Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, December 22, 2013

PR gesa sidang tergempar bincang pendedahan k'jaan jual aset negara RM1.4 bilion



Sebahagian yang hadir di pelancaran kempen anti-GST di Kampung Baru, Kuala Lumpur, malam semalam. 

 Pakatan Rakyat (PR) mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memanggil mesyuarat tergempar di Parlimen untuk membincangkan penjualan aset negara seperti didedahkan oleh laporan Bank Dunia baru-baru ini.

“Kita perlu sesi ini untuk membincangkan tentang penjualan aset negara. Bila penjualan ini dilakukan dan mengapa kita tidak diberitahu tentang ini?

"Ini merupakan satu perkara yang amat mengejutkan kerana laporan itu menyebut penjualan aset negara sebanyak RM 1.4 bilion kerana ingin membuktikan kepada rakyat bahawa defisit negara ini terkawal," kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, semasa melancarkan kempen PR menentang Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) di Kuala Lumpur malam tadi.

Menurut Anwar, mesyuarat tergempar itu juga perlu membincangkan kemerosotan sistem pendidikan Malaysia dan ranking rendah yang diperolehi negara seperti yang didedahkan laporan sistem persekolahan dunia baru-baru ini.

Surat menuntut mesyuarat tergempar itu akan dihantar kepada Perdana Menteri Isnin ini, selepas mesyuarat Majlis Presiden PR, tambahnya.

Bercakap di sidang akhbar semalam, ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli telah memetik laporan Bank Dunia mendedahkan jumlah pendapatan kerajaan Malaysia sebanyak RM1.4 bilion hasil penjualan aset, manakala RM4.2 bilion berupa sekuriti hutang daripada aset-aset negara (securitization of government mortgages).

Rafizi mendakwa penjualan aset negara bertujuan mencapai sasaran defisit 4% bagi 2013. - Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 21 Disember, 2013.Rafizi mendakwa penjualan aset negara bertujuan mencapai sasaran defisit 4% bagi 2013. - Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 21 Disember, 2013."Ini adalah pendedahan yang cukup mengejutkan kerana pentabiran Najib sudah sampai ke peringkat menjual aset negara dan mencagarkan harta negara melalui securitization of government mortgages untuk menampung keborosan pembaziran kerajaannya.

"Saya syak rancangan menjual aset negara ini sudah pun berlaku kerana ia bertujuan mencapai sasaran defisit 4% bagi 2013 yang sebenarnya gagal," katanya.

Semalam, kempen menentang GST menyaksikan kehadiran pemimpin tertinggi PR yang lain seperti Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang, Penasihat DAP Lim Kit Siang, Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali, Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli dan Pengarah Strategi DAP Dr Ong Kian Ming

Hampir 500 orang yang terdiri daripada pelbagai kaum hadir di majlis tersebut biarpun cuaca hujan.

Kempen anti-GST merupakan satu lagi usaha PR meraih sokongan umum menolak sistem cukai baru itu yang dikatakan tidak adil dan membebankan pada ketika rakyat terpaksa menangguh kenaikan harga barang.

Azmin dalam ucapannya menyentuh penggunaan jet rasmi kerajaan oleh isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor, sebagai contoh penyelewengan dan salah guna kuasa kerajaan.

"Kerana itu kita menyarankan Najib melantik Rosmah jadi Menteri luar Negeri memandangkan dia mempunyai hubungan yang kuat dengan negara Timur Tengah, malah sepanjang pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad, isterinya Tun Siti Hasmah tidak pernah dilaporkan menggunakan jet rasmi kerajaan," katanya disambut dengan sorakan dari hadirin.

Sementara itu, Lim dalam ucapannya menegaskan, punca sesebuah negara itu muflis bukan kerana sistem cukai yang dilaksanakan, tetapi korupsi yang membarah dalam sebuah negara.

Abdul Hadi turut hadir di pelancaran kempen anti-GST semalam. - - Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 21 Disember, 2013.Abdul Hadi turut hadir di pelancaran kempen anti-GST semalam. - - Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 21 Disember, 2013.Abdul Hadi menggariskan prinsip Islam dalam hal cukai, iaitu ia hanya dikenakan pada sesetengah golongan, dan bukan semua, seperti dalam sistem cukai GST.

"Yang berlaku kini, apabila cukai dikenakan pada orang yang membeli satu lori gula dan juga kepada yang membeli 1 kilogram gula. Maka ia merupakan satu sistem yang tidak adil," katanya.

Dalam Bajet 2014 pada Oktober lalu, Najib mengumumkan GST akan dilaksanakan bermula April 2014.

Selain itu, pentadbiran Najib turut melakukan pemotongan subsidi minyak dan gula yang menyaksikan kenaikan harga bahan keperluan itu.

Terbaru, kerajaan mengumumkan kenaikan tarif elektrik sebanyak 15 peratus dan harga tol di beberapa lebuh raya di Lembah Kelang bermula 2014. – 21 Disember, 2013.

0 comments: