Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, November 27, 2011

PAS dakwa Umno beralih ke gagasan wassathiyyah

http://www.islamicity.com/global/images/photo/IC-Articles/Ballance100__100x60.JPG
PAS mendakwa bahawa selepas gagal menjayakan konsep 1Malaysia kerana didakwa ketebalan sifat perkaumannya, Umno kini bertukar arah ke konsep gagasan wassathiyyah.

"Namun, lebih daripada itu, adakah kemunculan gagasan wassatiyyah petanda Umno kini kian bergelora?" soal ketua penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man

Ataupun, dakwanya, ada pemimpin yang tidak sabar untuk menonjolkan kepimpinannya sehingga melancarkan slogan baru yang lebih mudah difahami berbanding slogan 1Malaysia yang masih belum difahami rakyat.

Tuan Ibrahim juga bertanya sama ada konsep 1Malaysia perdana menteri sudah hampir tenggelam sehingga mendorong mereka mengemukakan idea gagasan wassatiyyah sebagai alternatif dan persediaan untuk menghadapi pilihan raya umum.

"Tidak menafikan bahawa wassatiyyah adalah satu asas penting selaras dengan gagasan Islam.

"Namun harus tegas diingatkan bahawa gagasan wassathiyyah wajib dibina di atas asasnya yang betul, yakni dasar dan paksi yang tidak bertentangan dengan prinsip Islam," tambahnya.

Menurutnya, gagasan wassatiyyah hanya akan dapat dicapai bilamana parti pemerintah melaksanakan sistem pemerintahan dengan adil dan saksama.

"Selain itu, parti pemerintah mesti melaksanakan amanah yang diletakkan dengan menghayati seluruh sistem Islam kerana seluruh dasar Islam berpaksi kepada keadilan sejagat, tanpa mengira perbezaan warna kulit dan bangsa.

"Parti pemerintah juga diwajibkan melaksanakan perjanjian seperti pembayaran royalti minyak kepada Kelantan dan menghormati dan menjunjung dasar federalisme dalam Perlembagaan Persekutuan," tegas Tuan Ibrahim.

Namun tegasnya, mana mungkin parti yang didakwanya bersifat tebal perkauman dan sering 'flip-flop' seperti Umno, dapat mengambil jalan tengah dalam pendekatan politik dan urus tadbir negara.

Beliau mendakwa, tindakan Umno membiarkan beberapa badan NGO pro-Umno, terutamanya PERKASA memainkan sentimen perkauman ekstrem bermotifkan politik selama ini jelas mencerminkan gagasan wassatiyyah yang diutarakan hanyalah slogan kosong, sebagaimana berakhirnya gagasan Islam Hadhari dan lainnya.

"Walau apapun, gagasan wassatiyyah yang disebut Umno hanya sekadar pemanis bicara bagi memberi ruang kepada segolongan intelek berbicara.

"Gagasannya tidak lebih dari sekadar wacana dan seminar tanpa apa- apa tindakan dan pelan bertindak. Gagasan wassatiyyah hanyalah satu slogan kosong sebagaimana slogan-slogan terdahulu," tambahnya.

Katanya, selagi Umno terus dan masih gagal menunaikan amanah dan gagasan sistem federalisme yang telah diterima pakai dalam sistem politik negara, "lancarlah apa- apa slogan sekalipun kerana ianya tidak lebih hanya fatamorgana, kosong yang tidak mempunyai apa-apa makna kepada rakyat selain sebagai satu cubaan baru untuk memperdayakan mereka".

0 comments: