Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, July 17, 2013

AS cipta robot tingkatkan hasil pertanian


LETTUCE Bot memudahkan proses pertanian dan mampu menjaga kualiti tuaian dengan baik.

SALINAS, California - Para penyelidik kini sedang mereka bentuk beberapa buah robot untuk merevolusikan sistem jentera pertanian bagi menangani masalah tenaga buruh yang dialami oleh golongan petani di Amerika Syarikat (AS).

Langkah itu juga diambil bagi menangani masalah beberapa jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang alah kepada jentera kerana terlalu sensitif dan mudah busuk untuk pasaran pasar segar di AS.

Robot-robot tersebut direka untuk menguruskan buah-buahan dan sayur-sayuran yang sensitif. Ia dilengkapi sistem sensor berteknologi tinggi bersepadu, sistem pengkomputeran berkuasa tinggi, perkakasan robotik dan algoritma.

Robot itu juga dilengkapi teknologi GPS untuk pengesanan kawasan yang tepat. Sebuah robot yang dikenali sebagai Lettuce Bot dikatakan mampu untuk menuai ladang sayur salad yang memerlukan 20 pekerja untuk melakukan kerja-kerja berkenaan dalam tempoh masa ditetapkan.

Salinas Valley, California merupakan wilayah yang dikenali sebagai Mangkuk Salad Amerika kini menggunakan tenaga buruh asing untuk menuai dan menanam sayur-sayuran.

Bagaimanapun dengan adanya robot satu revolusi pertanian dapat dilakukan. "Masih tidak cukup pekerja untuk melakukan kerja-kerja yang ada. Jadi, robot-robot ini dapat membantu menyelesaikan sebahagian masalah yang ada," kata seorang Pengurus Operasi Pertanian syarikat Tanimura & Antle, Ron Yokota.

Tanimura & Antle merupakan sebuah syarikat yang menghasilkan sayur-sayuran segar dan memiliki ladang sayur yang menguji sebuah robot bernama Lettuce Bot.

0 comments: