Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, December 18, 2014

Pengetahuan secara asas dan secara kasar mengenai politik Malaysia (1MDB-Petronas).


1. Najib mengambil alih Malaysia selepas 1 Perdana Menteri singkat (Paklah), yang mengambil alih negara dari satu Perdana Menteri lama (Mahathir). Tempoh yang lama dan terlalu kuat akan membentuk regimnya sendiri.

2. Malaysia adalah proksi (macai) kuasa besar A. Parti U yang memerintah di Malaysia harus dikekalkan selagi menjamin kesediaannya untuk menjadi proksi. Parti yang berpotensi menggantikan parti U tadi, haruslah dipastikan juga boleh menjadi proksi kuasa besar A. Walaupun bergaduh di arena (demokrasi) tempatan.
 

3. Ketika parti U mengalami kemerosotan sokongan, dan akan kalah jika dibiarkan berterusan; maka kuasa besar A akan menekan parti U untuk proses kesegaran. Kuasa besar mampu membunuh target melalui tragedi kemalangan atau penyakit yang terancang. Ini sangat ditakuti pemimpin. Penyakit takut mati. Ketika itu sentimen Melayu dan Islam (krisis dalaman UMNO. Anwar dipecat oleh UMNO kerana ingkar arahan parti). Perubahan melibatkan kerusi Melayu. Tidak kepada kerusi campuran. Ketika ini Mahathir meletak jawatan dan menyerahkan kepada Paklah (kesegaran Melayu dan Islam). Slogan digunakan ialah Islam Hadhari. Parti U meningkat sokongan. Bagaimanapun, secara dalaman parti U, lamanya Mahathir telah membentuk regimnya sendiri di dalam pelbagai sektor.

4. Paklah menentang (tidak menyambung) beberapa dasar lama regim Mahathir. Bermula dengan jambatan bengkok tambak di Johor. Mahathir menentang. Majoriti pemimpin pembangkang tidak mengetahui apa pun pasal negara kerana mereka berpolitik dari segi populariti isu, keuntungan parti dan agama secara hafal. Tidak mempunyai ideologi. Hanya ganti parti / orang, bukannya sistem. Paklah ada sedikit melawan dengan isu bayaran saguhati kepada Tun Saleh Abas (krisis kehakiman zaman Mahathir yang diapungkan semula).
 

5. Parti U merosot sokongan akibat tentangan regim Mahathir secara dalaman. Kerusi Melayu tidak berubah. Kerusi campuran beralih dengan tinggi. Ini bermakna, tiada masalah untuk sentimen Melayu dan Islam. Cuma ada masalah dengan sentimen pengurusan negara. Kuasa besar A kembali menekan bagi proses kesegaran. Dalam masa yang sama, parti berpontensi menggantikan parti U akan dipastikan pro kuasa besar A sebagai pelan sokongan. Najib mengambil alih. Guna slogan Transformasi.

6. 40% pendapatan negara datangnya dari Petronas. Dari Petronas inilah yang memasuki kantung Khazanah Nasional Berhad (syarikat pengurusan pelaburan milik negara), IPP sebelum TNB dan sebagainya. Mahathir boleh meletakkan jawatannya sebagai Perdana Menteri. Tetapi, tidak sebagai pengawal Petronas. Sampai mati. Krisis Najib - Mahathir bermula dari sini. Mahathir ialah penentang utama pembayaran royalti ke Kelantan.

7. Oleh kerana Petronas, Khazanah dan IPP (sebelum TNB) masih berada dalam regim Mahathir, maka; Najib menubuhkan 1MDB pada awal 2009. Berlagak seperti Khazanah. Tetapi tidak melalui Kementerian Kewangan. Hanya secara 'gelap'. Banyak perlaburan dijalankan oleh 1MDB. Satu pun Mahathir tidak lawan. Bila Mahathir tidak lawan, maka ianya tidak popular. Bila Mahathir lawan, maka ianya isu popular. Barulah pembangkang lawan. Lawan bukan kerana ideologi. Tetapi kerana populariti. Bila isu popular, pembangkang parti agama akan mencari dalil yang 'bau-bau bacang' bagi menjadikan isu ini sebagai isu agama.

8. Sehinggalah 16 Jun 2014, parti pro buruh dan pekerja menggerakkan 4 kesatuan utama TNB berdemo bagi menyingkirkan IPP yang mencengkam TNB. Bil elektrik melibatkan kampung dan luar bandar. Kerusi jaminan kuasa Najib. IPP sudah lama menjadi barah dalam parti U dan masyarakat Malaysia kategori pertengahan dan perniagaan. Maka, projek mengambil-alih IPP (penjana regim Mahathir) dilakukan oleh 1MDB. Di sinilah penentangan Mahathir menyala. Najib pula melawan dengan isu projek kad pengenalan Sabah (Anwar dan Mahathir dikatakan dalangnya ketika berada di dalam UMNO).
 

9. Jika sebelum ini kegiatan gelap 1MDB tidak diendahkan Mahathir. Tetapi, apabila usaha membeli 3 janakuasa YTL dan Jimah oleh 1MDB, maka Mahathir mula melawan. Jika ianya berjaya, maka duit Petronas tidak lagi turun ke regim pihaknya. Termasuk duit 12 billion (anggaran tertunggak setakat tahun 2012) royalti Kelantan. Regim Mahathir menyuap maklumat kegiatan gelap 1MDB sebelum ini kepada pemimpin pembangkang. Pemimpin pembangkang dedahkan untuk populariti. Bukan untuk pendidikan kelas ideologi.

10. Maka di sini, kefahaman rakyat anti UMNO / BN dibentuk dalam keadaan yang tidak tepat. 1MDB adalah isu pelaburan judi, isu hutang negara, isu rugi, isu kongsi gelap dan sebagainya. Ianya betul juga, tetapi objektif utamanya disembunyikan.

Semoga bermanfaat. Wallahualam.

Khairul Nizam Bin Abd Ghani
Ahli Perwakilan Negeri Kelantan
Parti Sosialis Malaysia

0 comments: