Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, November 30, 2011

Amalkan Bacalah surah Yassin

http://truelife200vi.files.wordpress.com/2008/02/05_02_0_120_yasin_yura_p1.jpg
RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud :"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu :
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.

2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut...
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah s.a.w bersabda : "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.

12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".

13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.

14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini,dia adalah orang-orang yang munafik.
Sesiapa yang menerima mesej ini tolong forwardkan kepada teman seagama yang lain.

Baca Seterusnya......

Kuasa Minda, Keajaiban Minda

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhkRZHHDcbCPpxjcPDBYCuLBHvlt8XMEDMnBiObj9wUBQfqrgGdeH6Ggu3sUrYyPtnH2-VKaibVQnMgok9bKUORH24wPPIy4_6Gqex_shhQTxJWa6Yheo7_mwGiYrf3tRQMX-kvcfojuL8/s1600/bilangan-haiwan-dalam-gamba.jpg
Apakah anda bersetuju jika saya katakan terdapat banyak perkara ajaib tersembunyi di dalam minda?

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.
Demikianlah apabila anda tidak lansung memikirkan tentang penat, anda akan cergas dan bertenaga sepanjang hari.
Sebaliknya apabila anda mula berkata “Aku malaslah hari ini”, “Aku boringla hari ni”, anda akan benar-benar malas dan boring. Maka jika anda ingin cemerlang dan berjaya, bijak-bijaklah berhubung dengan imaginasi. Imaginasi boleh menjadikan anda apa sahaja. Daripada sini kita boleh simpulkan, “Kita sendirilah yang meminta setiap apa yang berlaku pada diri kita.

2) Berkomunikasi dengan minda ke minda

Apabila anda mengingat seseorang, dan jika ingatan anda itu jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, dan tiada sebarang gangguan, anda sebenarnya telah pun menghantar gelombang minda kepada orang itu. Anda mungkin mendapat tindak balas yang menakjubkan.

Jika ingatan anda terhadapnya adalah yang baik-baik, dalam masa yang sama insyaALLAH dia akan mengingat yang baik-baik juga tentang anda. Maka kerana itulah sesekali pada saat-saat tertentu anda terkenangkan seseorang yang telah lama anda tidak temui secara tiba-tiba. Barangkali pada saat itu orang berkenaan sedang memikirkan tentang anda dan gelombang mindanya telah mengembara dan akhirnya sampai kepada anda.
Gelombang yang lemah akan tersasar atau tidak sampai ke matlamat ataupun ghaib begitu sahaja ditelan gelombang-gelombang yang lebih kuat yang sentiasa bersimpang siur. Gelombang minda akan lebih hebat kesannya terhadap mereka yang mempunya jalinan emosi ataupun pertalian darah yang rapat misalnya suami isteri, ibu dan anak, adik beradik kembar dan rakan seiras.

3) Daya magnet dalam fikiran beremosi

Tahukah anda apabila anda membenci seseorang, anda sebenarnya telah pun menarik kebencian orang itu terhadap anda. Fikiran yang beremosi ada daya tarikan bagaikan magnet yang akan menarik sebarang pemikiran yang sealiran.
Sebagaimana gelombang minda tadi, kebencian akan terhasil dalam bentuk gelombang-gelombang negatif yang mengembara dan akhirnya sampai kepada orang yang anda benci itu. Oleh itu, seseorang yang menjadikan imaginasinya sebagai salah satu laluan untuk kejayaan tidak boleh berfikiran negatif. Dia kena berfikiran positif supaya pemikiran yang sama akan dipulangkan kepadanya.

4) Mengawal minda untuk lebih berjaya


Tiada siapapun yang boleh membuatkan anda marah jka anda sendiri tidak ingin marah. Soal emosi yang tersentuh adalah perasaan yang boleh dikawal jika anda mahu mengawalnya. Jika anda memang tidak mahu marah anda tidak akan marah.

Orang boleh menjadi terlalu sedih kerana dia memberi laluan kepada dirinya untuk berasa sedih. Kesedihan yang melampau-lampau pula bermula daripada emosi yang ditarik-tarik, diiya-iyakan, diransang-ransang dan disungguh-sungguhkan, ibarat api yang dicurahkan petrol ke atasnya. Api akan menyambar hebat padahal jika dibiarkan sahaja, lambat laun ia akan padam sendiri.
Kejayaan pertama orang yang berjaya ialah dapat mengawal emosinya.

5) Dua pemikiran dalam masa yang sama

Anda mungkin pernah melihat seseorang yang beremosi pada satu masa tetapi pada masa yang sama bercakap seolah-olah tidak menghadapi sebarang masalah dan ingat, orang ini bukanlah seorang pelakon. Seorang ayah memarahi anaknya dengan kemarahan yang beriya-iya tetapi dalam masa yang sama dia menghadiahkan anda senyuman dan mula bercakap lembut dengan anda. Itu tanda permulaan bagi seorang yang dapat mengawal emosinya. Seorang yang ingin menggapai kejayaan melalui imaginasi perlu lebih pandai mengawal emosi.

6) Minda teransang melalui solat dan doa

Solat itu doa dan doa itu perlu dalam proses kehidupan seseorang manusia. Manusia perlu berdoa untuk menjalinkan hubungan yag erat antara dirinya dengan alam ghaib dan yang terpenting dengan PENCIPTA-nya. Realitinya orang yang sentiasa berdoa dan sentiasa menunaikan solat tepat pada waktunya atau lebih baik pada awal waktu akan dapat membentuk dan meningkatkan kekuatan minda melalui fikiran yang lebih terfokus.
Seorang yang berjaya adalah seorang yang tenang dan ketenangan mutlak ataupun kemuncak bagi ketenangan adalah solat. Hakikat ketenangan tidak ada dalam diri seseorang yang ingkar solat atau tidak pernah berdoa.

Baca Seterusnya......

Tuesday, November 29, 2011

200 peguam, orang ramai berhimpun bantah akta

Peguam-peguam di seluruh negara yang berada di bawah naungan Majlis Peguam Malaysia sedang berhimpun di Kelab Taman Perdana Diraja, Kuala Lumpur bagi meluahkan bantahan terhadap penggubalan Akta Perhimpunan Aman 2011.

NONERang undang-undang yang akan dibahaskan di Dewan Rakyat hari ini untuk bacaan kali kedua dijangka akan diundi pada malam ini.

Sambil menyifatkan rang undang-undang itu akan merampas hak rakyat yang dijamin oleh perlembagaan, presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee berkata peguam di seluruh negara tidak sepatutnya hanya menyaksikan kebebasan rakyat disekat tanpa membuat sebarang tindakan.

Justeru, Majlis Peguam Malaysia telah mengerahkan anggotanya supaya berkumpul di Kelab Taman Perdana Diraja dan akan berjalan kaki menuju ke Parlimen sebagai menunjukkan bantahan mereka meskipun bersetuju membuat beberapa pindaan kecil.
NONEPerarakan yang dinamakan ‘Walk for Freedom’, akan menyaksikan peguam-peguam berjalan sejauh kira-kira dua kilometer menuju ke bangunan Parlimen bermula jam 11.30 pagi ini.

Sebuah lagi kumpulan pendesak 'Occupy' juga dilapor akan berhimpun selama tiga hari berturut-turut di hadapan bangunan Parlimen bagi me

Baca Seterusnya......

Buaya berkeliaran selepas banjir


SEEKOR buaya yang ditangkap di wilayah Nonthaburi, utara Bangkok diletakkan dalam sebuah bot.
BANGKOK - Banjir besar yang semakin surut di Thailand membawa bersama ratusan ekor buaya dari kawasan paya bakau ke kawasan penempatan penduduk di sini.

Berpuluh-puluh ekor reptilia itu termasuk spesies ular berbisa dilihat berkeliaran di beberapa kawasan di ibu kota Thailand tersebut.

Kehadiran tetamu tidak diundang itu mendorong pihak berkuasa melancarkan operasi mencari dan menangkap buaya yang terlepas.

Beberapa pasukan khas Jabatan Perikanan Thai menerima banyak laporan kehadiran reptilia buas itu seperti kejadian yang menimpa seorang penduduk di sini, Anchalee Wannawet.

Lelaki berkenaan melihat seekor buaya sepanjang satu meter dengan mulut terganga luas berada di tepi tandas di luar rumahnya baru-baru ini.

"Saya terus cabut lari," kata pemuda berusia 23 tahun itu.

Selain buaya liar banjir terburuk dalam tempoh separuh abad itu turut menyebabkan ratusan ekor buaya yang menghuni ladang-ladang buaya di pinggir bandar raya ini terlepas.


Baca Seterusnya......

Elvis Afghan pujaan wanita Kabul


PENYANYI Farhad Darya (tengah) beraksi semasa mengadakan konsert di Kabul pada 24 November lalu.
KABUL, Afghanistan - Digelar Elvis Afghanistan, Farhad Darya mungkin satu-satunya lelaki di negara paling konservatif itu yang dapat membangkitkan gelora wanita sehingga mereka menjerit, melambai dan bersiul semasa menonton kosertnya.

Dalam sebuah negara yang mana hak wanita diabai dan muzik diharamkan oleh Taliban hingga 10 tahun lalu, Darya dianggap sebagai ikon di negara itu.

Populariti penyanyi berkenaan terserlah semasa dia mengadakan konsert yang terhad kepada penonton wanita di sini pada minggu lalu.

Konsert itu berlangsung secara rahsia berikutan kebimbangan ia menjadi sasaran serangan bom kumpulan Taliban.

"Saya sentiasa memberitahu semua orang bahawa dia lelaki idaman saya, dia menyanyi dengan baik, personalitinya cukup menarik, dia hebat," kata seorang pelajar wanita berusia 18 tahun Meetra Alokozay.

Populariti Darya di Afghanistan menyebabkan dia dipilih sebagai Duta Muhibbah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut Darya, konsert pada Khamis lalu itu adalah sebahagian kempen memerangi keganasan domestik yang berleluasa di Afghanistan.

"Terdapat masalah besar dalam negara ini. Mereka yang bertanggungjawab dalam politik, kerajaan cuma pandai bercakap tetapi tidak melaksanakannya," kata Darya.

Penyanyi berambut hitam, bermata biru itu masih kacak walaupun usianya kini mencecah 49 tahun.

Dia telah menghasilkan 35 buah album setakat ini dengan kebanyakannya bertemakan politik keamanan.

Lagunya, Kabul Jaan (Kabul yang Dicintai) merupakan lagu pertama dimainkan radio Afghanistan selepas Taliban diusir tentera Amerika Syarikat (AS) dalam tahun 2001.

Elvis Presley ialah antara penyanyi paling popular pada abad ke-20. Lebih 400 juta album penyanyi yang mendapat jolokan Raja Rock&Roll itu dijual di seluruh dunia setakat ini.

Penyanyi dari AS itu meninggal dunia pada 1977.

Baca Seterusnya......

Isa: Ketua Peneroka Felda munafik!

KUALA LUMPUR, 28 Nov — Ketua peneroka Felda, yang juga seorang ahli lembaga pengarah agensi itu, memberi masa 14 hari kepada Pengerusinya Tan Sri Isa Samad yang didakwa mengeluarkan kata-kata menghina beliau dalam satu taklimat di Kuala Pilah awal bulan ini.

Shamsuddin Othman berkata mengeluarkan kenyataan menghina pemimpin Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) Felda, selaku ketua kepada para peneroka, dengan mengeluarkan ayat seperti “jika budak kecil, saya dah lempang”, “munafik”, “pembohong”, “penipu” dan “jika saya jumpa saya akan lutu dia”, tidak sepatutnya dikeluarkan oleh Isa selaku pengerusi agensi kemajuan tanah persekutuan itu.

“Ini kali pertama seorang Pengerusi Felda mengeluarkan kata-kata menghina seorang ketua peneroka, bukan sahaja pemimpin peneroka, saya kira keseluruhan peneroka rasa terhina dengan kenyataan Tan Sri Isa,” kata beliau pada sidang media di sini hari ini.

Rakaman ucapan Isa turut ditayangkan pada sidang media yang dihadiri oleh sembilan naib pengerusi JPP Wilayah dan Gerakan Persatuan Wanita.

Berdasarkan kandungan ucapannya, Isa didapati mendakwa bahawa Shamsuddin yang diturut dipanggil sebagai “Pas Sam” tidak faham-faham meskipun sudah berkali-kali dijelaskan mengenai proses penyenaraian Felda Global Ventures.

Shamsudin (gambar), 59, dari Felda Wilayah Johor Baru berkata, Isa mengeluarkan kenyataan itu ketika memberi taklimat mengenai penyenaraian Felda Global Ventures di Kuala Pilah bagi peneroka-peneroka Felda Wilayah Raja Alias pada 12 November lalu.

“Saya akan lantik peguam dan akan memberi masa 14 hari kepada Isa agar meminta maaf. Oleh kerana beliau mengeluarkan kenyataan itu secara terbuka, di khalayak ramai, maka saya mahu beliau meminta maaf secara terbuka di lima akhbar tempatan,” kata beliau lagi.

Shamsuddin yang memegang jawatan Pengerusi JKPP sejak 15 tahun lalu dan sebagai ahli lembaga pengarah sejak lima tahun lalu berkata, beliau menyedari Isa mengeluarkan kata-kata berbuat mengaibkan itu pada sebelah malam 12 November.

“Tetapi saya tidak mengambil apa-apa tindakan, saya pun tidak menghubungi beliau... hanya berharap beliau akan akan menghubungi saya dan meminta maaf, saya harap beliau tahu kesilapan beliau dan tahu apa yang patut dilakukan, tetapi sehingga kini tidak berbuat demikian.

“Jadi, saya terpaksa mengambil tindakan ini, memaklumkan kepada media. Saya mahu beliau memohon maaf dalam 14 hari... saya rasa saya telah dihina dan diaibkan dengan kata-kata ini,” kata beliau yang akan memutuskan tindakan susulan selepas tempoh itu berakhir.

Shamsudin sambil menafikan tindakannya dipengaruhi oleh mana-mana pihak atau parti politik berkata, “saya mahu beri beliau (Isa) peluang.”

Kenyataan media yang dikeluarkan menyebut Isa tidak layak menerajui Felda.

“Malah, boleh disimpulkan cakap-cakap beliau bahawa usaha-usaha beliau lakukan untuk kebaikan peneroka tidak lebih sekadar menanam tebu di bibi,” katanya.

- G.Manimaran - Malaysian Insider


Baca Seterusnya......

Peneroka Felda beri Najib kata dua, Isa Samad atau undi

KUALA LUMPUR, 28 Nov Dilihat sebagai bantahan terbuka kali pertama, badan yang mewakili peneroka Felda hari ini menggesa Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad berundur secara terhormat dan mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menunaikan permintaan itu jika inginkan undi pilihan raya umum ke-13.

Gesaan itu dibuat pada satu media di sini hari ini oleh Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP), yang diiktiraf secara rasmi oleh Felda, mendakwa mewakili 1.6 juta warga peneroka dan sekitar 120,000 peneroka dari 11 wilayah Felda di seluruh negara.

Desakan itu dibuat ketika pentadbiran Najib bersiap sedia menghadapi pilihan raya umum ke-13 dan mengharapkan sokongan padu peneroka Felda yang selama ini dianggap sebagai kubu kuat Umno-BN.

Selain menggesa Isa, yang mengetuai Felda sejak setahun lalu, JKPP juga menggesa Pengarah Seranta Felda Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd, Datuk Sabri Ahmad agar berundur sama.

Desakan itu memuncak ketika proses menyenaraikan Felda Global Ventures sedang giat dijalankan.

Langkah penyenaraian itu diumumkan oleh Najib ketika membentangkan Bajet 2012 pada 7 Oktober lalu.

“Di atas segala polemik, isu dan masalah yang timbul, JKPP dan (Gerakan Persatuan Wanita) GPW dengan ini sebulat suara mengusulkan kepada Tan Sri Isa Samad, Datuk Sabri Ahmad dan Datuk Noor Ehsanuddin agar mengundur diri secara terhormat dan jika hasrat kami ini tidak ditunaikan oleh YAB Persana Menteri, jelaslah sokongan peneroka Felda semasa pilihan raya umum ke-13 tidak lagi diperlukan oleh kerajaan memerintah,” kata kenyataan media itu.

Sidang media itu dikendalikan oleh Pengerusi JKPP Shamsuddin Othman yang juga salah seorang ahli lembaga pengarah Felda.

Turut hadir pada sidang media hari ini ialah sembilan naib pengerusi JKPP Wilayah.

Pada sidang media hari ini, Shamsuddin, 59, menyenaraikan masalah dan isu dihadapi oleh pihaknya termasuk dakwaan ketua peneroka itu dihina oleh Isa, ketiadaan maklumat yang cukup mengenai proses penyenaraian dan tindakan Seranta Felda ‘Umno’ mengganggu peneroka.

Kenyataan media menyebut Isa pada satu taklimat mengenai proses penyenaraian di Kuala Pilah pada 12 November lalu telah menghina Shamsuddin dengan mengeluarkan ayat seperti “jika budak kecil, saya dah lempang”, “munafik”, “pembohong”, “penipu”, “jika saya jumpa saya akan lutu dia”.

Shamsuddin berkata, dalam pengalamannya sebagai seorang peneroka ini kali pertama seorang pengerusi menghina ketua peneroka sebegitu rupa.

Kenyataan itu menambah, “JKPP dan GPW yang mewakili majoriti ahli Koperasi Permodalan Felda menolak pelantikan Tan Sri Isa sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda melalui kuasa menteri koperasi dan meminta kerajaan menghormati hak demokrasi ahli-ahli Koperasi Permodalan Felda dan Undang-undang Koperasi Permodalan Felda.”

Kenyataan itu menambah, JKPP dan GPW juga tidak bersetuju dengan keluaran akhbar pojok 1Suara yang disalurkan dananya oleh Seranta Felda dan Jabatan Perdana Menteri.

“JKPP dan GPW ingin mencadangkan supaya unit Seranta Felda Jabatan Perdana Menteri ditutup dan pegwai-pegawai Seranta Felda yang terdiri daripada anak-anak Felda yang berniat ikhlas membantu masyarakat Felda diserapkan secara tetap dalam organisasi Felda,” katanya lagi

- G.Manimaran - Malaysian Insider

Baca Seterusnya......

Najib Tidak Akan Tergamak Pecat Mohd Isa

Sumber MSO

HARI ini beberapa orang Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) yang diikhtiraf sebagai badan rasmi oleh Felda telah memberi kata dua kepada Ha Najib Razak dan menggesa memecat Pengerusi Felda Mohd Isa Samad. Mereka memberi kata dua kalau Mat Isa tidak dipecat Umno akan kehilangan undi dalam pilihan raya umum akan datang.

Badan itu mendakwa mereka mewakili 1.6 juta peneroka dari 120,000 keluarga di 11 wiayah Felda di seluruh negara.

Desakan juga dilakukan supaya memecat Pengarah Seranta Felda Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd, Sabri Ahmad.

Desakan ke atas pengerusi dan pengarah itu ada kena mengena dengan langkah untuk menyenaraikan Felda Global Ventures di Sekureti Malaysia tidak lama lagi. Cadangan untuk menyenaraikan Felda itu diumumkan Ha Najib sewaktu membentangkan Bajet Oktober lalu. Katanya penyenaraian itu dibuat tergesa-gesa dan peneroka sendiri belum mengetahui tentangnya.

Felda tidak menjelaskan kepada peneroka menyebabkan ada menganggap penyenaraian itu dilakukan dalam gelap dan untuk kepentingan segelintir pihak berkepentingan ke atas Felda.

Sidang media itu dikendalikan oleh Pengerusi JKPP Shamsuddin Othman yang juga salah seorang ahli lembaga pengarah Felda. Turut hadir pada sidang media hari ini ialah sembilan naib pengerusi JKPP Wilayah. Desakan oleh badan rasmi ini pertama kali dan memperlihatkan Felda berada dalam kemelut.

Desakan supaya Mohd Isa berundur adalah satu-satu langkah yang mampu dibuat oleh para peneroka. Tetapi pada pandangan saya ia tidak mudah untuk dilakukan oleh Ha Najib. Mungkin untuk memecat beberapa nama lain yang disebut boleh tetapi tidak dengan Najib.

Kenapa saya berkata begitu kerana, kedudukan Mohd Isa itu dilantik oleh Najib sendiri. Ia bukan atas pilihan peneroka. Najib adalah perdana menteri. Perkara yang kena faham dengan perlantikan Isa ialah berhubung dengan balasan jasa dan budi Mohd Isa oleh Najib.

Mohd Isa seharusnya tidak kembali ke dalam parti apa lagi memegang sebuah institusi seperti Felda lagi apabila mengenangkan kepada apa yang berlaku kepada dirinya. Bukankah Isa digantung menjadi ahli Umno dan dipecat sebagai Menteri Wilayah Persekutuan setelah didapati bersalah melakukan rasuah semasa pemilihan pemimpin Umno 10 tahun lepas.

Orang seprti Mohd Isa sepatutnya tidak dipandang lagi kerana dari segi moral dan integritinya ia lebih buruk dari anjing buruk kepala. Namun tidak begitu di dalam Umno. Dalam Umno mereka yang bersih, jujur, cerdik dan mempunyai personaliti baik tidak akan naik. Mereka hanya layak menjadi ekor sahaja.

Boleh diperhatikan kepada individu yang menjadi pemimpin Umno hari ini, bermula dari Najib sendiri membawa kepada ketua cawangan semuanya terpalit dengan dosa dan dikaitkan dengan berbagai skandal. Ada menteri yang melanggan pelancur lebih hebat dari apa yang dituduh kepada Anwar Ibrahim. Anwar kalau bawa pelacur berlindung juga tetapi ada pemimpin Umno terang-terang gendung wanita Siam atau pun 'main' dengan bini orang.

Isu rasuah usah cerita yang songlap duit rakyat makan projek banyak dan berlambak. Sebut menteri mana yang tidak terlibat dengan komisyen. Menerima komisyen dan rasuah semacam sudah mendarah daging dalam kepimpinan Umno. Itu cerita komisyen pembelian kapal selam walaupun dinafi beratus kali tetapi ia tidak dapat menutup persepsi orang terhadap rasuah dan penyelwengan Umno.

Mungkin cerita jahat dan khianat ini tidak ke pengetahuan rakyat tetapi mereka yang terlibat dari opis boy sampai ke Ketua Setiausaha semua tahu akan fiil pemimpin Umno sendiri. Kerana begitu meluas menyebabkan ada juga KSU, Pengarah Jabatan dan sebagai ikut sama menerima dan melakukan rasuah.

Kaau rasuah tidak menjadi bara tidaklah pula digubalkan Badan Pencegah Rasuah ditukar menjadi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Kalau begitu lagak dan watak serta perangai pemimpin Umno jadi tidak hairanlah kalau orang seperti Mohd Isa yang tidak disenangi peneroka diambil menjadi pengerusi Felda menggantikan Yusuf Noor ternyata lebih wara' dari Mohd Isa.

Saya sudah sebut sebelum ini mengenai Mohd Isa. Kenapa beliau dipilih menjadi Adun Bagan Pinang semasa pilihan raya kecil dan kenapa beliau dilantik menjadi pengerusi Felda. Sebenarnya Najib tidak ada pilihan lain untuk membalss budi Mohd Isa kepadanya. Mohd Isa ada jasa besar kepada Najib yang berupa rahsia. Tidak mustahil kalau Najib membiarkan Mohd Isa, bekas MB Negeri Sembilan itu akan meledakkan segala-gala tentang Najib yang ada dalam poketnya. Kelebihan kepada Mohd Isa iaah kerana dia mengetahui sesuatu tentang Najib.

Jadi berbalik kepada hasrat peneroka supaya Mohd Isa dipecat ia seperti mencurah garam ke laut sahaja. Kerja itu sia-sia saja. Yang terbaik peneroka perlu kekalkan dan biarlah Mohd Isa. Guna dan ajarlah Mohd Isa, Najib dan Umno sekali dalam pilihan raya akan datang. Begitu juga kalau pendedahan hari ini bertujuan untuk mendapat perhatian Perhimpunan Agung Umno ia akan menjadi sia-sia saja. Tengku Razaleigh Hamzah sudah kata apa-apa keputusan dan perbincangan dalam perhimpunan agung Umno ianya satu endorcement sahaja.

Saya percaya tidak akan ada mana-mana perwakilan G7 yang berani untuk menimbulkan isu berkenaan. Apa lagi kalau mereka yang pernah merasai lemak dan manisnya wang Mohd Isa.

Sudah sampai masanya rakyat bawahan dan marhain seperti peneroka bukan setakat melepas kata-kata tetapi mereka harus mengotakan. Kritikan teguran tidak akan membawa makna sama sekali apa yang pentingnya jatuhkan UBN barulah transformasi ke atas Felda dan juga institusi lain akan berlaku. Kepada saya tindakan membuat kenyataan berupa ugutan membuang masa dan tenaga sahaja.

Baca Seterusnya......

Sunday, November 27, 2011

Milikan ekuiti semasa Bumiputera Hanya 21.9%

http://media.themalaysianinsider.com/images/uploads/2010/06/10/najibrazak3.jpg
Pegangan ekuiti korporat secara relatifnya tidak banyak berubah dalam tempoh 1990 dan 2008 dengan Bumiputera memiliki 19.3 peratus pegangan ekuiti korporat pada 1990, demikian menurut Peneraju Agenda Bumiputera atau Teraju.

"Pemilikan Bumiputera dalam saham modal pada nilai tara berada pada 21.9 peratus pada 2008 adalah masih rendah daripada sasaran 30 peratus," katanya dalam dokumen Hala Tuju Transformasi Ekonomi Bumiputera yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Menurut Teraju, pemilikan ekuiti korporat Bumiputera lebih tinggi dalam sektor yang mempunyai sumbangan kecil kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

"Contohnya, pemilikan ekuiti korporat Bumiputera paling tinggi dalam sektor pembinaan iaitu 36.4 peratus tetapi sumbangan sektor ini kepada KDNK hanya 3.3 peratus.

"Sebaliknya, pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor pembuatan hanyalah 11.3 peratus berbanding sumbangan sektor ini kepada KDNK sebanyak 26.6 peratus," katanya.

Teraju, sekretariat kepada Majlis Tindakan Agenda Bumiputera (MTAB), menyatakan majoriti syarikat Bumiputera adalah kecil dengan 65 peratus daripadanya menjana keuntungan kurang daripada RM250,000 setahun.

“Kebanyakan perniagaan Bumiputera lebih berskala kecil dan merupakan perusahaan mikro," katanya, sambil menyatakan 42 peratus perniagaan milik Bumiputera mempunyai kurang daripada lima pekerja manakala 21 peratus mempunyai lima hingga 50 pekerja.

Syarikat yang dikuasai Bumiputera, dengan pegangan ekuiti sekurang-kurangnya 51 peratus, membentuk 25 peratus daripada anggaran 800,000 syarikat berdaftar di Malaysia.

Melihatkan kepada keadaan semasa, pemilikan ekuiti korporat Bumiputera akan terus menjadi teras utama dalam Transformasi Ekonomi Bumiputera, kata Teraju.

“Penguasaan Bumiputera dalam syarikat adalah penting bagi memastikan Bumiputera berupaya mengisi jawatan pengurusan dan seterusnya mendapat manfaat berpendapatan lebih tinggi," katanya.

Berdasarkan kajian ke atas syarikat Permodalan Nasional Bhd dan Syarikat-syarikat jawatankuasa pelaburan asing pada 2006, Teraju berkata syarikat yang dikuasai Bumiputera lebih berkemungkinan untuk memiliki penyertaan Bumiputera yang lebih tinggi dalam pengurusan, berbanding dengan syarikat asing dan bukan Bumiputera.

- Bernama

Baca Seterusnya......

PAS dakwa Umno beralih ke gagasan wassathiyyah

http://www.islamicity.com/global/images/photo/IC-Articles/Ballance100__100x60.JPG
PAS mendakwa bahawa selepas gagal menjayakan konsep 1Malaysia kerana didakwa ketebalan sifat perkaumannya, Umno kini bertukar arah ke konsep gagasan wassathiyyah.

"Namun, lebih daripada itu, adakah kemunculan gagasan wassatiyyah petanda Umno kini kian bergelora?" soal ketua penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man

Ataupun, dakwanya, ada pemimpin yang tidak sabar untuk menonjolkan kepimpinannya sehingga melancarkan slogan baru yang lebih mudah difahami berbanding slogan 1Malaysia yang masih belum difahami rakyat.

Tuan Ibrahim juga bertanya sama ada konsep 1Malaysia perdana menteri sudah hampir tenggelam sehingga mendorong mereka mengemukakan idea gagasan wassatiyyah sebagai alternatif dan persediaan untuk menghadapi pilihan raya umum.

"Tidak menafikan bahawa wassatiyyah adalah satu asas penting selaras dengan gagasan Islam.

"Namun harus tegas diingatkan bahawa gagasan wassathiyyah wajib dibina di atas asasnya yang betul, yakni dasar dan paksi yang tidak bertentangan dengan prinsip Islam," tambahnya.

Menurutnya, gagasan wassatiyyah hanya akan dapat dicapai bilamana parti pemerintah melaksanakan sistem pemerintahan dengan adil dan saksama.

"Selain itu, parti pemerintah mesti melaksanakan amanah yang diletakkan dengan menghayati seluruh sistem Islam kerana seluruh dasar Islam berpaksi kepada keadilan sejagat, tanpa mengira perbezaan warna kulit dan bangsa.

"Parti pemerintah juga diwajibkan melaksanakan perjanjian seperti pembayaran royalti minyak kepada Kelantan dan menghormati dan menjunjung dasar federalisme dalam Perlembagaan Persekutuan," tegas Tuan Ibrahim.

Namun tegasnya, mana mungkin parti yang didakwanya bersifat tebal perkauman dan sering 'flip-flop' seperti Umno, dapat mengambil jalan tengah dalam pendekatan politik dan urus tadbir negara.

Beliau mendakwa, tindakan Umno membiarkan beberapa badan NGO pro-Umno, terutamanya PERKASA memainkan sentimen perkauman ekstrem bermotifkan politik selama ini jelas mencerminkan gagasan wassatiyyah yang diutarakan hanyalah slogan kosong, sebagaimana berakhirnya gagasan Islam Hadhari dan lainnya.

"Walau apapun, gagasan wassatiyyah yang disebut Umno hanya sekadar pemanis bicara bagi memberi ruang kepada segolongan intelek berbicara.

"Gagasannya tidak lebih dari sekadar wacana dan seminar tanpa apa- apa tindakan dan pelan bertindak. Gagasan wassatiyyah hanyalah satu slogan kosong sebagaimana slogan-slogan terdahulu," tambahnya.

Katanya, selagi Umno terus dan masih gagal menunaikan amanah dan gagasan sistem federalisme yang telah diterima pakai dalam sistem politik negara, "lancarlah apa- apa slogan sekalipun kerana ianya tidak lebih hanya fatamorgana, kosong yang tidak mempunyai apa-apa makna kepada rakyat selain sebagai satu cubaan baru untuk memperdayakan mereka".

Baca Seterusnya......

Friday, November 25, 2011

Rakyat Malaysia Sudah Mula Makan Bercatu

Sumber malaysiawaves.com

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2MBLQ2Ux0a129WxijQUG86IVM6-aA0uLbcBJEL6a9uoxU1K-6dtCOSJDwPiRsjV7Kz3-B5cT452AFx57-OePnbnmC14kohbRjs6cAbRXKrdveTrIeVGOfTD-cvGk1dKLwyeSOdqno_g/s200/imagesCA8QGZ4W.jpg
Semalam, orang rumah saya melawat seorang kawan beliau. Kebetulan kawannya tinggal di sekitar Lembah Kelang.

Dalam seronok berborak, tiba-tiba isu harga barang pun masuk jadi topik. Kawannya ini bukanlah seorang yang bernasib baik. Suaminya seorang freelance dan pendapatan suami tidak tetap.

Saya faham masaalah yang dihadapi oleh juruteknik seperti suaminya kawan isteri saya ini. Sudahlah kerja tidak tetap, upah mereka pun semakin rendah akibat persaingan dengan pendatang-pendatang dari Indonesia.

Dilanjutkan bicara, kawannya isteri saya memberitahu beliau terpaksa mencatu makanan anak-anak nya. Ertinya, kalau anak-anak beliau minta tambah bila waktu makan, kemungkinan beliau tidak boleh memberikan makanan tambah kepada anaknya.

Kesian saya mendengar rintihan kawan isteri saya itu. Saya tak sangka rakyat Malaysia sudah mula mencatu makanan mereka.

Di saat pemimpin2 mereka boleh meniktmati projek RM250 juta untuk bela lembu, dapat untung atas angin dengan jual tanah seperti Satim Diman, dapat selamatkan anak dari bangkrap meniaga guna duit Petronas RM1.6 billion, ada rakyat Malaysia yang terpaksa mencatu makanan mereka.

Apa sudah jadi dengan nasib rakyat Malaysia sekarang ini.

Saya jamin, kalau tidak ada pertukaran kerajaan, lepas ni bukan setakat makanan terpaksa dicatu, udara pun mungkin kita kena catu. selepas ini Barisan Nasional mungkin akan swastakan udara yang kita hirup.

Nasib baiklah di Selangor Pakatan Rakyat perintah. SYABAS tak boleh nak naikkan bil air sesuka hati mereka untuk bayar gaji Pengerusi mereka RM5.3 juta setahun.

Tulang Besi

Baca Seterusnya......

Apa Perlunya Padang Golf Di Baram?

http://photos.mongabay.com/10/1009logs04.jpg
MIRI - Baru-baru ini ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) Barisan Nasional (BN) Sarawak mencadangkan bahawa kerajaan negeri membina sebuah padang golf di Baram untuk meningkatkan peluang pekerjaan untuk komuniti kaum Penan, Kayan dan Kenyah di kawasan Telang Usan. Dennis Ngau ADUN Telang Usan berkata bahawa padang golf di Baram yang didominasi oleh kaum Penan bukan sahaja mewujudkan peluang pekerjaan tetapi juga meningkatkan infrastruktur dan pembangunan pelancongan. Dennis Ngau mencadangkan idea padang golf bagi Baram semasa perbahasan mengenai bajet negeri Sarawak 2012.

Hasrat dan rancangan kerajaan untuk mewujudkan peluang pekerjaan kepada penduduk luar Bandar sangat di alu-alukan tetapi apakah feadah yang dapat kepada penduduk setempat sekiranya hanya segelintir saja yang dapat pekerjaan di situ.

Salah seorang penduduk yang berasal dari Baram menolak cadangan Dennis Ngau ADUN Telang Usan untuk membina padang golf di Baram kerana katanya penduduk di Baram memerlukan infrastruktur serta kemudahan asas di kampung mereka bukannya padang permainan yang hanya untuk golongan elit saja. Mereka mahu wakil rakyat mereka menunaikan janji mereka untuk membangunkan kampung mereka dengan kemudahan asas bukan hanya cakap-cakap kosong serta janji yang sama setiap kali mereka bersidang di Dewan Negeri.

Perlu diingatkan yang pelancong dari luar datang ke Sarawak bukan untuk bermain golf tapi lebih kepada menikmati alam sekitar yang hijau dan keindahan alam semula jadi indah di Sarawak.

Antara beberapa sebab mengapa penduduk Baram tidak memerlukan pembinaan padang golf di Baram adalah seperti berikut.

1. Banyak pokok-pokok, tanaman serta tanah penduduk kampung akan musnah akibat pembinaan padang golf yang memerlukan kawasan yang luas.

2. Para korporat akan mengeksploitasi tenaga orang tempatan kerana ramai diantara mereka tidak mempunyai pendidikan dan bersekolah tinggi.

3. Hanya segelintir saja yang akan menikmati hasil padang golf ini sedangkan ramai penduduk tempatan hanya menjadi kuli pihak yang mengusahakannya.

4. Tidak memberi banyak menafaat serta keuntungan kepada penduduk tempatan selain menjadi bahan pameran untuk para pelancung asing yang melawat kawasan mereka.

5. Tingkah laku serta budaya asing yang dibawa oleh pelancong dari luar akan mempengaruhi anak muda orang ulu (tempatan) seterusnya budaya dan adat resam orang tempatan akan hilang akibat terpengaruh dengan budaya asing yang tidak sesuai dengan adat resam budaya tempatan.

Cadangan untuk YB yang berkenaan: Mengapa tidak YB mencadangkan agar pihak kerajaan menyediakan satu skala kecil perladangan kelapa sawit, getah dan kilang memproses bahan mentah untuk penduduk luar bandar serta diurus sendiri oleh penduduk tempatan. (Kerajaan hanya perlu memberi peruntukan untuk projek permulaan). Berikan mereka kursus bimbingan dan tunjuk ajar yang betul bagaimana untuk memajukan projek tersebut dan meningkatkan ekonomi mereka. Sudah pasti ini akan memberi banyak feadah kepada penduduk kampung dari membina padang golf yang hanya memberi keuntungan kepada golongan tertentu sahaja.

Jangan beri projek kampung ini kepada syarikat swasta atau kroni kerana mereka ini hanya mementingkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan masa depan penduduk tempatan. Biarkan penduduk kampung berusaha sendiri dan menikmati hasil mereka sendiri dan apa yang penting kerajaan perlu memberi tunjuk ajar serta peruntukan untuk memajukan kampung mereka. Ini lebih baik dari membina padang golf yang sudah tentu tidak memberi banyak menafaat kepada penduduk kampung terutama sekali orang-orang tua. Mereka ini tidak memerlukan pemainan golf di Baram dan yang mereka perlukan adalah kehidupan yang selesa dan juga kemudahan asas.

Kita mendesak agar kerajaan Sarawak mendengar rintihan rakyat serta berusaha untuk menolong mereka yang masih hidup dalam tahap kemiskinan ini. Jangan biarkan mereka terus terpinggir dari arus pembangunan yang hanya menguntungan pihak tertentu saja sedangkan ramai lagi penduduk di luar Bandar masih jauh ketinggalan dari segi infrastruktur dan kemudahan asas yang sangat mereka perlukan.

Walaupun kita sering kali mendengar pihak kerajaan mengatakan mereka telah memperuntukan berjuta-juta ringgit untuk penduduk luar Bandar tapi hasilnya hanya dinikmati oleh golongan yang tertentu saja bukan kepada mereka yang memerlukannya. Kerajaan hendaklah berlaku adil untuk kesejahteraan semua rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

Baca Seterusnya......

Yahudi mahu kuasai makam Nabi Yusuf

NABLUS: Menteri Dalam Negeri Israel, Elly Yasha menyeru agar kerajaan rejim Zionis menawan untuk menguasai makam Nabi Yusuf di kota Nablus.

“Kawasan itu adalah milik kita dan kita mesti merebut kembali makam Nabi Yusuf.

“Persetujuan Oslo mesti kita susun semula,” kata Elly seperti yang dilapor oleh akhbar Yediot Aharonot, semalam.

Elly sebelum itu mengetuai 1,500 penduduk Yahudi yang dikawal ketat oleh ramai tentera Zionis, melawat makam Nabi Yusuf.

Acara lawatan sekali gus berdoa di makam berkenaan adalah amalan tradisi Yahudi untuk memperingati hari kematian nabi itu.

Nablus, atau nama dalam Bahasa Inggerisnya Shechem, adalah kota di pinggir barat laut Palestin, kira-kira 63 kilometer dari utara Baitulmaqdis.

Lokasinya strategik, antara Gunung Ebal dan Gunung Gerizim.

Pada tahun 636 Masihi, Nablus berada di bawah pemerintahan kerajaan Islam Umar al-Khattab.

Pada tahun 1099, tentera Salib menguasai kota itu selama satu abad sebelum ia dirampas kembali oleh Saladdin Al-Ayyubi. – Agensi

Baca Seterusnya......

Menteri Pertanian India Kena Tampar Kerana Harga Makanan Naik


HARVINDER SINGH yang menampar Menteri Pertanian India, Sharad Pawar, ditahan dalam sebuah kereta polis di New Delhi semalam.

NEW DELHI – Seorang pemuda menampar muka Menteri Pertanian India, Sharad Pawar semalam untuk menarik perhatian berhubung kenaikan harga makanan dan amalan rasuah di negara berkenaan.

Ketika kejadian, Pawar yang berusia 71 tahun sedang bercakap kepada sekumpulan pemberita dalam satu majlis politik apabila dia diserang oleh lelaki tersebut.

Beberapa laporan berita televisyen menyatakan, lelaki itu menjerit slogan tentang harga makanan yang melambung tinggi dan gejala rasuah.

Imej di stesen televisyen menunjukkan penyerang itu memegang sebilah pisau semasa dia ditarik keluar oleh beberapa pengawal keselamatan dan pembantu Pawar.

“Tahukah anda kenapa saya memukul beliau? Orang ramai di negara ini tertekan. Adakah saya salah?” jerit lelaki itu semasa dia dibawa keluar oleh beberapa pengawal keselamatan peribadi yang menangkapnya.

Stesen televisyen tempatan, CNN-IBN TV melaporkan penyerang itu kini ditahan polis.

Menurut agensi berita AP, Pawar tidak cedera teruk dalam insiden tersebut.

Menurut laporan agensi berita Bernama, Pawar yang memberi reaksi mengenai kejadian itu menyatakan perbuatan itu adalah bodoh.

Ketika ditanya sama ada dia akan mengemukakan dakwaan terhadap penyerangnya, menteri itu berkata, terpulang kepada polis untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Pawar berkata, penyerang itu dilihatnya berdiri dalam kumpulan wartawan dan dia mungkin mengambil kesempatan daripada kawalan keselamatan yang longgar.

Semasa ditampar, Pawar hilang imbangan badan dan kelihatan tidak peduli dengan kejadian itu sebelum menuju ke pintu keluar auditorium dan memasuki sebuah kereta yang sedang menunggunya.

“Saya merancang untuk datang ke majlis itu untuk menampar menteri tersebut,” kata penyerang Pawar, Harvinder Singh.

Perdana Menteri India, Manmohan Singh turut mengutuk kejadian itu. – Agensi


Baca Seterusnya......

Thursday, November 24, 2011

Kementerian Kesihatan arah sos tiram 1M'sia ditarik


Kementerian Kesihatan hari ini mengarahkan semua sos tiram jenama Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) ditarik balik kerana didapati melanggar Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

"Kami telah maklumkan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, yang mempunyai kuasa untuk mengeluarkan produk itu dari pasaran.

Produk itu mesti ditarik balik segera,” kata menterinya Datuk Seri Liow Tiong Lai kepada wartawan pada sidang akhbar di lobi parlimen hari ini.

Jelasnya, ujian makmal oleh Jabatan Kesihatan, kementerian itu mendapati sos tiram 1Malaysia yang dijual di kedai-kedai KR1M di seluruh negara, mencatatkan kandungan protein yang rendah daripada keperluan yang disyaratkan oleh undang-undang.

"Keputusan analisis dua produk sos tiram itu menunjukkan produk itu masing-masing mengandungi sebanyak 0.8 dan 1.0 peratus protein berbanding standard iaitu tidak kurang daripada 2.5 peratus protein," katanya.

Sos tiram itu adalah satu daripada tujuh barangan yang didakwa oleh ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, mencabuli Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

"Kementerian Kesihatan tidak sekali-kali akan bertolak ansur kepada pihak yang mengeluarkan produk makanan yang boleh membahayakan kesihatan rakyat," kata Liow.

Sementara itu, Bernama melaporkan Liow berkata, Kementerian Kesihatan mendapati susu rumusan tumbesaran bayi yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) tidak berbahaya untuk kesihatan.

Katanya, hasil analisis menunjukkan kandungan vitamin A dalam produk susu itu ialah 3240 I.U (unit antarabangsa) bagi setiap 100gram dan ia tidak melebihi had sebenar iaitu 5,000 I.U bagi kuantiti yang sama.

"Pihak kilang yang mengeluarkan produk itu juga didapati melaksanakan sistem jaminan keselamatan makanan dan mempunyai sijil ISO 9001:2008," katanya dalam sidang media di bangunan Parlimen hari ini.

Sehubungan itu, beliau menafikan dakwaan setiausaha publisiti kebangsaan DAP Tony Pua yang menyatakan produk susu itu mengandungi lapan kali lebih banyak vitaman A daripada had dibenarkan.

Liow berkata Tony telah mengelirukan rakyat dengan mengemukakan peraturan kandungan susu rumusan tumbesaran itu dengan peraturan susu rumusan bayi.

Beliau berkata peraturan kandungan susu rumusan bayi menetapkan had maksimum vitaman A yang dibenarkan ialah 500 I.U.

Sementara itu, Liow berkata pemeriksaan terhadap produk KR1M lain seperti krimer pekat manis, krimer sejat, teh, bihun dan bes miniman buah-buahan Blackucurrent didapati tidak berbahaya dan mematuhi Peraturan-Peraturan Makanan 1985.

Baca Seterusnya......

Wednesday, November 23, 2011

AWAS ! VIRUS TERBARU DALAM 'FACEBOOK', TWEETER DAN MUNGKIN DI BLOG

Info yang amat berguna untuk mengelak kekeliruan.. Sekarang ni dah ada virus baru yang telah di create oleh badigol yang mahu mengaibkan pemunya akaun FB..


Baca Seterusnya......

25 Tanda Sakit

http://www.izuee.com/wp-content/uploads/2011/08/sick.jpg
Artikel ini sangat bagus untuk rujukan kita semua. Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain. Kalau ada tanda-tanda ni,jangan malu jangan segan,pergi la jumpa doktor,periksa apa yang patut..mencegah itu lebih baik dari merawat… dari apa yang aku tahu,penyakit ni kalau dirawat awal-awal… peratus untuk sembuh tu lebih besar… tapi kalau dah melarat tu,susah la sikit… walaupun itu semua adalah ketentuan Allah,tapi kita disuruh untuk berikhtiar dalam menjamin kehidupan yang lebih baik.Orang mukmin yang cergas itu lebih disukai oleh Allah dari mukmin yang lemah.

Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda :-

1.MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati)

  1. Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.Mata menjadi merah menandakan badan Kita sedang dalam proses pembuangan toksin. Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
  2. Keluar tahi Mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
  3. Keluar air Mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja.
  4. Ketegangan Mata Dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2.HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong)

  1. Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
  2. Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
  3. Bersin ; Proses membuang toksin di bahagian kerongkong,proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3.BATUK

  1. Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
  2. Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa Hari memakan RG..
  3. Batuk Dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong Dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4.KERONGKONG

  1. Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan Kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
  2. Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5.BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)

  1. Bibir pucat

A. Sistem penghadaman yang lemah.

B. Perut mengandungi angin.

C. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna Dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
2. Bibir kering Dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6.MULUT DAN LIDAH (Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah)

  1. Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
  2. Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
  3. Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7.TELINGA (Berkaitan dengan buah pinggang)

  1. Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
  2. Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi Dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8.KULIT BERPELUH :

A) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
B) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9.RUAM DAN BISUL

Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10.KULIT GATAL DENGAN RUAM

Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR

Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR

Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

A. Sakit Sendi

  1. Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan Dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
  2. Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
  3. Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

B) Kebas Tangan : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.

C) Kebas Tangan Kiri Dan Lengan : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung.
Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan Dan kekal di sana , ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

D) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

E) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman Dan duduk terlalu lama.

F) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

G) Rasa Panas Di Tapak Kaki : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

H) Gatal Celah-celah Jari Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN

A. KEPALA.
Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung Dan saraf otak.

B. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental Dan banyak berfikir.

C. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
I) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
Ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.

E. BISUL TERJADI DI KEPALA
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

F. RASA PENING YANG MEMUSING
Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/ LIDAH

A. LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah.. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
B. MUNTAH DARAH

  1. Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong
  2. Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING

A) KERAP KENCING : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
B) AIR KENCING BERKAPUR : Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
C) AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
D) AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
E) AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR

A) CIRIT-BIRIT/ KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
B) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
C) NAJIS BERDARAH

  1. Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
  2. Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.

D) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

20. BADAN

A) RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan?saluran darah.

  1. Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
  2. Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
  3. Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
  4. Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.

B) BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH : Badan mengandungi asid yang berlebihan.

C) BADAN TERASA PANAS : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
D) BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT

Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH

Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT

Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :

  1. Sistem jantung yang lemah.
  2. Sistem saraf otak yang lemah.
  3. Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL

Sistem penghadaman yang lemah.

Sumber:http://pakarhowto.com


Baca Seterusnya......

Tidurlah bersama kesyukuran, jangan tidur bersama kesedihan.

http://imgsrv2.perfspot.com/pics/f/dj/ff/09428ba5-07ce-4685-b456-2c94068792bc.jpg
Dua orang sahabat karib pergi mengembara melalui sebuah padang pasir yang terbentang luas. Ditengah-tengah perjalanan itu berlaku sedikit perbezaan pendapat yang membawa kepada pertengkaran. Akibat tidak dapat mengawal perasaan dan memuncaknya kemarahan, seorang telah memukul sahabatnya.

Dengan penuh rasa hiba, sahabat yang dipukul mengambil ranting kayu dan menulis di atas
pasir:

“Hari ini sahabat baikku telah memukulku.”

Mereka kemudiannya meneruskan perjalanan bersama-sama. Setelah lama berjalan, mereka telah sampai di sebuah lembah subur dengan tasik yang dingin. Tanpa berlengah, sahabat yang kena pukul tadi terjun ke dalam tasik tersebut untuk menyejukkan tubuhnya. Tiba-tiba dia gagal mengawal diri dan mula tenggelam ke dasar tasik.

Sahabatnya terjun dan berjaya menyelamatkannya. Setelah naik ke tepi tasik tersebut, dia mengucapkan terima kasih dan memahat pada seketul batu tulisan:

“Hari ini sahabat baikku telah menyelamatkan nyawaku.”

Sahabatnya bertanya, “Tadi sewaktu aku memukulmu, engkau menulis di atas pasir dan sekarang engkau memahat di atas batu?”

Jawab sahabat tersebut, “Aku menulis di atas pasir kerana ia akan hilang ditiup angin, aku memahat di atas batu supaya aku mengingatinya sehingga bila-bila...”

Begitulah dengan kehidupan ini, ada perkara yang menyedihkan, kesakitan yang ditanggung, keperitan dan kegagalan dalam setiap penderitaan, tulislah di atas pasir, biarlah ia singgah cuma sebentar dalam ingatan agar kita segera boleh melupakannya. Namun sebaliknya, apabila kita mengecap nikmat daripada Allah atau menerima kebaikan daripada orang lain maka pahatlah ia dalam hati agar kita terus kekal mengingatinya sampai bila-bila.

Rahsia untuk mendapat ketenteraman dan kedamaian hakiki: Lupakan dan maafkan segala kesalahan orang lain kepada kita sebelum tidur dan pajamkanlah mata untuk merasai nikmat dan kesyukuran yang kita kecapi.

Kebencian dan dendam yang kita bawa sehingga kedalam tidur menjadi seperti racun yang direngguk, bisanya menyelinap keseluruh tubuh dan kemudian membunuh kebahagiaan dan kedamaian diri.

Justeru itu, tidurlah bersama kesyukuran, jangan tidur bersama kesedihan.

Baca Seterusnya......

Ayat-ayat Syifa'

http://3.bp.blogspot.com/-eNN52G7Uh-E/TbJOiCGEwRI/AAAAAAAAACs/xSHt8624wIM/s1600/Doasembuhdaripenyakit.jpg

Penyembuh.

Ayat-ayat Syifa ini amat bertepatan dijadikan amalan sebagai ikhtiar penyembuh penyakit.

Enam ayat Al-Qur’an ini boleh dijadikan amalan sebagai ikhtiar untuk menyembuhkan penyakit. Rahsia ayat ini diperolehi oleh Syeikh Abu Qasim al-Qusairi r.a. daripada Rasulullah SAW. Ayat-ayatnya ialah : (Sila rujuk Al-Qur’an untuk ayatnya)

Surah al-Tawbah : 14 ” Dan (Allah) melegakan (menyembuhkan) hati orang yang beriman”.

Surah Yunus : 57 ” Dan penyembuh (penawar) bagi penyakit-penyakit (yang berada) di dalam dada.”

Surah al-Nahl : 69 “Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warna, di dalamnya terdapat penawar yang menyembuhkan bagi manusia.”

Surah al-Isra’ : “Dan Kami turunkan daripada al-Qur’an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman.”

Surah al-Syu’ara : 80 “Dan apabila aku sakit, Dia lah yang menyembuhkan aku.”

Surah al-Fussilat : 44 “Katakanlah : Al-Qur’an itu ialah petunjuk dan penawar.”

Selawat Syifa : Maksudnya ” Ya Allah limpahkanlah rahmat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW yang menjadi perawat (tabib) segala hatinya dan ubatnya, yang menjadi penawar semua badan dan penyembuhnya, yang menjadi penerang segala pandangan (mata). Juga limpahkanlah rahmat kepada kaum keluarganya dan para sahabatnya sekalian.”

Dipetik dari buku Indahnya Hidup Bersyariat oleh Dato’ Ismail Kamus.

Perkongsian:

CONTOH SURAH DAN AYAT PENAWAR- Semua penyakit yang Allah jadikan di dunia ini ada penawar nya didalam Al-Quran, contohnya.

- Surah Qaaf ayat 16 hingga 45, Surah Ah-Qaaf ayat 21 hingga 28 dan Surah Sod ayat 34 hingga 61 selalunya untuk penyakit yang ada kaitan dengan tulang (seperti sakit rheumatism, arthritis, sakit sendi, tulang patah atau fractured, slip disc, sakit tulang belakang)

- Surah Al-Buruuj ayat 1 higga 22 selalunya di baca untuk penawar sakit-sakit yang berkaitan dengan perut (seperti gastric, stomach ulcer) atau penyakit yang berkaitan dengan usus besar atau usus kechil.

- Surah Al-Israa’ ayat 40 hingga 55 untuk pesakit yang mengalami sakit jantung, saluran darah tersumbat (blockage) dan jantung berlubang.

- Ayat-ayat dalam Surah Al-Anfaal untuk sakit jangkitan kuman/virus atau “infections”. Ayat ayat dari Surah Al-Anfaal ini berfungsi sama seperti ubat-ubat antibiotiks.

- Ayat-ayat dalam Surah An-Nahli untuk memberi kekuatan atau tenaga kepada pesakit. Kekuatan dari segi fizikal dan kekuatan dari segi dalaman atau rohani. Ayat-ayat ini berfungsi untuk meningkatkan kekuatan fizikal atau immuniti (sistem daya pertahanan sesaorang). Peningkatan kekuatan rohaniah dari segi semangat dan keazaman pesakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Anbiyaa’, Surah Al-Qasas, Surah Al-Ma’idah, Surah An-Naml khusus untuk penyakit kencing manis (diabetes), darah tinggi (hyper-tension), sakit angin ahmar (stroke) dan lain-lain lagi.

- Ayat-ayat dari Surah Yusuf dan Surah An-Nahli untuk penyakit lemah tenaga batin untuk kaum lelaki.

- Ayat-ayat dalam Surah Maryam, Ambiyaa’ dan Imran untuk sakit fibroid, ovarian cysts dan lain-lain sakit perempuan.

- Ayat-ayat dari Surah Fatah, Yunus, Hud, Az-Zumar, Ma’idah, Al-A’raff, Ash-Syura, Al-Qasas dan lain-lain surah untuk berbagai jenis penyakit kanser, sakit buah pinggang (kidney failure), hepatitis dan lain lain penyakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Baqarah, Fussilat, Ash-Syu’aara, Al-Furqaan, Ar-Ra’d, Toha, Al-Mu’minum, Muhammad, dan lain-lain surah untuk penyakit gangguan sihir, santau, rasuk jin atau iblis, ilmu pangasih, ilmu pelalau, ilmu pemisah dan lain-lain penyakit gangguan atau “spiritual illness”.
(http://www.syifa-alhidayah.com/pengenalan_detail.asp)

p/s: Ingatlah, ayat ni hanyalah tawassul sahaja, yang menyembuhkan adalah Allah SWT. Semoga cepat sembuh.


Baca Seterusnya......

Tuesday, November 22, 2011

Saham Harvest merudum selepas anak Najib undur

NONEMkini: Harga saham Harvest Court Industries Bhd hari ini menjunam ke bawah tahap 30 peratus selepas anak kedua Perdana Menteri, Nazifuddin Najib mengumumkan perletakan jawatannya sebagai pengarah semalam.

Harga saham susut hingga 98 sen apabila dagangan bersambung pada pada jam 9 pagi tadi, iaitu jatuh 42 sen daripada harga yang dicatatkan pada RM1.40 semalam.

Dalam pengumuman yang disiarkan laman web Bursa Malaysia, Nazifuddin (kanan) dilaporkan melepaskan jawatannya sebagai pengarah bukan eksekutif Harvest Court.

Namun, Nazifuddin, 28, masih memiliki 3982000 saham biasa dalam syarikat itu, atau kira-kira 1.7 peratus daripada jumlah saham syarikat berkenaan.

Sementara itu, pada temu bual dengan StarBiz yang diterbitkan hari ini, Nazifuddin dan rakan niaganya, Raymond Chan, mendakwa bahawa mereka tidak akan menarik diri daripada syarikat pemprosesan balak itu dalam masa "dua hingga tiga tahun akan datang".

NONE"Kami tidak menjual semasa harga melonjak. Saya masih memegang saham saya sebanyak 15.7 peratus itu dan beliau (Nazifuddin) pula masih memiliki 2.2 peratus sahamnya. Kami tetap akan kekal bersama syarikat ini dan tidak akan menarik diri,” kata Chan (kiri) dipetik akhbar itu.

"Kami tidak mahu orang ramai berfikiran bahawa kami membuat keuntungan segera dengan menjual kepentingan kami di Harvest. Kami juga tidak mahu orang ramai untuk membuat bukan-bukan dan mengembar-gembur harga saham.

"Kami tidak akan menarik diri dalam masa terdekat, yang kira-kira dua hingga tiga tahun kerana kami berada di sini untuk melakukan perniagaan tulen."

Menurut Nazifuddin (kanan) pula, spekulasi berterusan mendorong beliau untuk melepaskan jawatan sebagai ahli lembaga pengarah.

Kedua-dua mereka juga mengakui mereka hairan berhubung pergerakan harga-harga saham Harvest.

azlan



Baca Seterusnya......

Monday, November 21, 2011

Guru Besar Lempar Duit Kepada Ibu Bapa, Berlaku Di Parlimen TPM

Pagoh: “Saya terkejut kerana guru besar sanggup melemparkan wang RM26 di depan kami dan melayan seperti pengemis, sedangkan kami ke sekolah kerana mahu menuntut hak anak mendapat RM100 seperti mana diterima pelajar lain,” kata Azman Salleh, 38, bapa seorang murid yang kecewa wang pemberian kerajaan kepada anaknya dipotong tanpa alasan munasabah. Gambar fail

Menurut Azman, anaknya, Ainul Akmal, 8, hanya menerima RM56 kerana pengurusan sekolah memotong RM44 dengan alasan untuk melunaskan hutang buku rampaian.

Potongan itu memeranjatkan Azman dan isteri, Norizan Mohd Mustafa, 38, kerana apa diketahui mereka, tiada sebarang hutang buku yang masih belum dilunaskan.

Azman berkata, Selasa lalu dia pergi ke sekolah untuk mengambil wang seperti diarahkan tetapi terkejut apabila hanya menerima separuh daripada jumlah asal.

Katanya, dia ada bertanyakan guru mengenai hutang dimaksudkan tetapi tidak mendapat jawapan meyakinkan. “Pengurusan sekolah memaklumkan hutang buku rampaian Ainul tahun ini belum dijelaskan sedangkan saya dan isteri sudah membayarnya.

“Lebih pelik, anak saya juga tidak pernah mendapat buku rampaian dimaksudkan sehingga tamat persekolahan tahun duanya.

“Jika benar kami masih mempunyai hutang, mengapa pengurusan sekolah tidak mengeluarkan sebarang surat untuk memaklumkan perkara itu sebelum ini?” katanya.

Tidak puas dengan penjelasan itu, Azman berkata, dia sekali lagi pergi ke sekolah berkenaan, semalam, namun kecewa apabila guru besar melayannya seperti pengemis selain mengeluarkan kata-kata yang menyinggung perasaan mereka sekeluarga.

Katanya, kejadian berlaku di pejabat itu turut disaksikan isteri, kerani dan kakitangan sekolah berkenaan.

“Saya meminta secara elok baki duit anak kerana Ainul tidak pernah mendapat buku rampaian dimaksudkan.

“Namun, guru besar itu tiba-tiba melenting dan mengeluarkan duitnya sendiri sebanyak RM26 sebelum melemparkannya kepada kami.

“Saya begitu terkejut dengan tindakannya itu. Inikah sikap seorang guru yang selama ini diagungkan sebagai pendidik bangsa?” katanya yang membuat laporan polis pada hari sama.

Baca Seterusnya......

Saturday, November 19, 2011

Anak Najib, Mohd Nazifuddin Najib UNTUNG BESAR RM6,180,000 Beli Saham Harvest Court Industries Bhd.

Sumber beritasemasa.com

anak najib Anak Najib, Mohd Nazifuddin Najib UNTUNG BESAR RM6,180,000 Beli Saham Harvest Court Industries Bhd.

Tahniah muda-muda lagi dah dapat jadi pengerusi syarikat dan berjaya memiliki saham berjuta-juta. Inilah kejayaan yang berjaya diperolehi oleh Mohd Nazifuddin Najib yang baru sahaja berumur sekitar 28 tahun telah dilantik sebagai ahli lembaga pengarah syarikat Harvest Court Industries Bhd pada Oktober 2011.

Sedikit sebanyak latar belakang Mohd Nazifuddin Najib :

  • Ahli lembaga pengarah Harvest Court Industries Bhd pada 28 Oktober 2011
  • Anak kedua Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bersama isteri pertamanya, Tengku Puteri Zainah Tengku Eskandar dan bercerai pada 1987
  • Pengerusi Sagajuta (Sabah) Sdn Bhd, syarikat yang membangunkan 1Borneo Mall di Kota Kinabalu

Mohd Nazifuddin Najib membeli dua hingga tiga juta saham dalam syarikat itu (sehingga 1.7 %) pada 4 November, manakala rakan baik beliau Raymond Chan pula dikatakan mempunyai kepentingan sebanyak 13.83 % selepas dilantik sebagai ahli lembaga pengarah (BOD) syarikat harvest Courst Industries Bhd. Yang untungnya, baru sahaja sebulan Mohd Nazifuddin Najib beli saham tersebut

  • Harga saham RM0.08 (Bulan Oktober 2011)
  • Harga saham RM2.14 (4 petang 14 November 2011)
  • Kadar kenaikan = RM1.16 (2,575%)
Adakah selepas ini lebih banyak lagi kontrak balak yang akan diberikan kepada syarikat Harvest Court Industries Bhd. ini selepas “masuknya” ahli lembaga yang bernama Mohd. Nazifuddin Bin Datuk Seri Hj. Najib? Mungkin?
  • Beli 3 juta saham dinilai pada 8 sen sesaham = RM240,000
  • Sekarang…3 juta saham dinilai pada RM2.14 sesaham = RM6,420,000 (RM6.42 juta)
  • Untung 6,420,000 – 240,000 = RM6,180,000 dalam masa 1 bulan
Mesti ada yang tepuk dahi tanda menyesal, tak beli beberapa lot saham Harvest Court Industries Bhd. sebelum ini?
Walaubagaimanapun, hakikatnya kenaikan saham tersebut yang melonjak tinggi bukan dinilai berdasarkan pencapaian syarikat tetapi lebih kepada spekulasi. Jadi apabila ianya melibatkan spekulasi, jadi hati-hatilah jika sesiapa yang teringin benar nak beli saham tersebut

Baca Seterusnya......

WOW : Projek Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) : Tidak tepat: Tarik balik Laporan Ketua Audit

Tidak tepat: Tarik balik Laporan Ketua Audit

KUALA LUMPUR, 18 Nov: Kerajaan digesa bertindak supaya laporan Ketua Audit Negara ditarik balik kerana suami Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyatakan laporan itu kurang tepat.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mengingatkan, laporan Ketua Audit Negara mestilah tepat kerana ia berkaitan dengan pengurusan kewangan negara dan jika laporan itu kurang tepat, ia tidak memberikan gambaran yang sebenarnya dan akan mengelirukan semua pihak.

"Jika laporan Ketua Audit Negara kurang tepat, ahli-ahli Parlimen bercakap berdasarkan fakta yang mengelirukan, rakyat mendapat maklumat mengelirukan dan kerajaan juga menjadi mangsa kerana dikritik berdasarkan maklumat mengelirukan," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz berkata, dari segi pentadbiran kewangan, negara tidak boleh disogokkan dengan laporan yang kurang tepat berkaitan pengurusan kewangan negara dan oleh kerana suami seorang menteri kabinet sendiri yang menyatakan laporan Ketua Audit Negara kurang tepat, kerajaan mesti bertindak pantas untuk membolehkan Ketua Audit Negara menarik balik laporan itu dan membetulkannya untuk dibentangkan semula.

"Yang menyatakan laporan Ketua Audit Negara itu kurang tepat bukan taraf pemeriksa kira-kira Umno cawangan, tetapi suami kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat," katanya.

Menurut Mahfuz, tindakan pantas untuk membolehkan Ketua Audit Negara menarik balik laporannya itu amat tepat untuk dilakukan memandangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar memperlihatkan keyakinan yang luar biasa besar terhadap projek Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) yang dikendalikan oleh suami Shahrizat itu.

Mahfuz juga meminta suami Shahrizat yang juga Pengerusi Eksekutif NFC mengambil tindakan undang-undang terhadap Ketua Audit Negara kerana menyifatkan projek yang dianugerahkan kepadanya itu 'kacau-bilau' dan juga gagal menjalankan program keusahawanan seperti yang dikehendaki oleh kerajaan.

"Sudah ada peguam yang ramai orang dakwa ada taktik boleh menang kes, takut apa nak ambil tindakan undang-undang terhadap Ketua Audit Negara?" kata beliau.

Dalam sidang akhbarnya semalam, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail berkata Laporan Ketua Audit Negara yang menyebut bahawa projek penuh kontroversi itu hanya mencapai 41 peratus daripada jumlah daging yang disasarkan adalah kurang tepat.

Malah, suami Shahrizat itu juga mendakwa pelaburan kondominium di Bangsar bernilai RM6.9 juta seunit menggunakan wang pinjaman projek lembu itu adalah keputusan perniagaan bijak.

Dr Mohamad Salleh malah dilaporkan mendakwa pihaknya berjaya menyewakan kondominium di One Menerung, Bangsa itu dengan nilai RM70,000 sebulan.

Dakwaan itu bagaimanpun ditolak oleh pakar-pakar hartanah yang menyatakan nilai tertinggi yang boleh dijana dari sewaan kondominium itu hanya setakat RM24,000 sahaja sebulan.

Sidang akhbar suami Ketua Wanita Umno itu turut dihadiri Penasihat Undang-Undang NFC, Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah. -HD

Baca Seterusnya......

Thursday, November 10, 2011

Tips Penjagaan Tayar Kereta

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7obsRLAGS_F-0AIHo8ajenG9JHFCLnGGKtFwOUVYIn2NMkwYVICDZZ4GJKiePCRhP81O8M5NkfXRBzOm8NlI6W1xtR9LS3dkDyCrp5LkWxZZhg9p_CXNXAagiwajbcH_TkAD3fBeUv3J_/s1600/4.jpg
1. Penting sekali memilih tayar yang bersesuaian dengan keupayaan kereta. Jika kereta berenjin 1.3, cukuplah jika menggunakan rim sport bersaiz 14 inci (35 sentimeter). Jika anda menggunakan sport rim bersaiz 15 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan yang tepat, memendekkan jangka hayat peralatan penyerap hentak dan meningkatkan penggunaan petrol.

2. Selepas mendapat pilihan yang sesuai, cuba perhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang seperti dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar di kilangkan (minggu dan tahun) dan batch pengeluaran di kilang. Jadi apabila tayar tidak memenuhi spesifikasi , maka senang bagi pihak pengeluar menarik balik tayar di pasaran. Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan. Mengikut piawaian tayar antarabangsa, tayar hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas di kilang (selepas tempoh itu getah tayar akan mati (keras) dan tidak selamt digunakan). Saya beri contoh rangkaian nombor yang ada 4001 bermaksud tayar tersebut di kilang pada munggu ke 40 tahun 2001 dan tarikh expired tayar tersebut sepatutnya minggu ke 40 tahun 2003. Jadi sekiranya kita dapat ada kedai yang menjual tayar dengan harga yang luarbiasa murahnya, cuba periksa tarikh tayar tersebut di kilang, mungkin tayar tersebut adalah tayar yang telah tamat tempoh penggunaannya. Dari pengalaman yang pernah diceritakan kepada saya, tayar yang telah tamat tempoh ini akan lebih senang meletup semasa kelajuan tinggi.


3. Mengenai saiz tayar, perhatikan pula rangkaian nombor dan huruf yang bercetak timbul pada permukaan tepi tayar. Sebagai contoh, cetakan 205/50 VR 16 membawa maksud tayar itu mempunyai kelebaran 205 milimeter (mm), ketebalan tayar daripada rim ke permukaan jalan adalah 50 peratus dari kelebaran 205 mm dan untuk kegunaan rim berdiameter 16 inci. VR bermaksud tayar sesuai untuk kelajuan sehingga 240 kilometer per jam (km/j) tanpa menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar.

4. Terdapat pelbagai jenama dan harga ditawarkan dipasaran seperti Michellin, Yokohama dan Falken. Penting untuk pembeli memikirkan pelbagai kebarangkalian dan faktor cuaca serta jangka hayat kereta. Biarpun sesetengah tayar dijual sedikit mahal, amat berbaloi untuk berbelanja lebih jika mengambil kira faktor kualiti dan iklim. Tentang jenis tayar pula, kebanyakkan kita lebih suka memilih tayar import terutama dari Japan. Harganya lebih mahal dan dikatakan lebih lembut. Memang benar, tayar seperti michelin, yokohama, falken etc. lebih lembut kerana, tayar tersebut dibuat berdasarkan iklim sederhana yang kurang panas dan apabila digunakan di Malaysia yang sememangnya panas terik, tayar tersebut akan mempunyai jangkahayat yang pendek (cepat habis bunganya). Kebisingan tayar adalah bergantung kepada bunga tayar. Lebih senyap sesuatu tayar, maka lebih rapat bunga tayarnya dan tidak sesuai untuk permukaan jalan yang basah. Lebih bising tayar, lebih mencengkam dan sesuai pada permukaan yang basah. Jadi kalau kita hendakkan tayar yang senyap, kita terpaksa lebih berhati-heti semasa hujan.

5. Tayar sepatutnya di tukar kedudukannya setiap 3 bulan. Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang (untuk 4 tayar sama saiz). Lebih baik sekiranya tayar simpanan/ganti juga di masukkan ke dalam rotation tukaran tayar. Caranya, masukan tayar ganti ke kanan belakang, belakang kanan ke depan kanan, depan kanan ke belakang kiri, depan kiri ke dalam boot ganti, belakang kiri ke depan kiri. Semua rotation ini bergantung kepad jenis kereta, sistem pacuan dan sistem suspensi kereta.

6. Perhatikan juga keadaan bunga tayar sekali-sekala. Jika bunga tayar pada bahagian tepi tayar lebih cepat haus (menipis), ini bermakna tekanan udara dalam tayar tidak bersesuaian. Jika bahagian tengah lebih cepat haus, maksudnya tekanan udara terlalu tinggi dan jika haus pada bahagian luar saja, ini bermakna keselarian tayar perlu diperbetulkan. Jika bunga tayar yang haus tidak sekata (turun naik), maka penyerap hentakan (absorber) perlu diganti.

Baca Seterusnya......

NFC : Syarikat projek lembu beli kondo mewah RM9.8 juta

PKR hari ini mendakwa syarikat milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Datuk Shahrizat Abdul Jalil telah menggunakan dana melalui National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) untuk membeli satu unit kondominium mewah dengan bayaran berjumlah RM9.8 juta.

Setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution mendakwa, tindakan berkenaan merupakan satu bentuk penyelewengan memandangkan bayaran untuk pembelian unit kondominium mewah itu di Bangsar bertentangan dengan tujuan pinjaman wang kepada NFC.

Beliau mendakwa, bayaran penuh bagi pembelian kondominium itu telah dibuat melalui empat transaksi pindahan akaun NFC kepada satu pemaju hartanah terkemuka pada 2 Disember 2009.

"Bayaran untuk pembelian kondominium (dengan harga) RM9.8 juta ini direkodkan sebagai 'hutang' National Meat and Livestocks Corporations Sdn Bhd (NMLC) kepada NFC," kata Saifuddin lagi, dengan menambah bahawa NMLC juga sebuah syarikat yang dimiliki oleh anggota keluarga menteri berkenaan.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di bangunan parlimen hari ini, ahli parlimen Machang itu mendakwa jumlah tersebut merupakan sebahagian daripada RM83 juta hutang NMLC kepada NFC pada 31 Disember 2009.

"Dakwaan ini wajar disiasat secepat mungkin kerana ia melibatkan integriti keseluruhan kerajaan Malaysia," katanya yang turut mahu perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin disiasat berhubung dakwaan itu.

Katanya, perdana menteri perlu disiasat berhubung kenyataan menteri kewangan itu mengenai jumlah dana yang telah dipindahkan daripada jumlah RM250 juta.

Muhyiddin pula, tambahnya, perlu disiasat selaku kedudukannya sebagai menteri pertanian yang meluluskan projek dan pinjaman untuk projek feedlot berkenaan sebelum ini, manakala penggantinya Datuk Seri Noh Omar perlu disiasat berhubung penjelasan menteri berkenaan sebelum ini.

Saifuddin menambah, individu yang perlu disiasat ialah Shahrizat selaku menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat.

"Kita tak serang ketua wanita umno. Kita serang menteri yang secara terang-terang melalui kaitan keluarganya terbabit dalam konflik kepentingan yang jelek ini," tambahnya.

Selain itu, beliau turut menuntut supaya ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin disiasat kerana didakwa cuba memutarbelitkan fakta dan "terang-terang tampil untuk melindungi (perbuatan) pecah amanah."

Beliau berkata demikian dengan merujuk kenyataan Khairy semalam bahawa wang berkenaan tidak boleh dipindah dengan mudah dan perlu melalui kelulusan oleh satu jawatankuasa khas.

"Saya nak tanya (Khairy) sekarang. Beli kondo RM9.8 juta, jawatankuasa teknikal mana yang luluskan? Mesyuaratnya bila? Siapa yang pengerusikan? Cek-cek ini siapa tandatangan. Di mana kawalan ketat?

"Kalau (ahli parlimen) Rembau seorang yang punya itegriti dan wibawa, dia kata dikawal ketat, akaun khas bermacam jargon hebat digunakan, macam mana dia nak jelaskan kelulusan RM9.8 juta (untuk beli kondominium)? Apa rasionalnya luluskan? Lembu nak tidur di situ?" soalnya.

Ketika ditanya dalam sidang media sama, pengarah strategik PKR, Rafizi Ramli pula berkata, parti itu mendapat maklumat berhubung dakwaan transaksi untuk pembelian kondominium berkenaan melalui satu sumber yang enggan didedahkan.

"Kalau kita sudah berani buat dan kita sudah melawat ke (kondominium) ini, ini dakwaan yang kita buat dan kita berani bawa ke SPRM. Tanggungjawabnya kalau nak buktikan kami tidak betul adalah tanggungjawab PM, TPM, menteri pertanian, ketua Wanita Umno dan ketua Pemuda Umno," tambahnya.

Beliau turut mencabar supaya pihak berkenaan menunjukkan penyata bank pada tarikh 2 Disember 2009, didakwa melibatkan bayaran melalui satu cawangan bank di Taman Tun Dr Ismail kepada pemaju hartanah terkemuka itu.

"Saya cabar tunjuk bank statement kepada rakyat. Kalau dia tak tunjuk, nak saman pun bolehlah saman bila-bila masa," katanya lagi.

Baca Seterusnya......

Pengundi pos di Lembah Pantai naik 1,400 peratus

MKini| Ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar hari ini menimbulkan kebimbangan beliau mengenai kenaikan mendadak jumlah pengundi pos di kawasannya seperti yang tercatat pada daftar pemilih yang terbaru yang dikeluarkan pada 2 Nov lalu.

Bercakap di lobi Parlimen hari ini, Nurul Izzah berkata bilangan pengundi pos naik 1,363 peratus, dalam tempoh dua bulan. Jumlah itu hanya 149 orang pada 26 September tahun ini tetapi naik kepada 2,180 orang pada 2 November.

Lebih buruk lagi, kata Nurul Izzah, semakan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya mendedahkan bahawa 457 pengundi pos ini adalah dari Kampung Bohol di Bukit Jalil yang berada di luar kawasan Lembah Pantai.

"Terdapat 2,180 anggota polis yang merupakan pengundi pos, dan ini tidak termasuk isteri-isteri mereka. Majoriti kemenangan PKR di Lembah Pantai pada pilihan raya umum yang lalu adalah 2,895 undi."

Nurul Izzah berkata bahawa perkara itu diadukan kepada SPR dengan satu salinan dikemukakan kepada Jawatankuasa Terpilih Khas Parlimen (PSC).

Baca Seterusnya......

Tuesday, November 8, 2011

Rahsia Disebalik Kejayaan Orang Yang Tak Solat

Sedikit tazkirah,
Kita tahu bahawa ilmu itu cahaya, dan tidak akan memasuki hati-hati yang gelap, tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.

Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?

Maka saya hendak bertanya kepada anda.

Adakah anda tahu apa itu istidraj?

Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar. Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj? Apakakah maksud istidraj?
Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya.

Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.

Contoh manusia yang mendapat istidraj ini banyak. Kita lihat contoh yang mudah. Qarun. Apakah anda kenal kepada Qarun? Dia ini adalah seorang manusiayang teramat kaya. Diriwayatkan bahawa, kotak yang mengisi kunci kepada gedung-gedung perbendaharaannya tidak mampu diangkat oleh orang-orang yang kuat. Hal ini hendak menyatakan betapa kayanya dia.

Kisah Qarun terdapat di dalam Al-Quran. Hartanya melimpah ruah. Segala perniagaannya menjadi. Segala pelaburannya mengembang. Hartanya makin hari makin bertambah, sedang yang bertambah semalam tidak pula luak digunakan.
Tetapi bila Nabi Musa cuba mengingatkannya berkenaan semua kekayaannya itu datang daripada ALLAH, maka Qarun dengan angkuh menjawab,

“ Tidak, semua ini adalah hasil dari ilmuku”

Lihat. Lihat apa kata Qarun. Tidak, semua ini adalah hasil dari… ILMUKU. Dia nyata semakin jauh dari ALLAH, walaupun kekayaannya menjadi, rezekinya melimpah ruah dan sebagainya. Dia saban waktu memperlekehkan pengikut-pengikut nabi Musa yang terdiri dari orang miskin dan hamba.

Apakah pengakhiran Qarun? Dia akhirnya ditenggelamkan ALLAH ke dalam bumi dengan seluruh hartanya. Kisah ini terdapat di dalam Al-Quran.

Nah… Apakah itu yang kita mahu?

Sebab itulah, saya hendak mengajak saudara-saudari berfikir, apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa kalian?

Saya yakin, 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?”

Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj.

Maka jangan gusar bila tidak berjaya. Cuba lagi. Hubungan keimanan anda dengan ALLAH itulah yang pertama sekali perlu anda perhatikan. Jika anda berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, anda akan mampu melaluinya.

Sebenarnya ALLAH suka menguji hamba-hambaNya yang beriman. Terdapat satu kisah yang saya suka baca ketika saya masih kecil.

Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.

Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.

“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa”

ALLAH menjawab,
“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya”

Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walau sudah studi, gagal dalam perniagaan walau kemas menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi. Bukankah ALLAH SWT ada berfirman,

“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”

Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita.

Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita.
Mustahil anda suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj?

Saya yakin tidak..

Anda tenang sekarang?

Anda wajib untuk tidak berasa tenang jika anda berbuat dosa, dan anda berjaya. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT.

Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita.

Mari kita sama-sama duduk, dan bermuhasabah semula.

Baca Seterusnya......