Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, February 24, 2016

Kadar Pengangguran di Malaysia Naik 3.3 Peratus. Tahun 2015 26 Ribu Kena Buang Kerja. Tahun 2016 Terus Bertambah!

Sumber: Beritasemasa

Pengangguran di Malaysia bagi tahun 2016 terus meningkat semula daripada bulan ke bulan di mana sehingga bulan Januari 2016 dicacatkan kadar pengangguran di Malaysia sudah pun mencecah 3.3 peratus. Naik 0.1 peratus daripada bulan sebelumnya.

Berita terkini yang Berita Semasa terima apabila berlaku lambakan pengangguran di Malaysia sekarang ini, sehinggakan lulusan ijazah farmasi, kedoktoran, pergigian masih lagi mengambil masa yang cukup lama untuk diserapkan penempatan latihan amali di hospital kerajaan.

Jikalau sudah terlalu ramai, mengapa masih lagi banyak slot untuk pengambilan jurusan-jurusan tersebut? Mengapa tidak dikawal? Menteri cukup banyak di Malaysia. Semua mahu kuasa. Kementerian Pendidikan Tinggi, apa tindakan anda sekarang ini?

Ini bukan sahaja bersandar kepada jurusan kedotoran, pergigian, farmasi di Malaysia semata, tetapi semua kursus pengajian di Malaysia. Kolej berlambak-lambak. Universiti berlambak-lambak yang kadang-kadang menawarkan kursus yang kurang permintaan pada masa sekarang.
       
Hakikatnya, kesilapan kerajaan tiada kawalan begitu banyak lambakan kolej swasta hari ini. Dan berterusan sehingga ke hari ini.

Hari ini, graduan perubatan, pergigian, pendidikan bukan jaminan kerja. Apatah bidang lain seperti kejuruteraan. Tiada jaminan kerja selagi masalah keseimbangan penawaran dan permintaan dalam pasaran kerja tidak disemak dan dikawal oleh kerajaan.

Terkini, statistik daripada Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mendedahkan di mana :

Statistik Terkini Penganguran di Malaysia? Data MEF?

P/S : Selepas mendengar sendiri ucapan Zahid Hamidi mengenai isu kedatangan 1.5 juta pekerja Bangladesh, Berita Semasa boleh jangkakan halaju dan apa kan terjadi kepada nasib Malaysia umumnya dan rakyat Malaysia umumnya dalam tempoh 4,5 tahun akan datang.

Baca Seterusnya......

Monday, February 22, 2016

Apa Sebenarnya Penyakit Paru-paru Berair?

Sumber: bestoneoffour


Ada orang berpendapat bahawa mandi malam adalah penyebab utama seseorang menghidap penyakit paru-paru berair. Kononnya air ketika kita mandi akan masuk melalui liang-liang roma sebelum terkumpul dibahagian paru-paru. Sejauh mana kebenarannya?

Punca Penyakit Paru-paru berair

Paru-paru berair terjadi apabila berlakunya pengumpulan cecair berlebihan dalam paru-paru kita.

Jangkitan paru-paru berair terbahagi pula kepada dua iaitu Pulmonari Edema (PE) dan Pneumonia.

1. Pulmonari Edema

Pulmonari Edema adalah pengumpulan air berlebihan pada ruang tisu dan organ. Kesannya, paru-paru bengkak dan berair.

Punca berlakunya penyakit ini adalah disebabkan oleh kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi kiri jantung. Maka, kepercayaan sesetengah pihak bahawa ianya berpunca daripada kemasukan air ketika mandi adalah salah.

2. Pneumonia
Manakala penyakit Pneumonia pula disebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus dalam paru-paru yang menyebabkan keradangan berlaku.

Malah, Pneumonia juga boleh dijangkiti melalui udara yang disebarkan menerusi air liur dan hingus pesakit. Sekali lagi, ia bukan berpunca dari mandi malam.

Nanah

Cecair yang terdapat dalam paru-paru pula bukanlah sama seperti air yang kita minum atau air paip yang dikatakan masuk kedalam paru-paru ketika mandi, tetapi ia adalah cecair yang dipenuhi nanah yang banyak malah adakalanya bercampur darah dan bendalir tubuh.

Tanda-tanda Penyakit Paru-paru berair

Tanda-tanda yang boleh dilihat biasanya pesakit akan mengadu mengalami batuk, sakit dada dan sukar bernafas apabila melakukan kerja-kerja ringan.

Pada peringkat awal, rawatan akan dilakukan dengan menggunakan imbasan x-ray pada dada. Kemudian, pemeriksaan darah dan pemeriksaan fungsi paru-paru akan dilakukan.

Kesimpulan

Oleh itu, jika anda mengalami masalah sukar bernafas, mudah penat dan merasa tidak cukup oksigen meskipun hanya melakukan kerja-kerja ringan, segeralah datang berjumpa doktor supaya anda mendapat rawatan sebelum terlambat kerana penyakit ini boleh membawa maut.

Baca Seterusnya......

Tuesday, February 16, 2016

Pelaburan FGV: Rafizi dakwa Tabung Haji rugi RM933 juta

Sumber Mkini

Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli hari ini mendakwa Lembaga Tabung Haji menanggung kerugian atas kertas RM933 juta melalui pelaburan dalam Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV).

Di sebalik kerugian itu, katanya, Tabung Haji masih mengekalkan sahamnya dalam syarikat perladangan yang disenaraikan itu walaupun pendapatannya menurun kerana wujudnya campur tangan politik.

"Tindakan Tabung Haji yang langsung tidak mengambil apa-apa tindakan melindungi dana pendeposit dalam keadaan sudah jelas pelaburan di dalam FGV merugikan bukanlah satu sifat profesional yang biasa ditunjukkan sebuah institusi pelaburan bertaraf antarabangsa seperti Tabung Haji.

"Tindakan terus memegang saham FGV sehingga menyebabkan kerugian terkumpul RM933 juta sudah tentu berkait rapat dengan kedudukan FGV sebagai inisiatif utama pentadbiran (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Razak," katanya pada satu sidang media di Sungai Besi hari ini.

Beliau berkata sepanjang Tabung Haji terlibat di dalam FGV, keuntungan hasil dari penjualan saham syarikat itu hanyalah RM7.6 juta.

Jumlah itu, katanya adalah terlalu sedikit berbanding jumlah terkumpul yang dibayar oleh Tabung Haji untuk membeli saham-saham FGV pada harga RM1.3 bilion

Menurut Rafizi yang juga adalah ahli parlimen Pandan, berbeza dengan institusi pelaburan kerajaan yang lain seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) yang mengurangkan kerugian mereka dan mengambil langkah mengurangkan pegangan di antara 2012 hingga 2015.

Justeru, katanya rakyat mempunyai hak untuk mendesak supaya semua campur tangan politik di dalam Tabung Haji dihentikan segera.

Katanya, sebagai langkah awal untuk memberi jaminan kepada rakyat bahawa Tabung Haji akan dibebaskan dari campur tangan politik ialah dengan menukar Pengerusi Tabung Haji sedia ada dengan seorang yang lebih layak dan lebih ahlinya di dalam hal ehwal pelaburan Islam.

Baca Seterusnya......

1.5 Juta Pekerja Bangladesh Campur 7 Juta Pendatang Asing VS Rakyat Malaysia 30 Juta?

Sumber Beritasemasa


Bagi Berita Semasa sendiri saiz dan jumlah 1.5 pekerja Bangladesh yang bakal “berkampung” dan merebut sedikit sebanyak kekayaan Malaysia apabila dibandingkan dengan keadaan Malaysia adalah sesuatu yang luar biasa.

Sebagai kerajaan Malaysia yang telah diamanahkan perlulah mencari alasan yang terbaik bagaimana untuk membangunkan negara.

Mungkin mencari penyelesaian mudah seperti ini, dan kemudian menyalahkan orang lain atas dasar dan mekanisme yang dirangka oleh meraka yang berkuasa.

Belum campur lagi dengan lambakan pekerja asing berjumlah 2 juta hari ini. Bertambah teruk lagi lambakan pendatang tanpa asing PATI terus bermaharajalela di bumi Malaysia kita ini.

Mungkin menteri boleh bertanya kepada kalangan majoriti rakyat Malaysia yang beratur panjang setiap awal pagi menunggang motosikal di tambak Johor, untuk bekerja di Singapore. Apa agaknya kerja mereka di sana? Jurutera? Majistret? Doktor? Profesion tinggi?

Sekarang ini dilaporkan seramai 7 juta pendatang izin dan tanpa izin di Malaysia, iaitu hampir 1/4 daripada jumlah penduduk Malaysia.

Malaysia Sudah Bersedia Dengan Tambahan 1.5 Pendatang Asing?

P/S : Adakah kita mahu tunggu rumah anak bangsa kita dirompak, berlaku peningkatan jenayah di Malaysia dikalangan warga asing barulah kita mahu berfikir menggunakan akal yang waras tindakan terdahulu adalah satu kesilapan?

PP/S : Majikan memang mahu kurangkan kos, suka ambil pekerja asing sebab mahu untung lebih. Tetapi kerajaan yang telah dipilih rakyat perlulah ambil kira beban rakyat yang mahu sara keluarga, bayar cukai GST, cukai pendapatan, cukai pintu, cukai tanah, rumah, kereta, motor, tol dan sebagainya.

PPP/S : Bayar gaji berbelas ribu setiap bulan, dicampur pelbagai elaun yang ditanggung rakyat, hanya ini idea yang mampu dihasilkan?

Baca Seterusnya......