Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, September 27, 2011

Datin Seri Rosmah Mansur kawan baik saya bukan mak angkat - Jho Low

(Harakah Daily) - "Rosmah (Mansor) bukan mak angkat saya. Beliau adalah kawan baik saya," demikianlah tafsiran yang diberikan jutawan kontroversi, Jho Low kepada akhbar Cina Kwong Wah Yit Poh (gambar) , ketika ditanya hubungannya dengan keluarga Perdana Menteri, Najib Razak.

Datin Seri Rosmah Mansor adalah isteri kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Jho Low menjadi kontroversi apabila dilihat bersama dengan artis, Paris Hilton dalam keadaan artis itu berbogel di sebuah kapal mewah.

Beliau juga terlibat dalam kontroversi dengan parti-parti bersama artis terkenal di seluruh dunia.

Beliau dikatakan juga terlibat dengan pembangunan semula tapak lapangan terbang TUDM, Sungai Besi.

Jho Low menjelaskan, "Anak Rosmah (Mansor) adalah rakan saya ketika menuntut di Britain. Saya mengenali anak Perdana Menteri dahulu, sebelum saya mengenali Perdana Menteri."

"Saya memperkenalkan ramai pelabur kepada Malaysia, justeru itu saya sering bertemu dengan PM," kata Jho Low sebagaimana yang
dilaporkan Merdeka Review.

Malah, Jho Low mendakwa dirinya mengenali ramai "putera" di negara yang berlainan, termasuk Abu Dhabi, Kuwait, Saudi Arab dan sebagainya.

Oleh itu, Jho Low berkata dirinya mampu membawa ramai pelabur dari Timur Tengah ke Malaysia.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri program Kayuhan Amal 1Malaysia Untuk Pelajaran di Straits Quay, Tanjong Tokong, Pulau Pinang pada 25 September 2011.

Laporan ini disiarkan Kwong Wah Yit Poh pada 26 September, pada muka surat A5.

Sebelum ini, Jho Low dikatakan sebagai kenalan rapat dengan anak Perdana Menteri Najib Razak, lantas mencungkil keraguan orang ramai sama ada Jho Low berperanan sebagai proksi, berikutan kemampuan graduan Wharton Business School ini dalam mengumpul kekayaan pada umur 20-an tahun.

Ketua Angkatan Muda, Shamsul Iskandar ketika menyampaikan ucapan dasarnya dalam Kongres Nasional AMK yang diadakan di Perdana Resort, Pantai Cahaya Bulan, Kota Bahru, pada 28 Mei 2010, memetik laporan New York Post pada tahun 2009, yang diulas kemudiannya oleh tabloid tempatan Malay Mail, bahawa seorang pemuda bernama Taek Jho Low membelanjakan USD50 ribu hingga 60 ribu, atau RM170 ribu ke RM205 ribu setiap hari.

Malah, Shamsul Iskandar ketika itu mendesak agar PM menjawab, dan mengesahkan sama ada tuduhan bahawa Jho Low mendapat kontrak pembangunan TUDM Sungai Besi yang bernilai kira-kira RM500 juta, dan memainkan peranan sebagai penasihat di sebalik Terengganu Investment Authority yang mengurus dana royalti minyak itu benar atau tidak.

*Kaleidoskop adalah "digest" kandungan media cetak. Akhbar yang dirujuk adalah Kwong Wah Jit Poh pada 26 September 2011, wawancara akhbar tersebut dengan Jho Low. Laporan dibuat berdasarkan teks asalnya dalam bahasa Cina.

0 comments: