Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, February 16, 2016

Pelaburan FGV: Rafizi dakwa Tabung Haji rugi RM933 juta

Sumber Mkini

Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli hari ini mendakwa Lembaga Tabung Haji menanggung kerugian atas kertas RM933 juta melalui pelaburan dalam Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV).

Di sebalik kerugian itu, katanya, Tabung Haji masih mengekalkan sahamnya dalam syarikat perladangan yang disenaraikan itu walaupun pendapatannya menurun kerana wujudnya campur tangan politik.

"Tindakan Tabung Haji yang langsung tidak mengambil apa-apa tindakan melindungi dana pendeposit dalam keadaan sudah jelas pelaburan di dalam FGV merugikan bukanlah satu sifat profesional yang biasa ditunjukkan sebuah institusi pelaburan bertaraf antarabangsa seperti Tabung Haji.

"Tindakan terus memegang saham FGV sehingga menyebabkan kerugian terkumpul RM933 juta sudah tentu berkait rapat dengan kedudukan FGV sebagai inisiatif utama pentadbiran (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Razak," katanya pada satu sidang media di Sungai Besi hari ini.

Beliau berkata sepanjang Tabung Haji terlibat di dalam FGV, keuntungan hasil dari penjualan saham syarikat itu hanyalah RM7.6 juta.

Jumlah itu, katanya adalah terlalu sedikit berbanding jumlah terkumpul yang dibayar oleh Tabung Haji untuk membeli saham-saham FGV pada harga RM1.3 bilion

Menurut Rafizi yang juga adalah ahli parlimen Pandan, berbeza dengan institusi pelaburan kerajaan yang lain seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) yang mengurangkan kerugian mereka dan mengambil langkah mengurangkan pegangan di antara 2012 hingga 2015.

Justeru, katanya rakyat mempunyai hak untuk mendesak supaya semua campur tangan politik di dalam Tabung Haji dihentikan segera.

Katanya, sebagai langkah awal untuk memberi jaminan kepada rakyat bahawa Tabung Haji akan dibebaskan dari campur tangan politik ialah dengan menukar Pengerusi Tabung Haji sedia ada dengan seorang yang lebih layak dan lebih ahlinya di dalam hal ehwal pelaburan Islam.

0 comments: