Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, July 26, 2012

Pemetaan Penduduk Yahudi

Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH
Machine Gun Lambang Yahudi

Carta harian The Economist menunjukkan  kebangkitan semula yang tidak dijangka agama Yahudi.  Penduduk Yahudi di dunia kini berjumlah 13.58 juta orang, dengan 81 peratus tinggal di Israel dan Amerika Syarikat pada tahun 2010. Pada tahun 1939,  penduduk Yahudi berjumlah 16.5 juta orang, meningkat daripada 10.6 juta orang pada tahun 1909.

 Pada akhir Perang Dunia Kedua, Nazi menghapuskan satu pertiga mereka, memusnahkan beribu-ribu tahun peradaban Yahudi di Eropah Tengah dan Eropah Timur.

Sementara NewStateman dalam laporan khas mendedahkan pencerobohan Israel terhadap bumi Palestin sejak tahun 1947 hingga 2012, membangkitkan persoalan adakah masih cukup  tanah untuk negara Palestin?

Sebagai maklumat tambahan, elok dinyatakan  bahawa Fareed Zakaria pernah  menulis dalam The Washington Post, membahaskan bahawa Israel di bawah Benjamin Netanyahu, adalah terlalu kuat jika dibandingkan dengan sebelum ini. Bahkan, beliau disebut "raja Israel"   dan Time muncul dengan "Raja Bibi."  Justeru, tidak timbul persoalan tentang keselamatan Israel; sebaliknya yang paling runcing,  bagaimana kelangsungan umat Palestin?

0 comments: