Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, July 5, 2014

HondaJet – Jet Honda terbang buat pertama kali

First Production HondaJet Takes to the Skies Banyak syarikat pembuat kereta mempunyai latar belakang dalam pembuatan pesawat. BMW, Bristol, Mitsubishi, Saab dan Spyker semuanya bermula dalam perniagaan kapal terbang. Tetapi bagi Honda pula, arahnya yang bertentangan, di mana ia mengembangkan bidang automotifnya (apatah lagi motosikal, ATV, enjin marin dan peralatan kuasa) dengan pelancaran HondaJet . Dan projek tersebut baru sahaja mengambil langkah besar ke hadapan.

Selepas memulakan pengeluaran setahun setengah yang lalu, gergasi industri Jepun baru-baru ini menyiapkan HondaJet kepada pelanggan pertamanya, dan kini telah membawa pesawat pengeluaran awal ini ke langit sebagai mercu tanda penerbangan pertamanya. Pesawat itu meninggalkan fasiliti pengeluaran di Greensboro dan bertolak pada pagi Jumaat lepas dari Piedmont Triad International Airport di North Carolin, tempat yang sama di mana Wright Brothers membuat penerbangan pertama mereka lebih satu abad yang lalu.

HondaJet telah menjalani  satu ujian penerbangan selama 84 minit, mendaki ke 15,500 kaki dan mencapai kelajuan 348 knot (lebih kurang 400 batu sejam). Pesawat ini direka untuk pelayaran pada maksimum 420 knot (483 mph) dan mencapai ketinggian maksimum 43,000 kaki.

Lebih 1,000 orang kakitangan berada di landasan ketika HondaJet mendarat untuk merayakan peristiwa itu. Langkah seterusnya adalah untuk menerima pensijilan FAA, dan kemudian penyerahan pesawat kepada pelanggan pertama mereka tahun depan. Tahniah diucapkan kepada Honda!

First Production HondaJet Takes to the Skies

SUMBER : Autoblog

0 comments: