Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, February 9, 2012

10 KAWASAN TASIK YANG TERDALAM DIDUNIA

Lake Baikal (Siberia)

1. Lake Baikal (Siberia)
Tasik Baikal juga dikenali sebagai "mata biru Siberia", terletak di selatan Siberia dekat sempadan Rusia-Mongolia. Terkenal sebagai tasik terdalam di dunia dengan kedalaman maksimum 1,642 meter (5,369 kaki). Tasik Baikal adalah tasik besar dengan eko-sistem besar di mana lebih daripada 1,700 spesies flora dan fauna yang hidup; dua pertiga dari mereka hanya akan ditemui di sini. Sepenuhnya dikelilingi oleh pegunungan dan hutan tebal, tasik ini memiliki usia dianggarkan 25-30 juta tahun, menjadikannya salah satu tasik paling kuno dalam sejarah geologi

Tanganyika Lake (Congo)

2. Tanganyika Lake (Kongo) 2
2. Tanganyika Lake (Kongo) 1
Tasik Tanganyika adalah tasik air tawar kedua terbesar dan kedua terdalam, selepas Tasik Baikal di Siberia; juga tasik terpanjang di dunia. Tasik ini berada antara empat negara - Burundi, Republik Demokratik Congo (DRC), Tanzania dan Zambia, dengan DRC (45%) dan Tanzania (41%).

Tasik Tanganyika adalah tasik air tawar terdalam di Afrika dan yang kedua di dunia dengan kedalaman maksimum 1,470 meter (4.823 kaki).

Caspian Sea (Azerbaijan, Iran, Kazakhstan, Russia, Turkmenistan)

3. Caspian Sea (Azerbaijan, Iran, Kazakhstan, Russia, Turkmenistan)
Tasik ini terletak di antara daerah selatan dari Persekutuan Rusia dan Iran utara, terletak di daerah yang diselimuti air terbesar di Bumi. Tasik ini adalah tasik dengan air masin endorheic (salinitas sekitar 1,2%) yang tersekat di darat kerana pergeseran benua 5.5 juta tahun yang lalu. Tasik ini adalah tasik ketiga terdalam di dunia dengan kedalaman 1,025 meter (3,363 kaki).

Sangat kaya dengan fauna di cekungan Kaspia: sejumlah besar sturgeon (sumber utama Kaviar), pelbagai spesies seperti salmon hanya boleh ditemui di daerah ini.

Laut Kaspia sangat kaya akan sumber daya tenaga seperti minyak dan simpanan gas, yang telah ditemui sejak abad ke-10. Ketika ini, minyak di cekungan Kaspia dianggarkan bernilai lebih dari $ 12,000,000,000,000.

Tasik Vostok (Antartika)

4. Danau Vostok (Antartika) 2

4. Danau Vostok (Antartika)
Dari 140 tasik sub-glacial di bumi, Vostok adalah yang terbesar dan terdalam, dengan kedalaman maksimum 1,000 meter (2,950 kaki). Di bawah Rusia Vostok Station, 13,000 kaki di bawah paras lapisan ais Pusat Antartika, tasik ini mungkin tasik yang paling mengagumkan di Bumi.

Suhu rata-rata air -3 ° C dan alasan mengapa tasik ini masih cair di bawah titik beku adalah adanya pengaruh tekanan tinggi dari berat ais di atasnya.

Para saintis juga mendapati bahawa teras ais mungkin berumur 420,000 tahun, yang bererti bahawa tasik tersebut diselimuti ais selama lebih dari 500,000 tahun.

Tasik O'Higgins / San Martín (Argentina)

5. Danau O'Higgins San Martín (Argentina)
Tasik yang dikenali sebagai O'Higgins di Chile dan San Martín di Argentina, terletak di Patagonia, antara Daerah Aysén dan Negeri Santa Cruz.

Luas permukaannya adalah 1,058 km persegi di ketinggian 250 meter di atas permukaan laut, dan mempunyai panjang garis pantai dari 525 km. Tasik tertinggi adalah di Amerika dengan kedalaman maksimum 836 meter berhampiran O'Higgins Glacier dan ciri-ciri warna biru susu pada tasik ini berasal dari bebatuan yang tersuspensi dalam perairan. Glacier O'Higgins mengalir ke arah timur ke arah tasik, seperti halnya glasier Chico.

Tasik Malawi (Afrika)

6. Danau Malawi (Afrika)
Tasik Malawi juga dikenali sebagai Tasik Nyasa di kebanyakan negara, atau Tasik Nyassa, Tasik Niassa, atau Lago Niassa di Mozambique. Tasik ini terletak di antara Malawi, Mozambique, dan Tanzania dan ketahui sebagai tasik yang mempunyai lebih banyak habitat dari pelbagai jenis ikan perairan tropika berbanding dengan tasik lain di Bumi.

Tasik Malawi atau Tasik Nyaza mempunyai kedalaman 706 meter dengan juklah luas permukaan tasik sekitar 29,600 kilometer persegi. Tasik ini memiliki garis pantai barat di Mozambique, Malawi timur, dan Tanzania selatan. Tasik air tawar ini mengalir ke Sungai Shire, sebuah anak sungai yang mengalir ke Sungai Zambezi sangat besar. Tasik Malawi atau Nyaza sendiri dianggarkan berumur sekurang-kurangnya sekitar 40,000 tahun.

Tasik Issyk Kul (Kyrgyzstan)

7. Danau Issyk Kul (Kyrgyzstan)
Tasik Issyk Kul mempunyai kawasan seluas 6,236 kilometer persegi. Terletak di ketinggian 1,607 meter (5.272 kaki), dengan kedalaman 668 meter (2,192 kaki).

Sekitar 118 sungai yang mengalir ke tasik ini, yang terbesar adalah Djyrgalan dan Tyup. Tasik yang airnya bersumber dari banyak mata air ini ketika ini dikatakan tidak memiliki outlet, akan tetapi beberapa hydrologists berhipotesis bahawa di bawah tanah air tasik ini terfiltrasi ke Sungai Chu.

Tasik Kawah Caldera (Oregon - USA)

8. Danau Kawah Caldera (Oregon - USA)
Tasik kawah Kaldera adalah tasik yang terletak di daerah selatan-tengah negara bahagian Oregon. Tasik ini adalah ciri utama dari Taman Nasional Danau Kawah (Crater Lake National Park) dan terkenal dengan warnanya biru tua dan kejernihan airnya. Tasik yang terbentuk kira-kira 7700 (± 150) tahun yang lalu oleh runtuhan Gunung Mazama ini mempunyai kedalaman sekitar 2,148 kaki (655 meter). Tasik ini dikelilingi tebing dengan ketinggian sehingga dua ribu kaki, dan dilengkapi dengan dua pulau kecil dan air biru yang spektakuler, yang menjadikan tasik ini sebagai tempat yang sempurna untuk para fotografer.

Pada tarikh 12 Jun 1853, John Wesley Hillman dilaporkan sebagai orang Amerika Eropah pertama yang melihat tasik yang dia beri nama "Deep Blue Lake" ini di Oregon. Tasik ini dinamakan sekurang-kurangnya tiga kali, sebagai Blue Lake, Lake Mulia, dan akhirnya Crater Lake (Tasik Kawah).

Tasik Great Slave (Kanada)

9. Danau Great Slave (Kanada)
Great Slave Lake (Perancis: lac des Grand esclaves) adalah tasik kedua terbesar di Northwest Territories Kanada. Tasik tertinggi di Amerika Utara dengan kedalaman 614 meter (2014 ft) ini mempunyai kawasan seluas 27,200 km persegi. Bandar di sekitar tasik meliputi: Yellowknife, Fort Providence, Hay River dan Fort Resolusi.

Tasik Matano (Sulawesi Selatan - Indonesia)

10. Danau Matano (Sulawesi Selatan – Indonesia)

Tasik Matano adalah sebuah tasik di Sulawesi Selatan, tepatnya berada di hujung selatan Pulau Sulawesi di kota Sorowako, Kabupaten Luwu Timur. Tasik ini memiliki kedalaman sekitar 600 meter (1,969 kaki), 382 meter di antaranya di atas permukaan laut.Danau Matano bukan terhasil dari pembentukan dari beberapa anak sungai, tetapi terbentuk dari ribuan mata air sehingga tidak pernah mengalami kekeringan dan airnya sangat jernih.

0 comments: