Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, August 15, 2012

PKR tuntut jaminan Najib jangan lupus hutang RM250 juta NFC


PETALING JAYA: PKR mahu satu jaminan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa tiada sesen pun hutang NFCorp yang akan dilupuskan kerajaan.

Sebaliknya kata Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli, NFCorp perlu membayar sepenuhnya RM250 juta melalui jaminan peribadi sebelum lantikan kontraktor baru dilakukan.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar pada 13 Ogos lalu bahawa proses tender semula National Feedlot Corporation (NFC) sedang berjalan.

"Kita mahu sebelum apa-apa tindakan diambil, Najib mengesakan pembekuan aset yang diumumkan sebelum ini telah berjaya mengutip kembali semua perbelanjaan yang melanggar tujuan asal pemberian dana oleh kerajaan.

"Malah laporan audit bebas yang dijanjikan oleh Timbalan Perdana Menteri perlu dibentangkan kepada rakyat, setelah enam bulan berlalu masih belum ada laporan diberikan" katanya.

Menurut beliau lagi, NFCorp juga perlu membayar setiap sen dari RM250 juta yang digunakan sebelum ini apabila projek tersebut diberikan kepada kontraktor baru yang akan dilantik oleh kerajaan.

Rafizi berpendapat tindakan menjalankan proses tender kali kedua untuk melantik kontraktor baru adalah satu muslihat untuk melupuskan hutang NFCorp sebanyak RM250 juta tanpa disedari oleh rakyat.

Dalam pada itu, beliau juga mahukan Najib mengesahkan bahawa tidak akan ada sebarang hutang NFCorp yang akan dilupuskan dan NFCorp perlu membayar sepenuhnya RM250 juta melalui jaminan peribadi.

"Selain itu, tidak akan ada suntikan dana baru ke dalam projek NFC ini walaupun kontraktor baru dilantik kerana dana sedia ada perlu digunakan dan diperolehi dari NFCorp terlebih dahulu.

"Malah tidak ada sebarang lantikan baru akan dibuat sehinggalah dana RM250 juta dikutip sepenuhnya," desaknya lagi.

PKR menyatakan kegagalan Najib melaksanakan perkara yang dituntutkan ini mengukuhkan lagi pandangan rakyat bahawa Umno-Barisan Nasional cuba sedaya upaya untuk melindungi Shahrizat dan keluarga

0 comments: