Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, November 26, 2015

Ayam Silkie Berbulu Putih Daging Berwarna Hitam

Adakah anda pernah mendengar ayam bernama Silkie? Ayam ini benar-benar ada, berbentuk seperti ayam dengan warna kulit hitam dan bulu yang putih.

Ayam warna hitam yang unik ini adalah ayam yang ada di wilayah Asia. Paling banyak, jumlah ayam Silkie ini ada di negara China. Sebagaimana ayam pada umumnya, ayam ini juga menjadi salah satu bahan makanan yang dijual di China.

Ayam Silky banyak dijual hingga ke negara Eropah dan Amerika. Di sana, ayam Silkie lebih banyak digunakan untuk peliharaan dan hiasan. Sementara di China yang terkenal dengan pelbagai masakan berkhasiat, sangat mengagungkan ayam berwarna kehitaman ini. Mereka menyebutnya Wu Gu Ji atau Ayam Bertulang Hitam.

Daging ayam hitam mempunyai khasiat yang bagus untuk wanita. Selain untuk tujuan perubatan, ayam Silkie baik dimakan wanita yang baru melahirkan untuk menambahkan tenaga. Selain itu boleh membuat tenaga yin dalam diri menjadi lebih positif.

Ayam Silkie ini biasa dimasak sebagai kuahnya. Air rebusan inilah yang berkhasiat bagi tubuh. Selain itu, banyak yang mengambil ayam Silkie untuk membantu menambah massa otot, terutama bagi mereka yang sedang diet. Dagingnya juga bermanfaat untuk mencegah penuaan dan merawat penyakit diabetes hingga autisme.

Rasanya seperti apa? Menurut mereka, ayam hitam ini tidak jauh berbeza dari ayam biasa, namun rasanya memang lebih manis. Selain itu ayam ini jarang dimasak dengan cara dipanggang.




0 comments: