Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, August 3, 2012

Rafizi akan bongkar lagi kontrak LRT Ampang

rafizi_ramli33SHAH ALAM: Biarpun pendakwaan terbaru terhadap Rafizi Ramli dilihat sebagai usaha menyekat pembongkaran terhadap pemberian kontrak LRT Ampang, namun Pengarah Strategi PKR itu bertegas akn terus melakukan pembongkaran.

Katanya, tindakan pendakwaan terbaru di bawah Akta Istitusi Perbankan dan Kewangan (Bafia) terhadapnya itu tidak menghalang beliau untuk terus melakukan pembongkaran terhadap penyelewengan melibatkan pemimpin tertinggi negara.

Beliau meletakkan keyakinan yang tinggi bahwa pendakwaan terhadapnya itu adalah berkaitan pemberian kontrak LRT Ampang kepada George Kent yang didedahkannya sebelum ini.

"Apa yang berlaku semuanya dalam keadaan yang tergesa-gesa dan saya pasti ini berkaitan dengan pendedahan kontrak LRT Ampang yang saya dedahkan sebelum ini," jelasnya.

Kata beliau lagi, pendedahan terhadap pemberian kontrak kepada Goerge Kent sebelum ini telah terbukti beberapa hari lalu apabila kerajaan membuat pengumuman bahawa George Kent telah dilantik bagi projek tersebut.

"Bagi saya ini tindakan ini bermotifkan politik kerana saya telah lama disiasat serta diambil keterangan, malah kerjasama sepenuhnya telah saya berikan.

"Tetapi selepas pengumuman dilakukan pasal pemberian projek tersebut maka dalam keadaan tergesa-gesa saya didakwa, kalau bukan kerana isu pemberian kontrak atas alasan apa saya di dakwa dalam keadaan sedemikian," katanya lagi.

Semalam, Rafizi juga telah mengumumkan penubuhan sebuah NGO pemantau pemberi maklumat (National Oversight and Whistleblowers Centre) atau NOW.

NGO ini bertujuan untuk menjaga kepentingan pemberi maklumat selepas akta yang ditubuhkan kerajaan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat (Whistleblowers Protection Act) yang digubal langsung tidak berkesan malah diragui rakyat.

Badan ini telah didaftarkan dan akan beroperasi dari pusatnya di Sungai Besi.
Kelengkapan di pusat ini termasuklah kemudahan dewan latihan untuk menjalankan program latihan dan wacana yang berterusan.

NOW akan dilancarkan secara rasmi pada 30 Ogos 2012, sehari sebelum Hari Kebangsaan untuk melambangkan kebebasan baru rakyat Malaysia.

Kejayaan NOW dalam melindungi pemberi maklumat akan bergantung kepada sumbangan orang ramai untuk menampung Dana Perlindungan Pemberi Maklumat.

Selain Rafizi, turut didakwa adalah bekas kerani Public Bank, Johari Mohamad.

Rafizi dituduh di bawah Seksyen 97(1) Akta Bank dan Intitusi Kewangan 1989, manakala Johari pula di bawah Seksyen 112 (1)(c) juga di bawah akta yang sama, yang menetapkan hukuman maksimun 3 tahun penjara atau denda RM3 juta atau kedua-duanya sekali.

Beliau ditahan di bawah Akta Istitusi Perbankan dan Kewangan (Bafia) kerana didakwa mendedahkan butir-butir perbankan NFC dan pengarahnya.

0 comments: