Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, June 14, 2013

Anwar Nafi Boikot Angkat Sumpah Parlimen.


PKR tidak akan memboikot majlis angkat sumpah anggota Dewan Rakyat sepertimana yang dihebohkan oleh media sebelum ini.

Malah, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut memberitahu dalam mesyuarat Biro Politik PKR, beliau tidak pernah menyebut untuk boikot majlis angkat sumpah di Parlimen pada 24 Jun ini.

"Anwar menjelaskan bahawa beliau tidak pernah menyebut untuk memboikot majlis angkat sumpah, apa yang diperkatakan sebelum ini hanya diputar belit oleh media semata-mata.

"PKR memutuskan tidak ada boikot akan dilakukan pada majlis 24 Jun nanti," jelas sumber PKR yang menyertai mesyuarat Biro Politik PKR malam ini kepada Harakahdaily.

Beliau menjelaskan majlis angkat sumpah akan berjalan seperti biasa dan Ahli Parlimen PKR akan hadir pada majlis tersebut. 

Mereka tak pernah putuskan untuk bersetuju untuk boikot acara angkat sumpah. Cadangan tue datang dari NGOs friendly PR tetapi tak semestinya PR terikat untuk mengikuti cadangan tersebut. Baik DAP, PAS dan PKR, mereka telah pun memutuskan untuk tidak memboikot apa2 acara angkat sumpah pada tarikh yang dijanjikan.

Actually aku melihat senario ini menarik.

Jangan terlalu buruk sangka dengan tindakan2 yang di ambil oleh PR dalam situasi neh. Aku melihat samada angkat sumpah hari neh atau hari lain, sebenarnya takde beza. SPR tidak akan tunduk dengan tekanan tak kira la hari apa pun ko angkat sumpah. Pendek kata SPR sikit pun tak heran dengan tindakan2 YB neh. Bahkan YB2 neh akan jadi bahan ejekan di kemudian hari jek.

Eh hari tue boikot. Sekarang nak angkat sumpah plak? Apa kata ko jangan jadi MP langsung oke tak? Kata SPR main tipu..

Kalau nak boikot terus tue logik ah. Memang nampak seperti ko memang tak mengiktirafkan langsung SPR samada ko menang atau kalah.

So cara terbaik yang YB2 neh boleh buat ialah teruskan dengan petisyen. Biar depa deal dalam mahkamah, gunakan jalan undang2 dan teruskan lawan dan lawan penipuan2 yang telah berlaku sambil buat usul khas untuk bincangkan perjalanan PRU yang dikendalikan oleh SPR. Usul desakan perletakkan jawatan pun bawa je dalam parlimen. Yang tue buat pengerusi dan timbalan SPR terbakar.

Boikot upacara angkat sumpah depa tak terbakar.

Personally neh pandangan aku la kan. Tapi desakan2 dari orang awam seperti berhimpun di parlimen, berkhemah untuk tunjukkan protes terhadap SPR itu pun bagus juga. At least SPR ditekan dari pelbagai penjuru. Dengan YB pun dia kena dengan perbahasan dalam parlimen, dengan rakyat pun dia kena dengan perbahasan luar parlimen.-Sozcyili.com

0 comments: