Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, December 31, 2015

Kejatuhan Nilai Ringgit Sebabkan Pelajar Mesir Makan Nasi Dengan Kuah Kari.. Ada Menteri Peduli?

"Kami makan nasi dengan kuah kari daripada perencah mi segera tanpa lauk kerana tak ada duit nak beli makanan lain,".

Itu pengakuan seorang pelajar Ulum Islamiyah dari Universiti Al Azhar, Mesir, Mohd Muin Mohd Noor ketika bercerita tentang kesengsaraan yang terpaksa ditanggung oleh pelajar-pelajar di Malaysia yang tidak mendapat sebarang bantuan kewangan daripada kerajaan Malaysia.

"Kebanyakan daripada kami adalah pelajar persendirian yang datang dengan pelbagai janji manis dari pihak tertentu seperti Mara, JPA dan banyak lagi.

"Walaupun tak ada hitam putih, hanya janji mulut, tetapi kami yakin akan dibantu selepas tamat pengajian tahun pertama seperti yang dijanjikan," katanya ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Tabung Kemanusiaan Pelajar Melayu Mesir di Kelab Sultan Sulaiman tengahari tadi.

Katanya, dengan kejatuhan nilai ringgit, jumlah wang yang dikirim oleh ibu bapa semakin tidak mencukupi untuk menyara kehidupan di Mesir.

"Banyak bezanya. Dulu RM500 boleh bertahan sampai hujung bulan tetapi hari ini, bila tiba tengah bulan kami dah mula tak makan.

"Duit yang ada kami gunakan untuk pergi kuliah dan perkara-perkara yang lebih memerlukan untuk pembelajaran," ujarnya.

Menurut Mohd Muin, mereka pernah memohon bantuan daripada Pusat Pungutan Zakat tetapi semua permohonan mereka ditolak.

"Alasan yang diberi permohonan kami tidak lengkap sedangkan apa yang diminta semuanya telah kami sertakan termasuklah surat sokongan daripada kedutaan Malaysia.

"Kalau dah memang tak nak beri, pelbagai alasan yang akan mereka keluarkan sebab mana mungkin daripada semua permohonan kami tidak ada satu pun yang tidak lengkap," jelasnya.

Katanya, kesusahan yang ditanggung tidak siapa pun yang peduli, malah ada pelajar yang terpaksa balik ke Malaysia tanpa menamatkan pengajian kerana tidak mampu.

"Balik Malaysia pun tak boleh sambung belajar sebab sijil-sijil kami di sana kononnya tidak setaraf dengan kelayakan kemasukan universiti di Malaysia.

"Malang sekali apabila ramai di antara yang terkandas adalah pelajar tahun akhir perubatan yang merupakan pelajar cemerlang tetapi gagal menduduki peperiksaan kerana tidak menjelaskan yuran," katanya.

Sambil melahirkan rasa syukur, Mohd Muin terharu apabila Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) sedia mendengar permasalahan mereka.

"Kami datang jumpa Datuk Ibrahim Ali dan dia mendengar masalah kami dan sedia membantu selagi boleh.

"Bukan kami hendakkan kesenangan tetapi cukuplah kalau dapat membantu meringankan beban menyara hidup di sana.

"Kami di sana kerana menuntut ilmu dan tidak pernah terlintas sekali pun untuk berpoya-poya," ujarnya sambil mengharapkan ramai yang akan memberi sumbangan kepada tabung yang dilancarkan hari ini. - MalaysiaGazette

Baca Seterusnya......

Inilah Masalah Dan Tanda-tanda Kerosakan Gearbox Yang Ramai Tidak Tahu

Masalah gearbox ini amat kerap berlaku dan paling menyusahkan bila gear jadi tidak terkawal bilamana sering saja bertukar dengan sendiri.Ini bukan saja terjadi kepada kereta auto malah ia juga kerap berlaku pada kereta gear manual.

Masalah pertukaran gear yang tidak menentu dan biasa berlaku adalah dari gear 5 ke 4 dan dari 3 ke 2 untuk gear manual dan banyak berlaku dari 4 ke 3 untuk gear auto.

Masalah demikian biasa dirujuk sebagai slip gear dan ini sebenarnya adalah masalah yang disebabkan oleh faktor-faktor penyelenggaraan kereta yang tidak teratur oleh pengguna seperti:-

1.Lambat menukar minyak gear
2.Tidak pernah tukar filter auto
3.Tidak pernah melihat/memeriksa paras minyak gear
4.Membiarkan mounting gearbox pecah tidak ditukar
5.Mengabaikan kebocoran minyak gear dari seal gearbox
6.Tidak pernah menambah minyak gear


Faktor-faktor begini adalah sebab utama mengapa slip transmisi mudah berlaku lebih-lebih lagi untuk kereta auto.Keadaan begini juga biasa terdapat tanda-tanda awal slip transmisi akan berlaku.Tanda-tanda seperti:-

1.Gear susah masuk (biasanya untuk gear manual)
2.Pada awal transmisi untuk auto terdapat sentakan yang agak kuat (contoh dari N ke D atau dari P ke D )
3.Terdapat 'freeplay' (ruang pertukaran gear ) yang agak lama samada dari 1 ke 2,2 ke 3 dan 3 ke 4.
4.Kereta berbunyi kuat setiap kali pertukaran gear auto berlaku
5.Rpm yang jadi tinggi tidak kembali asal setelah gear auto bertukar
6.Berbunyi hentakan seperti 'DUK' setiap kali gear auto bertukar
7.Gear yang bertukar pada keadaan N atau D pada panel meter.


Tanda-tanda seperti di atas adalah tanda-tanda awal slip transmisi (auto slip transmission) akan berlaku dan jika keadaan ini dibiarkan ia akan ketahap maksima dimana pengguna terpaksa menukar keseluruhan kotak gear yang memungkinkan penambahan kos yang lebih tinggi.

Bagaimana ia boleh dibaiki dengan cepat dengan menggunakan kos yang rendah?Cara yang murah tetapi berkesan selain daripada menukar gearbox untuk kereta auto apabila berlaku tanda-tanda sedemikian adalah dengan membuat keseluruhan penyelenggaraan seperti berikut :-

1.Bersihkan ruang auto filter dan tukar auto filter
2.Tukar minyak auto
3.Tukar mounting gearbox
4.Tukar pin pada panel gear
5.Tukar kedua-dua oil seal gearbox

 
Untuk pengguna gear manual cara yang paling mudah adalah dengan menukar minyak gear seterusnya mounting dan kabel gear.Ada juga yang biasa berlaku air masuk ke ruang gearbox dan membentuk kotoran seterusnya menjadikan gear bertukar dan menggerakan tombol gear ke FREE.

Masalah begini hanya dapat dikawal dengan membuang semua minyak gear dan memasukan minyak gear semula dan dibuangkan.oil seal gearbox juga wajib ditukar dan speedometer harus diperiksa untuk memastikan air tidak berjaya menembusi speedometer ketika mencuci enjin atau melanggar becak yang besar.

Ep90 adalah minyak gear yang paling sesuai untuk gear manual dan EP120 untuk auto tramnsmisi.Untuk kereta lama EP140 adalah minyak gear yang biasa digunakan.

Mileage yang amat sesuai unytuk menukar minyak gear auto dan manual adalah setiap 40000 kilometer ataupun setiap dua kali servis untuk minyak enjin 10000 kilometer. Untuk menukar minyak auto pada 40000 kilometer penggunaan adalah WAJIB untuk mengelakan keadaan slip transmisi berlaku.

Baca Seterusnya......

Chef Uni Perkenal Ayam Garam Halal Pertama Di Dunia

Sumber peraktoday.com.my


IPOH: ‘Ayam Garam’ merupakan satu menu yang cukup popular dalam kalangan masyarakat Cina sama ada di dalam atau luar negara dan ianya menjadi salah satu tarikan pelancong untuk datang ke negeri Perak khususnya Bandaraya Ipoh.

Sebelum ini ianya, hanya dapat dinikmati oleh masyarakat bukan Islam. Namun kini, orang Islam juga dapat merasai juadah berkenaan setelah seorang usahawan mengambil satu inisiatif untuk memperkenalkan ‘Ayam Garam Halal’ pertama di negara ini dan barangkali di dunia.

Ahmad Khusaini Mohamad Hashim, 46, telah memperkenalkan ‘Ipoh Ayam Garam’ untuk dinikmati oleh masyarakat Islam di serata dunia melalui perusahaan miliknya yang telah bermula sejak tiga bulan lalu.

Menurutnya, idea untuk melakukan perniagaan Ayam Garam halal tersebut bermula setelah beliau melihat menu itu menjadi kegilaan ramai masyarakat bukan Islam di Ipoh termasuklah pelancong dari Kuala Lumpur dan Singapura yang datang untuk menikmatinya di sini.

“Oleh kerana ianya diusahakan oleh orang bukan Islam dan tidak halal, jadi saya mengambil inisiatif untuk membuat kajian mengenai menu ini dan menjadikannya sebagai satu menu yang boleh dinikmati oleh orang Islam.

“Menu ini memang menjadi satu fenomena dalam kalangan masyarakat bukan Islam terutamanya kaum Cina. Jadi ianya patut dijadikan sebagai satu menu halal yang sudah semestinya boleh dinikmati oleh seluruh masyarakat dunia,” katanya kepada Peraktoday ketika ditemui di kedai miliknya di sini, hari ini.

Beliau yang juga dikenali sebagai Chef Uni berkata, Ayam Garam tersebut bukanlah sejenis menu seperti ikan masin atau telur masin, tetapi ianya adalah kerana ayam telah di masak menggunakan sejenis garam khas.

“Ayam yang disediakan saya telah dicampur dengan beberapa herba Cina seperti Ginseng dan sebagainya, dan kemudian ayam ini akan dibalut dengan kertas minyak lalu dibakar di atas garam khas yang panas.

“Sudah semestinya ia mempunyai khasiat yang sangat bagus kerana ramuan herba Cina yang digunakan, tambahan pula saya menggunakan ayam organik ataupun lebih dikenali sebagai ayam kampung, ” katanya lagi.

Bekas pemilik sebuah restoran terkemuka itu menambah, menu Ayam Garamnya telah mendapat maklum balas yang sangat positif daripada masyarakat setempat dan di luar negeri Perak.

“Setiap hujung minggu saya akan membawa menu ini ke Pasar Tani di Stadium Ipoh dengan menggunakan food truck, dan dalam masa dua jam hampir 20 hingga 70 ekor ayam berjaya dijual.

“Ada juga permintaan dari Kuala Lumpur melalui laman sosial Facebook dan saya sendiri akan menghantarnya ke sana,” ujarnya.

Khusaini berkata, terdapat pelbagai agensi yang membantu perusahaannya seperti Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan syarikatnya juga telah memperoleh sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada minggu lepas.

Katanya, bagi perancangan pada tahun 2016 pula adalah untuk memperkemaskan lagi pembungkusan, memasarkan produknya ke seluruh Malaysia dan akan cuba menembusi pasaran Singapura.

Berkongsi pengalamannya sebelum memulakan perniagaan ini, Khusaini menyatakan dirinya pernah menghadapi kegagalan yang teruk sebelum bangun semula selepas tiga tahun mencuba.

“Saya pernah kerugiaan dengan jumlah yang agak besar, tetapi saya tidak berputus asa dan terus mencuba dengan perniagaan lain dan selepas tiga tahun, barulah saya stabil semula.

“Sebagai seorang usahawan, kita tidak boleh berputus asa dan perlu sentiasa mencuba walaupun gagal, dan saya berterima kasih kepada isteri dan keluarga yang sering memberi sokongan dan dorongan kepada saya,” ujarnya.

Produk Ipoh Ayam Garam yang dikeluarkan oleh Khusaini terbahagi kepada dua jenis iaitu Ayam Garam Angelica Ginseng dan Ayam Garam Black Paper yang mana kedua-duanya dijual dengan harga RM26.00 seekor.

Selain itu, Khusaini juga menghasilkan produk sos sendiri yang khas diciptanya sebagai pasangan kepada menu Ayam Garamnya.

Khusaini mengusahakan perniagaannya dengan bantuan isteri, Nur Sharon Shazryna Cheong Abdullah, 46 tahun.

Ketika diberi peluang untuk menikmati Ayam Garam Angelica Ginseng, wartawan Peraktoday berasa amat kagum dan yakin orang ramai pasti terpikat dengan kelembutan serta keenakan perapan herba khas bagi menu istimewa ini.

Sos yang dicipta khas oleh Khusaini juga amat sedap dan ianya mampu untuk menembusi pasaran antarabangsa jika dipromosikan dengan betul.

Baca Seterusnya......

Bagaimana Uber Mengubah Lanskap Industri Teksi Toronto Yang Menganiaya Pemandu

Sumber thevocket.com
uber-toronto
Di atas jalan-jalan raya Toronto, terdapat sebuah kisah yang telah disepikan buat begitu lama. Iaitu kisah "jalan belakang" dan penganiayaan pemandu-pemandu teksi. Tetapi kisah ini mula berubah. Ikuti kisah ini di bawah.

Pada September 2012, lesen teksi (permit) Toronto dijual pada harga $360,000 (RM1.44 juta). Keadaan mula berubah, dengan penurunan harga lesen teksi pada tahun-tahun berikutnya. Pada 2013, harga purata lesen teksi atau dipanggil cab plate ini telah turun kepada $153,867 (kira-kira RM612,000). Pada tahun 2014, harganya berkurangan menjadi $118,235 (kira-kira RM472,000).

Salah satu sebab utama penurunan ini adalah Uber, iaitu servis tempahan perjalanan menggunakan aplikasi di dalam telefon pintar. Uber seolah-olah mengubah lanskap industri teksi yang telah wujud sekian lamanya. Hakikatnya,
sudah tiba masa untuk industri ini berubah.

Peter Cheney, wartawan suratkhabar The Globe and Mail, Kanada, mendapati hampir kesemua lesen teksi atau cab plates tidak dimiliki oleh pemandu teksi. Akan tetapi, ia sebenarnya dimiliki oleh beberapa syarikat atau individu yang akan mengenakan bayaran terhadap pemandu teksi yang mahu menggunakannya.

Pemegang Permit Teksi

Di antara pemilik utama lesen teksi adalah Mitch Grossman dan keluarganya. Grossman adalah seorang ahli perniagaan yang sudah memiliki lebih daripada 100 lesen teksi. Lesen ini telah memberikan kuasa besar terhadap keluarga Grossman.

Sekiranya seorang pemandu teksi mahu menggunakan lesen yang dimiliki oleh ahli keluarga beliau, Grossman akan memaksa mereka membeli kereta melebihi harga sebenar kereta itu daripada operasi jualan salah sebuah syarikat beliau. Kemudian, pemandu akan mendapatkan pembiayaan menerusi firma ahli keluarga Grossman yang dinamakan Symposium Finance, dengan faedah sehingga 28 peratus. Pemandu kemudiannya akan menyertai syarikat broker teksi yang digelar Royal Taxi, juga dimiliki oleh keluarga Grossman.

Penyewaan lesen teksi sebenarnya menyalahi undang-undang bandar itu. Untuk mengatasi masalah ini, Grossman akan memaksa pemandu meletakkan nama pemilik kereta pada geran dengan nama syarikat Grossman, walaupun sebenarnya ia dibeli sendiri oleh pemandu. Ini untuk memastikan nama kereta dan nama lesen teksi adalah sama. Tiada satupun lesen yang dimiliki oleh Grossman dan keluarganya menggunakan nama mereka sendiri, sebaliknya di atas nama syarikat.

Pemilik-pemilik lesen teksi lain termasuklah seorang juruterbang, seorang doktor gigi, pelabur-pelabur yang tinggal di Florida dan Israel, dan pewaris-pewaris lesen setelah pemegang asalnya meninggal dunia. Masalah yang tercipta daripada sistem lesen teksi amat sukar untuk digambarkan. Sekurang-kurangnya 30% pendapatan yang dijana daripada industri ini akan dimiliki oleh orang-orang yang tidak berbuat apa-apa melainkan memerah duit keluar daripada penyewaan lesen teksi mereka.

Bandar Toronto Bertindak


Selepas kisah yang ditulis oleh Peter Cheney didedahkan kepada masyarakat umum, Toronto mengambil keputusan untuk bertindak. Ahli politik bercadang untuk memansuhkan sistem berkenaan, tetapi pemegang lesen mengugut untuk menyaman dewan bandaraya mengikut harga lesen mereka. Pemegang lesen memberi alasan bahawa birokrat Toronto telah membenarkan sistem itu dibangunkan, walaupun secara teknikalnya ia melanggar peraturan. Penyelesaian kedua-dua belah pihak mungkin mencapai sehingga harga setengah bilion dolar pada masa itu.

Akhirnya, dewan bandaraya mengambil keputusan untuk memperkenalkan lesen Ambassador, yang hanya boleh digunakan oleh pemandu, dan tidak boleh disewakan. Pengenalan lesen ini mengurangkan nilai lesen standard secara tidak langsung. Tidak berapa lama kemudian, pemilik lesen Ambassador mula meminta dewan bandaraya menukar lesen mereka menjadi lesen standard, yang akan memberi mereka durian runtuh sekiranya permintaan mereka berjaya.

Dan akhirnya, Uber mula menapak di Toronto. Uber datang sebagai penyelesaian yang mengikat industri teksi Toronto.

Di Antara Uber Dan Teksi

Sebagai perbandingan, Cheney menaiki kedua-dua perkhidmatan – Uber dan teksi Toronto.

Selepas install aplikasi Uber, skrin beliau menunjukkan beberapa buah kereta Uber ada berhampiran. Aplikasi itu memberitahu kenderaan Uber berada pada jarak hanya lima minit daripada beliau. Setelah membuat pilihan, aplikasi itu mengumumkan beliau akan dijemput oleh David, menggunakan kereta Acura TSX.


David dan Acura tiba seperti dijadualkan. Kereta yang agak baru ini dihias dengan kemasan kulit lembu. Cheney mula bertanya tentang latar belakang David. David adalah seorang pelajar, dan membayar yuran pengajiannya dengan memandu untuk Uber. Proses menjadi pemandu Uber agak mudah – David pergi ke pejabat Uber, latar belakang dan keretanya diperiksa serta pembukaan akaun Uber.

Tambang terus dicas ke kad kredit. Uber mengambil komisen sebanyak 20 peratus, dan bakinya untuk David. David boleh bekerja bila-bila masa beliau mahu dengan meletakkan status 'Available' pada aplikasi Uber. Kadang kala, pendapatannya mencecah $1,000 (RM4,000) seminggu.

Dalam perjalanan pulang, Cheney memanggil Diamond Taxi. Seperti dijangka, pemandunya adalah seorang pendatang asing di pertengahan usia. Beliau telah bekerja dari pukul 6 pagi. Seperti pemandu-pemandu lain di bandar itu, kereta teksi itu bukan miliknya. Beliau menyewanya pada kadar $80 (RM320) selama 12 jam sehari. Pemandu lain menyewa kereta itu untuk shif malam pada harga $90 (RM360).

Sebahagian besar pendapatan pemandu akan digunakan untuk membayar lesen teksi. Pemandu teksi itu hampir menghabiskan shif 12 jam beliau, dengan hanya 2 jam tinggal untuk memandu. Cheney bertanya tentang pendapatan kasarnya hari itu. Pemandu itu memeriksa meternya dan menjawab, $109 (RM436).

Pemandu itu terpaksa membayar $80 sehari untuk sewaan lesen, belum ditambah lagi dengan perbelanjaan minyak. Pemandu itu menganggarkan untung bersih beliau pada hari itu adalah sebanyak $20 sehingga $40. Beliau berkata beliau kini mula menambah pendapatan dengan menjadi pemandu Uber dan membuat penghantaran barangan menggunakan teksinya.

"Kenapa tidak?" katanya. "Ianya mendatangkan hasil."

Uber beroperasi di 300 buah bandar di seluruh dunia. Ia telah membina satu perangkap yang besar dan baik, membawa seluruh dunia ke pintu perangkapnya walaupun ramai yang menentang.

Hakikat Industri Teksi

Selepas penulisan Chenney didedahkan, namanya dipalit dengan 1001 tohmahan oleh pemegang lesen teksi. Seorang wanita yang mewarisi dua lesen teksi daripada ayahnya, memanggil Chenney "komunis" kerana mensarankan sistem lesen teksi atau taxi plate dimansuhkan. "Ini adalah pasaran bebas," kata wanita itu.

Hakikatnya, sistem taxi plate Toronto bukanlah pasaran bebas. Ia menghadkan pasaran sebenar dengan memberi lesen hanya kepada beberapa individu atau syarikat terpilih. Mereka yang membeli lesen teksi pada harga beratus-ratus ribu dollar pun boleh mendapat pulangan sehingga 12% setiap tahun. Mereka yang mewarisinya pula, pulangannya adalah infiniti.

Di pihak yang lain, pemandu dan penumpang pula menanggung kesedihan akibat sistem yang tidak berkesan ini. Penumpang membayar terlalu mahal untuk menaiki sebuah kereta lama, manakala pemandu pula terperangkap di dalam satu sistem yang memeras majoriti hasil usaha mereka. Ramai yang menyamakan industri teksi Toronto dengan sistem feudal silam yang menekan golongan pertengahan dan bawahan.

Perniagaan teksi Toronto adalah perniagaan yang kejam dan menyedihkan. Berjuta-juta dolar telah masuk ke dalam poket pemegang-pemegang permit yang menggunakannya sebagai mesin pencetak duit. Pemegang permit berperang menentang pembaharuan. Sekarang mereka berperang menentang Uber. Tetapi kali ini, mereka menentang kuasa-kuasa yang mereka tidak boleh kalahkan – sistem yang adil untuk pemandu, keselesaan penumpang, pasaran terbuka dan "perangkap" yang lebih besar dan baik untuk semua.

Baca Seterusnya......