Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, February 20, 2013

Permata RM155 juta dirompak dari pesawat

Permata RM155 juta dirompak dari pesawat
Pesawat yang membuat persiapan untuk berlepas ke Switzerland menjadi mangsa rompakan di Brussels kelmarin. - Foto ihsan EPA/Guardian
 Permata RM155 juta dirompak dari pesawat
 
BRUSSELS - Sekumpulan lapan perompak yang menyamar sebagai polis melarikan berlian AS$50 juta (RM155 juta) dari sebuah pesawat yang hendak berlepas ke Zurich dari lapangan terbang antarabangsa Brussels.

Rompakan yang berlaku pada malam kelmarin, sekitar jam 8 malam waktu tempatan, adalah yang terbesar pernah direkodkan melibatkan jualan permata peringkat global.

Jurucakap pihak pendakwa raya Brussels, Anja Bijnens berkata, rompakan dilakukan oleh lapan orang yang berada dalam dua van yang berwarna hitam dan menyamar seperti polis.

“Perompak memakai pakaian seragam polis dan turut membawa senjata,” kata beliau dipetik AFP.

Juruterbang bersama dan kakitangan pesawat yang membawa permata bagaimanapun selamat dan tidak mengalami sebarang kecederaan kerana rompakan berlaku dalam lima minit.

Beliau menambah, rompakan berlaku dalam cara yang cukup licik di hadapan penumpang pesawat sambil menambah penumpang tidak mengesyaki sebarang perkara buruk.

Perompak menghalang laluan keselamatan dan memecut ke arah pesawat penumpang Switzerland yang mahu berlepas lalu membuka kargo secara paksa untuk mendapatkan permata.
Permata RM155 juta dirompak dari pesawat
Mereka hanya dapat melarikan 120 pakej permata.

Pekerja van yang mempunyai ciri keselamatan tinggi, kendalian Brinks, baru sahaja selesai memuatkan bernilai terbabit ke dalam pesawat tersebut yang hendak menuju ke Zurich.

Penerbangan pesawat yang terlibat dalam rompakan  itu dikendalikan oleh Swiss Airways.

Antwerp World Diamond Centre (AWDC) berkata perniagaan global permata bernilai lebih AS$60 bilion (RM186 bilion) setiap tahun.

0 comments: