Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, April 24, 2015

Disangka amalkan ilmu pendinding

Sumber sinarharian
Disangka amalkan ilmu pendinding
Tingkap rumah Minangkabau yang dihuni pasangan suami isteri di kampung Ujung Tanjung, Tanjung Ipoh tidak pernah ditutup sejak 1970.
 
KUALA PILAH – Tingkap sebuah rumah Minangkabau berusia lebih 120 tahun yang terletak di tepi jalan Tanjung Ipoh tidak pernah ditutup sejak 1970 lagi.

Ia diakui sendiri oleh pemiliknya, Asmah Ujang, 80, yang tinggal bersama suaminya, Othman Siraj, 84.

Kata Asmah, tingkap diruang tingkat atas tidak pernah ditutup meskipun hujan ataupun ketika mereka keluar.

Katanya, tindakan berani mereka itu menimbulkan rasa pelik dan curiga di kalangan jiran dan rakan-rakan sehingga mendakwa mereka mengamalkan ilmu pendinding untuk menjaga keselamatan rumah. 

“Ada yang kata rumah saya rumah berhantu, tidak kurang pula yang menganggap saya menggunakan pemakai. Semua dakwaan itu tidak berasas.

"Sebenarnya pintu bahagian tengah untuk masuk ke anjung rumah ini agak rendah menyebabkan kepala kami sering terhantuk dan mendatangkan masalah terutama anak-anak. Sebab itu kami mengambil keputusan untuk membiarkan pintu ini terbuka 24 jam.

“Jika tingkap rumah sentiasa terbuka, ia boleh mendatangkan pengudaraan bersih dan memberi kesegaran,” katanya.

Menurut Asmah, rumah itu adalah rumah pusaka peninggalan arwah datuknya, Abd Rahman Abdullah yang dibina di atas tanah seluas satu hektar.

"Arwah datuk pernah bercerita, tanah ini dibeli dengan harga RM400. Rumah ini diperbuat dari kayu jenis Ponak yang memang terkenal dengan ketahanannya. Sebab itu, ia masih kukuh dan kayunya tidak dimakan anai-anai.

“Semua bahagian rumah ini adalah rumah asal kecuali atapnya telah ditukar dari atap nipah kepada asbestos pada 1965 dengan kos RM700,” katanya.

Sementara itu, Othman berkata, setiap bahagian rumah mempunyai namanya tersendiri seperti induk rumah, serambi, loteng serta hujung rumah dan ada bersangkutan dengan adat.

0 comments: