Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, August 1, 2012

PKR: Duti eksais kereta akan dihapuskan berperingkat

PKR hari ini menjelaskan bahawa rancangannya untuk menghapuskan duti eksais kereta akan dibuat secara berperingkat-peringkat bagi megurangkan kesan ke atas pasaran kereta terpakai.

Pengarah strateginya Rafizi Ramli berkata penghapusan duti eksais itu perlu dilakukan secara demikian untuk memastikan nilai kereta terpakai juga turut berperingkat-peringkat.

Katanya, penurunan harga kereta tidak akan menyebabkan peningkatan jumlah kereta di jalan raya dan menyebakan kesesakan.

Jelasnya, harga kereta tidak naik turun dengan mudah kerana ia bukannya seperti baranga keperluan harian.

Perubahan harga tidak akan memberi impak segera ke atas jumlah kereta yang dibeli, katanya.

"Kereta adalah kenderaan, bkn barang harian. Jika rakyat ada wang lebih, mereka naiktaraf kereta lei baik, bukan beli lebih banyak kereta," katanya yang menambah, jualan kereta menjunam pada 2006 dan 2007 walaupun harga jatuh pada 2006.

Untuk menaiktaraf, pengguna perlu menjual kereta sedia ada terlebih dahulu dan pengguna akan menunggu masa sesuai untuk menjual kereta tersebut, jelasnya.

"Bila harga terpakai akan turun, pengguna akan tunggu masa yang nilainya berbaloi untuk dijual berbanding baki pinjaman.

"Sebab (itu) pengguna tak akan jual kereta sedia ada serentak, maka pembelian kereta baru pun berperingkat, jadi bukannya tiba-tiba semua beli kereta baru.

"Sebab itu penghapusan cukai eksais perlu beperingkat supaya nilai terpakai kereta sedia ada turun beransur-ansur. Ini perlu seimbang," katanya.

0 comments: