Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, February 24, 2016

Kadar Pengangguran di Malaysia Naik 3.3 Peratus. Tahun 2015 26 Ribu Kena Buang Kerja. Tahun 2016 Terus Bertambah!

Sumber: Beritasemasa

Pengangguran di Malaysia bagi tahun 2016 terus meningkat semula daripada bulan ke bulan di mana sehingga bulan Januari 2016 dicacatkan kadar pengangguran di Malaysia sudah pun mencecah 3.3 peratus. Naik 0.1 peratus daripada bulan sebelumnya.

Berita terkini yang Berita Semasa terima apabila berlaku lambakan pengangguran di Malaysia sekarang ini, sehinggakan lulusan ijazah farmasi, kedoktoran, pergigian masih lagi mengambil masa yang cukup lama untuk diserapkan penempatan latihan amali di hospital kerajaan.

Jikalau sudah terlalu ramai, mengapa masih lagi banyak slot untuk pengambilan jurusan-jurusan tersebut? Mengapa tidak dikawal? Menteri cukup banyak di Malaysia. Semua mahu kuasa. Kementerian Pendidikan Tinggi, apa tindakan anda sekarang ini?

Ini bukan sahaja bersandar kepada jurusan kedotoran, pergigian, farmasi di Malaysia semata, tetapi semua kursus pengajian di Malaysia. Kolej berlambak-lambak. Universiti berlambak-lambak yang kadang-kadang menawarkan kursus yang kurang permintaan pada masa sekarang.
       
Hakikatnya, kesilapan kerajaan tiada kawalan begitu banyak lambakan kolej swasta hari ini. Dan berterusan sehingga ke hari ini.

Hari ini, graduan perubatan, pergigian, pendidikan bukan jaminan kerja. Apatah bidang lain seperti kejuruteraan. Tiada jaminan kerja selagi masalah keseimbangan penawaran dan permintaan dalam pasaran kerja tidak disemak dan dikawal oleh kerajaan.

Terkini, statistik daripada Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mendedahkan di mana :

Statistik Terkini Penganguran di Malaysia? Data MEF?

P/S : Selepas mendengar sendiri ucapan Zahid Hamidi mengenai isu kedatangan 1.5 juta pekerja Bangladesh, Berita Semasa boleh jangkakan halaju dan apa kan terjadi kepada nasib Malaysia umumnya dan rakyat Malaysia umumnya dalam tempoh 4,5 tahun akan datang.

0 comments: