Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, September 28, 2011

WARGA ASING Memenangi TENDER 'Nombor Cantik' JPJ?

Sumber dari blog Mazidulakmal

Saya memang kurang arif berhubung proses tender nombor pendaftaran kenderaan diuruskan Jabatan Pengangkutan Jalan, JPJ.

Namun saya difahamkan, pemilik kenderaan baharu ingin membeli 'nombor cantik' melalui kaedah tender lazimnya mengisi borang tender, menyediakan satu salinan kad pengenalan atau passport dan sejumlah bidaan dalam bentuk wang pos untuk dihantar kepada JPJ sebelum tamat tarikh ditetapkan.

Difahamkan, di bawah salinan senarai nama mereka berjaya memenangi tender nombor pendaftaran kenderaan, WVV.

Senarai I


Berikut pula salinan emel senarai harga nombor, dilaporkan cuba 'dijual' kepada orang ramai berminat untuk memilikinya.

Senarai II


Close up ...


Lebih close up ...


Teliti Senarai 1, nombor pendaftaran WVV 1666 dibeli oleh Yayu dengan nombor passport AN636700. Nombor pendaftaran terbabit, WVV 1666 ditender dengan harga RM480. Untuk rekod, salinan dokumen sama dipaparkan untuk tontonan umum di pejabat JPJ Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur beberapa hari lalu.

Perhatikan Senarai II, nombor pendaftaran SAMA cuba dijual dengan harga RM1800.

Perbezaan harga, RM1320.

Passport bernombor AN636700 dipercayai milik warga Indonesia. Jika dia memasuki negara ini menggunakan pas lawatan sosial, dia tidak dibenarkan memiliki kenderaan di Malaysia.

Status sebenar dokumen perjalanan Yayu akan dipaparkan kemudian sebaik saya mendapatkan maklumat dari pihak berkuasa berkaitan.

Lebih menarik, 13 nama lain tercatat di Senarai I juga dipercayai warga asing dan bidaan sebilangan mereka mencecah ribuan ringgit.

Apa pun, itu bukan isu utama, mungkin mereka berkemampuan.

Hairannya, bagaimanakah nombor pendaftaran dimenangi oleh warga asing itu kemudian dilaporkan cuba dijual dengan harga berlipat kali ganda?

Dijual oleh pihak ketiga, warga tempatan.

Barangkali sebilangan pembaca blog ini sudi berkongsi penjelasan di sebalik persoalan itu.

Saya kurang arif dalam hal bidaan ini tetapi percaya hal ini mampu diperjelaskan oleh kakitangan JPJ terbabit dalam bidaan nombor pendaftaran.

Sebarkan.

KEMAS KINI I

"Runner membuat kerja ini 'otai' bang. Selepas semua nombor pendaftaran dimenangi warga asing itu disahkan JPJ, dia terus fax kertas tawaran harga (lebih mahal) kepada dealers kereta berbanding harga bidaan," jelas sumber.

Dia mendakwa kes sama pernah berlaku sebelum ini.

"Cuma sebelum ini tidak begitu ketara, nama warga asing digunakan, sikit. Kali ini sudah melampau! Kalau hendak mengadu berhubung kes ini, kepada siapa? Bukan ada channel," ujarnya.

"Fakta, warga asing disahkan oleh JPJ memenangi tender nombor pendaftaran cantik. Persoalannya, dia orang mesti ada kenderaan baharu untuk didaftarkan?," soal saya.

"Sepatutnya begitulah," jawab sumber.

Wow! Hebatkan.

Berpandukan kepada maklumat di Senarai I, Chan Than Ven berjaya membida nombor pendaftaran WVV 1717 dengan harga RM1,610 manakala Dewi Endarwati sanggup membelanjakan wang berjumlah RM1,410 untuk memenangi nombor WVV 1771. Juga warga asing, Mom Sen, pada hemat saya, pastinya individu berharta kerana membida WVV 1888 dengan harga RM3,410.

Untuk rekod nombor terbabit cuba dijual dengan harga ... (Klik imej untuk lebih menjeaskan imej).


RM5,800!

Status Yayu?

Melalui maklumat diperolehi, dia memasuki Malaysia pada Jun 2011 menggunakan permit kerja sebagai pembantu rumah. Barangkali dalam tempoh kurang 3 bulan, dia telah mampu mengumpul wang untuk membeli kenderaan sekaligus berupaya membida nombor WVV 1666 dengan harga RM480.

Jimat membawa berkat.

Lumayan benar pendapatannya sebagai pembantu rumah. Jadi kerajaan Indonesia tidak seharusnya berasa ragu untuk terus menghantar wanita warganegara jiran itu untuk berkhidmat di negara kita.

Sedikit maklumat berhubung kes ini telah saya kongsikan bersama Ketua Pengarah, KP JPJ, Datuk Solah Mat Hassan dan beberapa pegawai beliau di Putrajaya. semalam, Datuk Solah menghantar pesanan ringkas kepada saya memaklumkan beliau akan meneliti perkara ini.

Sekalung tahniah juga kepada beliau kerana kontrak sebagai KP JPJ disambung.


0 comments: