Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, April 19, 2010

Pilihan Raya Kecil Analisa sepintas lalu kekuatan BN, PR di Sibu

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Belum pun sempat gelanggang pertarungan mengisi kekosongan kerusi Parlimen Hulu Selangor dibuka secara rasmi, gelanggang seterusnya untuk pertembungan serupa telah pun dikenalpasti. Satu lagi kekosongan kerusi berlaku, kali ini melibatkan Parlimen Sibu, Sarawak.

Ia bakal menjadi pilihan raya kecil ke-11 sejak Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU-12), Mac 2008. Ia juga yang kedua di Sarawak selepas Pilihan Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Batang Ai, pada 7 April 2009.



Kerusi Parlimen Sibu kosong ekoran kematian penyandangnya, Dato’ Robert Lau Hoi Chew pada Jumaat (9 April) lalu. Timbalan Menteri Pengangkutan itu meninggal akibat barah yang dihidapinya sekian lama.

Pada Pilihan Raya Umum ke-12 (Mac 2008), mendiang yang juga Naib Presiden Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) mengenepikan cabaran calon DAP dan Keadilan untuk mengekalkan kerusi tersebut buat penggal kelima berturut-turut. Lau memperolehi 19,138 undi berbanding calon DAP, Wong Ho Leng yang mendapat 15,903. Calon Keadilan, Lim Chin Chuang mengutip hanya 812 undi.

Meski pun kejayaan itu membuktikan pengaruh peribadi Lau masih kuat di Sibu, ia bukan lah petanda baik berbanding rekod pencapaiannya di penggal-penggal sebelum itu. Lau mula memenangi kerusi Parlimen itu pada 1990 dengan hanya 2008 undi majoriti.

Beliau berjaya menggandakan kemenangan itu kepada 4,845 majoriti pada 1995 sebelum mencapai rekod terbaik kemenangannya dengan 9,142 undi majoriti pada 1999.

Sokongan diterimanya bagaimana pun menurun dalam dua pilihan raya berikutnya. Pada 2004, majoriti kemenangannya merosot hampir dua pertiga kepada hanya 3,340 undi. Pada pilihan raya lalu ia merosot lagi kepada 3,235 undi.

Pola itu seakan memberi gambaran bahawa tokoh itu sudah melepasi zaman kemuncaknya. Atau mungkin juga ia berhubungkait dengan kemerosotan populariti Barisan Nasional (BN) itu sendiri.

Apa pun, ditinjau dari sejarah kewujudannya, kerusi Parlimen Sibu tidak boleh dianggap kubu kuat BN. Sejak 1969 (kali pertama pilihan raya secara langsung untuk Dewan Rakyat di Sabah dan Sarawak setelah menyertai Malaysia), ia tidak dimiliki seratus peratus oleh BN. Parti itu pernah dikalahkan sebanyak dua kali, selain pernah juga menang dengan majoriti amat tipis.

Pada 1969, Sibu dikuasai SUPP, mengalahkan calon BN (ketika itu Perikatan Sarawak) dengan majoriti 4,095 undi. Kemenangan memihak BN pada 1974, apabila SUPP menyertai gabungan parti itu. Kejayaan mengalahkan calon SNAP dengan hanya 1,131 undi itu bagaimana pun tidak membanggakan.

Pada penggal berikutnya (1978), BN menang selesa dengan majoriti 6,753 apabila hanya berhadapan seorang calon Bebas. BN bagaimana pun menemui lawan sebenar pada 1982 apabila DAP buat pertama kali meletakkan calon di kerusi Parlimen Sibu.

Percubaan sulung parti berpusat di Semenanjung itu membuahkan hasil. Ia berjaya merampas kerusi berkenaan dari tangan BN. Meski pun kemenangan itu dengan majoriti tipis hanya 141 undi, ia sudah cukup untuk memalukan BN (sebelumnya Perikatan Sarawak) buat kali kedua.

Pada pilihan raya berikutnya (1986) BN menguasai semula Sibu, tetapi dengan majoriti hanya 546 undi menewaskan DAP. Itu pun dibantu faktor calon ketiga dari Parti Buruh Sarawak (PLUS).

Rekod kejayaan BN itu seterusnya diperbaiki mendiang Lau bermula 1990. Namun sepertimana disebutkan tadi, pola sokongan terhadap BN itu sudah menampakkan penurunan selepas 1999.

Bahkan, jika diandaikan wujud kesepakatan antara DAP dan Keadilan untuk berdepan BN secara ‘satu lawan satu’, margin kekalahan tentu tidak melebihi 3 ribu undi. Andaikan undi diperolehi calon Keadilan itu (812) kesemuanya beralih kepada DAP, majoriti BN hanya tinggal 2,423 undi.

Ertinya di atas kertas Sibu bukan lah kubu sangat kebal buat BN. Kelebihan di bawah 3 ribu undi untuk mana-mana kerusi Parlimen bukan lah margin yang meyakinkan. Apatah lagi bagi sebuah kerusi bermajoriti bukan Melayu seperti Sibu ini.

Menurut perangkaan 2008, kompisisi pengundi mengikut kaum di kerusi berkenaan dikuasai pemilih Cina dengan 60 peratus. Ia diikuti Melayu/Melanau dengan 20 peratus, Iban (18%), Orang Ulu (1.1%) dan lain-lain kaum (0.9%).

Diakui banyak pihak perkembangan politik negara sejak pilihan raya umum lalu tidak banyak berubah. Sentimen menolak BN, terutama di kalangan bukan Melayu dikatakan masih menebal, malah semakin meningkat.

Bahkan jika diadakan pilihan raya semula ketika ini, banyak pihak meyakini jumlah kerusi dirampas parti-parti pembangkang akan bertambah. Di Sarawak sendiri, selain Sibu, ada beberapa kerusi Parlimen dimenangi BN dengan majoriti sangat kecil dan berpotensi dimenangi pakatan pembangkang. Antaranya ialah Sarikei, di mana BN mengalahkan DAP dengan hanya 51 undi. Manakala seorang calon Bebas memungut 766 undi.

Di kerusi Limbang pula, BN menang dengan hanya 676 undi majoriti. Begitu juga di Lubuk Antu (1,610). Manakala di Stampin, kemenangan BN ke atas DAP dengan 3070 mungkin berubah arah sekiranya formula ‘satu lawan satu’ diaplikasikan. Calon Keadilan turut bertanding di situ dan mendapat 2,198 undi.

Tidak syak lagi hasrat menumbangkan BN lebih mudah dicapai sekiranya parti-parti pembangkang mencapai kata sepakat, termasuk di Sibu nanti.

0 comments: