Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, January 23, 2015

Berita Terkini Projek High Speed Rail (HSR) Kuala Lumpur KL – Singapore RM40 Billion (S$15.5 Billion)

Sumber beritasemasa.com.my

High Speed Rail
Berita Terkini Projek High Speed Rail (HSR) KL Kuala Lumpur – Singapore RM40 Billion (S$15.5 Billion) : Projek super mega ini mendapat persepsi pelbagai pihak apabila butiran dengan perkembangan projek Projek High Speed Rail Kuala Lumpur – Singapura masih lagi samar-samar. Jadi atau tidak? Apatah lagi…

Apatah lagi melihatkan situasi dan tekanan ekonomi yang dihadapi Malaysia pada ketika ini ditambah dengan saranan pakar ekonomi (SEPERTI DI SINI) supaya projek ini dihentikan.

High Speed Rail (HSR) Kuala Lumpur – Singapore : Projek Super Mega Diteruskan

Walaubagaimanapun, Datuk Seri Najib Razak dan pakar-pakar daripada pelbagai bidang telah memberikan input terbaik kepadanya dan menegaskan Projek High Speed Rail (HSR) Kuala Lumpur – Singapore yang bernilai sekitar RM40 bilion yang mana projek keretapi laju KL – Singapura ini akan melalui beberapa bandar di Malaysia seperti Nusajaya, Batu Pahat, Muar, Johor, Ayer Keroh, Melaka, Seremban, Negeri Sembilan, sekitar di Bandar Malaysia di Sungai Besi, KL akan diteruskan seperti mana yang dirancang sebelum ini.

Projek High Speed Rail (HSR) KL – Singapore : Konsortium Berminat!

Konsortium berpengkalan di China (China Railway Construction Corp Ltd (CRCC), The Third Railway Survey And Design Institute Group Corp (TSDI) and CSR Qingdao Sifang Co Ltd.) yang mempunyai kepakaran dalam reka bentuk kereta api berkelajuan tinggi, pembangunan dan pembinaan berminat untuk mendapatkan projek Projek High Speed Rail (HSR) Kuala Lumpur – Singapore sejauh 340 km dengan tujuan untuk akan mengurangkan perjalanan ke atas tanah di antara kedua-dua negara untuk 90 minit dari kira-kira enam jam.

Konsortium ini merupakan kontraktor kejuruteraan terkemuka dan terbesar di China melibatkan reka bentuk projek, pembinaan landasan kereta api di dataran tinggi, kereta api kelajuan tinggi, lebuh raya, jambatan, terowong dan sistem lalu lintas antara bandar.

0 comments: