Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, April 9, 2012

Skandal Balak Anifah Aman Rupanya RM400 Juta!!

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat telah memberi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selama 7 hari untuk mengambil tindakan terhadap Ketua Menteri Sabah Musa Aman dan adiknya Anifah Aman, Menteri Luar, mengenai skandal balak RM400 juta.

"Kita mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengarahkan Anifah dan Musa mengambil cuti daripada menjalankan tugas rasmi mereka, dan bertanggungjawab kepada dakwaan itu," pengarah strategi PKR Rafizi Ramli memberitahu pada sidang akhbar di lobi Parlimen pada hari Isnin.

Pendedahan Sarawak Report Yang Terdahulu

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman didakwa diberikan lesen pembalakan lumayan secara rahsia di negeri itu, lapor Sarawak Report.

Sarawak Report mendakwa memiliki dokumen SPRM yang hasil siasatannya memutuskan bahawa Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman secara salah mengeluarkan lesen bernilai puluhan juta ringgit kepada adiknya itu.

Menurut laporan itu lagi, dokumen tersebut adalah sebahagian daripada siasatan terhadap penyelewengan balak selepas kroni bagi Musa Aman, Michael Chia, telah ditahan kerana cuba menyeludup keluar SGD16 juta (RM35 juta) dari Hong Kong pada 2008.

Kandungan siasatan

Dua konsesi utama yang dibeli oleh Yayasan Sabah bagi kayu balak ditebang dan Penerima tawaran adalah Anifar Aman dan Hairul Aman, anak saudara Pengurus Hutan Yayasan Sabah, Mohd Daud Tampokong.


Aspek-aspek yang lain, yang lebih mengejutkan adalah, ia membolehkan pemegang konsesi mengeluarkan balak sebanyak 2,000 hektar dari hutan dara di Hutan Simpan Pinagah:

Kedua-dua lesen telah diberikan sejurus selepas Musa Aman menjadi Ketua Menteri dan Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Sabah pada tahun 2003.

Gani Patail Juga Terlibat?

Peguam Negara Abdul Gani Patail, yang berasal dari Lahad Datu, telah menghalang siasatan SPRM.

Beliau yang berkait rapat dengan keluarga Aman, telah enggan untuk meneruskan kes itu.

Rakyat bimbang bahawa keengganan Gani untuk membenarkan siasatan rasuah peringkat tinggi, telah membenarkan ahli-ahli politik BN lain untuk terus menyedut kekayaan negara dan tidak terganggu.

Jenayah Elak Cukai Berpuluh Juta

Pakar-pakar berkata bahawa hutan dara menyediakan 100 meter padu kayu setiap hektar. Pemegang Lesen sepatutnya membayar Yayasan Sabah RM55 dan Jabatan Perhutanan RM95 setiap meter padu dibalak, yang berjumlah RM150 dalam bentuk cukai.

Walau bagaimanapun, semua hasil sangat sedikit diisytiharkan, tanpa membayar cukai yang berjumlah sekitar RM30 juta.

0 comments: