Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, September 1, 2011

Isu Ceramah Md Sabu: PSM Kecam Utusan Malaysia Tidak Lapor Hal Sebenar

Utusan tidak lapor isu sebenar

Timbalan Ketua Polis Negara juga dikritik kerana mengeluarkan kenyataan

PETALING JAYA: Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini mengecam Utusan Malaysia kerana membuat laporan yang berunsur fitnah kerana memusing fakta isi ucapan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung peristiwa Bukit Kepong.

Setiausaha Agongnya S Arutchelvan berkata PSM berpendirian bahawa apa yang ditulis oleh akhbar arus perdana milik Umno itu bukanlah isu sebenar dan terkeluar dari konteks maksud apa hendak disampaikan oleh Mohamad Sabu.

Ini adalah kerana sejarah negara ditulis dari kaca mata Umno yang telah bersekongkol dengan British untuk mendapat kemerdekaan,” ujar Arutchelvan yang mendakwa pejuang kemerdekaan aliran kiri seperti Shamsiah Fakeh tidak direkodkan di dalam buku sejarah.

Pemimpin PAS yang juga dikenali sebagai Mat Sabu mendakwa bahawa anggota komunis yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada tahun 1950 adalah pejuang negara yang sebenar dalam satu ceramah di Tasek Gelugor pada 21 Ogos, lapor Utusan Malaysia.

Rentetan itu, semalam Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar menasihatkan Mat Sabu agar mempelajari sejarah sebelum mengeluarkan kenyataan.

Arutchelvan turut mengkritik Utusan Malaysia dan pasukan Polis DiRaja Malaysia yang memanipulasi kenyataan Mat Sabu.

“Utusan Malaysia dan PDRM juga membuat pelbagai tohmahan dan cerita,” kata Arutchelvan berdasarkan pengalaman penahanan 31 anggota partinya pada Jun dan Julai termasuk penahanan enam pemimpin parti di bawah Ordinan Darurat (Pencegahan Jenayah dan Ketenteraman Awam) 1969.

Kebal bercakap bohong

Ujar beliau, “pengalaman yang PSM belajar ialah Utusan Malaysia kebal bercakap bohong dan tidak ada apa yang boleh dilakukan.

“Begitu juga ada ahli Perkasa (Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia) dan orang Umno seperti (Senator) Ezam (Mohd Nor) yang boleh membuat ugutan berunsur jenayah.

“Tetapi mereka kebal dan tidak ada apa-apa tindakan pun diambil terhadap mereka,” ujar Arutchelvan sambil merujuk kepada kegagalan polis bertindak terhadap Perkasa dan Ezam.

Arutchelvan turut meminta agar pihak polis bersikap neutral dalam penyiasatan kes ini.

“Sebagai seorang pegawai polis beliau sepatutnya menyiasat samada kenyataan Mat Sabu mempunyai unsur jenayah atau tidak.

Pemimpin PSM tersebut turut menyelar kenyataan Khalid seumpama kenyataan seorang ahli politik.

“Beliau tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan seperti seorang ahli Umno atau ahli politik. Jika beliau ingin menyertai politik, bersaralah dan masuklah gelanggang politik,” tegas beliau.

Sementara itu, di Kangar, Mat Sabu mendapati apa yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia itu berkaitan dengan tragedi Bukit Kepong adalah fitnah terhadap beliau dan PAS.

Sehubungan itu, beliau telah mengarahkan peguamnya untuk menghantar notis saman kepada akhbar itu dan memintanya meminta maaf dan menarik balik laporan palsu itu. -FMT

0 comments: