Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, July 7, 2012

Kristian Koptik Mesir tubuh Ikhwanul Kristian untuk Lawan Ikhwanul Muslimin

Sekumpulan aktivis Kristian Koptik di Mesir mengumumkan pembentukan Persaudaraan Kristian untuk melawan pengaruh Ikhwanul Muslimin. Terutama setelah calon mereka Muhammad Mursi memenangi pemilihan presiden.

Idea ini pertama kali bermula pada tahun 2005 oleh peguam Mamdouh Nakhla, ketua al-kalema, Lembaga Hak Asasi Manusia, dan penganalisis politik Michel Fahmi. Hal ini kemudian diterima pakai oleh Amir Ayad, ahli Maspero Youths Union for Free Copts, kumpulan yang ditubuhkan selepas pertengkaran dengan pasukan tentera di depan bangunan TV di daerah Maspero Kaherah membunuh lebih dari 20 Kristien Koptik.

Ikhwanul Kristian mempunyai cawangan di 16 pemerintahan di Mesir serta empat cawangan di luar Mesir, tiga di Eropah dan satu di Australia.

"Ideanya bermula pada tahun 2005 dengan munculnya kumpulan-kumpulan Islam, tetapi tidak diwujudkan ke dalam tindakan sejak itu," kata Michel Fahmi pada Al Arabiya dalam sebuah wawancara telefon yang disiarkan 5 Julai 2012.

"Ideanya bermula pada tahun 2005 dengan munculnya kumpulan-kumpulan Islam, tetapi tidak diwujudkan ke dalam tindakan sejak itu," kata Michel Fahmi pada Al Arabiya dalam sebuah wawancara telefon yang disiarkan 5 Julai 2012.

Fahmi menjelaskan bahawa kemenangan calon pemilihan presiden Ikhwanul Muslimin yang mengambil langkah-langkah untuk mencipta Ikhwanul baru.

"Saat penting untuk membentuk lembaga yang dapat menahan kebangkitan Islam."
Fahmi menyatakan bahawa ia tidak mempunyai masalah untuk menyebut Ikhwanul Kristian, mengingat Ikhawanul Muslimin juga merupakan kelompok berasaskan keagamaan.

"Kami menciptakan kumpulan kami untuk mencipta keseimbangan dalam agenda politik Mesir."

Kelompok baru, menurut Fahmi, tidak bertujuan untuk bersaing dengan Muslim tetapi untuk menyesuaikan dengan kebangkitan politik Islam.

"Muslim adalah sesuatu dan Islam adalah sesuatu yang lain dan itu tidak benar bahawa kami ingin Kristian Koptik untuk mengambil bahagian dalam pemilihan presiden."

"Dengan kemenangan Muhammad Mursi, kami merasa bahawa Mesir akan segera berubah menjadi negara agama sehingga kami memutuskan untuk membuat kumpulan sebagai alat perlawanan damai terhadap kekuasaan Islam," kata Amir Ayad seperti dilaporkan oleh surat khabar Mesir Al-Youm al-Sabea.

Dalam tanggapan pertama yang dikeluarkan oleh kelompok Islam, Front Salafi, menyambut pembentukan Persaudaraan Kristian sebagai rakan kongsi dari Ikhwanul Muslimin.

"Selama Ikhwanul Kristian akan mematuhi undang-undang dan akan bekerja untuk kesejahteraan Mesir, maka tidak ada masalah," kata Khaled Said, jurucakap rasmi Front Salafi Mesir.

0 comments: