Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, August 4, 2012

Ringkasan Inkuiri Polis Pukul Orang Masa Bersih 3.0


Siasatan awam pihak SUHAKAM ke atas dakwaan pencabulan hak asasi manusia yang berlaku sebelum, semasa dan selepas perhimpunan aman BERSIH 3.0 telah bermula sejak 5 Julai yang lalu. Sehingga kini, seramai 17 orang saksi telah dipanggil untuk memberi keterangan dan pada minggu lepas (23 - 26 Julai), panel siasatan telah mengambil testimoni daripada 9 orang saksi.

BERSIH 2.0 berhasrat untuk membentangkan laporan ringkas berhubung testimoni yang diterima daripada orang awam yang berani tampil ke hadapan sebagai saksi. Berikut merupakan sebahagian daripada pelanggaran hak asasi manusia yang telah direkodkan sepanjang inkuiri berlangsung:

KEGANASAN POLIS
Tujuh daripada sembilan orang saksi menyatakan bahawa mereka telah diserang oleh polis dan kesemua sembilan saksi melihat anggota polis menyerang orang awam yang lain. Malah seorang saksi memberitahu, polis mengarahkan sebuah restoran A&W yang telah dikunci untuk dibuka bagi membolehkan mereka masuk. Sebaik dibuka, polis masuk ke dalam dan terus mengasari serta menahan orang awam yang berada dalam restoran berkenaan.

SALAH LAKU POLIS
Selain daripada menyerang, polis juga berkelakuan amat ganjil dan sangat tidak professional. Salah seorang daripada saksi telah memberitahu panel penyiasat bahawa dia telah dihina secara perkauman oleh anggota polis yang menyerangnya. Rantai emas yang dipakai dia juga dirampas oleh polis berkenaan dan masih belum dikembalikan walaupun laporan polis telah dibuat

Seorang saksi lain menyatakan bahawa dia melihat sebuah kereta polis dipandu dalam keadaan laju melalui kawasan yang dipenuhi dengan orang awam. Malah terdapat orang awam yang sedang duduk di kawasan tersebut. Terdapat juga seorang saksi yang memberitahu bahawa anggota polis yang memukulnya memakai uniform yang hanya bertanda nama tetapi tidak memiliki nombor pengenalan polis.

PENGGUNAAN GAS PEMEDIH MATA SECARA MEMBUTA TULI
Terdapat beberapa anggota polis dan FRU yang melepaskan tembakan gas pemedih mata secara terus terhadap orang awam walhal mereka sepatutnya melepaskan tembakan dari jarak yang selamat bagi membolehkan peserta bersurai. 

Seorang saksi terpaksa menderita hilang penglihatan mata sebelah kiri akibat terkena kelonsong gas pemedih mata yang ditembak dari jarak dekat. Dia baru sahaja bergraduasi dan telah kehilangan pekerjaan pertama akibat kecederaan yang dialami.

Beberapa saksi lain menyatakan terlalu banyak gas pemedih mata dilepaskan di kawasan sempit yang dipenuhi orang awam menyebabkan mereka tidak mempunyai ruang untuk menyelamatkan diri. Di awal inkuiri, 

seorang saksi memberitahu panel siasatan bahawa dia telah terkena kelonsong gas pemedih mata di leher menyebabkan dia pengsan semasa kejadian.

MASA TIDAK MENCUKUPI UNTUK BERSURAI
Dua orang saksi memberitahu mereka ingin pulang ke rumah pada pukul 4 petang namun terhalang kerana stesyen LRT ditutup. Keadaan ini menyebabkan mereka keliru dan memaksa mereka untuk duduk di kawasan yang sarat dengan tembakan gas pemedih mata dan tembakan meriam air. Pada waktu itu juga polis datang dan menyerang mereka.

SERANGAN KE ATAS KAKITANGAN MEDIA

Tiga orang wartawan telah memberi keterangan bahawa tag media mereka telah diabaikan oleh pihak polis yang telah merampas kamera mereka, mengarahkan mereka berhenti daripada membuat rakaman dan menyerang mereka.
  
Seorang wartawan yang berjaya melepasi due barisan kawalan polis telah ditumbuk semasa berada ditengah-tengah benteng polis berkenaan. Polis juga enggan menyerahkan semula kad memori yang dirampas daripada kameranya.

Salah seorang petugas media pula telah diberi amaran oleh anggota polis agar tidak menangkap gambar dan anggota polis berkenaan cuba merampas kamera serta menendang tag media dia bagi membolehkan dia ditangkap

Dia kemudiannya bertanya arah kepada anggota polis berkenaan namun anggota berkenaan memberi amaran kepadanya dengan mengatakan "Kalau aku nampak kau lagi, aku akan tangkap kau."

Petugas media yang ketiga memberitahu panel inkuiri semasa dia sedang duduk di tepi jalan, dia melihat OCPD Dang Wangi sedang memberi arahan kepada sekumpulan anggota polis dengan menggunakan heler, namun dia tidak dapat mendengar arahan tersebut. 

 Setelah itu, kumpulan anggota polis tersebut bersurai dan mula menyerang peserta himpunan secara rawak. Tiba-tiba, tujuh atau lapan orang anggota polis datang ke arahnya dan menyerangnya secara berterusan walaupun dia menjerit memaklumkan dia adalah petugas media.

KELAKUAN ANGGOTA POLIS YANG TIDAK KONSISTEN

Di sebalik ribuan peserta yang dibenarkan untuk memakai baju kuning, seorang saksi memaklumkan dia diminta oleh oleh pihak polis untuk menanggalkan baju kuning yang dipakainya dan terpaksa pulang ke rumah tanpa kemeja T.

Setakat ini, siasatan yang dijalankan oleh pihak SUHAKAM menunjukkan terlalu banyak pencabulan hak asasi yang telah berlaku ke atas peserta "Duduk Bantah" BERSIH 3.0

Siasatan ini akan diteruskan pada minggu ini dengan pendengaran seterusnya pada 1 dan 2 Ogos. Lebih ramai saksi akan dipanggil termasuk daripada anggota polis

BERSIH 2.0 mengharapkan kebenaran akan dapat didedahkan sekaligus memberikan cerita sebenar tentang apa yang telah berlaku pada 28 April 2012 apabila 250,000 rakyat Malaysia tampil untuk menuntut sebuah pilihanraya yang bersih dan adil.

Keluar Mengundi, Lawan Penipuan!

0 comments: