Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, December 17, 2014

Modal Berbayar 1MDB US$1 Juta Tanggung Hutang RM41.9 Bilion? Skandal Terbesar Dana Malaysia? 1MDB Mula Minta Talian Hayat!

Sumber Beritasemasa
Modal Berbayar 1MDB US$1 Juta Tanggung Hutang RM41.9 Bilion. Skandal Terbesar Dana Malaysia? 1MDB Mula Minta Talian Hayat : Sejarah telah membuktikan banyak dana negara diseleweng tanpa rasa bersalah.

Duit beli lembu, buat beli kondo. Ada ditempat lain? Tidak sama sekali, hanya di Malaysia. Itu baru dana sejumlah RM250 juta yang diseleweng. Ini..

Ini tanggungan hutang berjumlah RM42 bilion melibatkan kerajaan Malaysia. Begitu banyak kisah yang “tersepit” dan “terselit” dalam skandal 1MD ini. Sudah tiba masanya satu siasatan menyeluruh perlu dilakukan untuk membuka simpulan itu yang sudah lama diikat rapi oleh kalangan yang berkepentingan.

Terkini, ahli bawahan UMNO (Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan) sudah buat laporan, mengapa melenting yang di atas sana termasuk Tengku Adnan Tengku Mansor?

Ini pelaburan yang telah melibatkan negara dan kerajaan malaysia, jadi rakyat mesti dan berhak untuk tahu.

Sudah elok-elok ada Khazanah Nasional yang menguruskan dana kekayaan negara, ditambah pula dengan beban 1MDB.

Mahu rakyat berdiam lagi…….?

Dan Tokoh Wartawan Negara, Datuk Kadir Jasin mendedahkan maklumat yang diperolehinya mengatakan 1MBD sudah mula memohon Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz supaya bersetuju tempoh pinjaman tidak berbayar (NPL) dipanjangkan dari tiga hingga enam bulan. Mentang-mentanglah Najib Razak Menteri Kewangan. Ermmmm….

Skandal 1MDB (Kerajaan) di Malaysia VS Enron (Swasta) di Amerika?

Cukuplah dengan skandal yang telah mengemparkan dunia umumnya dan negara kapitalis dunia, Amerika apabila syarikat swasta Enron Corporation “jatuh terduduk” di mana telah tercatat sebagai syarikat yang paling bankrap dalam sejarah Amerika untuk dijadikan pengajaran kepada kita semua. Bezanya…

Jikalau 1MDB ini hanya syarikat swasta dan bukannya milik kerajaan malaysia, sudah lama LIQUIDATED oleh bank untuk menampung pinjaman sediaada. Jikalau dapat 10 sen daripada RM1 sudah cukup baik berbanding tidak dapat langsung daripada jumlah yang dibuat pinjaman.

Masalahnya, 1MDB ini guna duit rakyat, duit pembayar cukai, menggunakan dana negara, terbitan bon dan sukuk. Inilah yang disukai bank-bank di Malaysia. Dapat memberikan pinjaman besar kepada kerajaan Malaysia. Walaupun dipanjangkan tempoh pinjamannya? Tetapi risikonya?

Lihat apa yang jadi pada National Feedlot Corporation (NFC). Duit rakyat diberikan kepada keluarga Shahrizat dengan kadar faedah 4%.

Di mana Shahrizat sekarang? Jadi Penasihat Perdana Menteri melibatkan hal ehwal wanita. Tepuk dahi Berita Semasa melihatkan situasi sebegini….

KLIK di bawah ini 2 laporan lengkap Berita Semasa mengenai skandal NFC :


Sudah ada Khazanah, mahu tanggung lagi beban dengan menambah satu lagi beban yang bernama 1MDB :

Melihatkan sitausi sekarang ini, mahu rakyat menjadi penonton sahaja?

P/S : Mentang-mentang duit rakyat. Boleh berbuat sesuka hati? Begitu?
 

0 comments: