Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, January 30, 2014

Saya akan berkempen PRK Kajang - Mohd Sabu

Sumber Tranungkite

PETALING JAYA: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan beliau akan turun berkempen pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kajang jika calon yang bertanding itu atas tiket Pakatan Rakyat.

Beliau memberitahu, PAS dari sudut Pakatan Rakyat tidak mempunyai sebarang masalah siapa yang dicalonkan oleh PKR memandangan kerusi tersebut merupakan milik parti itu.

Kelmarin, mesyuarat Pakatan Rakyat telah memutuskan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dicalonkan bagi mewakili PKR pada PRK Dun Kajang.

Turut hadir pada mesyuarat tersebut adalah Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, Pengarah Pilihraya PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan beberapa pimpinan PKR.

"Saya akan turut sama turun berkempen pada PRK Kajang nanti jika yang bertanding itu atas tiket Pakatan Rakyat.

"Bagi kita dari PAS soal kerusi atau calon bukan satu masalah dan PKR boleh mengemukakan siapa juga calon mereka, kita akan menyokong," jelasnya ketika ditemui di Ibu Pejabat PKR petang semalam.

Ketika ditanya mengenai pandangan beberapa pimpinan dalam PAS yang mempertikai keputusan tersebut, jelas beliau selaras dengan prinsip demokrasi setiap pihak boleh menyatakan pandangan peribadi.

"Ada pun pandangan peribadi pemimpin di peringkat Pemuda, Ulamak dan Selangor saya meraikan sebagai pandangan peribadi sebagai menghormati demokratik.

"Kita dari PAS mesti menunggu keputusan rasmi dari selepas mesyuarat Jawatankauasa PAS Pusat yang dipengerusi oleh Presiden PAS nanti.

"Walaupun ada pandangan suara tertentu keputusan muktamad adalah arahan dari Presiden, kita kena patuh keputusan yang dikeluarkan," sambung beliau.

Tambah beliau lagi, spekulasi mengenai kedudukan Anwar sebagai Menteri Besar Selangor dan tuntutan PAS kepada jawatan tersebut tidak pernah dibincangkan pada mesyuarat Pakatan Rakyat atau peringkat PAS Pusat.

Timbalan Presiden PAS itu menggesa agar semua ahli dan pimpinan di semua peringkat supaya bertenang dan jangan mengeruhkan suasana serta menunggu keputusan daripada mesyuarat PAS Pusat yang dipengerusikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang minggu hadapan.-hd

Baca Seterusnya......

Patutlah Anwar Bertanding Di DUN Kajang.. Ini Penjelasan Rafizi

Sumber Tranungkite

PKR hari ini menjelaskan rasional di sebalik pengosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang dan meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon adalah langkah menghadapi plot menyingkirkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dari dalam Umno oleh kem Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, berkata usaha untuk menyingkirkan Najib mula dijalankan kem bekas perdana menteri itu yang juga merupakan musuh utama kepada Anwar dalam kes pemecatan bekas timbalan perdana menteri itu pada 1998.

"Sudah menjadi rahsia terbuka langkah untuk menyingkirkan Najib kini bermula.

"Sebagai seorang anggota strategi parti, saya tidak boleh menolak kemungkinan Najib disingkir dan Umno jatuh kepada kem ultra Dr Mahathir," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Rafizi membayangkan perkara lebih buruk berlaku sebaik usaha tersebut berjaya kerana usaha untuk merampas negeri Selangor akan dilakukan sedaya upaya sebaik sahaja Najib tersingkir.

"Serangan dan rancangan tidak bermoral untuk sedaya upaya merampas Selangor akan bermula selepas Najib yang lemah disingkirkan," katanya.

Ahli Parlimen Pandan itu berkata, kontroversi agama dan perkauman yang dimainkan oleh Umno dan sekutu mereka sejak kebelakangan ini adalah isyarat jelas bahawa perkara di luar jangkaan mungkin berlaku.

"Jika Najib jatuh, diramalkan isu manipulasi perkauman dan agama akan dicipta untuk mewujudkan ketidakpercayaan dan kekecewaan kepada kerajaan negeri Selangor," katanya.

Rafizi berkata, langkah meletakkan Anwar bertanding di Kajang juga adalah sebagai batu loncatan kepada Pakatan Rakyat (PR) dalam usaha merampas pentadbiran Putrajaya daripada Barisan Nasional (BN).

"Istanbul menjadi batu loncatan kepada Erdogan dan Jakarta kepada Jokowi, Selangor boleh menjadi batu loncatan kepada Pakatan untuk merampas Putrajaya," katanya.

Sementara itu, katanya, PR memerlukan pemimpin tertinggi dan berkemampuan untuk mempertahankan Selangor daripada dirampas BN kerana negeri tersebut dianggap mutiara kepada mana-mana parti politik di Malaysia.

"Kita perlukan sebanyak mungkin pemimpin tertinggi di Selangor untuk mempertahankannya kerana ia merupakan mutiara kepada mana-mana gabungan parti politik di dalam negara," katanya.

Rafizi berkata, tidak mustahil suatu hari nanti kontroversi PKR di Kajang akan mengubah rentak strategi menuju ke Putrajaya.

"Kita boleh imbau ketika saat sukar yang akan dikenang sebagai 'Langkah Kajang' sebagai penentu dalam usaha menawan Putrajaya,” katanya.

Rafizi turut meminta maaf kepada pengundi Kajang kerana terpaksa berdepan satu lagi pilihan raya dan menegaskan PKR sedia menerima akibat sekiranya pengundi menghukum mereka.

PKR di Selangor ketika ini sedang bergolak selepas dikatakan wujud usaha untuk menjatuhkan menteri besar penggal kedua, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim daripada tampuk pemerintahan.

Krisis dan kontroversi tercetus sejak pengumuman kenaikan gaji oleh Abdul Khalid yang dikatakan tidak dibuat secara konsensus.

Kemudiaan disusuli dengan insiden pengguguran Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali daripada anak syarikat negeri Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) baru-baru ini.

Kemelut PKR berterusan selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang, Lee Chin Cheh mengosongkan kerusinya pada Isnin.

Semalam, pengumuman dibuat oleh PKR untuk meletak Anwar sebagai calon di kerusi yang dianggap selamat untuk dimenangi.

Langkah meletak Anwar dilihat pengkritik sebagai usaha meredakan ketegangan antara kem Abdul Khalid dan Azmin yang menyukarkan pentadbiran Selangor. ~tmi

Baca Seterusnya......

Percaturan lewat Kajang, pahit ditelan

Sumber Mkini

Sebenarnya sejak dari dulu lagi Anwar Ibrahim sudah sepatutnya jadi menteri besar Selangor. Manakala Tan Sri Khalid Ibrahim digaji sebagai penasihat ekonomi.

Anwar seorang pemimpin nasional, bekas timbalan perdana menteri; pastinya lebih arif hal politik dan pentadbiran. Khalid, wira ‘The Dawn Raid’ sewajarnya diletakkan dalam kapasiti konsultan dan memberi nasihat-nasihat bernas. Ini yang sewajarnya.

Namun malang bagi Pakatan Rakyat, ada semacam satu keyakinan tinggi suatu ketika dahulu bahawa Anwar amat pasti menyandang kerusi Putrajaya.

Maka diletaklah Anwar sebagai figura bakal perdana menteri, dan akhirnya hari ini Anwar tidak punya laporan prestasi, tidak ada track record pencapaian kecuali apa yang diusahakannya sewaktu menjadi menteri Umno suatu ketika dahulu.

Ini bukan sesuatu yang bagus, terutamanya setelah diserang bertubi-tubi pasca September 1998.

Bagi merangkul Putrajaya, sosok Anwar Ibrahim ini perlu dijenamakan semula sebagai seorang eksekutif, pentadbir, dan pemimpin yang meski terpaksa bermula semula dari petak nombor satu mampu membina negeri contoh berteraskan polisi dan dasar yang berasaskan prinsip-prinsip perubahan dan reformasi.

Tetapi ini bukan faktor utama dalam membincangkan kekalutan semasa. Meskipun hal ini perlu diperjelaskan sebagai premis penting dalam memahami percaturan politik Pakatan Rakyat secara kolektif dalam meletakkan Anwar sebagai calon di DUN Kajang dalam pilihan raya kecil yang bakal berlangsung.

Pokok pangkal permasalahan ini perlu dilihat kembali ke garis masa Mac 2008, ketika parti-parti pembangkang menang mengejut di Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Kelantan.

Tetapi fokusnya sekarang tentulah Selangor.

Selangor berhadapan krisis pada malam 8 Mac, dengan keadaan PAS dikepalai Hasan Ali dikatakan cuba membuat pakatan politik dengan Umno untuk membentuk kerajaan di Shah Alam.

Anwar yang pada waktu itu belum boleh bertanding pilihan raya meletakkan Khalid sebagai calon menteri besar, sesuai dengan ‘track record’ Khalid sebagai perancang ekonomi yang baik.

Mudah di PP, payah di S'gor


Maka terbentuk kerajaan negeri Selangor Pakatan Rakyat, dan Hasan serta UMNO Selangor terpaksa menanggung kecewa.

Langkah menjadikan Anwar penasihat ekonomi Selangor juga barangkali boleh dilihat sebagai langkah untuk mewarnakannya sebagai sumber kepada segala polisi dan dasar ekonomi Selangor.

Namun malangnya pada ketika tersebut, Anwar lebih terampil sebagai personaliti nasional yang sedang diusung sebagai calon perdana menteri. Lalu Khalid diberikan segala puji-pujian atas segala kebaikan dan faedah yang dinikmati rakyat Selangor.

Ini berbeza sama sekali jika dibandingkan dengan Pulau Pinang. Lim Guan Eng dilantik ketua menteri tanpa sebarang persoalan kemungkinan beliau diusung ke Putrajaya sebagai menteri Kerajaan Persekutuan apabila Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya nanti.

Maka Guan Eng tenang-tenang sahaja mentadbir negeri tersebut tanpa jenuh memikirkan untuk membentuk dirinya sebagai bakal menteri apa-apa.

Pulau Pinang tidak ada penasihat ekonomi. Tidak ada perebutan siapa wajar menjadi ketua menteri. Lim pemimpin utama DAP, DAP paling banyak kerusi, Lim jadilah ketua menteri. Mudah.

Di Selangor, keadaan ini dipayahkan dengan keperluan undang-udang tubuh negeri tersebut yang tidak membenarkan orang bukan Melayu menjadi menteri besar.

Maka DAP tiada boleh menyatakan kesediaan berkhidmat dalam kapasiti itu. PAS mampu, tetapi usaha PAS pada waktu itu dicemari sentimen kesatuan Melayu dan keperluan berpadu dengan Umno; maka usaha tersebut digagalkan.

Lalu Khalid dijadikan menteri nesar Selangor dalam keadaan beliau tidak mempunyai banyak kemahiran politik. Jawatan menteri besar adalah ‘jawatan politik’, bukan sekadar pengurus wang seperti seorang akauntan.

Menteri besar mesti berpolitik dan mentadbir sebagai ‘orang politik’. Lalu diutuslah seorang setiausaha politik untuk menunjuk ajar selok belok politik kepada bekas pengurus besar PNB ini.

Yang menjadi akar kepada konflik jawatan MB antara Azmin dan Khalid yang begitu disensasikan media ialah ketidakcekapan Khalid berpolitik pada awal-awalnya.

Setelah jambangan puji-pujian

Kita barangkali masih ingat tentang isu kutipan sampah, selain isu air Selangor yang tidak ditangani secara politikal.

Akhirnya politik Khalid dilihat gagal apabila akur kepada perancangan Kerajaan Persekutuan BN; selain kekusutan ADUN Selangor yang mengadu payah sungguh mahu berurusan dengan Khalid kerana negeri itu ditadbirnya seakan sebuah syarikat.

Ramai pastinya melihat Khalid sebagai hero negeri Selangor dengan program-program merakyatkan ekonomi serta propaganda bagi mewarnakan Khalid sebagai seorang hero.

Seandainya Khalid tidak diwarnakan sebagai seorang hero, dan pencapaian negeri tersebut tidak diuar-uarkan, sukar juga untuk para pendokong Khalid Ibrahim memandang tinggi kepada beliau.

Jadi pokoknya, Khalid terlihat sebagai seorang hero itu adalah hasil daripada kerja buat operator-operator politik yang gigih memperlihatkan beliau sebagai ikon kemajuan negeri Selangor, dengan harapan supaya Pakatan mendapat sokongan yang berterusan. Itu sahaja.

Namun hakikat yang harus kita terima dengan berat hati ialah Khalid sebenarnya bukanlah seorang hero.

Dan ini jelas menjadi asas besar kepada pertimbangan Pakatan untuk menggantikannya dengan yang lain.

Dalam PRU tahun 2008, Khalid bertanding di Ijok dan menang dengan majoriti 1920 undi. Mei 2013 Khalid berpindah ke kerusi Pelabuhan Kelang, dan menang dengan majoriti yang lebih sedikit berbanding penyandang sebelumnya.

Kerusi DUN Ijok dikekalkan kemenangannya oleh Dr Idris Ahmad dengan majoriti merosot hanya sebanyak 739 sahaja. Jadi siapa sebenarnya yang mengundi Pakatan di Selangor dengan dalil heroisme Khalid Ibrahim?

Isu sebenar bukanlah soal Azmin mahu jadi menteri besar, atau Anwar mahu masuk pejabat itu. Isu sebenar ialah Khalid tidak berjaya sepenuhnya memikul tugas sebagai menteri besar yang mampu berpolitik dengan baik, serta menjalankan kerja dengan berkesan.

Hal ini barangkali berat sekali mahu diakui ramai pemimpin Pakatan, setelah Khalid selama ini dipuji-puji dan dipertahankan.

Maka mahu tidak mahu, Khalid harus dikeluarkan dari pejabat menteri besar, dan diganti dengan yang lain; supaya episod kegagalan kerajaan negeri Kedah tidak berulang. Cuma persoalannya, siapa calon yang sesuai.

Propaganda Umno

Anwar, bekas timbalan perdana menteri, ketua umum PKR akan harus menanggung beban dan risiko yang besar apabila bersetuju dengan keputusan partinya untuk masuk ke DUN Selangor.

Anwar pastinya tahu dan telah menimbang segala kemungkinan. Dia mungkin sahaja kalah, dan kerjaya politiknya mungkin saja berakhir dalam sebuah pilihan raya kecil.

Anwar malah boleh sahaja menolak keputusan untuk masuk ke DUN Selangor dan barangkali menggantikan Khalid. Tetapi Anwar tetap menggalas juga tugas gila ini. Kenapa?

Seperti yang tadi disebut, Anwar memang sepatutnya sejak dahulu lagi dijadikan menteri besar Selangor.

Dan langkah sekarang yang nampaknya menjurus ke arah itu, wajar dilakukan segera demi memastikan peluang empat tahun sebelum PRU14 tidak disia-siakan.

Justifikasi bahawa bakal perdana penteri harus punya tapak dan rekod prestasi sebagai menteri besar dengan contoh-contoh Jokowi dan Erdogan itu sudah tidak perlu diulang-ulang.

Langkah Anwar untuk menjadi menteri besar Selangor mengikut model itu adalah langkah yang betul, mesti terlambat tiga empat tahun dan memberi ruang kepada pergeseran politik PKR yang amat merugikan.

Kedudukan Anwar di Selangor akan memberi kesan maha besar kepada Umno di Selangor, yang pastinya hanya akan boleh bermimpi untuk merampas semula negeri tersebut setelah ditadbir dengan lebih baik berbanding metod Khalid.

Adakah akan ada sesiapa yang boleh menunjukkan bahawa Anwar lebih buruk urus tadbirnya berbanding Khalid, setelah mengetahui prestasinya sepanjang tempoh menjadi menteri kewangan dan timbalan perdana menteri?

Yang membuat kita semua kalut sekarang ini ialah kerana kita melihat Anwar mengkhianati kepercayaan pengundi demi memajukan cita-cita peribadi. Padahal ini sesuatu yang tidak dapat ditunjukkan secara jelas dengan bukti-bukti nyata.

Apa yang kita ulang sebut ialah propaganda bikinan Umno bahawa Anwar mahu jadi menteri besar supaya dapat gaji tinggi dan kemudian beri faedah-faedah kewangan kepada anak didiknya si Azmin Ali.

Timbunan rizab negeri

Malah wujud pertimbangan dangkal yang mendakwa Anwar mahu mengosongkan timbunan rizab negeri Selangor yang dikumpul Khalid.

Siapa yang beri kita gambaran ini? Kenapa pula kita percaya? Apa pula bukti-bukti yang ada? Adakah yang dianggap bukti itu telah diuji kesahihannya?

Atau sekadar bacaan politik dan spekulasi semata-mata? Adakah Anwar dan konco-konconya itu begitu bodoh untuk bertindak begitu cuai?

Kesedaran Anwar untuk membina tapak prestasi di Selangor sepertimana Guan Eng membina tapak di Pulau Pinang harus dialu-alukan meski sudah sedikit lewat. Namun, lebih baiklah lewat dari tidak langsung.

Umno pastinya tidak akan mahu Anwar menjadi menteri besar Selangor, ini akan memberikan beliau peluang untuk menunjukkan kepada negara apa sebenarnya yang boleh beliau lakukan sebagai seorang ketua eksekutif dan bukan timbalan-timbalan picisan seperti masa lalu.

Umno akan bertambah cuak apabila Anwar menjadi menteri besar Selangor, ADUN Kajang, ahli Parlimen Permatang Pauh dan ketua pembangkang Parlimen Malaysia.

Selangor dia pegang, Putrajaya dia kepung, punya tapak sokongan di Pulau Pinang dan di Parlimen pula beliau akan tetap berentap dengan Perdana Menteri Najib Razak.

Prestasi yang boleh dibina Anwar dalam kapasiti yang begitu pelbagai pastinya menimbulkan gerun berganda, yang akhirnya akan dilawan dengan tuduhan-tuduhan picisan berkitar soalan kelucahan dan moral sepertimana yang dibuat 15 tahun lalu; yang pastinya telah membuat rakyat muak dan loya.

Macamlah tak ada modal lain.

Jadi isunya mudah: Khalid gagal, perlu diganti. Azmin tak boleh ganti, nanti tidak selesai konflik dalaman parti. Jadi calon yang sesuai itu adalah Anwar.

Ya, dia tahu apa risiko yang ditanggung, dan dia tetap juga meredah apa bahaya yang mendatang. Bertapaknya Anwar sebagai menteri besar Selangor samalah juga macam bertapaknya Guan Eng di Pulau Pinang, dan Nik Aziz di Kelantan.

Makan korban

Ya, keputusan politik yang semacam ini memang berat dan akan memakan korban; namun ia tidak dapat tidak mesti segera dilaksanakan.

Ada yang akan marah, cerca, hina dan maki hamun malah meninggalkan perjuangan hanya kerana tidak puas hati dengan keputusan yang tidak mereka fahami ini. Namun sekaranglah masanya untuk semua ini berlaku demi kemaslahatan menjelang pilihan raya umum ke 14.

Saya antara yang paling awal menghantuk kepala ke meja sejurus mendapat perkhabaran bahawa si Anwar ini mahu bertanding di DUN Kajang demi mengambil alih pejabat menteri besar.

Seperti juga anda, mahu sahaja saya memaki hamun beliau yang tidak mengambil kira sentimen awam sebelum membuat keputusan sedemikian.

Namun setelah mempertimbangkan sebab-sebab yang diberikan, saya harus bersetuju bahawa meskipun gerakan politik ini begitu licik dan membelakangkan banyak hal, ia tetap harus dilaksanakan. Akhirnya Azmin pun tidak berpeluang menjadi menteri besar.

Satu dua minggu ini, isu Kajang akan menjadi buah mulut dan modal kebencian orang. Mereka akan kata ini semua bahana politik kepartian demi cita-cita seorang individu.

Namun hari demi hari anda juga akan bersetuju bahawa langkah ini adalah langkah perlu dan bukan sekadar soal Anwar dan cita-cita yang mungkin tidak kesampaian.

Menjelang hari mengundi di PRK Kajang, anda juga akan duduk di depan skrin televisyen atau komputer dan tetap mengharapkan Malaysia yang lebih baik.

Mengelak Selangor tumpas sepertimana halnya di Kedah adalah demi Malaysia yang lebih baik, bukan soal mengidolakan Anwar dan menyelesaikan masalah parti PKR. Dan anda akan diam-diam bersorak sekiranya Anwar menang.

Namun apa yang penting ialah Pakatan meletakkan nasibnya kembali ke tangan anda. Ini jauh berbeza dengan Umno yang contohnya melantik menteri dari kalangan mereka yang kecundang melalui pintu belakang Dewan Negara.

Pakatan menyerahkan kembali keputusan dan nasib koalisinya ke tangan pengundi; biarlah demokrasi menentukan.

Ada banyak lagi perkara yang harus diselesai dan ditangani. Janganlah dibiarkan tumpuan kita dialih-alih lagi.

Baca Seterusnya......

Thursday, January 23, 2014

Tarikan baru Beverly Hills – rumah Riza RM58 juta

Sumber Tranungkite

Riza Shahriz Abdul Aziz , anak kepada isteri perdana menteri Rosmah Mansor, didakwa memiliki sebuah lagi harta tanah mewah.

Sarawak Report mendakwa, rumah agam 11,500 kaki persegi di West Hollywood dijual padanya dengan harga AS$17.5 juta ((RM58.21 juta) pada September 2010.

Laman pembocor maklumat itu melaporkan, pihaknya sudah melawat tapak itu dan mendapati kediaman asal diruntuhkan dan dibina baru, lengkap dengan kolam renang “sangat luas” di laman depan.

“Orang dalaman yang dipercayai mengesahkan bahawa pembinaan semula itu melibatkan kos lebih beberapa juta lebih daripada harga asal yang diminta, menjadikan kos harta tanah itu menghampiri harga harta tanah Riza sebelum ini AS$33.5 yang kami dedahkan dibeli di New York pada 2012.”

Laporan itu menyebut ia didaftarkan atas nama syarikat 912 North Hillcrest Road (BH) LLC di Delaware.

sumber 

Baca Seterusnya......

Pendedahan dokumen bukti penamatan Azmin dari PKNS bukan keputusan MB


SHAH ALAM 22 JAN: Kertas Ringkasan bertarikh 12 November lalu tidak menyatakan Pejabat Menteri Besar mengesyorkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa, Mohamed Azmin Ali ditamatkan sebagai Ahli Lembaga Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Perkara itu terkandung dalam dokumen sulit keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dan surat menyurat antara Pejabat Menteri Besar, PKNS dan Setiausaha Kerajaan Negeri yang didedahkan menggunakan kuasa Menteri Besar mengikut Seksyen 2 (C) Akta Rahsia Rasmi, hari ini.

Pada surat bertarikh 12 November lalu, Menteri Besar sudah mengarahkan Ketua Setiausaha Sulit menyediakan satu Kertas Ringkasan bertajuk ‘Cadangan Untuk Mempertimbangkan Semula Pelantikan Ahli-Ahli Perbadanan Yang Dilantik Di bawah seksyen 4(1) (d) Enakmen Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor 1964.”

“Tidak terdapat dalam sebarang para kertas terbabit yang menyatakan Pejabat Menteri Besar mengesyorkan YB Mohamed Azmin Ali ditamatkan jawatan.

Kertas Ringkasan itu yang ditandatangani Menteri Besar menyatakan dua syor iaitu mengekalkan jawatan tiga Ahli Lembaga PKNS iaitu Iskandar Abdul Samad, Teresa Kok Suh Him dan Mohamed Azmin Ali untuk tempoh sehingga 10 Februari 2015.

Menteri Besar sudah membentangkan Kertas Ringkasan terbabit di Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) ke 35/2013 dan Exco serta meluluskan Kertas Ringkasan itu.

Mesyuarat Exco Ke-37/2013 menyatakan kerajaan negeri menimbang dan meluluskan Ahli Lembaga PKNS iaitu Datuk Teng Chang Khim dan Iskandar Samad’ manakala seorang calon lagi akan ditentukan kemudian.

Manakala, syor kedua adalah digantikan dengan calon lain yang bersesuaian dengan kemahiran dan kepakaran masing-masing.

Pada 9 Disember lalu, Setiausaha Dewan MMKN menghantar cabutan minit kepada PKNS melalui surat bertarikh itu.

Sebulan kemudian, melalui surat bertarikh 8 Januari lalu, PKNS memaklumkan kepada Azmin bahawa kedudukan beliau sebagai Ahli Lembaga PKNS ditamatkan mulai 4 Disember lalu yang disahkan Azmin dalam twitternya menerima surat penamatan daripada PKNS.

Pada 15 Januari lalu, Abdul Khalid menjelaskan tindakan tidak memperbaharui kontrak perkhidmatan Azmin Ali bukan keputusan beliau atau Exco Selangor, tetapi diputuskan Pengurus Besar PKNS, Datuk Othman Omar.

Pada 16 Januari lalu, Setiausaha Kerja PKNS, Norita Mohd Sidek menafikan kenyataan Menteri Besar dengan menyatakan pengguguran Azmin dibuat selaras keputusan mesyuarat Exco pada 13 November lalu dan disahkan pada 4 Disember lalu.

Pada 19 Januari lalu, Menteri Besar mengarahkan Setiausaha Kerajaan Negeri untuk mengambil tindakan tatatertib kepada Datuk Othman dan beberapa pegawai PKNS.

Pada 20 Januari lalu, Setiausaha Kerajaan Negeri mengeluarkan surat pertukaran serta merta kepada Othman dan Norita ke Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.

Pada 22 JAN 2014, Datuk Setiauasaha Kerajaan Negeri dalam kenyataan akhbar bertarikh 21 Januari 2014 menegaskan Kerajaan Negeri tidak pernah mengarahkan PKNS menarik balik surat penamatan perkhidmatan.

Menteri Besar, telah mengarahkan Ketua Setiausaha Sulit supaya mendedahkan dokumen isu Ahli Perbadanan PKNS mengikut kronologi untuk tatapan umum.-Selangorkini

Untuk baca lampiran KLIK INI

Baca Seterusnya......

EXCO Agama Pulau Pinang puji Selangor mengadakan KAFA Menengah

abdul malik kassim
SHAH ALAM, 23 JAN: Usaha Selangor memperkasa pembangunan ummah menerusi pendidikan Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA) aliran menenggah dipuji Exco Hal Ehwal Agama Pulau Pinang, Datuk  Abdul Malik Kassim.

Walaupun usaha itu sedikit berbeza di Pulau Pinang, Abdul Malik menyifatkan ia suatu pendekatan yang murni dan membanggakan.

“Pelaksanaan Sekolah KAFA Menengah di Selangor itu antara cabang bagaimana kekuatan sesebuah ummah itu mampu dijana.

“Ia sewajarnya dipuji, bahkan jika berkemampuan, tidak mustahil ia akan dicontohi kerajaan negeri lain,” katanya kepada Selangor Kini, di sini, semalam.

Bermula tahun ini, Kerajaan Selangor menggerakkan pembelajaran KAFA peringkat Menengah di sembilan buah Sekolah Rendah Agama (SRA) sedia ada.

Projek perintis itu dilihat selaras dengan manifesto pakatan Rakyat Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu yang mahu menubuhkan sekolah KAFA Menengah di seluruh negeri itu.

Penubuhan KAFA Menengah bertujuan membuka peluang pendidikan alternatif kepada murid yang tidak berpeluang mengikuti pengajian sekolah agama menengah negeri atau persekutuan.

Keputusan itu diambil berikutan dengan permintaan tinggi kepada sekolah menengah agama yang ketika ini kurang di Selangor.

Abdul Malik berkata, jika permintaan sama timbul di Pulau Pinang, pihaknya akan berusaha memenuhi kehendak itu.

Baca Seterusnya......

Selangor: Skim Mesra Usia Emas perkenal insentif tambahan rai hari lahir ahli

SMUE warga emas MB ijok 01
SHAH ALAM, 23 JAN: Skim Mesra Usia Emas (SMUE) akan memperkenalkan insentif tambahan khusus bagi meraikan ulangtahun kelahiran setiap ahli di bawahnya.

Melalui insentif terbabit, setiap warga emas yang berdaftar layak menerima RM500 setiap kali menyambut ulang tahun kelahiran mereka.

Ketua Pegawai Operasinya, Kamsani Nasir, berkata insentif itu adalah satu lagi nilai tambah daripada SMUE kepada warga emas yang masih hidup untuk menikmati hasil negeri.

smue 03
“Insentif ini masih diperingkat cadangan dan akan dilaksanakan selepas dipersetujui serta diluluskan dalam Majlis Mesyuarat Kerjaan Negeri (MMKN).

“Sehingga kini, kita mempunyai beberapa bentuk penyampaian dengan kaedah yang difikirkan bersesuaian. Kita akan lihat bentuk yang mana paling efektif dan rasional untuk dilaksanakan,” katanya.

Sebelum ini, SMUE memperkenalkan Program ‘Jom Shopping’ sebagai insentif tambahan dengan pemberian kupon membeli belah bernilai RM100 kepada setiap ahlinya.

Sejak dilancarkan pada Julai 2011, lebih 102,836 warga emas dibawa membeli belah di pasaraya terpilih dengan perbelanjaan RM10.284 juta.

“Dihujung usia ini, warga emas sering mengalami ‘bird nest syndrome’, yang mana mereka berasa sunyi duduk sendirian di rumah dan anak pula keluar bekerja atau tinggal berasingan.

“Dengan adanya Jom Shopping ini, ia menjadi peluang untuk mereka berjumpa sahabat lama atau bertemu kenalan baru di luar kampung mereka. Kita nampak keceriaan ketika itu, selain berkesempatan membeli belah barangan keperluan mereka,” katanya.-Selangorkini

Baca Seterusnya......

Kontraktor dakwa cedera dipukul polis dalam tahanan


Apabila seorang kontraktor dari Kedah datang atas kehendaknya sendiri ke Balai Polis Kubang Pasu untuk membantu siasatan satu kes rogol Disember tahun lepas, dia sedikit pun tidak menjangka akan melalui satu tragedi buruk yang akan menghantuinya seumur hidup.

Zul Hilmi Abdul Rahman, 32, ditahan reman pada hari berikutnya, 12 Disember, dan ditempatkan di dalam lokap, di mana dia mendakwa dipukul dengan kejam oleh tiga anggota polis - dua lelaki dan seorang wanita - selama dua jam dan membiarkannya dalam kesakitan, tanpa rawatan perubatan.

Zul Hilmi hadir di balai polis tersebut pada 11 Disember, selepas diberitahu bahawa polis mahu menemuinya bagi membantu siasatan satu kes rogol tetapi dia sebaliknya ditahan dan disenaraikan suspek.

Dia kemudian mendapat tahu bahawa wanita yang tidak dikenali, telah membuat laporan polis yang mendakwa bahawa sebuah kereta dengan nombor plat keretanya terlibat dalam jenayah itu.

Zul Hilmi berkata dia mahu keadilan kerana mendakwa telah dipukul oleh polis yang didakwanya mahu memaksanya mengaku melakukan jenayah yang tidak dilakukannya.

Dia mendakwa dipukul di bawah kaki dengan batang paip PVC yang tebal dan sebanyak dua kali - 18 dan 16 kali - selama dua jam, pada hari pertama dia ditahan di lokap.

Menurutnya, tangannya diikat dan mereka menumbuk dan menendangnya, menyebabkan kecederaan kepada kaki, bahu kiri, skrotum (bahagian sulit) dan usus besar.

"Saya tidak dapat bernafas," katanya Zul Hilmi yang terbaring di katil dalam kesakitan, dengan isterinya, Nur  Othman di sebelahnya semasa ditemui di rumahnya di Alor Setar malam tadi.

Zul Hilmi berkata akibat kejadian itu pada 12 Disember tahun lepas, dia dan tidak lagi dapat bekerja untuk menyara keluarganya, termasuk ibu bapanya.

Sebelum ini dia memperoleh pendapatan antara RM5,000 hingga RM6,000 sebulan sebagai kontraktor tetapi kini perlu bergantung sepenuhnya pada isterinya, yang bekerja dalam perkhidmatan awam.

Berkahwin dua tahun lalu, pasangan itu belum dikurniakan anak dan diberitahu oleh doktor mereka mungkin menghadapi kesukaran mempunyai anak.

Nur Adzleen, 29, telah membuat dua laporan polis mengenai kejadian itu - pada 12 dan 27 Disember - di Balai Polis Jitra, tetapi menurutnya, belum ada tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa untuk menyiasatnya.

Pada 12 Disember, apabila dibenarkan untuk melihat suaminya, dia terkejut mendapati Zul Hilmi sangat lemah, sesak nafas, dengan kakinyabengkak dan lebam di bahunya.

Zul Hilmi hanya dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi Hospital Sultan Bahiyah pada 23 Disember, selepas dia dibebaskan dengan jaminan polis.

Beliau menjalani dua pembedahan kerana jangkitan pada buah zakar dan duburnya. Usus besarnya juga turut cedera dan dia memakai beg kolostomi.

Ahli Parlimen PKR Alor Setar, Gooi Hsiao Leung (kanan dalam foto),
yang juga seorang peguam, berkata Zul Hilmi merancang untuk menyaman pihak polis kerana kecederaan yang dialaminya dan kehilangan pendapatan, kerana dia mungkin tidak berupaya seumur hidup.

Ketika ditemui di rumah mangsa, Gooi mendakwa ia merupakan kes paling buruk pernah dilihatnya dan menurutnya, sehingga hari ini, pihak polis tidak datang untuk mengambil kenyataan Zul Hilmi atau isterinya.

Beliau menggesa polis melancarkan siasatan bebas terhadap kes itu serta-merta.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, Penolong Pesuruhjaya Mohd Nashir Ya dilaporkan berkata Zul Hilmi pada mulanya ditahan reman bagi membantu siasatan satu kes rogol dan peras ugut kes yang melibatkan seorang pelajar berusia 16 tahun .

Mohd Nashir berkata Zul Hilmi telah dihantar ke Hospital Jitra sebanyak tiga kali - pada 12, 18 dan 22 Disember - untuk pemeriksaan dan akhirnya dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah untuk rawatan dan pembedahan, sebelum dibebaskan dengan jaminan polis pada 23 Disember.

Mohd Nashir dipetik dalam laporan Sinar Harian pada 31 Disember bahawa kertas siasatan telah dibuka berhubung dakwaan keganasan polis semasa dalam tahanan, dan ia dalam siasatan.-Mkini

Baca Seterusnya......

Wednesday, January 22, 2014

Ibu bapa sanggup bayar kenaikan tambang bas sekolah, kata Hamid Albar

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad), Tan Sri Syed Hamid Albar, dalam perjalanan KTM ke Stesyen Bandar Tasik Selatan bagi program kempen kesedaran dan pematuhan Spad ICOP di Stesyen Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insider, Afif Abd Halim, 21 Januari, 2014.
Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad), Tan Sri Syed Hamid Albar, dalam perjalanan KTM ke Stesyen Bandar Tasik Selatan bagi program kempen kesedaran dan pematuhan Spad ICOP di Stesyen Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur. – Gambar The Malaysian Insider, Afif Abd Halim, 21 Januari, 2014.  

Tan Sri Syed Hamid Albar hari ini mendakwa isu kenaikan tambang bas sekolah juga berpunca daripada kesanggupan ibu bapa membayar kadar baharu tersebut.

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad) itu berkata, tidak timbul isu kedegilan pengendali bas sekolah yang tetap ingin menaikkan kadar tambang sebanyak 40%, kerana akhirnya ibu bapa terpaksa akur apabila tiada alternatif lain untuk menghantar anak mereka ke sekolah.

Beliau berkata, Spad membuka talian bebas tol untuk ibu bapa membuat laporan, agar tindakan dapat diambil.

"Kadar kenaikan ini tidak akan berlaku kalau tidak kerana ibu bapa yang sanggup membayar, dan selama ini pun yang kedengaran hanya rungutan namun tidak ada tampil membuat laporan," katanya dalam satu sidang media selepas melancarkan program kempen kesedaran dan pematuhan Spad ICOP di Stesyen Bandar Tasik Selatan.

Sebelum ini Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSM) tetap akan menaikkan surcaj tambang bas sekolah bermula Januari ini sebanyak 40%, walaupun Spad masih tidak membuat keputusan tentang tambang baru bas sekolah.

Presiden PPBSM Amali Munif Rahmat berkata, kenaikan itu merupakan satu keperluan setelah kerajaan mengumumkan kenaikan harga diesel sebanyak 20 sen pada September.

Oleh kerana tiada ibu bapa yang tampil membuat laporan, beliau berkata Spad tidak dapat mengambil tindakan terhadap pemilik bas sekolah yang menaikkan kadar tambang.

Katanya, keadaan pasti bertambah sukar bagi ibu bapa sekiranya Spad bertindak menggantung lesen bas sekolah.

Kalau kita ambil tindakan batalkan lesen pengusaha bas sekolah jadi bagaimana budak hendak pergi sekolah? " soalnya.

"Sekiranya ibu bapa tampil membuat aduan berserta bukti, maka perkara ini pasti boleh dibawa ke mahkamah."

Syed Hamid berkata Spad kini dalam usaha memikirkan cadangan bagi mengurangkan kos kenaikan kepada pengusaha bas sekolah.

Salah satu cadangan yang mungkin dikemukakan adalah penggunaan iklan bergerak sebagai pendapatan lebih bagi pengusaha bas, supaya mereka tidak menaikkan tambang bas sekolah, katanya.

Apabila ditanya adakah kemungkinan akan berlakunya kenaikan kadar tambang pada pengangkutan awam lain, beliau berkata pihaknya cuma menyelaraskan, bukannya menaikkan.

"Ada perbezaan antara menaikkan dan menyelaraskan, dan kita lebih senang dengan terma penyelarasan kadar," katanya.

Tambahnya, kuasa untuk menaikkan kadar pengangkutan awam juga tidak terletak pada Spad.

"Kita tidak ada kuasa untuk itu, tapi kita akan menyelaraskan, dengan erti kata lain, melihat kadar yang boleh diterima semua. – 21 Januari, 2014.

Baca Seterusnya......

Pelik sungguh kes perceraian bekas Sultanah Johor ni


Bekas Sultanah Johor, Tuanku Zanariah Tunku Ahmad hari ini gagal untuk mengenepikan arahan mahkamah yang mengatakan beliau diceraikan oleh bekas suami, Almarhum Sultan Iskandar Sultan Ismail. Hakim Muhammad Khaldun Mohd Sharif berkata Mahkamah Syariah Johor terikat dengan fatwa mengenai perkara itu.

Tuanku Zanariah memfailkan tuntutan untuk mengenepikan arahan mahkamah tersebut di Mahkamah Syariah pada 1 Januari.

Ketika sidang mahkamah hari ini, tiada satu pun wakil daripada Sultan Iskandar yang hadir.

Selepas keputusan diumumkan, anak bongsu Tuanku Zanariah, Tunku Masera Sultan Iskandar serta adik beradik mula menangis teresak-esak.

"Anda akan dihukum oleh Tuhan atas semua perbuatan anda... Allahuakbar," katanya kepada wakil Majlis Fatwa Negeri yang turut hadir di sidang mahkamah.

Pagi ini, peguam bekas Sultanah tersebut memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah bahawa ucapan yang dilafazkan Almarhum Sultan itu tidak sah dari segi undang-undang Islam.

Peguam Afshah Arifin mendakwa bahawa Majlis Fatwa Negeri telah menyalahguna kuasa mereka dengan mencerobohi kuasa penghakiman Mahkamah Syariah Johor.

"Daripada fakta yang diberikan, kita tidak tahu siapa yang mendakwa dalam fail penceraian tersebut.

"Mustahil Almarhum (Sultan Iskandar) kembali lapan bulan selepas kemangkatannya untuk memfailkan kes ini," katanya.

Afshah turut mempersoalkan talak dua yang dipercayai telah dilafazkan oleh Almarhum Sultan Iskandar di Wad Diraja Hospital Pakar Puteri pada 23 Januari, 2009 seperti yang tertulis dalam afidavitnya.

"Apabila Almarhum (Sultan Iskandar Sultan Ismail) melafazkan talak tersebut, adakah beliau dalam keadaan waras? Adakah perubatan yang diambil menjejas pemikiran beliau?

"Saksi talak juga tidak memberikan sebarang kenyataan tentang pengumuman talak tersebut," katanya.

Afshah turut mempersoalkan kuasa bekas Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman yang menarik balik pangkat Diraja bekas Sultanah Johor itu.

Pada 1 Januari lalu, Tuanku Zanariah mengenepikan arahan mahkamah yang mengatakan Sultan Iskandar Sultan Ismail telah menceraikan beliau dengan talak dua pada 23 Januari, 2009.

Ekoran itu, permohonan rujuk oleh Tuanku Zanariah adalah tidak sah.

Dalam afidavitnya, Tuanku Zanariah mendakwa beliau dan Sultan Iskandar difitnah dengan menggunakan nama kerajaan negeri, terutama sekali penguatkuasa agama.

Tambahnya, kedua mereka hidup bahagia sebagai suami isteri yang sah sehingga beliau mangkat pada 22 Januari, 2010 dan Almarhum juga tidak memfailkan sebarang dakwaan untuk penceraian tersebut.

Sultan Iskandar merupakan plaintif manakala Tuanku Zanariah merupakan defendan, bermaksud Almarhum memfailkan tuntutan mahkamah terhadap isteri beliau.

Penceraian tersebut dipercayai berlaku pada tahun 2009.

Tuanku Zanariah berkata beliau hanya mendapat tahu penceraian tersebut melalui surat yang ditulis Mufti Johor Datuk Mohd Tahrir Syamsuddin pada 30 September lalu. -TMI-

Baca Seterusnya......

Friday, January 17, 2014

Siasatan Diraja Perlu Diwujud, Siasat Kemewahan Luar Biasa Najib Dan Rosmah, Kata SAMM

najib nKerajaan Pusat didesak untuk mewujudkan Jawatankuasa Siasatan Diraja bagi menyiasat semua dakwaan kemewahan luar biasa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selepas beliau dilantik memegang jawatan PM pada tahun 2009.

Ini ekoran kontroversi yang mengaitkan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansur yang didakwa membiayai sebuah filem Hollywood melalui anaknya Riza Aziz, yang merupakan penerbit filem itu berjumlah RM326 juta.

Pengarah Propaganda Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Edy Noor Reduan, berkata semua dakwaan ini telah dilaporkan secara meluas oleh media yang berwibawa, bukan dipetik dari blogger politik semata-mata.

Jelasnya, sebelum ini ramai pimpinan politik anti-kerajaan yang ditangkap dan didakwa hanya dari sumber pihak yang tidak kredibel.

“Dakwaan tersebut dilaporkan oleh beberapa media arus perdana termasuk M-star Online yang menyatakan terdapat tuduhan bahawa filem terbitan Riza Aziz mendapat sumbangan kewangan dari ibunya.

“M-Star Online bagaimanapun tidak menyatakan dengan jelas sumber tuduhan tersebut.

“SAMM dengan tegas mempersoalkan dari mana datangnya kemewahan luar biasa keluarga Perdana Menteri,” katanya menerusi satu kenyataan media hari ini.

Riza Aziz merupakan anak Rosmah bersama bekas suaminya, Abdul Aziz Nong Chik sebelum ini turut dikaitkan dengan pembelian sebuah kondominium mewah bernilai RM111 juta di New York.

Selain itu, SAMM juga menggesa agar Najib Razak dan Isterinya diberi cuti sehingga siasatan selesai dan pucuk pimpinan negara harus dipangku oleh mereka yang layak.

“Ketika rakyat bergelut dengan kenaikan kos sara hidup, keluarga Perdana Menteri dan menterinya pula bermewah-mewahan.

Dalam masa yang sama, mereka seru rakyat supaya berjimat – ini sangat berlawanan,” katanya lagi.

Baca Seterusnya......

'Mengapa sekarang Umno bantah gereja Tg Karang?'

Mkini

PAS hari ini mempersoalkan niat sebenar Umno membantah pembinaan gereja Methodist di Tanjung Karang apabila mengambil kira sejarah penjualan tapak gereja yang berlaku sewaktu Selangor diperintah Umno dan BN sekitar tahun 80-an.

Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad dalam satu sidang medianya petang ini berkata, bersikap hipokrit apabila pada satu waktu dahulu membenarkan urusniaga itu yang jelas untuk tujuan pembinaan gereja tetapi kini membantahnya pula.

Beliau merujuk kepada demo Umno Tanjung Karang yang membantah pembinaan Gereja Methodist di Lot 178 Taman Tanjung Karang, pada 9 Januari lalu.

"Kini, mereka jadikannya satu isu nak tunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat ini berikan tanah kepada orang bukan Islam untuk bina gereja.

"Tanah ini tanah untuk gereja sejak 80-an," kata Khalid. Hadir sama pada sidang media petang ini adalah Naib Yang Dipertua PAS Tanjung Karang, Misran Serman.

Menurut Khalid lagi, hasil carian dengan pejabat tanah dan daerah mendapati Lot 178 di mukim Tanjung Karang itu dijual oleh pemilik asalnya kepada Setiausaha Majlis Pemegang Amanah (Malaysia Barat) Gereja Methodist Malaysia untuk tujuan pembinaan gereja pada tahun 26 April 1982.

Khalid berkata, PAS Tanjung Karang maklum gereja itu dibina di kawasan Melayu namun jelasnya pihak gereja Methodist telah mempunyai hak untuk berbuat demikian sejak lebih 30 tahun lamanya.

Menurutnya, PAS Tanjung Karang mengambil pendirian "tidak menyokong dan tidak juga membantah" pembinaan gereja tersebut selepas menyelidiki latar belakang peristiwa yang membawa kepada pembinaan gereja itu.

Katanya, keluasan tapak gereja itu yang hanya 14 ribu kaki persegi tidak menjadi isu kerana ia hanyalah sebesar satu lot rumah banglo yang mampu memuatkan sekitar 30 hingga 40 penganut Kristian pada satu-satu masa.

"Tempat ketiga termulia bagi org Islam iaitu Masjidil Aqsa di Baitulmuqaddis, di sebelahnya ada gereja yang wujud sejak sebelum zaman Nabi Muhammad.

"Saidina Omar sendiri menziarahinya apabila sampai di Baitulmuqaddis.

"Ini saiz (gereja Tanjung Karang) lebih kurang lot banglo sahaja, janganlah nak beri gambaran seolah-olah ia sebesar Masjid Negara.

"Bagi PAS, ia hak orang Kristian dan ia tanah yang dibeli dan ditukar syarat khas untuk (dibina) gereja.

"Kenapa Umno tak bising dahulu?" soal Khalid sambil mendakwa ia merupakan strategi politik untuk melagakan orang Islam dan orang Kristian.

Baca Seterusnya......

'Alasan global potong subsidi mengelirukan'

Mkini

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa kerajaan mengelirukan masyarakat awam berhubung keperluan pemotongan subsidi sedangkan harga komoditi jatuh di seluruh dunia.

Sambil menambah keperitan itu akan membawa ke arah inflasi keseluruhan, beliau berkata, pemotongan subsidi petrol dan gula dibuat tidak kena pada masanya.

“Alasan bahawa harga mesti diselaraskan dengan pasaran dunia mengelirukan,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya.

Anwar berkata, harga minyak minta turun kepada AS$106.80 pada 2014 berbanding AS$111 setong pada 2012.

Sebaliknya, dalam tempoh sama, harga purata petrol seliter naik daripada RM1.90 kepada RM2.10.

Begitu juga dengan harga gula yang jatuh kepada AS$15.5 satu paun daripada 21.6sen antara 2012-14.

Di Malaysia pula, harganya naik daripada RM2.50-RM2.84 dalam tempoh yang sama.

Baca Seterusnya......

Wednesday, January 15, 2014

Sinar Harian Padam Berita Rosmah Melabur Jutaan Ringgit Untuk Filem Anaknya?

Baca Seterusnya......

Apabila Najib Dikangkungkan, Jentera Maya UMNO Langsung Tak Bermaya

Oleh: Shahbudin Husin

Sejak semalam laman sosial sesak dengan perkataan kangkung dan kaitannya dengan Perdana Menteri, Najib Razak. Hanya kerana Najib mahu mempertahankan kenaikan harga barang yang tidak semuanya berpunca daripada kerajaan tetapi juga disebabkan faktor lain seperti cuaca dan sebagainya dan kemudian mengambil harga sayur kangkung sebagai contohnya telah menyebabkan beliau dikaitkan dengan pelbagai perkara berkaitan kangkung.

Ini kerana contoh kangkung yang diambil oleh Najib itu memang agak kurang tepat untuk menggambarkan penurunan harga barang berikutan di kampung-kampung, sayur kangkung boleh diperolehi secara percuma di tepi-tepi parit di kebanyakan rumah.

Apa yang menjadi persoalan rakyat mengenai kenaikan harga barang ini ialah berkaitan keputusan kerajaan seperti menaikkan harga minyak, menghapuskan subsidi gula dan kenaikan tarif letrik sehingga dengannya telah menyebsbkan banyak barang-barang keperluan seharian turut meningkat harganya.

Tetapi kenaikan yang berpunca daripada tindakan kerajaan ini tidak dijawab oleh Najib, sebaliknya contoh kangkung yang diambilnya juga langsung tidak kena. Lantaran itu, Najib bukan saja dikangkungkan, malah digelar Perdana Menteri kangkung dan dikaitkan dengan pelbagai perkara lain berkaitan kangkung.

Apabila Najib diserang tentera siber atau jentera maya PR berkaitah perkara ini, satu perkara yang paling nyata ialah betapa berkesan dan ampuhnya mereka dalam melakukan kerja ini. Serangan yang dilakukan bagaikan bertali arus dan tidak henti-henti sehingga masyarakat umum juga dapat merasakan bahawa Najib telah tidak bertindak bijak dengan mengambil kangkung sebagai contoh dalam ucapannya.

Dalam masa yang sama, berikutan serangan bertubi-tubi dan bertali arus ini, Najib akhirnya telah menjadi bahan jenaka dan ketawa masyarakat.

Lebih malang lagi, di sebalik serangan yang dilakukan terhadap Najib ini, jentera maya UMNO kelihatan langsung tidak berperanan dalam mempertahankan Perdana Menteri. Mereka seolah-olah sudah lumpuh dan tutup kedai.

Sementera Najib, Muhyiddin, Zahid Hamidi dan lain-lain pemimpin kanan UMNO berulang kali menyatakan kepentingan peranan media baru dalam tahun-tahun mendatang dan dalam pilihanraya 2018 nanti, tentera siber atau jentera maya UMNO seolah-olah tidak wujud langsung dalam persaingan yang sedang berlaku ini. Ketika Najib dikangkungkan adalah contoh terbaik bagaimana jentera maya UMNO langsung tidak bermaya dan seolah-olah tidak wujud saja layaknya.

Langsung tidak ada yang mempertahan dan membela Najib dalam isu ini. Mereka hanya membiarkan saja Najib dilanyak dan dilenyek oleh tentera siber pro pembangkang. Memang dalam hal ini jentera siber pembangkang begitu berjaya serta kelihatan begitu komited dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan peranan menggugat keyakinan rakyat terhadap Najib, UMNO dan kerajaan.

Ahmad Maslan yang mengetuai jentera penerangan UMNO juga tidak berperanan memberi penerangan dan lebih rela Najib dikangkungkan begitu saja. Di manakah jentera beliau dalam hal ini?

Jentera maya di pejabat Perdana Menteri yang dilaporkan mempunyai bajet besar dan memiliki segala kemudahan juga nampaknya gagal menyaingi kehebatan pejuang maya PR yang berjuang tanpa wang dan lebih kerana fisabilillah semata-mata.

Begitu juga biro Media Baru, Pemuda UMNO turut disangsikan peranannya. Langsung tidak terlihat kelibat mereka dalam menyerang balas apa yang dilakukan oleh jentera siber pembangkang terhadap Najib.

Di kalangan pemimpin UMNO pula, daripada sekian banyak yang aktif dalam media sosial, hanya Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang tampil mempertahankan dan membela Najib. Yang lain-lain, sama ada tiada keupayaan untuk menjawab, merasakan tidak penting membela Najib atau mereka tidak terfikir untuk menjawabnya tetapi semua ini menampakkan kelemahan yang ketara yang seolah-olah Najib hanya bersendirian dan tidak dibantu dalam mempertahankan dirinya.

Jika dalam hal sekecil kangkung ini pun, jentera siber UMNO sudah lumpuh dalam perjuangannya, sudah tentulah dalam hal-hal yang lebih besar atau ketika mahu mempertahankan UMNO dan BN dalam pilihanraya 2018 nanti, ia akan menjadi lebih parah lagi.

Oleh itu, jika keadaan ini berterusan, bukan saja Najib akan terus dikangkung atau dibayamkan di masa-masa akan datang, bahkan zaman gelap UMNO dan BN sudah boleh dibayangkan dalam pilihanraya 2018 nanti. Ini kerana menjelang PRU 14, semakin ramai jumlah pengundi yang bergantung kepada maklumat di internet dan laman sosial untuk mengikuti perkembangan yang berlaku dalam negara.

Baca Seterusnya......

Monday, January 13, 2014

Jenayah curi lembu pula berleluasa



Di tengah kemelesetan ekonomi, kejadian kecurian dan rompakan semakin bertambah, antaranya termasuk kejadian curi lembu yang pelik menyebabkan orang ramai terkejut.

Terbaru, satu kes dilaporkan Ahad lalu di Kulim, Kedah di mana dua mencuri berjaya memuatkan empat ekor lembu ke dalam kereta Proton Wira yang diubahsuai.

Kedua pencuri itu terpaksa meninggalkan kereta mereka - yang kerusi belakangnya dialih untuk memuatkan lembu-lembu tersebut - setelah ia rosak 15km dari tempat kejadian.

Bulan lalu, 50 pencuri berpengalaman - bersenjatakan enam pistol - telah menceroboh ladang lembu di Melaka dan dan berjaya melarikan 30 lembu dengan dua lori.

Berbanding ayam, itik dan kambing, lembu ialah ternakan paling besar. Dan ia menjadi 'kegemaran' pencuri lantaran permintaan pasaran yang tinggi.

Ada juga yang mungkin menyalahkan kemelesetan ekonomi memberi inspirasi kepada beberapa kumpulan untuk mencuri lembu.

Setiausaha Persatuan Peladang Lembu India Pulau Pinang M Asogan memberi spekulasi betapa pasaran gelap daging lembu kini aktif berdasarkan kes-kes yang dilaporkan.

Dalam satu temuramah dengan Malaysiakini, Asogan berkata sebilangan penjual daging mungkin bersubahat kerana mereka dapat menjimatkan sekurang-kurangnya RM700 jika membeli lembu curi.

"Seekor lembu dengan berat antara 250kg hingga 300kg boleh dijual sehingga RM 3,100... tetapi harga seekor lembu curi hanya sekitar RM 2,400.

“Untuk enam bulan lepas, kita hanya menerima satu kes 'hilang lembu' secara purata tapi kini kita dapat sekurang-kurangnya tiga kes setiap dua bulan," kata beliau.

Asogan berkata kumpulan pencuri yang dianggap beliau sebagai "bijak" itu selalunya membawa lembu curi mereka terus ke ladang sembelihan haram untuk menjual daging mereka secepat mungkin.

"Dengan tindakan pantas mereka, polis tiada cara untuk membuat pemeriksaan walaupun pemilik ladang membuat laporan dengan cepat. Daging itu sudah dijual di pasaran sebelum polis membuat siasatan," tambah beliau.

Baca Seterusnya......

Selangor tawar pinjaman pertanian, lahir lebih ramai petani muda

kelapa-sallehen
TANJUNG SEPAT 30 DIS: Rakyat Selangor khususnya golongan muda digalakkan menyertai aktiviti pertanian melalui tawaran pinjaman yang akan diberikan kerejaan negeri, bermula tahun 2014.

Exco Pertanian dan Pembangunan Desa, Sallehen Mukhyi, berkata rakyat Selangor boleh memulakan aktiviti pertanian secara individu atau berkelompok melalui pinjaman berkenaan.

Katanya, lebih menarik apabila tawaran pinjaman itu tidak perlu dibayar semula dengan wang tunai tetapi melalui hasil pulangan yang diterima pengusaha.

“Bayaran balik melalui hasil pulangan itu bermaksud pendapatan diterima setiap bulan yang disahkan agensi terbabit.

“Selepas disahkan, pengusaha hanya perlu menunjukkan hasil pendapatannya kepada Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) dan mereka tidak perlu membayar balik selepas pendapatan setiap bulan itu mencecah nilai pinjaman,” katanya ketika merasmikan Karnival Mesra Rakyat, di Pantai Kampung Batu Laut, di sini, semalam.

Sallehen berkata, pendekatan itu diambil supaya pengusaha bertindak mengusahakan pertanian mereka secara serius dan fokus untuk mendapatkan hasil lumayan seterusnya membantu menjana pendapatan keluarga.

“Pinjaman yang diberikan bukan untuk keuntungan, sebab itu kita tawarkan cara terbabit. Jika dulu, kita tidak berikan pinjaman, contohnya kita berikan mereka enjin bot untuk nelayan, malangnya mereka jual enjin itu.

“Jadi kita tidak mahu perkara itu berulang lagi, kita mahu bentuk sikap peladang atau petani supaya fokus,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya akan meminta UPEN untuk menyediakan draf pinjaman itu kepada yang layak dan perhatian akan diberikan kepada pengusaha berkelompok dan golongan belia.

Baca Seterusnya......

Pakar: Kenaikan kos sara hidup, ramai berdepan masalah hutang dan muflis

cukainaik
SHAH ALAM 11 JAN: Kesan kenaikan harga barang yang meningkatkan kos sara hidup bakal menyebabkan semakin ramai rakyat berdepan masalah hutang yang kronik.

Ketua Jabatan Pengurusan Sumber dan Pengajian Pengguna, Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Mohamad Fazli Sabri berkata, perkara itu berlaku kerana hutang untuk menampung kekurangan atau ketidakcukupan pendapatan kesan daripada kenaikan harga barangan.

Kata beliau, peningkatan yang berlaku ini sudah pastinya akan menyebabkan pengguna bandar terutama dalam kalangan berpendapatan sederhana rendah dan rendah (miskin bandar) rasa terbeban.

“Pendapatan yang diperoleh terpaksa dibelanjakan bagi memenuhi keperluan perbelanjaan semasa yang semakin meningkat dan menyebabkan keadaan ketidakcukupan pendapatan berlaku.

“Ada dalam kalangan mereka yang tidak mampu terpaksa memikirkan bagaimana hutang atau pinjaman sedia ada perlu dijelaskan,” kata beliau dipetik Sinar Harian.

Beliau berkata kesan daripada itu, ada dalam kalangan pengguna yang akan mengambil jalan mudah dengan membuat pinjaman daripada sumber terlarang seperti syarikat pemberi pinjaman wang yang tidak sah atau berlesen bagi menampung kekurangan atau ketidakcukupan pendapatan.

“Malah, ada yang sanggup berhutang dengan ceti haram atau ‘Ah long’. Ini akan menyebabkan mereka terdedah kepada ancaman keselamatan diri dan keluarga,” katanya.

Sebelum ini, Ketua ekonomi RAM Holdings, Dr Yeah Kim Leng berkata jumlah rakyat negara ini yang bakal muflis meningkat akibat pemotongan subsidi gula, minyak serta kenaikan tarif elektrik dan barangan rumah lain yang secara langsung menaikkan kos kehidupan.

Dalam laporan akhbar Singapura, Straits Times baru-baru ini, terdapat lebih 60 rakyat yang diisytiharkan muflis setiap hari sehingga September, iaitu naik daripada 53 sehari pada 2012.

Baca Seterusnya......

Minyak naik 20 sen, IHP tertinggi dalam tempoh 20 bulan

Oleh: Mohd Ezli Mashut (Selangorku)
harga-naik
SHAH ALAM 12 JAN: Kenaikan harga petrol RON 95 sebanyak 20 sen oleh Kerajaan Pusat menyebabkan Indeks Harga Pengguna (IHP) meningkat tertinggi dalam tempoh 20 bulan.

Pengarah Eksekutif Penyelidikan PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad, berkata kenaikan yang tertinggi dalam tempoh itu menyebabkan kos sara hidup rakyat semakin meningkat dan membebankan.

IHP bagi tempoh Januari hingga November 2013 meningkat sebanyak 2.0 peratus kepada 107.0 dibandingkan dengan 104.9 pada tempoh yang sama tahun lepas.

Berbanding dengan bulan sama tahun 2012, IHP November 2013 mencatatkan kenaikan sebanyak 2.9 peratus daripada 105.5 kepada 108.6 dan apabila dibandingkan dengan bulan sebelumnya, IHP merekodkan peningkatan sebanyak 0.3 peratus.

“Pada September, Kerajaan Pusat menaikkan harga minyak sebanyak 20 sen maka berlaku kenaikan dalam IHP melonjak dalam tinggi dalam tempoh 20 bulan terdahulu.

“Berapa barang yang akan naik sekaligus selepas pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

“Inflasi yang berlaku ini disebabkan oleh Najib Razak dan suku sakatnya, hanya kerana itu (minyak) sahaja kenaikan 20 sen itu kesannya amat mendadak,” kata beliau.

Katanya, kenaikan tarif elektrik oleh Kerajaan Pusat juga mencetuskan kesan rantaian kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang parah seterusnya memberikan kesan kepada perbelanjaan rakyat.

“Kesan kenaikan tarif elektrik itu memberi pengaruh kepada proses pembuatan makanan dan perkhidmatan yang akan meningkatkan harga di pasaran,” kata beliau di Dialog Kenaikan Kos Sara Hidup anjuran PAS Johor yang diadakan baru-baru ini.

Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia, IHP bagi kawasan bandar dan luar bandar bagi November 2013 masing-masing naik sebanyak 2.9 dan 3.0 peratus berbanding dengan bulan yang sama tahun 2012.

Berbanding dengan bulan sebelumnya, IHP bagi kawasan bandar dan luar bandar masing-masing naik sebanyak 0.3 peratus.

IHP bagi kumpulan pendapatan kurang daripada RM3,000 mencatatkan kenaikan sebanyak 3.2 peratus daripada 105.7 kepada 109.1 berbanding bulan yang sama 2012 dan apabila dibandingkan dengan bulan sebelumnya, IHP naik sebanyak 0.3 peratus.

Bagi indeks kumpulan Makanan dan Minuman Bukan Alkohol bulan November 2013 pula, sebanyak 4.0 peratus kenaikan dicatatkan berbanding bulan yang sama tahun 2012.

Baca Seterusnya......

Friday, January 3, 2014

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) mendesak Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria supaya perlu berlaku adil dalam mengeluarkan kenyataan


Jumaat, 03 Januari, 2014. Mahasiswa Kecam Kenyataan Mengampu Harussani. KUALA LUMPUR: Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) mendesak Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria supaya perlu berlaku adil dalam mengeluarkan kenyataan. “Jangan hanya tahu salahkan rakyat semata-mata,” ujar Presiden PMIUM, Mohd Bukhairy Sofian.

Tambahnya, tujuan himpunan adalah untuk memberi isyarat kepada kerajaan rakyat terbeban dengan kenaikan harga barang bukannya mengguling kerajaan. “Kalau guling kerajaan yang adil barulah bughah (pemberontak) namanya di dalam Islam,” katanya.

Beliau menambah, dalam keadaan negara yang menangung hutang yang banyak, pembaziran terus berlaku, adakah mufti tidak nampak perkara ini. “Adakah itu tidak zalim? Peruntukan untuk konsert di dataran merdeka sebanyak 15 juta, adakah mufti melihat ini sebagai langkah bijak menyambut tahun baru?” tanya beliau.

Menurutnya, mufti harus berfungsi menasihati pemerintah, bukan mengampu semata-mata. “Orang di bawah dan rakyat begitu susah untuk mendapat sesuap nasi. Mereka tidak ada elaun dan dibayar gaji seperti mufti,” katanya. Justeru, tegasnya PMIUM mendesak Harussani menarik balik label bughah dan harus memohon maaf kepada rakyat kerana menisbahkan mereka sebagai bughah (pemberontak) yang mana gelaran yang begitu menghina rakyat.

“Jangan hanya tahu salahkan rakyat semata-mata,” ujar Presiden PMIUM, Mohd Bukhairy Sofian.

Tambahnya, tujuan himpunan adalah untuk memberi isyarat kepada kerajaan rakyat terbeban dengan kenaikan harga barang bukannya mengguling kerajaan.

“Kalau guling kerajaan yang adil barulah bughah (pemberontak) namanya di dalam Islam,” katanya.

Beliau menambah, dalam keadaan negara yang menangung hutang yang banyak, pembaziran terus berlaku, adakah mufti tidak nampak perkara ini.

“Adakah itu tidak zalim? Peruntukan untuk konsert di dataran merdeka sebanyak 15 juta, adakah mufti melihat ini sebagai langkah bijak menyambut tahun baru?” tanya beliau.

Menurutnya, mufti harus berfungsi menasihati pemerintah, bukan mengampu semata-mata.

“Orang di bawah dan rakyat begitu susah untuk mendapat sesuap nasi. Mereka tidak ada elaun dan dibayar gaji seperti mufti,” katanya.

Justeru, tegasnya PMIUM mendesak Harussani menarik balik label bughah dan harus memohon maaf kepada rakyat kerana menisbahkan mereka sebagai bughah (pemberontak) yang mana gelaran yang begitu menghina rakyat.

Baca Seterusnya......

Fatwa' Harussani songsang, menyesatkan - Dewan Ulamak

KUALA LUMPUR: Dewan Ulamak PAS Pusat menyifatkan kenyataan terbaru Mutfi Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang melabel perserta perhimpunan pada 31 Disember lalu sebagai 'bughah' (pemberontak) dan halal darahnya, sebagai fatwa songsang.

Ketua penerangan dewan itu, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, 'fatwa' Harussani itu sangat mendukacitakan dan menggambarkan kegagalan seorang mufti memahami hukum bughah.

"Kenyataan Mufti Perak Tan Sri Harussani bahawa para demonstrator pada 31 dis 2013 di Dataran Merdeka baru-baru ini sebagai "bughah" dan "halal darah" amat mendukacitakan kerana ia menggambarkan kegagalan seorang mufti memahami hukum bughah dalam Islam.

"Ia satu penyelewengan fakta tentang hukum-hakam Islam yang sangat ketara dan menyesatkan," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, 'bughah' atau pemberontak dalam Islam ialah penentangan bersenjata oleh rakyat terhadap kerajaan Islam dan ia termasuk sebagai salah satu kesalahan jenayah hudud dalam Islam.

Sedangkan katanya, peserta himpunan pada itu hadir dengan tangan kosong dan membawa sepanduk menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap urus tadbir negara yang membawa kepada peningkatan kos hidup.

Tambah beliau lagi, takrifan pemberontak dalam perlembagaan Malaysia merujuk kepada melancarkan peperangan kepada Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara bagi Malaysia.

"Adakah peserta perhimpunan 31 Dis 2013 turun berhimpun dengan senjata menentang pemerintah?

"Sangat jahil seorang mufti yang mengkategorikan mereka ini sebagai pemberontak. Lebih malang dan merbahaya apabila darah demonstrator ini pula diisytiharkan sebagai halal darah," ujar beliau lagi.

Kenyataan mufti itu kata beliau lagi satu 'fatwa' yang sangat berbahaya yang boleh membawa kepada huru-hara kepada negara dan tergugatnya keharmonian antara rakyat.

"Sangat dibimbangi "fatwa" seumpama itu membawa kepada pertumpahan darah sesama rakyat.

"Saya menyeru seluruh pihak yang prihatin terhadap keamanan bernegara dan keharmonian bermasyarakat membantah kenyataan-kenyataan songsang seumpama ini," tegasnya.


    Harussani: Peserta demo 'bughah', halal darah


    Mutfi Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sepatutnya semua peserta perhimpunan pada 31 Disember lalu ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan “dihalalkan darah golongan bughah (pemberontak)”.

    “Sepatutnya semua peserta perhimpunan ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan dari hukum syarak, dihalalkan darah golongan bughah,” katanya seperti dilaporkan Berita Harian hari ini.

    Harian itu juga melaporkan, mufti itu membidas pembabitan pembangkang, khususnya PAS dalam perhimpunan 'haram' malam kelmarin yang disifatkannya cuba berlagak alim tetapi didakwanya tidak memahami al-Quran.

    Sambil melabelkan peserta perhimpunan itu sebagai bughah, beliau dilaporkan berkata, haram bagi mana-mana pihak menyertai perhimpunan itu.

    “Pemimpin PAS menyertai perhimpunan itu kerana mereka gagal memahami al-Quran,” katanya lagi seperti dilaporkan Berita Harian.

    Harussani juga dilaporkan berkata, kerajaan terlalu bertoleransi sehingga menunjukkan kelemahan mereka kepada pihak yang menentang.

    “Kerajaan British juga tidak pernah tunduk kepada penunjuk perasaan. Jadi kenapa kerajaan selepas merdeka perlu akur dengan tekanan mereka,” beliau dipetik sebagai berkata. -mk

Baca Seterusnya......