Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, December 4, 2012

Kronologi Pergolakan Di Mesir Terkini - 2

 
"Awas ! kebanyakan media seperti berita TV dan akhbar telah dibeli oleh pakatan sekular barat, jadi hati-hati dalam menerima berita. Berikut adalah situasi sebenar yang berlaku di Mesir sekarang.

1- Di Mesir hari ni selesai penggubalan perlembagaan baru. Perlembagaan ni dah dihantar kepada dr Mursi .

2- Penyerahan perlembagaan baru ini diiringi perkumpulan rakyat yang menyokong dr
 Mursi anggaran seramai 5 juta org di kaherah sahaja (berkumpol depan uni kherah dan sekitar) Dan ada berita yang mengatakan jika dicampur demonstrasi di seluruh mesir menyokong dr Mursi pendemonstrasi melebihi 8 juta org.

3- Berlaku juga demonstrasi tidak menyokong perlembagaan. Bilqngan mereka dianggarkan tidak sampai 1 juta. (berkumpul di tahrir dan mereka tidak membenarkan penyokong mursi menggunakan tahrir)

4- Maklumat yang mendapati, menunjuk perasaaan di tahrir (anti Mursi) di bayar sebanyak LE1500 sehari ntuk membuat huru hara di tahrir dan juga dibayar LE200 bg berkumpol disekitar tahrir bagi membantah perlembagaan baru..

5- Ada berpandangan sumber kewangan bagi membayar penunjuk perasaan di tanggung oleh raja Emirate. Sebab mereke bimbang jika Mesir berjaya dengan perlembagaan baru Emirate pula akan menunggu giliran.

6- Berlaku juga pembelian beberapa channel TV di Mesir oleh puak ini ntuk terus menjatuhkan emej dari Mursi. Berlaku juga pembelian akhbar-akhbar berbahasa arab di seluruh dunia bg tujuan yang sama.

7- Peperangan yang berlaku antara briged Qassam dan zionis baru-baru ni benar menakutkan Israel dan beberapa negara besar seperti Amerika. Antara yg berlaku :

- Kerajaan haram Israel sudah mula meminta tolong negara-negara besar bagi melakukan rundingan perdamaian dengan briged Qassam seawal dua hari peperanagn berlaku.. (paling cepat dalam sejarah peperangan antara Palestine dan Israel)

- Perkara yang menakutkan zionis juge apabila serangan roket al-Qassam berjaya sampai ke Tel Aviv (putrajaya israel). 1000 ++ roket yg dilancarkan hanya 50% sahaje yang berjaye disekat oleh tentera zionis walaupun mereke mengatakan mereka mempunyai benteng bagi menghalang serangan roket. (sebelum ini hanya pernah 1 atau 2 sahaja roket yang mmpu sampai ke Tel Aviv)

- Roket yang dilancarkan oleh briged Qassam hanyalah buatan sendiri.

- Ini menjatuhkan imej Israel selepas mereka menguarkan mereka akan menyerang iran dan mereka mmpu menghalang serangan roket dari Iran ( yang briged Qassam pun tidak boleh halang).

-Setiap serangan roket Israel terpaksa membelanjakan jutaan ringgit untuk menangkis serangan tersebut.

8- Tindakan Dr Mursi apabila berlaku serangan ini :-

- Memanggil balik duta mesir di Israel.

- Seawal dua hari peperangan dari mursi menghantar PERDANE MENTERI mesir dan beberape menteri ke Qaza ntuk memberi bantuan kepada hamas. ( Masa peperangan tengah rancak)

- DR Mursi mengarahkan sempadan Raffah dibuka 24 jam bagi memudahkan rawatan dan penghantaran bekalan makanan.

- Seawal 8 hari peperangan kerajaan Mesir pimpinan Dr mursi berjaya melakukan genjatan senjata antara briged qassam dan zionis. Ini mendapat penghormatan dari negara besar seperti Amerika kerana Amerika pun tidak boleh lakukan pendamaian secepat itu.

- Menyebabkan apabila Al-baradaie (penentang mursi di mesir) mintak tolong Amerika untuk jatuhkan mursi dalam isu perlembagaan baru ni, Amerika tidak berani campur tangan.

0 comments: