiah brags that she can earn more than £1,000 in a night by having diner with a client and staying over. "It's like they want to rescue me. One man asked me how much I earned a year. I said £60,000. He told me, ‘I'll pay that amount straight into your bank and buy you a flat and you can be my mistress.'

"But I don't want that because I'm happy doing what I do. Now I wonder if I could go back to a normal relationship, where you watch EastEnders and have boring sex. I've got used to being treated like a princess."

It is as if she has run away from reality—just as she ran away from university and her father's dominance at 15.

Sufiah becomes solemn and subdued when she talks of her upbringing. "As I grew older I began to clash with my father," she says. "He was violent on occasions. Because he pushed me so far academically, I became more confident for a girl of my age. I grew up too quickly.

"From 11, I was studying maths all the time. I didn't have any friends. I wasn't in the Brownies. My father said they didn't teach Muslim values. I hardly ever played with other children."

She passed her maths A level aged 12 and started at St Hilda's College, Oxford. "It was an amazing place but I was too young. By the time I was 15 I wanted to be in control of my life. I fought back."

Sufiah sparked a two week nationwide police hunt when she ran away instead of going home at the end of term, saying she'd "had enough of 15 years of physical and emotional abuse". Her father claimed she had been kidnapped and brainwashed by members of a socialist organisation.

But now, speaking about it for the first time, Sufiah says: "I couldn't bear the thought of going home so I ran away. I'd saved up £200 and found a hostel in London for £14 per night. After a week I moved to a hostel in Bournemouth. I knew I could survive on my own."

When she was found in an internet cafe, Sufiah refused to go home and was placed in foster care by Bournemouth social services. She says: "I stayed with two families who were very good to me. My mum and dad would call me and ask me to go home—but I didn't want to."
Rich

Her 50-year-old father is now in jail for 18 months after being convicted of sexually assaulting two 15-year-old girls he taught at his home in Coventry.

When Sufiah reached 18 she returned to Oxford to continue her studies—and fell in love with fellow student Jonathan Marshall. They married a year later but it barely lasted a year.

"At the time I thought we would be together forever, but we married too young and grew apart," she says.

After the split she moved back to London where she taught maths in the evenings to make ends meet. Then six months ago she moved to Manchester—and stumbled across her new career. "I'm still only young and I can't decide what I want to do," she says. "My escort work provides me with a fabulous life.

"I still enjoy learning and I find it puts me in the right frame of mind for an intelligent conversation with my clients." But she admits not all her sexual encounters work out. "At the end of the day you don't have to sleep with a client if you don't want to. I've done that twice now. Both men were young and very nervous. I just left.

"The dullest client I've ever had was a rich man who talked about cars all night. It was really, really boring."

Sufiah is well aware she could easily find a job in the City where she could match her £60,000 a year sex earnings.

But she said: "I don't want to take anything away from people who do jobs like that but it's not for me. I have a nice life. I don't want for anything."

Her mother Halimahton is now divorcing jailed Farooq and is desperate for her daughter to get in touch with her. "I was shaking when I found out what had become of her," she says.

But talking about her bitter split with her parents, Sufiah says: "I would describe our relationship as estranged.

"I have contact with them occasionally but I couldn't speculate on what they will make of my new life.

"I don't have any regrets. I've never felt more confident about my body and I've had some of the best sex of my life."

Baca Seterusnya......

Tragedi Natrah (Akhirnya Mati Di Belanda)


Natrah suatu waktu dulu pernah menggemparkan dunia.. Pada hari ini, laporan akhbar sinar harian bahawa dia telah meninggal dunia. Ini sedikit cerita di sebalik kegemparan tersebut dari sumber http://ms.wikipedia.org/wiki/Natrah

Natrah atau Nadra Maarof adalah wanita keturunan Belanda yang menyebabkan Rusuhan Natrah di Singapura pada tahun 1950. Rusuhan ini terjadi kerana berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit.

Bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh dan ibunya Adeline Hunter. Kakaknya Wiesje, Corrie. Adiknya Benny dan Karel.

Susur galur

* 1937 24 Mac Natrah dilahirkan di Tjimahi, Jawa, Indonesia dengan nama Bertha Hertogh atau Maria Huberdina Hertogh
* Disember 1942 Bertha Hertogh diserahkan untuk dipelihara kepada Che Aminah Mohamad. Usia Natrah ketika itu 5 tahun. Ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya menyerahkan Bertha dan Benny kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh kerana telah ditawan tentera Jepun.
* Che Aminah Mohamad atau Mak Minah seorang peniaga kain di Jawa yang berasal dari Kemaman, Terengganu. Menurut keterangan Natrah, Che Aminah bukan Babu atau pembantu rumah. Maria Hertogh diberi nama Natrah dan hidup dalam suasana dan pendidikan Islam.
* 15 November 1945 Che Aminah membawa Natrah balik ke Kampung Banggol, Kemaman, Terengganu melalui Singapura kerana orang Indonesia ketika itu meluap-luap membenci orang kulit putih yang dianggap bangsa penjajah.
* 1945 Bapa Natrah, Sarjan Hertogh dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom dengan bom atom oleh Amerika. Dia balik ke Bandung, Jawa dan mencari anaknya Natrah. Adeline dan Hertogh balik ke Belanda tanpa menemui Natrah. Usaha mencari diteruskan melalui teman-teman dan pegawai kerajaan Inggeris dan Belanda.
* September 1949 Natrah ditemui oleh Arthur Locke, Penasihat British di Terengganu sewaktu pertunjukan senaman di padang Sekolah Perempuan Melayu Chukai.
* 19 Ogos 1949 polis Semarang memberitahu Andrianus, Natrah berada di Kemaman.
* 12 April 1950 Che Aminah membawa Natrah ke Singapura atas perancangan dan muslihat Sarjan Hertogh.
* 22 Mei 1950 Ketua Hakim Mahkamah mengarahkan Natrah diletakkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat,Singapura
* 24 April 1950 Natrah dihantar ke Girls Homecraft Centre, York Hill, Singapura
* 28 April Che Aminah membuat rayuan untuk mendapatkan balik hak penjagaan terhadap Natrah melalui peguambela Encik Ahmad Ibrahim daripada syarikat peguam S.C. Goho & Co.
* 19 Mei 1950 peguambela Encik Ahmad Ibrahim menghujah di mahkamah bahawa Che Aminah Mohamad berhak menjadi penjaga Natrah. Profesor Dr. Ahmad Ibrahim menjadi protaganis dan antara tokoh yang amat dihormati dalam kes Natrah di Singapura .
* 28 Julai 1950 Che Aminah menang kes rayuannya. Natrah dikeluarkan daripada York Hill
* 1 Ogos 1950 kerana takut peristiwa berulang, Natrah dikahwinkan dengan Cikgu Mansor Adabi secara nikah gantung di rumah bapa angkat Mansor Adabi iaitu En. M.A.Majid di 139, Seranggoon Road, Singapura. Ketika ini Natrah berusia 13 tahun tetapi susuk tubuhnya besar. Usia Mansor Adabi 22 tahun. Dalam Undang-Undang Syariah Islam, perempuan umur 13 tahun dibenarkan kahwin sebagaimana isteri Nabi Muhamad, Siti Aisyah.
* 2 Disember 1950 Ketua Hakim megeluarkan perintah yang ketiga untuk didengar di mahkamah tentang kesahihan perkahwinan dan hak penjagaan Natrah.Mengikut undang-undang Belanda , seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan kehidupannya. Pendakwa berhujah sama ada Natrah berhak dikahwinkan dan terus menganut agama Islam ataupun tidak. Mahkamah memutuskan, selagi tidak mencapai umur 18 tahun ke atas, hanya penjaga yang berhak ke atasnya. Mahkamah tidak menyebut ibubapa tetapi penjaga. Tiba-tiba daripada isu agama bertukar bertukar kepada isu jagaan.
* Dalam kes Natrah ini, mahkamah mengakui Natrah secara rela tanpa dipaksa oleh sesiapa hendak meneruskan kehidupan sebagai seorang muslim. Mahkamah mengatakan pula, siapa yang boleh menafikan hak Natrah daripada didedahkan kepada agama Kristian? Bapanya lebih berhak ke atasnya.
* 12 Disember 1950 Hakim menjatuhi hukuman - Natrah mesti dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda. Bapanya diberi hak dalam menentukan agama anaknya. Natrah telah dihantar pulang ke Belanda, dan seterusnya dijadikan Katholik.
* 12 Disember 1950 Rusuhan Natrah berlaku kerana masyarakat Islam di Singapura dan Tanah Melayu kecewa Natrah akan dimurtadkan.
* 13 Disember 1950 Natrah dan ibu kandungnya meninggalkan Lapangan Terbang Kallang, Singapura menuju Belanda dengan kapal terbang KLM.
* Ada protes orang Islam di Karachi, Pakistan yang bersimpati dengan Natrah.
* 15 Disember 1950 Natrah sampai di Lapangan Terbang Sciphol, Amsterdam, Belanda; disambut oleh lebih 4000 orang Kristian Belanda beserta sorakan selamat datang dan sepanduk 'Welcome Back Bertha'. Mereka dari 'Bertha Hertogh Comittee' yang dibentuk oleh bapanya, Sarjan Hertogh.
* Di rumahnya di Bergen Op Zoom , kehidupan Natrah sentiasa dikawal ketat oleh polis Belanda. Dia pernah bertanya tentang 'Di mana masjid di Bergen Op Zoom?'. Natrah minta sejadah, bertanyakan khiblat dan tak lupa sembahyang 5 kali sehari. Ingatannya kepada Mansor Adabi tidak pernah padam terhadap suaminya itu.
* Januari 1952 Mansor Adabi menerima surat daripada seorang pemuda Belanda bernama JC Vermeulen tentang kehidupan Natrah. JC Vermeulen adalah pedagang import-eksport Belanda.
* 9 Januari 1951 Surat 1 daripada Mansor Adabi kepada Natrah dalam tulisan Jawi, berbahasa Melayu.
* 10 Januari 1951 Surat 2 daripada Mansor Adabi kpada Natrah, antaranya menceritakan nasib Karim Ghani yang masih ditahan.
* 17 September 1951 Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah.
* Mac 1953 Surat pertama daripada Natrah kepada Mansor Adabi dalam tulisan rumi berbahasa Melayu-Indonesia. Dia telah menjadi Kristian Katholik dan minta Mansor Adabi jangan menulis kepadanya lagi. Natrah menggunakan nama asalnya 'Bertha Hertogh'.
* 25 Januari 1953 Surat Mansor Adabi kepada Natrah
* 20 Julai 1953 Surat Bertha kepada JC Vermeulen disampaikan kepada Mansor Adabi.
* 1954 Mansor Adabi berpatah arang dan berkahwin dengan anak muridnya Zaiton Jahuri.Mansor Adabi menghantar kad undang perkahwinan kepada JC Vermeulen. Bertha yang mengetahui hal itu sangat kecewa. Kekecewaan itu dicurahkan kepada temannya Johannes Gerrit Vermeulen. Antara murid Mansor Adabi ialah Datuk Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas pengarah MAS.
* 26 Januari 1956 Telegram daripada JC Vermeulen kepada Mansor Adabi menyatakan Bertha ingin kembali bersama Mansor Adabi di Malaysia.
* 20 April 1956 Bertha berkahwin dengan Johan Gerardus Wolkenfelt, seorang askar ketika Natrah berumur 18 tahun. Umur Wolkenfelt 21 tahun. Wolkenfelt berhenti menjadi askar dan menjadi tukang kayu.
* 15 Februari 1957 Bertha bersalin anak lelaki pertama. Bertha mendapat 10 orang anak. Nama anaknya Silvija, Carolien, Frans, Marlies, Theo, Huub, Rinie, Marjoline, Hands dan Paul.
* 20 Januari 1959 Surat daripada Mansor Adabi kepada Bertha menceritakan dia sudah berkeluarga.
* 3 Februari 1959 Surat Bertha kepada Mansor Adabi. Semua surat-surat Mansor Adabi tersimpan dalam fail 'Personal - Mansor Adabi' di Arkib Perbandaran Bergen op Zoom, Belanda.
* 25 November 1975 Televisyen Belanda NRVC meriwayatkan kembali kisah hidup Bertha dalam filem dokumentari The Time Just Stool Still selama 20 minit. Bertha, Wolkenfelt dan Mansor Adabi turut dijemput diwawancara dalam dokumentari itu. Ketika itu Bertha telah mempunyai 10 orang anak. Sedangkan Mansor Adabi sebagai seorang guru dan peguam, hidup mewah.
* 16 Ogos 1976 Bertha didakwa di mahkamah atas tuduhan cuba membunuh suaminya JG Wolkenfelt. Dia dibebaskan atas simpati hakim terhadap latar belakang hidupnya. Bertha dan Wolkenfelt bercerai. Mulanya dia merancang bubuh racun berwarna biru - tak berjaya. Kemudian dia berpakat dengan temannya Tom Ballermans dan Adrie Jansen dan membeli sepucuk pistol revolver. Anaknya Corie menyedari rancangan bunuh itu, dilapor kepada polis dan Bertha ditangkap.
* 26 Disember 1976 Natrah dilaporkan sakit jiwa oleh Utusan Malaysia. Tetapi hal ini dinafikan oleh anak-anak Natrah.
* 1976 Che Aminah meninggal dunia di Chukai, Terengganu ketika berusia 70an
* Disember 1979 Bertha berkahwin dengan Tom Ballermans - lelaki yang selalu datang ke Cafe Bertha dan yang dikatakan bersepakat dengan Bertha untuk membunuh suaminya JG Wolkenfelt. Tom membeli rumah di Ossendrecht, Belanda kira-kira 12 km dari Bergen Op Zoom, Belanda.
* 1983 Bertha bercerai dengan Tom Ballermans
* 1984 Bertha masuk hospital kerana sakit jantung. Tubuhnya semakin gemuk secara mendadak.
* 15 September 1984 Bertha meninggalkan Belanda ke Amerika Syarikat mencari kehidupan baru bersama Ben Pichel dan hidup tanpa kahwin hingga... Ben Pichel ialah seorang lelaki Indonesia berasal dari Jakarta dan bekerja di pasar-pasar malam di Belanda dahulu. Ben kemudian mendapat taraf warganegara Amerika Syarikat.
* Bertha kini tinggal di Nevada, tengah Amerika Syarkat dan meninggalkan anak-anaknya di Belanda. Dia pernah bekerja sebagai tukang masak dan pengemas bilik hotel dan motel. Kemudian dia bekerja sebagai pencuci rumah dan bangunan. Bertha hidup dalam keadaan tersiksa jiwa dan raga, kehilangan orang-orang yang disayangi.[perlu petikan]
* Pada tahun 1992, kerajaan telah mengharam lagu yang berjudul Natrah nyayian kumpulan Handy Black yang mengisahkan kisah Natrah ini.
* 9 Julai 2009 - Bertha Hertogh atau Natrah nama Islamnya pada satu ketika, dilaporkan meninggal dunia di kediamannya di Huijbergen, Belanda.

Beliau meninggal akibat leukemia pada usia 72 tahun, menurut Duta Malaysia di Belanda, Dr Fauziah Mohd Taib, menerusi e-mel kepada Bernama.

Baca Seterusnya......

Isu Royalti Petroleum dan Gas Asli Kelantan


Pada 16 Mac 2009, sebuah seminar berhubung KDNK mengikut Negeri telah diadakan di Unit Perancang Ekonomi Negeri, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya.

Menerusi bahan-bahan yang dibentangkan satu penemuan menarik telah mengesahkan segala yang sebelum ini sering cuba disembunyikan oleh Kerajaan Barisan Nasional

Di dalam seminar tersebut, Economic Planning Unit (EPU), Jabatan Perdana Menteri dan Jabatan Statistik Negara memaklumkan angka baru sektor perlombongan di Negeri Kelantan. Ianya sangat signifikan iaitu RM2,615 juta bagi tahun 2006 dan RM2,721 juta bagi tahun 2005. Bagi memudahkan kita, elok sahaja angka itu dibaca sebagai RM2.6 Billion dan RM2.7 Billion. Pada kebiasaannya sumbangan sektor perlombongan kepada KDNK Negeri Kelantan hanyalah 1.5% sahaja iaitu didalam lingkungan RM70 ke RM100 juta sahaja.

Wakil Jabatan Statistik Negara memaklumkan bahawa kesahihan data tersebut adalah berpunca daripada PETRONAS. Didalam erti kata lain, apa yang difahami dari seminar sehari tersebut ialah Petroleum dan Gas Asli telah mula menyumbangkan kepada KDNK Negeri Kelantan dari tahun 2005 lagi.

Pada 9 Mei 1975, Kerajaan Negeri Kelantan telah menandatangani Perjanjian di bawah akta 144 Petroleum Development Act 1974. Perjanjian tersebut yang kebelakangan ini cuba pula dinafikan oleh beberapa pemimpin BN termasuk tokoh BN Kelantan bertajuk, “Grants of Rights, Powers, Liberties and Privileges in respect of Petroleum”.
Section 4 di dalam perjanjian tersebut di baca seperti berikut,

“Section 4. Cash payment by the Corporation.

In return for the ownership and the rights, powers, liberties and privileges vested in it by virtue of this Act, the Corporation shall make to the Government of the Federation and the Government of any relevant State such cash payment as may be agreed between the parties concerned.”

Oleh yang demikian, sekiranya royalti Petroleum dan Gas Asli dibayar kepada Kelantan berdasarkan data EPU Jabatan Perdana Menteri mengikut akta dan perjanjian yang ditandatangi maka Kelantan berhak mendapat royalti 5% daripada hasil pengeluaran.
Oleh yang demikian, royalti yang harus dibayar secara tunai oleh kepada negeri Kelantan pada tahun 2005 ialah sejumlah RM131 juta. Bagi tahun 2006 pula ialah RM136 juta. Data Rasmi bagi tahun-tahun seterusnya belum dikeluarkan. Bagaimanapun, berdasarkan maklumat daripada kenyataan Media PETRONAS, SHELL, CS MUTIARA dan AREMADA HESS menyakinkan bahawa aktiviti carigali dan penggerudian Gas Asli di beberapa blok berhampiran Perairan Kelantan sedang bertambah aktif, bererti jumlah hasil semakin meningkat setiap tahun.

Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia

Statistik petroleum JPM

Pada 2004, statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan Kelantan diletakkan bersama Sabah dan Terengganu sebagai penyumbang sebanyak 62.5% hasil galian Petroleum di Malaysia.
Ketiga-tiga negeri ini menghasilkan keluaran kasar sebanyak RM46,810,935 ribu (atau RM46 Billion). Sila rujuk buku mukasurat 187, Jadual 5.3 buku jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2004.
Kekeliruan Dalam Isu Petroleum dan GAS Kelantan
Kekeliruan tidak dinafikan tetapi bukan dari soal wujudnya aktiviti perlombongan Petroleum dan Gas tetapi dalam soal hak Negeri Kelantan. Tahun lalu, Menteri Senator Amirsham memberitahu Dewan Rakyat bahawa tiada sumber Petroleum dan Gas di Kelantan.

Kenyataan Mustapha

Kenyataan Media Mustapha Mohamed
Pada 28 Jun 2009, Ketua Perhubungan UMNO Kelantan, Mustapha Mohamed menafikan bahawa hasil bumi itu adalah hak Kelantan kerana katanya ia adalah di kawasan pertindihan antara Malaysia dan Thailand serta Malaysia dan Vietnam.

Mustapha Tidur Ketika Abdullah Badawi Merasmikan ECER 2007
Bagaimanapun, Ketua Pembangkang BN, Alwi Che Mat dan Timbalan Menteri Kewangan Awang Adek lebih positif dan lebih mementingkan hak Kelantan dari bermain politik lantaran bersedia untuk bersama-sama rakyat Kelantan mendapatkan hak tersebut.
Peguam dan ahli politik, Zaid Ibrahim turut sama menyertai usaha mulia ini. Adalah diharapkan, YBM Tengku Razaleigh Hamzah juga akan turut serta.
Memahami Kekeliruan
Perairan Negeri ditakrifkan hanya 3 batu nautikal. Bagaimanapun apabila Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia, kedua-dua negeri tersebut dijanjikan hak bahawa segala hasil petroleum mereka akan terus menjadi milik mereka walaupun telaga minyak mereka jauh ke tengah laut dan ditakrifkan sebagai jatuh kedalam Perairan Malaysia.

Petroleum Act 1

Akta 144
Bagaimanapun dalam usaha untuk mempertahankan kedaulatan hak Malaysia dari terus digerudi dan di sifon oleh syarikat-syarikat petroleum asing dengan pulangan yang sedikit kepada Malaysia, PETRONAS ditubuhkan.
Beberapa buah negeri setelah berdepan dengan pelbagai tekanan akhirnya tunduk dan menandatangi perjanjian dengan PETRONAS dan Kerajaan Malaysia menyerahkan hak mereka dengan PETRONAS dijanjikan akan membayar sebanyak 5% secara tunai dari hasil Petroleum dan Gas Asli terus kepada Negeri-Negeri tersebut.

Petroluem Act section 4

Seksyen 4 Akta 144
Persoalan 3 batu nautikal tidak lagi menjadi isu. Negeri-negeri menyerahkan hak mereka terutama seperti Sabah dan Sarawak. Bagi Kelantan dan terengganu pula, sebelum tubuhnya Persekutuan Tanah Melayu, kedua-dua negeri ini adalah Negeri-Negeri Tidak Bersekutu. Penyertaan ke dalam Persekutuan menyebabkan banyak hak Raja-Raja mereka terlucut. Oleh yang demikian, di dalam banyak hal antara Negeri dan Persekutuan, semangat yang memeterai perjanjian Persekutuan sering diutamakan.

Petroleum Act Agreement

Contoh Draf Perjanjian Yang Ditandatangi Oleh Negeri-Negeri
Atas semangat tersebut, Negeri Terengganu mendapat imbuhan royalti minyak walaupun pelantar minyaknya jauh lebih 161 Kilometer ke tengah Laut China Selatan.

Hak Kelantan

Telaga Minyak Semenjanjung

PM301 dan PM302 dalam Perairan Kelantan, Bersebelahan Dengan JDA (Lihat Juga Blok Minyak Terengganu Yang Lebih Jauh)
Perairan Kelantan tidak dinafikan kaya dengan Gas Asli. Blok PM301 iaitu bermula dari Tumpat hingga ke tengah laut dan blok PM302 yang bersempadan dengan blok PM301 adalah dua blok yang telah diterokai melalui usahasama Petronas Carigali dan Shell. Bukti hasilnya akan di dedahkan di ruangan selepas ini.
Kawasan pertindihan atau di Kenali sebagai Joint Development Area (JDA) Malaysia – Thailand pula adalah kawasan teraktif di Teluk Siam. Aktiviti mengeluarkan gas asli di sini telah mula membuahkan hasil bermula 2 Januari 2005.
Ini adalah salah satu kawasan yang disebut oleh Mustapha Mohamed, seorang rakyat Kelantan sebagai bukan hak Kelantan.
Mustapha Mohamed seorang dayus. Mustapha Mohamed juga buta geografi. Kawasan JDA di mana operasi projek Cakrawala telah bermula sejak 2005 terletak hanya 150 kilometer dari Bandar Kota Bharu. Ianya terletak 180 dari Pekan Pattani (atau 160 km dari perairannya), 260 km dari Bandar Songkhla dan 310 km dari Pekan Kerteh.
Fakta JDA

JDA Location MAP

Kota Bharu Hanya 150 Km dari JDA
Sehingga hari ini, Mustapha tidak pernah memperjuangkan hak mendaratkan gas asli itu ke Bachok seperti yang dikehendaki oleh Kerajaan Kelantan walaupun ternyata ianya adalah kawasan paling ekonomikal dan strategik.

Pipeline

Paip Menyalurkan Minyak Menerusi Jalan Bahaya dan Jarak yang Amat Jauh

* Gas Asli dari kawasan JDA di daratkan ke Songhla 110 km lebih jauh dari Kota Bharu, bandar terdekat.
* Gas Asli itu mahu disalurkan menggunakan paip ke Gurun Kedah dari Songhkla menerusi laluan konflik di wilayah bergolak di Selatan Thai.
* Perjanjian penerokaan dengan Thailand adalah berdasarkan 50:50.
* Hak Malaysia di hantar dulu ke Songhkla mengapa tidak terus ke Malaysia?

Apa yang dinamakan JDA ialah

* Kawasan seluas 7,250 km persegi dengan bandar terdekat ialah Kota Bharu Kelantan.
* Tenaga kerja di kawasan JDA berkumpul di Kota Bharu dan dihantar dengan helikopter ke JDA kerana ia paling ekonomikal.
* Berdasarkan data penghujung 2007, dianggarkan kawasan JDA menpunyai reserve gas asli sebanyak 8.5 trillion standard cubic feet.
* Lebih 20 zon gas asli telah ditemui.
* Produksi gas asli telah bermula pada 2 Januari 2005 di zon Cakrawala.

Pada 3 Mei 2005, Kastam Thailand telah mengeluarkan kenyataan berikut,
“The Joint Development Area is 260 kilometers far from Songkhla Province, where gas, oil, and condensate are located. The gas production in the JDA has been commenced since 2 January 2005 and the approximate profit to Thailand at the first stage will be of 45,000 million baht.”

Untuk maklumat lanjut tentang hasil yang diperoleh oleh Thailand, pembaca boleh hubungi Public Relations Sub- Division Tel.02-671-7077 ,02-249-9017.

Offshore Magazine

Petikan Berita Dalam Majalah Offshore

Jika Thailand memperolehi bahagiannya sebanyak 45 billion Baht dari satu zon di JDA, bererti Malaysia juga memperolehi jumlah yang sama atau lebih kurang RM4.5 Billion.

Hess Statement 1

Kenyataan Media Hess
Blok eksplorasi di JDA adalah seperti berikut,

* A18 – Kontraktor ialah PETRONAS Carigali JDA Ltd (50%) dan Hess Oil Company of Thailand (JDA) Ltd (49.5%), Hess Oil Company of Thailand Inc. (0.5%). Operator ialah Carigali Hess Operating Company Sdn Bhd.
* B17 (termasuk B17-1) dan C19 – Kontraktor ialah PTTEP International Limited (50%) dan PETRONAS Carigali JDA Ltd (50%). Operator Carigali PTTEP Operating Company Sdn Bhd.

Petronas Statement JDA 1

Kenyataan Media PETRONAS
Pengeluaran bagi kawasan JDA adalah seperti berikut,

* Blok A18 ( 9 zon) – Cakrawala, Bulan, Suriya, Bumi, Bumi East, Senja, Samudra, Wira dan Samudra North.
* Blok B17 (9 zon) – Muda, Tapi, Jengka, Amarit, Mali, Jengka South, Jengka West, Jengka East dan Muda South.
* B17-01 (3 zon) – Tanjung, Jinda dan Andalas.

Komplex utama terletak di Blok A18 bernama Cakrawala Production Complex. Siap pada 2002 dan mengeluarkan hasil menerusi 19 telaganya mulai 2 Januari 2005.
Blok B-17 dijangkakan akan mengeluarkan hasil pada Oktober 2009.
Mengapa Kelantan Tidak Mendapat Imbuhan?

DSC_0371

Anak tempatan Hanya Berputih Mata Kalau Kita Tidak Sanggup berputih Tulang – Foto Ehsan LanJan
Malaysia menerusi PETRONAS memperolehi 50% dari hasil penemuan di JDA yang begitu dekat dengan Kota Bharu sehinggakan pemancing tempatan pun boleh pergi ke pelantar tersebut.

Terengganu

Telaga Minyak Terengganu 166 KM Pun Dihantar Balik Ke Terengganu
JDA lebih dekat dengan Kota Bharu berbanding telaga minyak di Terengganu dan jaraknya dengan Kerteh.
Hujah mengatakan Kelantan tidak berhak kerana ia terletak di kawasan bertindih adalah begitu mentah sekali kerana,

* Kawasan itu dituntut sebagai hak Malaysia kerana Kelantan adalah sebahagian dari Malaysia,
* Malaysia memperolehi 50% dari hasil di situ kerana Kelantan adalah sebahagian dari Malaysia.

Oleh yang demikian, ia menunjukkan pentingnya Kelantan didalam penyelesaian dan hak Malaysia ke atas JDA.
Jika Kelantan adalah sebahagian dari Thailand atau sebuah wilayah bebas, tentu sekali Malaysia tidak ada hak langsung ke atas hasil bumi dan lautan di situ.
Sempadan perairan Malaysia disitu dipengaruhi oleh kewujudan Kelantan sebagai sebuah wilayah di dalam Malaysia.
Kelantan bukan sebuah negeri yang dijajah atau dirampas oleh Malaysia atau Persekutuan Tanah Melayu. Sejarah membuktikan bahawa Kelantan pernah berada dibawah pengaruh Siam, Jepun dan Inggeris. Sewaktu dibawah pengaruh Inggeris, Kelantan diiktiraf mempunyai sebuah Kerajaan Berdaulat diketuai oleh baginda Sultannya. Inggeris mengklasifikasikan Kelantan sebagai Negeri-Negeri Tidak Bersekutu.
Penyertaan Kelantan ke dalam Persekutuan Tanah Melayu adalah atas semangat Persekutuan bukan dengan rasa dijajah. Sultan Kelantan terus dijamin hak kekuasaannya dibawah semangat Persekutuan dan juga berdasarkan haknya sewaktu menjadi Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kelantan menyertai Persekutuan Tanah Melayu atas dasar penyatuan. Bersatu turut bererti berkongsi. Kedayusan yang ada pada Mustapha Mohamed harus tidak mempengaruhi rakyat Kelantan dalam mempertahankan hak mereka.

Sumber Dari:Kickfella

Baca Seterusnya......

Thursday, July 9, 2009

Remix Max-Nirai Kanai



Hear this song while you read. This song is a combination of traditional Okinawa music with the contemporary version. Just hear it. Maybe those who ever visit this island will detect the Okinawa colour from this song.

Baca Seterusnya......