Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, August 23, 2013

Najis Gajah Dgunkan Untuk Membuat Kertas Berkualiti

Najis haiwan memang mempunyai kegunaan bagi manusia, sebagai contoh dijadikan bahan baja untuk tanam-tanaman. Namun kali ini najis dari gajah digunakan untuk pembuatan kertas. Projek aneh ini digagaskan oleh Tim Husband, yang sebelumnya bekerja sebagai penjaga Zoo di Australia. Projek ini  akan dijalankan di Bali Safari and Marine Park.

Daripada kajian yang diperolehi maklumat bahawa gajah-gajah di sana setiap ekor menghasilkan najis sekitar 100 kg sehari. Dan menghabiskan rumput sebanyak 180 kg sehari. Projek ini akan memanfaatkan bantuan dari penduduk sekitar, terutama dalam pengumpulan najis. Seperti dipetik dari International Business Times, untuk menghasilkan 15 kertas berkualiti tinggi memerlukan satu tumpukan najis gajah. Kaedah kitar semula kotoran menjadi kertas yang bermanfaat ini tidak hanya dari najis gajah sahaja, tetapi dapat di guna dari haiwan pemakan rumput lain.

Pada tahun 2005, Creative Paper Tasmania sudah berjaya untuk mengubah najis kanggaru menjadi kertas dan alat tulis yang lain. Najis gajah tidak menghancurkan seluruh dedaunan yang mereka makan, sehingga kotoran yang mereka keluarkan masih banyak mengandung serat. Dan serat-serta  akan dibuat sebagai bahan asas kertas. Huraian ini menunjukkan bahawa mengubah najis haiwan menjadi kertas bukanlah usaha mustahil.

Laporan yang dikeluarkan oleh Ecology Global Network, pemanfaatan najis haiwan menjadi kertas akan menyumbang dalam penyelamatan lingkungan penebangan hutan. Keperluan kertas dunia mengalami peningkatan yang luar biasa, sebanyak 400 peratus dalam waktu 40 tahun. Bererti telah terjadi penebangan hutan kira-kira 4 bilion batang pokok, atau kira-kira 35 peratus daripada jumlah keseluruhan hutan di dunia.

0 comments: