Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, January 8, 2015

Qantas Syarikat Penerbangan Paling Selamat Dunia 2015

Sumber Mstar

KUALA LUMPUR: Qantas sekali lagi menduduki tempat teratas dalam senarai 10 syarikat penerbangan dan syarikat penerbangan tambang murah dengan rekod keselamatan yang baik bagi tahun 2015 daripada 449 syarikat penerbangan yang dipantau AirlineRatings.com.

Dalam sejarah 94 tahun penerbangannya, Qantas mengumpulkan rekod banyak rekod ulung yang luar biasa daripada segi keselamatan dan ia kini dianggap sebagai syarikat penerbangan paling berpengalaman di dunia.

Sistem penarafan keselamatan ini mengambil kira audit yang berkaitan daripada badan pentadbiran penerbangan dan persatuan-persatuan utama selain  audit kerajaan dan rekod kemalangan penerbangan, kata AirlineRatings.com, sebuah laman web yang menaraf keselamatan dan produk dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Rabu di Perth, Australia.

Senarai selebihnya bagi 10 syarikat penerbangan paling selamat mengikut turutan abjad adalah: Air New Zealand, Cathay Pacific Airways, British Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Lufthansa dan Singapore Airlines.

Qantas merupakan syarikat penerbangan yang berada di hadapan dalam hampir kesemua kemajuan dalam keselamatan penerbangan semenjak 60 tahun yang lalu, kata Geoffrey Thomas, editor AirlineRatings.com dalam kenyataan sama.

Selain daripada senarai 10 penerbangan terselamat, laman web itu juga mengkaji 10 penerbangan tambang murah paling selamat dengan keputusannya disenaraikan mengikut abjad seperti berikut: Aer Lingus, Alaska Airlines, Icelandair, Jetstar, Jetblue, Kulula.com, Monarch Airlines, Thomas Cook, TUI Fly dan Westjet.

Berlainan dengan sebilangan penerbangan tambang murah yang lain, syarikat-syarikat penerbangan ini lulus Audit Operasi Keselamatan Persatuan Pengangkutan Udara (IOSA) dan mencatatkan rekod cemerlang, tambah Thomas.

Daripada 449 buah penerbangan yang dikaji, hanya 149 mendapat tujuh-bintang bagi keselamatan dan 50 lagi syarikat penerbangan mendapat kurang daripada tiga bintang.

Manakala, hanya lima syarikat penerbangan mendapat satu bintang daripada AirlineRatings.com iaitu; Agni Air, Kam Air, Nepal Airlines, Scat dan Tara Air.

0 comments: