Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, April 19, 2010

13,488 Pengundi Dipindahkan Pusat Mengundi - Pengkhianatan SPR-UMNO-BN

Sejumlah 13,488 pengundi kawasan Parlimen P094 Hulu Selangor telah ditukarkan pusat mengundi mereka tanpa disedari oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia yang dipercayai didalangi oleh Umno-Barisan Nasional sebagai usaha sabotaj terhadap Pakatan Rakyat.

Pengarah Pilihan Raya Parti Keadilan Rakyat, Fuziah Salleh berkata cubaan untuk mengelirukan pengundi itu dikesan berdasarkan daftar pemilih yang dikeluarkan SPR.

"Kita telah meneliti daftar pemilih dan kita mendapati sebilangan besar pengundi dari 64,500 pengundi Hulu Selangor iaiitu seramai 13,488 telah dipindahkan pusat mengundi. Maksudnya berpindah pusat mengundi dari sekolah A ke Sekolah B, ada yang dipindah dari sekolah B ke sekolah A.

"Ini adalah satu penipuan yang dilakukan SPR seolah-olah SPR ini menjadi alat parti komponen BN. Bayangkan sekiranya perkara ini berlaku di seluruh negeri Selangor, maka bayangkan keadaan pada pilihan raya umum akan datang. Ini merupakan satu bukti rancangan jahat SPR untuk menjatuhkan Pakatan Rakyat,"katanya ketika mengadakan sidang media di pusat media pakatan Rakyat di Kuala Kubu Baru tengahari tadi.

Menurut Fuziah, pertukaran pusat pengundian yang berlaku di tiga kawasan Dewan Undangan Negeri dalam Parlimen Hulu Selangor akan menyebabkan berlaku banyak kekeliruan dan menyulitkan pengundi pada hari pengundian yang akan berlangsung 25 April ini.

"Bayangkan pada hari mengundi, seramai 13,488 pengundi pergi ke sekolah mengundi biasa mereka dan mendapati nama mereka tiada di situ, bayangkan betapa kecohnya pada hari mengundi. Jumlah 13,000 ribu ini bukan bilangan yang sedikit dan ia melibatkan ketiga-tiga DUN," tegasnya sambil menyeru pihak media supaya menyebarkan maklumat tersebut kepada pengundi khususnya di Hulu Selangor.

Beliau turut menjangka bahawa SPR akan memberikan alasan perkara itu merupakan satu langkah kemaskini biasa dalam daftar pemilih.

"Tetapi jika SPR buat begini, SPR sebagai satu badan pengurusan pilihan raya yang tidak bertanggungjawab. Mereka tidak boleh benarkan perkara ini berlaku kerana ia akan melibatkan terlalu banyak kekecohan pada hari mengundi," tegas Fuziah.

Menurut Fuziah lagi, DUN Batang Kali mencatatkan jumlah pengundi yang paling ramai ditukar pusat pengundian mereka iaitu dari SK Serendah dipindahkan ke SRJK (C) Serendah, 751 orang, dari SRJK (C) Serendah dipindahkan ke Sek Rendah Agama Serendah 1,898 orang, dari SRJK (C) dipindah ke Sk Serendah, 904 orang dan dari SMK Syed Mashor ke SK Bandar baru Batang Kali 2,270 orang.

Di Hulu Bernam terdapat empat pertukaran pusat pengudian iaitu SK Hulu Bernam ke Sekolah Rendah Agama Hulu Bernam, 35 orang, dari Sungai Selisik ke SK Gesir Tengah, 331 orang, dari SMK Kalumpang ke Sek Rendah Agama Kalumpang, 235 orang dan dari Sekolah Rendah Agama Hulu Bernam ke SK Hulu Bernam 1,085 orang.

Sementara di DUN Kuala Kubu Baru pula, dari SRJK (T) Kuala Kubu Baru ke SMK Dato Hj Kamaruddin, 2,824 orang dan dari Sek Rendah Agama Kuala Kubu Baru ke SMK Kuala Kubu Baru Jalan Kolam Air, 1,081 orang.

Manakala di pusat mengundi baru pula, berlaku beberapa pertukaran iatu dari Daerah Mengundi Bukit beruntung ke Sek Rendah Agama Taman Bunga Raya, 550 orang, dari Daerah mengundi Taman Bunga Teratai ke Sek Rendah Agama Taman Bunga Raya, 302 orang dan dari kawasan sekitar, 498 orang.

Ditanya mengenai senarai pemilih yang tidak dapat dikesan dalam daftar pemilih, Fuziah berkata, daripada Disember 2009 sehingga 5 April 2010, sebanyak 558 nama dikesan telah dibersihkan dari daftar pemilih SPR.

"Menurut SPR, nama mereka ini dibersihkan kerana mereka meninggal dunia. Tetapi saya dapati dari Disember 2009 hingga 5 April 2010, tidak ada kemasukan atau tambahan baru. Petugas kita sedang mencari 558 orang ini dan memastikan mereka benar-benar telah meninggal dunia," katanya.

Menurut Fuziah lagi, di Kampung Tanjung, di daerah mengundi Sungai choh dalam Parlimen Hulu Selangor, seluruh pengundi dalam kampung berkenaan iaitu seramai 230 pengundi dipindahkan ke Parlimen Selayang.

"Mereka ini adalah penyokong 'solid; Pakatan Rakyat," dedah beliau. -SK


Sumber : Kelab GB

0 comments: