Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, March 31, 2015

Apa nasib mahasiswa selepas GST, kerajaan patut prihatin

GST Grafik Baru
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menyatakan kerisauan dan keresahan kami akan nasib para pelajar khususnya mahasiswa yang menuntut di peringkat pengajian tinggi selepas pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) April ini.

GST yang diwar-warkan di media sebagai ‘baik’ dan ‘dapat mengurangkan harga barangan’ ternyata suatu penyelewengan daripada realiti.

Pihak kami menerima aduan daripada para mahasiswa bahawa mereka telah menerima notis daripada pihak pentadbiran universiti tentang kenaikan harga yuran pengajian, yuran asrama, dan yuran berkaitan yang menyebabkan kos sara hidup mereka semakin meningkat.

Kerajaan telah berjanji bahawa beberapa barangan dan sektor perkhidmatan dikecualikan daripada GST. Antaranya adalah sektor kesihatan, pengangkutan awam dan pendidikan (exempted) dan beberapa barangan keperluan asas (zero-rated).

Namun, pihak kami meragui kesan pengecualian GST atas perkhidmatan tersebut kerana penyedia perkhidmatan tetap dikenakan GST dalam kos pentadbirannya.

Justeru, walaupun pengguna perkhidmatan tersebut dikecualikan daripada GST tetapi harga perkhidmatan akan tetap dinaikkan, dan mahasiswa akan menjadi mangsanya.

Mungkin sesetengah pihak menarik nafas lega setelah YAB Perdana Menteri baru-baru ini mengumumkan bahawa buku-buku akan termasuk dalam kelompok barang perbekalan berkadar sifar.

Namun begitu, akibat pelaksanaan GST, pihak pencetak dan penerbit buku tetap akan menaikkan harga buku walaupun tanpa GST dan rakyat tetap akan terbeban dengan kenaikan tersebut.

Apatah lagi, dalam riuh rendah keresahan rakyat terhadap GST, tiba-tiba secara mengejut Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengumumkan kenaikan harga tambang perkhidmatan awam yang berkuatkuasa serta merta, menjadikan keadaan semakin meresahkan.

Dalam masa yang sama, pinjaman PTPTN pun telah dikurangkan menjadikan kehidupan kemahasiswaan semakin tertekan. Perlu diingat bahawa mahasiswa adalah kelompok yang tidak berkerjaya dan tiada perolehan pendapatan.

Mahasiswa juga terpaksa menanggung kesan kenaikan harga barang secara mendadak. Mereka juga perlu berbelanja untuk makanan, perkhidmatan awam, yuran pengajian, buku akademik dan peralatan pengajian.

Atas pertimbangan ini, ramai mahasiswa marah dan sesetengah mereka menyatakan bantahan secara terbuka termasuk melalui unjuk rasa dan demonstrasi. Tindakan mereka adalah disebabkan rasa kesal terhadap janji kerajaan untuk mengutamakan rakyat.

Oleh yang demikian, pihak PKPIM memohon penjelasan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam isu kenaikan kos pendidikan dan sara hidup mahasiswa.

Kami juga mendesak YB Menteri Pendidikan dan Ketua Pengarah Pendidikan bersuara mempertahankan nasib mahasiswa yang telahpun menjadi mangsa kenaikan harga yuran perkhidmatan pengajian dan barangan.

Antara cadangan kami kepada pihak KPM ialah:

i) Kawalan harga dan pengecualian kepada mahasiswa daripada terkena impak segera GST khususnya untuk harga makanan dan minuman di kafe universiti, serta harga barangan dan perkhidmatan dalam kampus.

ii) Jaminan perlindungan kepada mahasiswa daripada kenaikan harga yuran pengajian dan servis lain seperti asrama dan perkhidmatan oleh universiti.

iii) Diskaun kepada mahasiswa untuk perkhidmatan awam, pembelian buku dan barangan pengajian. Kad Siswa 1 Malaysia wajar diperluaskan penggunaannya.

Perlu dinyatakan di sini, sebagai pertubuhan mahasiswa, kami juga melakukan survei dan kajian impak ini secara ilmiah.

Bukanlah telahan kami ini bermaksud menafikan kesan positif GST untuk perkembangan ekonomi negara akan tetapi melihat kepada kondisi semasa ketidakstabilan ekonomi dalam negara, kami berpandangan adalah tidak sesuai untuk ia dilaksanakan.

Ternyata impak negatif lebih nyata daripada kesan positif yang diwar-warkan oleh kerajaan selama ini.

Kegagalan KPM memenuhi tuntutan ini akan menatijahkan kesan buruk kepada mahasiswa dan tidak mustahil aksi-aksi bantahan akan terus dijalankan secara lebih agresif.

“Hidup Biar Berjasa”

*Mohammad Fazril Mohd Saleh adalah Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

0 comments: