Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, November 26, 2015

Inilah Satu-Satunya Bandar Di Dunia Yang Mengharamkan Sebarang Alat Elektronik


Green Bank, yang terletak di Pocahontas County, West Virginia, Amerika Syarikat, mungkin satu-satunya bandar di mana telefon bimbit, Wi-Fi, radio dan televisyen tidak di boleh digunakan dan menyalahi undang-undang. Ini di sebabkan di bandar itu terletaknya teleskop terbesar di dunia steerable radio di bumi - Robert C. Byrd Green Bank Telescope (GBT), yang dikendalikan oleh National Radio Astronomi Observatory. Bnadar ini menjadi sunyi di sebabkan oleh GBT. Mungkin tak ramai yang sanggup tinggal di sana kan?

Walaupun sedikit pelepasan gelombang radio daripada peranti elektronik ianya boleh menghalang bacaan daripada teleskop radio. Oleh kerana itu, semua telefon bimbit, Wi-Fi, radio dan alat-alat komunikasi yang lain adalah menyalahi undang-undang di bandar ini. Kereta yang menggunakan petrol juga di larang sama sekali.

Sempadan zon bebas peranti terletak jauh di luar Green Bank. Rantau, yang dipanggil National Radio Quiet Zone, bersempadan dengan West Virginia, Virginia, dan Maryland. Pasti ramai daripada kita tidak boleh bayangkan hidup tanpa telefon bimbit atau sebarang alat elektronik. Walau bagaimanapun terdapat 140 penduduk yang tidak keberatan tinggal di sana. Kanak-kanak bermain di taman permainan dan remaja hanya duduk membaca buku. Jika mereka perlu menghubungi seseorang, mereka akan menggunakan telefon berbayar jenis lama.



0 comments: