Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, December 29, 2010

Pandangan Mata Sebagai Anak Panah Iblis

Drawing eye - step 30
Mata adalah antara ni'mat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. yang tiada ternilai. 'Ulama ada menyebut, amal 'ibadat yang dilakukan selama 500 tahun pun belum mampu melebihi berat ni'mat pandangan sebelah mata apabila kedua-duanya ditimbang. Hal ini dapat dipelajari daripada kisah seorang ahli ibadat yang meminta kepada Allah agar dia dimasukkan ke dalam syurga dengan sebab amalannya tersebut, dan bukannya dengan rahmat Allah.

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.

Ni'mat pandangan mata ialah satu amanah Allah kepada kita, dan kelak nanti kita akan disoal dan diperiksa bagaimanakah ni'mat tersebut telah digunakan. Akan kita diadili sama ada mata digunakan untuk melakukan kebaikan atau untuk melakukan keburukan.

Soalan untuk diri saya sendiri dan insya Allah untuk kita bersama: Sejauh manakah kita benar-benar amanah dalam menjaga ni'mat pandangan mata?

Adakah kita sejak dilahirkan tidak pernah memandang perkara yang haram?

Adakah kita sudah bertaubat memohon keampunan Allah atas segala pandangan haram tersebut?

Pernah dalam ziarah Habib Umar ke Masjid Al-Falah USJ 9 baru-baru ini, beliau ada menyebutkan perihal seorang hamba yang tidak mampu melafazkan kalimah La ilaa ha illaLlah pada akhir hayatnya lantaran ma'siat pandangan haramnya yang belum mendapat keampunan Allah s.w.t.

Semasa kami mengikuti pengajian dengan Syeikh Haisam di Masjid Bandar Adelaide, beliau dengan begitu ikhlas mengingatkan kami bahawa orang yang berjaya mengawal nafsunya dan menundukkan pandangan daripada melihat perkara yang haram, maka insya Allah akan dikurniakan kelazatan iman dan dalam beribadah.

Antara Puncak Kekufuran Seorang Hamba kepada Allah

Dalam sebuah kuliah ruhaniah oleh Tuan Guru Ahmad Fahmi Zamzam hafizahullah, beliau ada menyebutkan bahawa al-Imam al-Ghazali rhohimahullah ta'ala (r.t.) ada menyatakan bahawa antara puncak bagi kekufuran seorang hamba kepada Allah adalah dengan menggunakan ni'mat yang dipinjamkan oleh Allah untuk menderhakai-Nya.

Contohnya, si fulan dipinjamkan oleh Allah s.w.t. dengan ni'mat pandangan mata, namun si fulan tersebut menggunakan pandangan mata tersebut untuk menatap perkara haram yang ditegah oleh Allah s.w.t. Maka, bukankah perbuatan tersebut adalah menderhakai Allah sebagai Tuan Pemilik kepada pandangan mata tersebut? Bukankah itu tindakan yang menjadikannya sampai kepada tahap kemuncak kekufuran seorang hamba kepada Allah sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Ghazali r.t.

Al-Ustaz Taufik Mad Arshad Al-Muqri dalam memberikan tunjuk ajar dalam meningkatkan kualiti hafazan Al-Quran ada menyatakan mengapa orang yang buta matanya mempunyai daya ingatan yang lebih baik dan kuat kerana pandangan matanya yang terpelihara daripada melihat perkara yang haram berbanding orang yang dapat melihat. Perkara haram yang dilihat dengan mata seterusnya akan menyebabkan maklumat tersebut diproses oleh hati dan akal serta menyebabkan dosa dan kelalaian yang lebih jauh. Beliau menasihatkan supaya berusaha untuk menjaga pandangan mata semampu yang mungkin.

Berhubung dengan usaha hafazan Al-Quran, bagaimanakah mungkin hati yang penuh dengan noda ma'siat hasil daripada pandangan haram dapat menerima ayat Al-Quran, maka lebih-lebih lagi untuk menjaganya dengan baik dalam ingatan?

Memang terasa berat dan susah. Seorang murabbi pernah menasihatkan kepada anak muridnya mengenai mujahadah melawan nafsu jahat di medan ujian dunia ini yang perlu diteruskan sehingga ke akhir hayat. Untuk memberikan motivasi kepada diri, ingatlah bahawa di akhirat sana nanti adalah tempat pembalasan, dan sudah tidak ada lagi ujian.

Berikut dimuatkan sebuah hadits qudsi yang mulia berkenaan pandangan mata, mudah-mudahan memberikan manfaat kepada kita dengan izin Allah s.w.t.
"Pandangan mata itu adalah sebuah anak panah daripada panah-panah Iblis. Maka barangsiapa meninggalkannya (mengelakkannya daripada melihat wanita) kerana takut kepada-Ku, nescaya Aku ganti dengan iman yang dirasakan lazat-manisnya dalam hatinya."Riwayat Thabrani dan Hakim daripada Ibnu Mas'ud.
Insya Allah, mudah-mudahan kita diberikan petunjuk dan kekuatan daripada Allah supaya mampu membaiki diri dari semasa ke semasa, serta bertambah baik secara berterusan.

Hadits yang dimuatkan di atas merujuk kepada buku Taman Syurga Idaman, Himpunan Hadith-hadith Qudsi susunan Ustaz Rosli Hj. Ibrahim,

0 comments: