Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, May 18, 2010

Undi Pos PRK Sibu : Senjata Makan Tuan



Sejak daripada pilihanraya Kecil Bagan Pinang team undi pos telah dibentuk oleh Dewan Pemuda PAS Pusat. Tujuannya adalah untuk memberi kesedaran kepada rakyat & petugas, ruang-ruang manipulasi yang berlaku didalam undi pos. Maka kami bergerak daripada Bagan Pinang, Hulu Selangor dan terakhir di Sibu Serawak.

Bukan mudah mengendalikan undi pos. Ia terlalu teknikal untuk difahami. Memakan masa dan tenaga yang banyak. Undang-undang undi pos terlalu banyak ruang manipulasi. Maka kami turun di Sibu dengan niat untuk mengurangkan risiko manipulasi yang ada pada undi pos sambil memberi kefahaman kepada ahli-ahli Pakatan Rakyat khususnya DAP. Di Bagan Pinang Pemuda PAS terlibat, di Hulu Selangor team PKR Kuantan dan di Sibu tiba masanya DAP. Semua bangsa, agama dan komponen PR terlibat dalam team undi pos Sibu termasuk isteri calon Puan Irin.

Keputusan PRK Sibu adalah :

PR 18,845 undi BN 18,447 undi Bebas 232 undi Mejoriti 398 Undi pos pula : Undi pos yang dikeluarkan 2,827 Undi pos yang dikembalikan 2,637 BN telah memperolehi 2,323 PR telah memperolehi 70 undi Bebas memperolehi 36 undi
BN telah menguasai 82.17% undi pos. PR hanya memperolehi 2.47%. Jika tampa undi pos(undi awam) PR akan menang 18,775 dan BN memperolehi 16,124 orang. Mejoriti PR tampa undi pos adalah 2,651. Tetapi dengan kewujudan undi pos PR menang tipis 398.

Sepanjang 6 hari bertugas dlm team undi pos kami berjaya : 1. Menolak 208 undi pos kerana sebab-sebab teknikal. 2. Mengekang 190 undi pos dari kalangan petugas SPR

Usaha ini membuahkan hasil penolakkan sebanyak 398.

Kejayaan manis team ini adalah DAP daripada PR berjaya dengan mejoriti yang sama iaitu 398. Ini bermaksud jika team undi pos berkeuzuran di Sibu mungkin keputusannya adalah seri 18,845 dengan mejoriti 0. Saya percaya mejoriti pelik seumpama ini akan berpihak kepada BN.

Saya berpendapat angka 398 buka suatu kebetulan. Ia adalah suatu petunjuk daripada Allah kepada masyarakat Malaysia betapa undi pos perlu diberi perhatian untuk di tolak dalam pilihanraya akan datang dan ditukar dengan sistem yang lebih telus. Selama ini undi poslah yang menyelamatkan BN. Tetapi di Sibu talian hayat ini walaupun mendapat 82.17% undi pos menyokong BN tetapi kekangan team undi pos berjaya mengagalkan usaha mereka. Undi pos sudah menjadi senjata makan tuan kepada BN di Sibu.

Walaubagaimana pun saya tetap bertegas menang atau kalah PR, undi pos tetap mempunyai ruang yang luas untuk dimanipulasi. Undi pos mesti di ubah.

Itulah hadiah buat team undi POS. Tahniah kepada Sdr. Mohzaid, Jesopin, Irin, Hatta, Zaidi, rakan-rakan DAP dan ramai lagi. Tahniah kepada semua. Terima Kasih

http ://kentong-suhaizan.blogspot.com "

Sumber : DD

0 comments: