Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, October 23, 2008

Visi Rasulullah s.a.w Melampaui Zamannya

“Daripada Abu Umamah daripada Nabi S.A.W. bersabda: Segolongan dari umatku akan mengisi malam harinya dengan makan dan minum dan macam-macam permainan, kemudian pada pagi harinya mereka akan menjadi monyet dan khinzir dan didatangkan ke tempat mereka angin untuk menghancurkan mereka sebagaimana dihanyutkan umat-umat yang sebelum kamu, disebabkan mereka menghalalkan arak, memukul rebana dan mempergunakan alat-alat muzik yang berwatar.”
-Riwayat Ahmad; Nail al-Autar(1)

* Hadis di atas diucapkan lebih seribu empat ratus dua puluh tujuh tahun yang lampau.
* Hadis ini dalam kategori hal-hal kehalalan dan kefasidan seni hiburan dan risikonya.(2)
* Ia bukan saja pemberitahuan semasa tetapi juga mempunyai visi melampaui zamannya.


Bukan soal haram halal atau mubah dunia muzik atau nyanyian untuk memperkuatkan hujah tulisan ini. Tetapi kesan dari kenyataan ini yang perlu kita lihat.

Kekuatan dan kebenaran hadis ini dapat kita lihat dari fenomena alam atau bala yang telah menimpa dibeberapa tempat walaupun fenomena atau bala ini boleh dipertikai sebab musababnya, misalnya mengapa di kota New York atau Copenhegan atau di bandar besar yang penuh dengan maksiat tidak berlaku. Sebaliknya ada dua tiga tempat saja seolah-olah menjadi pilihan ‘bala Allah’ ini, seperti Tsunami atau banjir besar atau angin taufan.

Jawapan dari mereka yang benar-benar memahami sifat Iradah Allah ialah; itulah kehendak dan kekuasaan Allah.

Kita tidak bermaksud hendak membahaskan persoalan ini. Tetapi yang penting melalui hadis ini ialah bagaimana:

* Ada golongan yang mengisi waktu malam dengan makan, minum dan bermacam-macam permainan ( dalam konteks hiburan) lalu paginya (keesokan hari) mereka menjadi monyet (kera) dan khinzir (babi).
* Kemudian didatangkan ke tempat mereka angin ribut.
* Mereka hancur, hanyut seperti umat-umat sebelum mereka kerana;

Mereka menghalalkan arak, berpesta muzik.

Tentulah menjadi tanda tanya mengapa lewat hadis ini dijelaskan pada pagi harinya mereka menjadi monyet dan khinzir? Tidak anjing, tidak kuda dan tidak jebon atau tidak seekur naga besar?

Di sinilah kita dapat melihat bagaimana kekuatan dan kelampauan visi hadis ini dalam permasalah keruntuhan sosial akibat pengaruh muzik dan hiburan, minuman yang memabukan.

Memang patut gambaran yang diberikan itu kera (monyet) dan khinzir (babi), tidak yang lain.

Apabila mereka menghabiskan malam yang dianugerhkan oleh Allah itu untuk berehat, melepaskan lelah tetapi digunakan sepenuhnya dengan pesta-pestaan, menggemercingkan suasana bening malam dengan watar dan gendang, dengan tempik havy dan jeritan metal, maka mereka keesokan harinya diumpamakan seperti monyet. Juga apabila mereka berpada-pada dengan arak, perpasangan di pantai, berbogel, perpelukan di kelab dan di pub-pub, sama ada ruang eksklusif atau bertaraf lima bintang, dibawah kemuraman lampu neon, mereka sebenarnya sedang membentuk menjadi monyet keesokan harinya.

Mengapa monyet atau kera?

Mengatakan manusia (telah) bertukar menjadi monyet dan khinzir bermula dari cerita Al-Qur`an sendiri bilamana kaum Yahudi menderhaka atau melanggar perintah yang ditetapkan oleh Allah, iaitu melanggar larangan menangkap ikan pada hari Sabtu.(3)

Adapun yang disebut oleh Al-Qur`an tentang satu golongan kafir yang ditukar menjadi kera dan khinzir atau mereka yang melakukan jenayah terhadap para nabi seperti Yahudi, ada beberapa pandangan mufassirin dalam hal ini. Ada yang berkata golongan tersebut benar-benar bertukar menjadi kera dan babi dan telah keluar daipada alam manusia.

Ada pula yang mengatakan bahawa bahawa perubahan tersebut adalah dari segi majaz kerana kera dan babi mempunyai sifat yang buruk dan perangai yang bersifat keji. Maka apa yang dimaksud di sini ialah mereka (Yahudi) berubah dari segi sifat yang buruk sahaja, tidak dari segi fizikal dan ada yang berpendapat jika pun berubah dari segi fizikal, ia tidaklah kekal kerana selepas itu semuanya mati.(4)

Bagaimana pun sekiranya kita teliti hadis di atas ia tidak menyimpang maksudnya, iaitu menjadi kera (monyet) dan babi (khinzir) apabila mereka menghiasi malam dengan hiburan, pesta, konsert bersama minum dan sebagainya.

Menurut Dr.Manie` Abdul Halim Mahmud Dekan Fakulti Usuluddin Al-Azhar berpendapat bahawa ayat-ayat tersebut yang menyifatkan Yahudi sebagai kera dan khinzir adalah berita/ cerita yang disebutkan oleh Allah sebagai peringatan kepada orang-orang Yahudi sekarang terhadap apa yang berlaku terhadap datuk nenek moyang mereka dahulu yang telah memperlekehkan suruhan Allah. Jadi transformasi Yahudi kepada kera dan khinzir adalah hal yang lepas sebagai peringatan.

Sementara itu, Syeikh Mohamad Ar-Rawi seorang Profesor Ilmu Hadis berpendapat bahawa Yahudi adalah benar-benar khinzir di bumi ini. Al-Qur`an jelas menerangkannya.(5)

Jika begitu, hubungkaitnya pengaruh hiburan melampau, pesta-pestaan, konsert, rock, havy metal yang disimpulkan oleh para ulama sekarang berpunca dari Yahudi, tidaklah menyimpang.”Millah’ Yahudi sangat berpengaruh dalam membentuk budaya lalai kerana mereka berpendapat, merosakkan umat Islam hanya satu cara; yaitu meresapkan budaya lalai seboleh mungkin, kerana di zaman mereka dahulu, mereka juga berpesta apabila upacara menangkap ikan sehingga Allah melarangnya pada hari tertentu.

Bukankah visi Muhamad S.A.W. seribu empat ratus tahun yang lampau ini sangat relevan apabila sabdanya seolah-olah menjadi kera dan khinzir.

Maka apakah tidak menasabah sekiranya pada malam hari mereka mabuk rasa, mabuk air, mabuk syabu, dihilai ketawa muzik-muzik lalu keesokan harinya mereka memiliki sifat-sifat begitu?

Akibat meningkatnya emosi yang cenderung berlebihan telah mempengaruhi peredaran darah sehingga mereka tidak dapat mengimbangkan emosi mereka sendiri, tidak mampu bersabar dan rilek. Maka mereka sememangnya seperti monyet atau kera.

Secara saintifik, monyet adalah seekur binatang yang pergerakannya sangat cerdas, melampaui batas. Monyet seekur binatang yang mudah memicu rasa gelisah dan khuatir yang berlebihan.

Karektar asal monyet ia senantiasa mencari kepastian tetapi oleh kerana malamnya mabuk dan pening dengan hiburan (dalam segala jenis) maka ia tidak merasa tenang walaupun ia memiliki 100 akal yang boleh didentikkan dengan tipu muslihat atau ambisius.

Maka sifat monyet ini ia sangat suka berkonfrantasi, pintar mencipta dualisme dan mahir memutarbalik fakta. Gerak geri monyet ini, perilakunya menarik perhatian sehingga ia mudah mendapat simpati pula.(6)

Kerana itu hadis yang mendakwa mereka yang menghabiskan malam dengan minuman dan hiburan yang tidak menjuruskan kepada halal atau mubah, risikonya adalah monyet. Untuk melihat kebenaran sabda Rasulullah ini, kita lihat lagi sifat-sifat monyet.

Jika lelaki yang pada malamnya diisi dengan makan, minum dan berpesta-pestaan (hiburan) maka ia merupakan perayu yang hebat mengikut Horoskop China. Dia memang pandai menyenangkan perempuan (jika di pesta-pestaan atau di kelab) dan lelaki seperti ini sangat pandai dan sanggup menghabiskan wang ringgitnya dengan berlian, permata, busana. Lelaki monyet seperti ini tidak pula akan menyerah diri mereka dan kebebasan mereka. Mereka akan membela kemandirian dengan penuh cemburu.(7)

Jika monyert seperti ini digambarkan oleh Rasulullah, yang mengisi malam dengan aktiviti begini, mereka adalah hanya menjadi kekasih bukan isteri. Di malam yang diisikan itu mereka berusaha berpura-pura mengelak dari bernikah dan pada keesokannya mereka melompat seperti monyet kerana mereka telah melepasi garis penipuan.

Sifat monyet ialah suka kepada suaranya sendiri. Ini samalah dengan mereka akan berkaraoke dan ketawa apabila mendengar suara mereka.Mereka yang bersifat monyet juga suka menghabiskan waktu dan berpesta dengan minuman keras.

Sifat-sifat monyet juga berhati hangat dan akan menyerah tanpa motif. Lelaki monyet ingin dianggap baik. Luar biasa cerdasnya, disenangi, penanggung risiko yang menakjubkan.

Hadis Rasulullah S.A.W. di atas hanya menyebut monyet secara umum. Dalam ilmu Horoskop China, ada lagi apa yang dinamakan Monyet Kayu. Apabila malamnya dihabis dengan pesta-pestaan, konsert, Hip Hop dan lain-lain bersama minum dan pil-pil khayal, maka keesokan harinya mereka akan menjadi lelaki yang bijak menyertai sosial, pandai berpura-pura dan sama sekali tidak sesuai dijadikan kawan. Perilaku mereka tidak bagus; itulah Monyet Kayu.

Hiburan yang leka bersama minum di luar sempadan pada waktu malamnya bukan mustahil ia seperti dimeditasi sifat-sifat kemonyetan. Visi Rasulullah melalui hadis di atas memungkinkan terjelma lagi kelakuan Monyet Kayu. Di antara kelakuan-kelakuan Monyet Kayu ialah menonjol diri,licik, suka berkelompok dan tidak jujur, mempertahankan kebebasan pribadi dan inilah di antara sebab masalah sosial yang sering berlaku.

Selainnya suka mencari rezeki secara melompat dari satu tempat ke satu tempat. (bayangkan kejadian-kejadian samun dan ragut) Apabila mereka marah dan berontak mereka akan merosakan tanaman, (bayangkan apabila berlaku rusuhan, rogol, perbuatan biadap dengan ibu bapa) dan suka mencari kutu sesama mereka ( bayangkan ketika mereka melepak di tangga-tangga pasar raya atau di tepi jalan.) Monyet Kayu ini juga akan cepat marah, bengis dan suka merosak keadaan keliling, ( bayangkan kejadian-kejadian apabila ada teguran dan nesihat terhadap golongan ini).

Ternyata apabila malam golongan ini berpesta dan kemabukan rasa, visi Rasulullah S.A.W. ini menggambarkan esok mereka menjadi monyet. Menurut Horoskop China lagi, Monyet Kayu merupakan kelompok yang ‘geng-geng’ atau puak-puak. Mereka akan saling menyerang manakala monyet betina mengekori monyet jantan. (bayangkan apabila adanya kelompok bermotosikal yang pemboncengnya dari anak-anak gadis yang erat memeluk pinggang boy freindnya)

Begitulah halnya sekiranya kita ingin melihat sebuah visi Rasulullah S.A.W. apabila ada golongan yang menghabiskan malam dengan pesta-pestaan, hiburan dan minum-minum dan keesokan harinya menjadi seperti monyet dan khinzir.

Mungkin ulasan dan pandangan terhadap hadis ini keterlaluan, keras dan melampau. Lebih-lebih lagi tidak pernah ditulis oleh orang. Tetapi bagi penulis, kita mempunyai hak dan bebas membuat kesimpulan melalui visi hadis tersebut dengan keadaan sekarang.

Lihat saja visi kedua Rasulullah S.A.W. lewat hadis ini, iaitu ada yang menjadi khinzir atau babi. Mengapa khinzir kepada mereka yang menghabiskan malam dengan pesta-pestaan atau minum-minum?

Sekiranya kita mahu menganalisa sedikit, kita akan bertemu betapa tepat dan jitunya visi hadis ini.

Khinzir atau babi adalah binatang yang haram dimakan. Begitu hukum Allah.(8)

Babi ada dua jenis, iaitu babi hutan (liar) dan babi ternakan.Babi jenis ini telah dipelihara sejak 5,000 tahun. Babi senang biak. Seekur babi beranak dua kali setahun melahirkan 10-12 ekor anak.(9)

Kenapa golongan Yahudi bertukar menjadi babi diceritakan oleh Al-Qur`an di dalam surah Al-Baqarah:65, Al-Maidah:60 dan Al-A`raf:166.

Muhamad Abduh, Imam dan pemikir besar di zaman lampau, ketika berkunjung ke Perancis beliau ditanya apakah rahsia Islam mengharamkan makan babi? Lalu beliau berkata: babi makan sampah yang mengandungi cacing pita, mikroba dan bakteria.

Tetapi jawapan itu disanggah dengan jawapan sedikit saintifik kerana kuman-kuman begitu tidak ada lagi kerana babi dipelihara dengan bersih dan bersistem.

Muhamad Abduh meminta mereka yang bertanya menyembelih dua ekur ayam jantan dengan seekur ayam betina dan dua ekur babi jantan berserta seekur babi betina.

“Untuk apa?” mereka bertanya.

“Lakukan dulu kemudian kalian akan melihat rahsianya,” jawab Abduh.

Apabila permintaan Abduh dipenuhi, maka dilepaskan dua ekur ayam jantan dan seekur ayam betina dalam satu kandang. Kedua-dua ayam jantan itu berkelahi dan saling membunuh untuk mendapatkan ayam betina itu, sehinggalah kedua-duanya jadi letih dan tewas.

Abduh menyuruh mengurungkan ayam-ayam itu kemudian disuruh melepaskan dua ekur babi jantan bersama dengan seekur babi betina. Satu keanihan berlaku. Babi jantan yang seekur membantu babi jantan yang seekur lagi melakukan seks terhadap babi betina, tanpa cemburu, tanpa ada harga diri kejantanan atau pun cuba mengawalnya.

Abduh pun membuat ulasan: Saudara-saudara, daging babi membunuh ghairah orang yang memakannya. Itulah yang terjadi kepada sekelian orang. Seorang lelaki dari yang bersifat seperti babi akan melihat isterinya bersama lelaki lain dan dibiarkan saja tanpa rasa cemburu dan harga diri kerana itulah kononnya hukum sosial. Seorang bapa di antara golongan seperti babi ini hanya melihat anak perempuannya bersama lelaki lain dan membiarkannya tanpa rasa cemburu dan was-was.”(10)

Pandangan Muhamad Abduh terkemudian dari hadis Rasulullah S.A.W. manakala visi Rasulullah sudah seribu empat ratus tahun yang lampau. Sekiranya kita mahu berfikir, itulah yang dibimbangi sekiranya ada golongan-golongan yang menghabiskan malam dengan pesta-pestaan, berhibur sampai melampaui batas dengan minum dan jenis dadah. Yang jelas golongan ini tidak akan bertukar menjadi babi tetapi pasti menjadi seperti apa yang dijelaskan oleh mufassirin hadis, iaitu berubah menjadi sifat yang buruk seperti monyet dan khinzir, tidak di segi fizikal.(11)

Demikianlah jika kita melihat visi hadis Rasulullah S.A.W. ini. Tulisan ini tentu agak menyimpang dari huraian biasa tetapi apa yang diharapkan ia akan menjadi titik tolak perbincangan sekiranya ia boleh ditolak atau mempunyai tafsiran lain.

Wallahu aklam.

Dipetik dari buku Haramkah muzik, menyanyi dan menari; Prof H.M.Toha Yahya Pmar M.A.

0 comments: