Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, July 31, 2011

Golongan Sekular Benci Penerapan Syariat Islam di Mesir

ARRAYAH.INFO, Mesir, 31 Julai 2011 - Ribuan umat Islam berkumpul di Dataran Tahrir, Kairo sejak pagi Jumaat, 29 Julai 2011 untuk memenuhi seruan tokoh-tokoh berhaluan Islam.

Ini merupakan kali pertama tokoh-tokoh gerakan Islam menyerukan demonstrasi di seluruh Mesir sejak Husni Mubarak digulingkan dari jawatan presiden bulan Februari 2011 yang lalu.

Kebanyakan mereka menyerukan pembentukan negara berdasarkan syariat Islam sehingga menimbulkan kekhawatiran di kalangan golongan sekular di Mesir.

Para pendemonstrasi mengkehendaki penerapan syariah atau menyerukan pendirian negara Islam di Mesir.

"Islam Islam.. Bukan Barat atau Timur. Tidak ada Liberal atau Sekular" teriakan aktivis Salafi bergema di Dataran Tahrir. Lainnya berteriak: "Dengan jiwa dan darah kami akan membela Islam".

Mereka membentangkan bendera Mesir, menghilangkan lambang tengah berupa burung helang dan mengganti dengan kalimat tauhid: "لا إله إلا الله محمد رسول الله".

Kesedaran umat semakin meluas menunjukkan umat Islam hari ini semakin menginginkan penerapan syariat Islam oleh pemerintah.

Semoga Islam dapat dilaksanakan secara keseluruhan apabila Negara Islam Global (Daulah Khilafah) kembali ditegakkan di suatu hari nanti. Insya Allah, waktunya itu semakin hampir. [edit/arrayah.info/abuidris]

Sumber : http://nahdaproductions.org/in-focus/current-affairs/item/496-millions-in-egypt-call-for-shariah-29-july-2011-footage-and-images


Butiran gambar peristiwa :-








Baca Seterusnya......

Perutusan Ramadhan YAB TG Nik Aziz : Ramadhan Bulan Hidayah

Firman Allah SWT :

ياأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

Yang bermaksud : “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa..” – Al-Baqarah, ayat 183

Alhamdulillah, sekali lagi tetamu mulia bernama Ramadhan menjenguk ke dalam ruang hidup kita. Sesungguhnya hidup ini merupakan satu perjalanan, tiba di destinasinya ia akan terhenti walau apa pun usaha untuk menegahnya daripada berhenti. Syukur kepada Allah SWT, ia masih belum terhenti sehingga ke saat ini untuk membenarkan kita sekali lagi bertemu dengan Ramadhan. Syukur kerana bulan ini ialah bulan yang menjanjikan hidayah dan ganjaran yang besar buat sesiapa yang memburunya.

Sebagaimana yang seringkali saya nyatakan sebelum ini, Ramadhan tidak usah lagi disebut sebagai bulan puasa. Kadang-kadang sebutan bulan puasa lebih terkenal dari sebutan bulan Ramadhan menyebabkan masyarakat hanya akan mengingati Ramadhan sebagai bulan untuk berpuasa. Justeru, ramai yang menganggap puasa sahaja dengan menahan lapar dan dahaga tanpa mengerjakan tuntutan-tuntutannya sudah cukup bererti di dalam menyambut Ramadhan. Ini merupakan satu kesilapan dalam memahami tuntutan Ramadhan.

Perkara paling penting dalam menyambut Ramadhan ialah taqwa kerana itulah matlamat daripada ibadat puasa. Taqwa tidak lahir melainkan dengan hidayah. Dan hidayah hanya tumpah ke dalam hati dengan izin Allah SWT. Hati yang mendapat hidayah akan memandu anggota untuk melakukan kebaikan. Kaki akan dipandu untuk ke masjid, lidah akan dipandu untuk membaca al-Quran, tangan akan dipandu untuk bersedekah dan begitulah anggota-anggota yang lain.

Hidayah ialah satu benda yang tidak diajar dalam sekular, komunis, kapitalis mahupun sosialis. Tidak pernah ideologi sekular mengajar penganutnya berusaha mencari hidayah. Kapitalis hanya mengajar penganutnya mencari harta kekayaan tetapi tidak pernah menyebut persoalan hidayah. Umat Islam yang terpengaruh dengan ideologi-ideologi ini hanya akan meratibkan soal-soal lahiriah tanpa menyentuh soal hidayah. Bahkan ia akan dilabel sebagai hak peribadi yang tidak boleh disentuh oleh sesiapa sekalipun.

Inilah silapnya pemikiran kebanyakan individu masyarakat pada hari ini. Sedangkan hidayah ialah satu nikmat daripada Allah SWT. Di dalam surah al-Fatihah yang wajib dibaca di dalam setiap kali solat, kita diminta untuk membaca permohonan mendapatkan hidayah atau petunjuk ke jalan yang lurus. Firman Allah SWT :

اهدنا الصراط المستقيم

Yang bermaksud : “Tunjukilah kami jalan yang lurus..” – Surah al-Fatihah, ayat 6

Sekiranya hidayah ialah persoalan yang tidak penting, maka apa perlunya untuk dipohon di dalam solat? Apa perlunya untuk sentiasa diangkat permohonan ini kepada Allah SWT berbelas-belas kali dalam sehari? Jawabnya, hidup ini tidak akan bererti melainkan dengan hidayah daripada Allah SWT. Justeru, mereka yang mendapat hidayah dianggap sebagai orang-orang yang mendapat nikmat yang besar. Firman Allah SWT :

صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين

Yang bermaksud : (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. – Surah al-Fatihah, ayat 7

Dan siapa pula orang-orang yang mendapat nikmat tersebut? Mereka bukan semestinya orang-orang yang kaya, berpangkat dan berpengaruh yang pada hari ini dipandang mulia di hadapan manusia kerana kekayaan, jawatan dan pengaruhnya. Mereka ialah orang-orang yang disebut oleh Allah SWT :

مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ

Yang bermaksud : “Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. dan mereka Itulah teman yang sebaik-baiknya..” – Surah an-Nisa’, ayat 69

Selain memohon untuk diberikan hidayah, semarakkanlah Ramadhan dengan bacaan al-Quran sebanyak-banyaknya. Selain membaca, fahamilah makna dan beramallah dengan kandungannya. Al-Quran ialah manual yang diturunkan Allah SWT untuk manusia menjalani kehidupan di muka bumi ini. Ini kerana bumi ini diciptakan oleh Allah SWT dan manual penggunaannya hanya dikeluarkan oleh Allah SWT. Memahami al-Quran membawa kita mengenali di antara dosa dan pahala, syurga dan neraka. Ia umpama lampu suluh yang menyuluh gelap pekat jahiliyyah. Sebagaimana kita akan mencari lampu suluh untuk menyuluh laluan pada saat malam pekat, demikian juga laluan hidup perlu disuluh agar bercahaya. Lampu suluh kehidupan ialah al-Quran. Inilah penyuluh yang akan menerangi laluan di dunia, alam kubur bahkan apabila bangkit di akhirat nanti. Mereka yang menolak al-Quran hakikatnya menolak lampu suluh yang disediakan oleh Allah SWT. Mereka perlu bersedia untuk menghadapi kegelapan di alam kubur dan kegelapan di hadapan Allah SWT kelak.

Bahayanya masyarakat yang hidup tanpa lampu suluh ini sangat besar. Pengalaman saya bermusafir ke Uzbekistan baru-baru ini cukup mengajar saya bagaimana teruknya masyarakat apabila mengenepikan al-Quran selaku manual hidup. Di bumi yang tersemadinya jasad muhaddis agung al-Imam al-Bukhari Rahimahullah itu, hari ini masih ditadbir dengan nilai-nilai komunis sekalipun Uzbekistan telah merdeka dari Soviet Union,ia masih mengekalkan beberapa dasar yang begitu sekali memberikan kemudharatan kepada Islam. Bumi ini yang pernah melahirkan ulama-ulama besar seperti Imam Bukhari, Abu Laits As Samarkandi, Imam Bahaudin, Imam Muslim, Imam Nasai, Imam Tirmizi, Imam Nakhai dan lain-lain, hari ini seolah-olah kehilangan kesemua kebanggaan yang pernah dicatat di dalam sejarah. Masjid-masjid cukup besar namun sunyi dari diimarahkan. Lebih teruk apabila anak-anak di bawah umur 18 tahun tidak dibenarkan datang ke masjid dengan alasan belum cukup umur. Akhirnya pendidikan Islam semenjak kecil tidak disemai dan melahirkan masyarakat yang hanya Islam pada nama tetapi tidak pada amalan kehidupan.

Inilah rupa wajah masyarakat yang tidak dibentuk dengan acuan al-Quran. Bagaimanapun, usaha-usaha untuk menyemarakkan dakwah mula berjalan dan saya berharap suatu hari nanti bumi Uzbekistan ini berjaya mengulangi sejarah kegemilangannya insya-Allah.

Apa yang penting, perkongsian ini untuk mengingatkan kita bahawa begitulah bahayanya apabila al-Quran dikesampingkan. Ditambah pula dengan para ulama yang tidak mahu turun ke medan menegakkan pemerintahan yang berlandaskan Islam, sedikit demi sedikit nilai Islam akan dicabut. Apabila ia berjaya dicabut, ia akan mengambil masa yang lama untuk disemai semula.

Justeru, jadikanlah Ramadhan sebagai ruang untuk menyemarakkan al-Quran. Ibubapa berperanan di rumah, guru-guru di sekolah dan kerajaan pula di dalam negara. Semua pihak perlu bekerjasama dan insya-allah saya yakin dengan usaha berterusan, masyarakat umat Islam dapat kembali menghayati al-Quran dalam kehidupan.

Akhir kata, selamat menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan tahun ini akan lebih mesra Qalbu bagi diri kita berbanding dengan Ramadhan yang telah berlalu.

YAB Tuan Guru Dato Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat

Al-Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan.

Baca Seterusnya......

Kecoh hidangan sotong menari


HIDANGAN sotong menari di Jepun.

TOKYO - Klip video menunjukkan sotong menari di dalam pinggan semasa dihidangkan kepada pelanggan di restoran-restoran Jepun mencetuskan kemarahan di Internet, lapor sebuah akhbar semalam.

Ramai pengguna yang menonton klip video berkenaan di laman perkongsian video YouTube berang kerana percaya haiwan tersebut dimakan hidup-hidup.

Bagaimanapun, seorang pengusaha restoran memberitahu, aksi luar biasa itu berpunca daripada perbuatan menitikkan sos kacang soya ke atas sesungut sotong yang baru mati.

Bahan kimia sodium dalam sos berkenaan mencetuskan kejutan elektrik pada sel-sel sotong yang belum mati yang menyebabkan sotong itu menggelupur atau kelihatan seperti sedang menari.

Setakat ini, klip video berkenaan yang dirakam oleh seorang pelancong di Hokkaido, Jepun telah ditonton sebanyak sejuta kali. - Agensi


Baca Seterusnya......

Kebanyakan Negara Arab, Timur Tengah Mula Puasa Ramadan Esok

29 Sya'ban 1432H,
KAHERAH, 31 Julai: Pihak berkuasa di kebanyakan negara rantau Timur Tengah mengisytiharkan Ramadan bermula esok.
Kenyataan rasmi dikeluarkan di Mesir, Arab Saudi, Lebanon, Syria, Emiriah Arab Bersatu, Jordan, Kuwait, Qatar dan Yemen mengatakan bulan Ramadan bermula esok.
Tahun ini, cuaca musim panas yang agak panjang dikhuatiri menjadi cabaran kepada umat Islam berpuasa.
Bagi mengurangkan mereka yang berpuasa berhadapan dengan cuaca panas, pegawai-pegawai Palestin di Tebing Barat dan Gaza berkata mereka akan mempercepatkan sejam tempoh berpuasa, bermakna waktu berbuka puasa datang sejam awal.
Mengikut laporan awal minggu ini, Malaysia akan melihat anak bulan Ramadan 2011 hari ini dan tarikh permulaan puasa akan ditetapkan berdasarkan rukyah dan hisab yang telah dipersetujui oleh Majlis Raja-raja.
Pengumuman akan dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja malam ini.-sk

Baca Seterusnya......

Menteri KDN Tidak Seharusnya Diberikan Kuasa Tuhan Bagi Menahan Tanpa Bicara

Pensyarah: Menteri tidak harus diberi kuasa Tuhan

Seorang peguam yang pakar dalam perlembagaan hari ini menyokong agar semakan undang-undang yang membenarkan penahanan berterusan tanpa dibicarakan dilakukan segera.

Menurut Professor Shad Saleem Faruqi yang juga pensyarah undang-undang perlembagaan di UiTM, menteri dalam negeri tidak seharusnya diberikan kuasa Tuhan bagi menahan rakyat negara ini.

"Saya tidak fikir sepatutnya mana-mana manusia harus diberikan kuasa seumpama itu untuk bertindak ke atas manusia lain... kuasa itu hanya untuk Tuhan,” katanya pada sebuah forum di Kuala Lumpur hari ini.

Shad Saleem mengulas mengenai undang-undang kuku besi di negara ini seperti Akta Keselamatan dalam Negara (ISA) dan Ordinan Darurat yang memperuntukkan kuasa mutlak kepada menteri dalam negeri untuk menahan seseorang untuk jangkamasa yang difikirkannya sesuai.

Walaupun mengakui negara memerlukan undang-undang pencegahan bagi menangani ancaman keselamatan seperti kegiatan pengganas, Shad Saleem berkata undang-undang sedemikian perlu dikaji semula bagi mengekang kuasa mutlak menteri dan memastikan penggunaannya perlu diperketatkan.

Cadangannya adalah supaya lembaga penasihat sekarang yang dipertanggungjawab menyemak semua keputusan menteri bagi penahanan tanpa bicara ditukar menjadi “lembaga keselamatan khas” dan sebarang keputusannya mesti dipatuhi oleh menteri.

Buat masa ini lembaga penasihat hanya boleh memberikan nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong, sementara kerajaan boleh dan dalam beberapa kejadian sebelum ini telah bertindak tidak mengikut nasihat berkenaan.

Menurut Shad Saleem, lembaga keselamatan khas itu juga perlu mempunyai akses kepada maklumat berhubung sebarang penahanan yang sekarang dirahsiakan oleh kementerian dalam negeri.

Katanya, situasi sekarang di mana pihak polis dan menteri bertindak dalam pelbagai peranan seperti penuduh, penyiasat dan juga pengadil adalah “tidak betul”. -mk

Baca Seterusnya......

Saturday, July 30, 2011

Marah DAP Utamakan Melayu: Terbukti MCA Lebih Cauvinis Dari DAP

MCA marah DAP utamakan Melayu

Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak sepatutnya memberi projek kepada kontraktor-kontraktor Bumiputera supaya dilihat adil, kata Pengerusi Pergerakan Wanita MCA negeri.

PETALING JAYA: Pergerakan Wanita MCA Pulau Pinang mempersoalkan kenapa kontraktor-kontraktor Cina di negeri itu tidak mendapat walaupun satu projek dari Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) negeri dan sebaliknya kesemua projek diberi kepada kontraktor Melayu, Bumiputera dan India Muslim.

Pengerusinya Tan Cheng Liang, dalam blok parti itu hari ini berkata, beliau yakin kontraktor-kontraktor Cina turut menghantar permohonan tender mereka tetapi hairan kenapa tidak seorang pun kontraktor Cina mendapat projek JPS itu.

“Adakah permohonan mereka tidak lengkap,?” soal beliau sebagai respon kepada kenyataan Ketua Menteri Lim Guan Eng bertarikh 27 Julai lalu.

Lim dalam kenyataannya berkata, para kontraktor dalam lima daerah untuk projek JPS adalah terdiri daripada Melayu, Bumiputera dan India Muslim manakala kontraktor wanita mewakili 20 peratus.

Tan berkata sejak DAP mengambil alih pentadbiran negeri, tidak ada seorang pun kontraktor Cina dalam lima daerah mendapat projek. JPS.

Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak sepatutnya memberi projek kepada kontraktor-kontraktor Bumiputera supaya dilihat adil tetapi mereka mesti memastikan para kontraktor itu mampu menyiapkan projek-projek yang diberi dan tidak menimbulkan masalah di kemudian hari.

Tan berkata terdapat bukti bahawa walaupun mendapat sokongan daripada masyarakat Cina untuk Lim dan DAP, kepentingan masyarakat Cina kian terhakis sejak DAP berkuasa.

“Mereka (DAP) sedar bahawa mereka tidak boleh bergantung kepada orang-orang Cina selama-lamanya tetapi saya harap tindakan DAP untuk “mengambil hati” bangsa-bangsa lain tidak dilakukan dengan mengenepikan kepentingan masyarakat Cina di negeri itu,” katanya. -FMT

Baca Seterusnya......

Wednesday, July 27, 2011

Kehebatan Perkataan 'Tolong' dan 'Terima Kasih'

"Can you press for me level 7... Please," Pinta seorang kiwi (orang New Zealand), semasa kami berada di dalam lif di perpustakaan universiti.
"Sure!" Saya membalas, sambil jari menekan butang di lif.
"Cheers!" Dia membalas.

Dalam satu kejadian lain,
"Excuse me, can you take that for me. Please.." Pinta seorang makcik.
"Which one? This one?" Sambil memegang tin dan menunjukkan kepada makcik yang meminta.
"Yup. Thank you so much, my love!" Oh, hati berbunga, kerana dipanggil 'love'!Sweet lah makcik ni~

Saya bukanlah seorang yang terlalu 'alert', tetapi untuk masa-masa yang tertentu, telinga saya menangkap setiap butir bicara yang dikeluarkan oleh orang sekeliling. Kemudian, saya berfikir dan menilai, lantas belajar tentang erti kehidupan.

*****
Dalam situasi lain, dengan latar masyarakat yang berbeza.

"Mimi, ambil kan buku atas meja," Saya berhenti sekejap. Otak ligat berfikir, memproses ayat yang dikeluarkan oleh rakan sebentar tadi.

Saya diam. Badan bergerak menuju ke arah meja untuk mengambil buku.
"Mimi, buka pintu rumah," Nadanya biasa sahaja. Tiada nada marah, mahupun mengarah. Saya diam. Kad rumah dikeluarkan, pintu dibuka.

Hati memberontak, mahu juga berkata tentang apa yang saya rasa pada kawan sekeliling. Masa senggang yang ada saya ambil untuk membuat perbincangan, dengan harapan sahabat boleh berfikir tentangnya.

"Ijan, perasan tak sesetengah orang ni suka 'memerintah'," Saya memulakan bicara.
"Macam mana?", Dia menyoal untuk mengetahui.

"Kita selalu perasan, kawan-kawan kita jarang nak guna perkataan 'tolong'. Terutama apabila mahukan orang lain membuat sesuatu untuknya. Semua pun nak beri arahan,"

"Kita selalu perasan jugak, kiwi-kiwi kat sini, kalau nak minta tolong daripada orang lain, mesti mereka akan gunakan perkataan, "Please". Kalau tak di awal ayat pun, di akhir ayat mereka pasti akan guna juga perkataan "Please" tu."

Ego kah diri, sebab tak mahu 'diarah'? Bukan. Cuma, merasakan bahawa perkataan yang keluar itu memainkan peranan yang penting dalam menggambarkan si pengeluar perkataan tersebut.
Bukankah tujuannya mahu meminta 'tolong'? Tidak terlalu berat atau susah rasanya untuk menggunakan perkataan 'tolong' tersebut.

Bukankah perkataan 'tolong' itu juga menunjukkan rasa rendah diri. Rendah diri kerana diri sendiri tidak mampu untuk melakukan sesuatu. Jadi, kita bertindak untuk meminta bantuan dan pertolongan daripada orang lain.

Manusia, tiada yang sempurna, malah manusia perlu untuk hidup dalam komuniti supaya setiap kelemahan yang ada di dalam diri individu mampu ditampung oleh individu yang lain.

"Eh, dah lah nak minta tolong orang. Kemudian nak mengarah pula." Detik dia di dalam hati apabila diminta untuk 'tolong' mengambilkan sesuatu. Sedangkan bukanlah dia sedang di'arah' pun, cuma struktur ayat yang keluar menyebabkan dia rasa seperti sedang diarah. Sedangkan, kalau difikir kan pun, tiadalah kawan itu mahu 'mengarah' pun.

Lagi teruk keadaannya apabila permintaan telah dipenuhi, 'terima kasih' tidak dilafazkan.
Terima kasih itu sebagai tanda penghargaan kepada yang telah membantu. Kadang-kadang yang membantu tidaklah mengharapkan sangat perkataan tersebut, tetapi, bukankah itu adab?

Orang berbudi, kita berbahasa..kan?

Tahun lepas banyak turning point kepada diri. Salah satunya adalah insiden yang berlaku semasa perjalanan ke universiti, dengan menaiki bas.

Rakan saya membayar tambang bas kepada pakcik pemandu. Dikatakannya, "University."Seperti biasa, mukanya sentiasa tersenyum, sambil tangan menghulur syiling bernilai NZD1.50. Pakcik tersebut berkata, "Sorry?" Sambil air mukanya berubah. Rakan saya mengulang perkataan yang sama, "University." Pakcik tersebut,"Again?"

Ketika itu saya sudah mulai rasa pelik. Di dalam hati, "Eh, teruk sangat ke slang kitorang sampaikan sebut 'university' pun pakcik tu tak dapat nak identify?"

Rakan saya menyebut lagi, "University." Air mukanya tetap tidak berubah, tetap tersenyum. Kemudian, pakcik itu menyebut, "Rude!" Raut mukanya seperti marah, sambil mengambil duit yang dihulurkan oleh rakan tersebut.
Sepanjang dalam perjalanan ke universiti, kami berfikir, kenapa pakcik tersebut marah? Apa yang kami buat?
Lantas, Allah SWT datangkan pengajarannya. Rakan saya berkata, "Mesti sebab kita tak guna perkataan 'please'.

Kalau tak, takkan lah pakcik tu kata 'rude!' tiba-tiba."

Astaghfirullahal'azim. Saya terdiam, memandang ke luar tingkap, sambil berfikir. Berfikir dan bersyukur diatas tunjuk ajar yang telah diberikan oleh Allah SWT.

Hati terdetik, "Mereka ni ada nilai-nilai baik yang diamalkan dalam kehidupan seharian, bukanlah mereka Islam pun. Tetapi, mereka tahu dan amalkan nilai dan adab."
Allahu akbar~ Terima kasih kepada pakcik pemandu bas yang telah 'mengajar' kami nilai dan adab. Hati terasa lembut, tiada langsung rasa mahu marah kerana perkataan "Rude!" yang dikeluarkan.

Marah tiada, tapi terkejut. Langsung, bersyukur kepada Allah SWT yang mahu kami tahu dan belajar tentang erti hidup. Erti hidup yang sebenarnya perlu kepada adab dan nilai hormat kepada orang sekeliling yang telah memberi khidmat dan bantuan.

Jangan ditinggalkan perkataan 'Tolong' dan 'Terima Kasih' dalam hidup sehari-hari! Hakikatnya, kita lemah. Paling tidak pun, kepada Allah SWT perlu untuk kita meminta!

sumber : http://www.iluvislam.com/inspirasi/kembara-hidup/936-kehebatan-perkataan-tolong-dan-terima-kasih.html

Baca Seterusnya......

Melayu gulung tikar di Melaka Halal Hub, DAH NASIB


"APA TELAH JADI DENGAN KOMPLEKS MELAKA HALAL HUB SERKAM - Aduan Rakyat Online, 25 Julai 2011 - Saya seorang pesara tentera dan telah membuat sewaan di kawasan Melaka Halal Hub Serkam amat terkilan dengan perkembangan dan sokongan Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) yang dipertanggungjawabkan untuk mengendali kawasan tersebut tetapi rasa hampa kerana PKNM gagal mewujudkan Halal Hub sebagai satu kawasan industri IKS yang berdaya saing.

Sehingga sekarang Halal Hub Melaka boleh di isytiharkan sebagai rumah hantu dan rumah maut bagi penyewa-penyewa (usahawan Melaka).

PKNM juga gagal dalam mengimplimentasikan halal hub yang sebenarnya.

Banyak usahawan halal hub yang gulung tikar atas janji-janji kosong.

Sekarang ini saya bekerja di petrol pam sebab duit dah habis kononnya berniaga sendiri lebih baik tapi saya gagal. saya tak salah PKNM dan sesiapa sebab gagal saya disebabkan modal tak cukup.

Tapi fikirkan usahawan lain yang telah banyak melabur di kawasan Halal Hub Melaka.

Adakah mereka akan jadi macam saya?

Terima kasih.

Amran bin Hamid
Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/apa-telah-jadi-dengan-kompleks-melaka-halal-hub-serkam

Baca Seterusnya......

Sistem biometrik: Lebih banyak masalah timbul

http://2.bp.blogspot.com/-xWYOHiXICu8/Tip8uEziyUI/AAAAAAAAEik/7ODKi0P7gGM/s320/biometrik.jpg
PETALING JAYA: Pakatan Rakyat berpendapat pelaksanaan sistem biometrik dalam pilihan raya umum (PRU 13) akan terdedah kepada lebih banyak masalah dan bukannya menyelesaikan pelbagai penipuan yang berlaku selama ini.

Kosnya menelan belanja ratusan juta ringgit dan akan membebankan rakyat yang sudah pun berhadapan dengan bebanan kos sara hidup yang tinggi, demikian menurut satu kenyataan media bersama diwakili Dr Mohd Hatta Md Ramli (PAS), Liew Chin Tong (DAP) dan Mohd Rafizi Ramli (PKR) hari ini.

Menurut kenyataan itu, mereka yang biasa dengan pelaksanaan sistem biometrik dan sistem komputer yang melibatkan seluruh negara dan jutaan rakyat Malaysia tahu bahawa sistem sebegini akan berhadapan dengan pelbagai masalah teknikal dan risiko keselamatan sistem.

“Maka tidak hairanlah SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) tidak boleh memberi komitmen sama ada ia boleh dilaksanakan menjelang PRU 13 kerana ia akan mengambil masa yang lama untuk dilaksanakan.

Lebih penting lagi adalah ketidakupayaan sistem biometrik menghalang pengundi hantu dan pengundi berulang kali kerana ia dibina berdasarkan pendekatan yang salah; iaitu setiap yang mempunyai kad pengenalan adalah pengundi yang sah.

“Ini akan membolehkan ramai pendatang asing yang diberikan kad pengenalan mengundi dalam PRU 13,” kata mereka.

Justeru itu kata mereka, pendirian banyak pihak yang mempersoalkan kewarasan dan kebijaksanaan cadangan itu adalah tepat apatah lagi apabila penyelesaian sedia ada melalui penggunaan dakwat kekal adalah mudah, murah dan berkesan.

Bukan sahaja sistem biometrik mahal dan memakan masa untuk dilaksanakan, kita juga khuatir ia akan melambatkan proses membuang undi pada hari pengundian yang akan mengurangkan kecenderongan pengundi keluar mengundi.

Proses timbang tara terhapus

Sistem biometrik juga akan menghapuskan proses timbang tara (melalui penyertaan ejen mengundi/polling agent dan ejen pengiraan/counting agent dalam proses membuang undi) sedia ada yang memberi ruang kepada parti-parti politik memainkan peranan memastikan pilihan raya adalah adil dan saksama.

“Ini berlaku apabila tanggungjawab dan kuasa (sekarang ini di tangan ejen mengundi dan ejen pengiraan) untuk menyemak pengundi dan memastikan proses pengiraan adalah adil dipindahkan sepenuhnya kepada sebuah sistem komputer,” jelas mereka.

Mereka berkata, parti-parti politik tidak ada peluang untuk memeriksa, menyemak dan memainkan peranan dalam proses pembuangan dan pengiraan undi. Kewujudan peluang ini sebagai proses timbang tara adalah ciri-ciri utama sebuah pilihan raya yang bersih dan adil.

“Makanya, sebarang langkah yang berhasrat untuk menghapuskan penglibatan parti-parti politik sebagai timbang tara adalah bertentangan dengan kehendak rakyat yang disuarakan melalui Bersih 2.0.

“SPR wajib kembali kepada lapan tuntutan yang disuarakan melalui Bersih 2.0 terutamanya penggunaan dakwat kekal kerana langkah itu adalah berkesan, murah, memberdayakan peranan parti-parti politik dan digunakan secara meluas di seluruh dunia.

“Sistem pilihan raya di negara ini memerlukan reformasi keseluruhan, bukannya pindaan-pindaan kecil yang akan menelan belanja ratusan juta tetapi menimbulkan pelbagai masalah baru yang menyemarakkan lagi kemarahan rakyat,” kata mereka.

Bagaimanapun, mereka mengalu-alukan komitmen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai pelaksanaan sistem biometrik yang secara tidak langsung mengesahkan bahawa pengundi hantu dan pengundian berulang kali memang wujud dalam amalan pilihan raya di negara ini.

Cadangan SPR untuk melaksanakan sistem biometrik bagi mengekang masalah pengundi hantu dan pengundian berulang kali adalah bukti bahawa pimpinan Barisan Nasional (BN) sekalipun tidak mampu menafikan suara rakyat yang menyertai Himpunan Bersih 2.0.

“Maka, kita wajar mengucapkan tahniah kepada ratusan ribu rakyat Malaysia yang menyertai kempen Bersih 2.0 dan turun ke perhimpunan aman pada 9 Julai.

“Tanpa kesabaran dan keberanian mereka, SPR dan BN akan terus menafikan bahawa penipuan-penipuan ini wujud,” kata mereka dalam kenyataan bersama itu.FMT

Baca Seterusnya......

28,588 kontraktor bakal gulung tikar, transformasi tiada makna

"Berita Harian - Seramai 28,588 kontraktor Kelas F di seluruh negara kini dalam kesempitan sehinggakan ada yang terpaksa menjual rumah manakala ramai lagi mungkin gulung tikar kerana tidak mendapat sebarang projek baru. Malah, sejak 2005 hingga sekarang, hampir 7,000 kontraktor sudah bankrap dan sebahagian besar yang lain kini dalam keadaan ‘hidup segan mati tidak mahu.’

“ Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) amat sedih dengan nasib kontraktor Kelas F yang tidak mendapat projek sehinggakan ada yang terpaksa menjual rumah untuk menyara keluarga masing-masing,” katanya kepada Berita Harian.

MOHAMAD FADZILL YANG JUGA YANG DIPERTUA PKMM PULAU PINANG, BERKATA BIARPUN KONTRAKTOR AMAT TERUJA APABILA KERAJAAN MENGUMUMKAN PROGRAM TRANSFORMASI EKONOMI (ETP) YANG MEMBABITKAN PROJEK BERNILAI PULUHAN BILION RINGGIT, TETAPI PADA HAKIKATNYA KONTRAKTOR KELAS F TERPAKSA TERUS ‘IKAT PERUT’ KERANA TIADA PROJEK BARU UNTUK MEREKA.

Beliau turut memberi contoh pelaksanaan projek pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang, pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan Projek Landasan Elektrik Berkembar Ipoh-Padang Besar, yang tidak dinikmati oleh kontraktor Kelas F.

Mohamad Fadzill berkata, dalam keadaan sekarang, kerajaan sewajarnya memperuntukkan sekurang-kurangnya RM1 bilion nilai projek untuk menampung keperluan kontraktor Kelas F di seluruh negara.

Sementara itu, seorang kontraktor Kelas F mengakui nasib mereka kini amat kronik dan ada yang terpaksa berhempas-pulas meneruskan hayat operasi ketika yang lain gulung tikar.

Pemilik syarikat Ishak Mat Abu Enterprise, Ishak Mat Abu, berkata beliau sendiri dihimpit masalah itu apabila syarikatnya yang berpangkalan di RAUB, PAHANG, tidak menerima sebarang projek, tahun lalu.

“Tahun ini, cuma ada satu projek. Ini memberi kesan kepada kami terutama kontraktor baru dan masalah ini boleh dikatakan agak kronik,” katanya ketika dihubungi.

Baca Seterusnya......

Menzalimi tiga kucing, penjaja didenda RM400


Jangan ingat menzalimi haiwan di tempat awam anda akan terlepas dari hukuman. Tindakan anda mungkin dirakam CCTV.

Seorang penjaja wanita hari ini didenda RM400 atau penjara tujuh hari, oleh Makamah Majistret Petaling Jaya atas pertuduhan menzalimi tiga ekor kucing, di pasar Seri Kembangan, Februari lalu.

Tindakan beliau rupanya dirakam oleh CCTV (kamera litar tertutup) di pasar itu yang kemudian dimuat turun ke laman sosial Facebook.

Banyak pihak terkejut melihat di facebook kezaliman dilakukan ke atas haiwan berkenaan hingga mendorong seorang pegawai dari Jabatan Perkhidmatan Veterinar bertindak mendakwa penjaja berkenaan.

Penjaja menghadapi dua pertuduhan menzalimi tiga ekor kucing pada tarikh tersebut.

Majistret Nik Mohd Fadli Nik Azlan menjatuhi hukuman itu terhadap Chow Xiao Wei, 21, selepas dia mengaku bersalah.

Mengikut pertuduhan pertama, Chow didakwa dengan zalim memukul, menendang dan menyakiti dua ekor kucing depan sebuah gerai di pasar berkenaan antara jam 4.25 petang hingga 5 petang, pada 19 Feb.

Di bawah pertuduhan kedua, Chow didakwa tanpa sebab yang munasabah telah melakukan perbuatan tidak wajar yang menyebabkan kesakitan serta penderitaan terhadap seekor lagi kucing pada tempat, masa dan tarikh yang sama.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa Jamadi Badri dari Jabatan Perkhidmatan Veterinar. Tertuduh tidak diwakili peguam.

- Bernama

Baca Seterusnya......

Polis Buat Laporan Polis Untuk Tangkap 10 Pemakai Baju Kuning

Sambutan kuning untuk PM di KL Sentral: 10 ditangkap

Sepuluh orang termasuk pembantu ahli parlimen Ampang dan pemimpin pemuda PKR ditangkap di KL Sentral petang ini kerana berpakaian kuning dan cuba menyerahkan memorandum tuntutan BERSIH 2.0 kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Mohd Fareez Kamal Intidzam, pembantu kepada Zuraida Kamaruddin, ditahan oleh sekumpulan anggota polis sejurus sebelum ketibaan Najib dan rombongannya.

"Ironinya, seorang daripada kami memakai jersi bolasepak pasukan Malaysia dan saya sendiri memakai warna merah 'Patriot' ketika kami ditangkap,” kata Fareez kepada Malaysiakini.

Semua mereka yang ditahan kemudiannya dibawa ke balai polis Travers.

Selain Fareez, timbalan ketua penerangan pemuda PKR Rozan Azem Mat Rasip adalah antara mereka yang ditangkap.

Najib dan beberapa anggota jemaah menteri menaiki kereta api laju Express Rail Link, dari Putrajaya menuju ke stesen KL Sentral bagi mengedarkan bendera Jalur Gemilang menjelang sambutan hari kebangsaan pada 31 Ogos ini.

Beliau dan rombongan yang sebelum itu dibawa dengan bas dari Pejabat Perdana Menteri ke Stesen Putrajaya Sentral pada 2.10 petang disambut 1,000 orang yang menunggu sejak 11 pagi.

Najib bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan Menteri lain meluangkan masa beramah mesra dan bersalaman dengan orang ramai di stesen itu.

Sementara itu, dalam satu kenyataan di Facebook, Polis Kuala Lumpur, ASP Suffian Sulaiman berkata tangkapan itu dibuat ke atas sekumpulan orang awam yang memakai baju kuning dan membuat kacau.

“Berhubung majlis pelancaran kibar Jalur Gemilang di KL Sentral, polis KL telah tangkap seramai sepuluh orang terdiri daripada tujuh lelaki dan tiga perempuan di KL Sentral di Kuala Lumpur.

“Semasa tangkapan suspek memakai baju kuning tanpa apa-apa perkataan dan melaungkan reformasi. Tangkapan adalah bersabit laporan polis yang dibuat oleh ketua polis daerah Brickfields tentang maklumat mengatakan ada kumpulan pemuda berpakaian kuning akan membuat kacau,” tulisnya.

Menurut Suffian semua tahanan itu kemudiannya dibebaskan selepas percakapan mereka dirakamkan polis untuk siasatan lanjut. -mk


10 ditahan ketika cuba serah surat pada Najib

KUALA LUMPUR, 27 Julai: 10 orang temasuk enam anggota Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang ditahan polis di stesen Sentral Kuala Lumpur siang tadi dibebaskan kira-kira jam 5.50 petang selepas diambil keterangan.

Kesemua mereka yang ditahan di Balai Polis Travers itu sebelum ini disoal siasat dibawah Seksyen 105, Kanun Prosedur Jenayah.

Terdahulu, mereka ditahan kira-kira jam 2.50 petang ketika sedang berbaris bersama pelatih PLKN menyambut ketibaan Datuk Seri Najib Razak untuk merasmikan kempen Kibarkan Jalur Gemilang di sini.

Antara yang ditahan termasuklah Timbalan Ketua Penerangan AMK Rozan Azin Mat Rasip, Exco AMK Pusat, Zaki Yamani, Zulfikar Ali Ariffin, Manivannan Gowindasamy, Chegu Sekar dan pembantu ahli parlimen Ampang, Mohamad Fareez Kamal Intidzan.

Insiden berlaku apabila Zaki cuba masuk ke dalam laluan Najib bagi menyerahkan sepucuk surat kepada Perdana Menteri itu.

Sebaik sahaja beliau masuk sambil memanggil "Datuk Seri", empat pengawal peribadi Najib terus memegangnya dan mengheret beliau keluar dari tempat tersebut dan diserahkan kepada anggota polis yang sedia berkawal.

Najib juga dilihat sempat melihat ke arah Zaki dan pergelutan yang berlaku yang hanya berjarak kira-kira satu meter darinya.

Seorang rakannya, Zulfikar pula ditahan apabila cuba menayakan kepada polis kenapa Zaki ditahan dengan cara kasar.

Ekoran itu kesemua mereka yang memakai baju kuning itu ditahan pihak polis. -HD

Baca Seterusnya......

Saturday, July 23, 2011

Makhluk ganjil ditangkap di China


MAKHLUK ganjil bermata besar, berkepala botak dan kurus ditangkap oleh seorang suri rumah, Mao Xiping di Kampung Gezhai, wilayah Henan, China baru-baru ini.

BEIJING - Seekor haiwan ganjil ditangkap seorang wanita dan dimasukkan ke dalam baldi sebelum diserahkan kepada polis, lapor sebuah akhbar semalam.

Wanita itu yang merupakan seorang suri rumah, Mao Xiping pada mulanya memberitahu polis bahawa dia menemui seekor makhluk yang kebuluran mencuri timun dari flatnya.

Xiping memberitahu polis, haiwan itu mempunyai muka seperti makhluk asing dan dia tidak pernah melihatnya.

Namun, polis tidak mempercayai dakwaan wanita tersebut.

Wanita itu kemudian bertindak memerangkap haiwan tersebut dan membawa makhluk berkenaan yang berada di dalam baldi ke sebuah balai polis di kampung Gezhai, wilayah Henan, tengah China.

Dia juga meminta polis menahan haiwan itu.

Kelmarin, beberapa pakar masih melakukan pemeriksaan bagi mengetahui dengan lebih terperinci tentang spesies makhluk itu.

Makhluk itu kelihatan amat kurus sehingga tulang rusuknya dapat dilihat selain berkepala botak.

Terdapat dakwaan bahawa ia merupakan seekor monyet yang bermata besar.

Menurut wanita itu, dia pada mulanya menyangka haiwan itu seekor arnab.

Dia berkata, jiran-jirannya juga menyatakan mereka tidak pernah melihat haiwan tersebut sebelum ini.

"Makhluk tersebut berhenti makan timun apabila kami memberikan haiwan itu buah pic. Haiwan itu kini tidak mahu lagi makan makanan lain," katanya. - Agensi


Baca Seterusnya......

Robert Kuok beli kapal bersalut emas RM13 bilion


BAHAGIAN atas dek History Supreme yang kemas untuk bersantai.

LONDON - Beberapa buah laman web akhbar membuat spekulasi bahawa bilionair Malaysia, Tan Sri Robert Kuok merupakan pemilik sebuah kapal bersalut emas paling mewah di dunia yang dibelinya pada harga AS$4.5 bilion (RM13.38 bilion).

Menurut akhbar dalam talian, thejournal i.e di Ireland semalam, jika harga itu benar, ahli perniagaan Malaysia yang didakwa menjadi pemilik kapal tersebut pastinya Kuok.

Akhbar itu menyatakan, lelaki terkaya di Malaysia ialah Kuok yang memiliki kekayaan sebanyak AS$12.5 bilion (RM37.2 bilion).

Beliau merupakan pengasas kumpulan Hotel Shang-ri La yang beroperasi di seluruh Asia.

Namun, kebanyakan kekayaannya datang dari sahamnya dalam Wilmar, syarikat minyak kelapa sawit terbesar dunia yang tersenarai dalam bursa saham, lapor akhbar itu.

Kapal mewah itu mengambil masa selama tiga tahun untuk disiapkan.

Keseluruhan badan kapal History Supreme dari dasarnya sehingga ke bahagian dek termasuk ruang makanan, rel dan sauh disalut emas padu.

Bilik tidur utamanya dihias mewah dengan menggunakan logam platinum dan menampilkan dinding bertatahkan sejumlah batu meteor serta artifak prasejarah seperti tulang dinosaur ganas, T-Rex.

Kapal History Supreme merupakan hasil kerja tangan pembuat hiasan emas terkenal dari Liverpool, Stuart Hughes yang mengambil masa tiga tahun untuk menyiapkannya.


Baca Seterusnya......

Thursday, July 21, 2011

Jurang antara kebaikan, kejahatan cuma satu hasta

http://2.bp.blogspot.com/-TheBVzCjh4I/TbLIGyYrJGI/AAAAAAAAAZA/M0pZK9aIqLs/s1600/umpat.jpg
Takdir ketentuan Allah, tetapi manusia perlu bertindak menurut panduan digariskan Islam

KETIKA Rasulullah SAW menempuh perjalanan Israk Mikraj untuk menerima langsung perintah solat lima waktu sehari semalam daripada Allah, Baginda menyaksikan banyak peristiwa aneh dan luar biasa.

Antaranya ketika bersama Jibril tiba di langit pertama (langit dunia), Baginda berjumpa Abul Basyar (bapa umat manusia) iaitu Nabi Adam seperti dinyatakan dalam hadis yang bermaksud: "Ketika dibuka, kami pun naik ke langit dunia. Ternyata di sana ada seorang lelaki sedang duduk. Di sebelah kiri dan kanannya ada kelompok orang dalam jumlah yang besar. Apabila dia melihat ke arah kanannya, maka ia tertawa, dan apabila melihat ke arah kirinya, dia menangis.

Lelaki itu berkata: Selamat datang wahai Nabi dan anak yang salih. Aku bertanya kepada Jibril: Siapakah ini? Jibril berkata: Ini adalah Adam. Sedangkan kelompok di kanan dan kirinya adalah roh keturunannya. Kelompok di kanan adalah penghuni syurga, kelompok kirinya pula penghuni neraka. Apabila Nabi Adam melihat ke kanannya Baginda tertawa dan ke kirinya Baginda menangis." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Nabi SAW disambut Nabi Adam AS dengan ucapan: "Selamat datang wahai nabi dan anak yang salih." Nampak sekali betapa gembira dan bangganya Nabi Adam melihat keturunannya yang ditunjuk Allah sebagai penghulu nabi dan rasul, iaitu Rasulullah SAW.

Menurut penulis kitab Fathul Baari, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani, boleh jadi yang diperlihatkan kepada Nabi Adam adalah kumpulan roh keturunannya sebelum ditiupkan ke dalam jasad masing-masing, namun ditentukan dulu oleh Allah bakal menjadi penghuni syurga atau neraka.

Ada pula kemungkinan bahawa yang dinampakkan ialah roh belum masuk ke dalam jasad yang diciptakan sebelum ada jasad dan berada di kanan dan kiri Adam. Kemudian Adam mengetahui akhir perjalanan roh itu. Oleh itu yang dimaksudkan bukan roh di dalam jasad atau sudah berpisah dengan tubuh dan kembali ke tempatnya, di syurga atau neraka. Nabi Muhammad SAW menerangkan waktu Allah tetapkan takdir pada janin dalam rahim ibunya, antara perkara ditetapkan Allah ialah penghujung perjalanan anak itu sengsara (neraka), atau bahagia (syurga).

Daripada Abdullah, Rasulullah SAW menceritakan kepada kami: "Sesungguhnya seorang antara kamu dikumpulkan pada perut ibunya 40 hari, kemudian menjadi segumpal darah seperti itu (selama 40 hari), kemudian menjadi segumpal daging seperti itu (40 hari), kemudian Allah mengutuskan malaikat dengan membawa empat kalimah: ditulis amalan, ajal, rezeki dan sengsara atau bahagia. Kemudian dihembuskan roh. Sesungguhnya seseorang melakukan amalan penghuni neraka sehingga tidak ada antara dirinya dan neraka kecuali satu hasta, namun tulisan sudah mendahuluinya, maka ia melakukan amalan penghuni syurga lalu masuk syurga. Sesungguhnya seseorang melakukan amalan penghuni syurga sehingga tidak ada antara dirinya dan syurga kecuali satu hasta, namun tulisan sudah mendahuluinya, maka ia melakukan amalan penghuni neraka, lalu masuk neraka." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Menurut ar-Raghib al-Asfihani, dalam Mufradatul al-Fadhlil Quran, kebaikan dalam erti umum sesuatu yang digemari manusia dalam setiap keadaan seperti akal, keadilan, keutamaan dan berfaedah. Lawannya ialah kejahatan.

Kebaikan dan kejahatan berkait rapat seperti bunyi radio, lagu, muzik, atau nyanyian dapat menjadi hiburan bagi orang yang menyukainya, tetapi menjadi gangguan bagi yang tidak menyukainya.

Kebaikan dan kejahatan adalah ciptaan Allah seperti diterangkan dalam hadis Qudsi bermaksud: "Tidak dinamakan perbuatan baik apabila perbuatan itu mengakibatkan neraka, dan tidak dinamakan perbuatan jahat apabila perbuatan itu mengakibatkan syurga."

Mengenai kejahatan dalam erti perbuatan atau sifat, tidak termasuk sifat atau perbuatan Allah, apalagi zat-Nya sendiri kerana bersifat sempurna dan mutlak. Hanya Allah melakukan kebaikan terhadap hamba atau makhluk-Nya dan menghukum orang yang layak dijatuhi hukuman. Hanya Allah Maha Mengetahui segala rahsia tersembunyi di sebalik ciptaan-Nya, yang diperlihatkan kepada orang dikehendaki. Mustahil perbuatan jahat keluar daripada zat yang Maha Mengetahui dan Maha Terpuji.

Firman Allah bermaksud: "Di mana saja kamu berada, kematian akan mengejar kamu, walaupun kamu berada dalam benteng yang tinggi dan kukuh. Jika mereka memperoleh kebaikan mereka berkata: "Ini datangnya daripada Allah" akan tetapi apabila mereka ditimpa bencana, mereka mengatakan: "Ini datangnya daripada kamu (Muhammad)", katakan, "Semua datang daripada Allah, mengapa orang-orang itu tidak mahu memahami sedikit pun pelajaran dan nasihat yang diberikan. Kebaikan yang kamu peroleh datang daripada Allah dan bencana menimpa kamu, berasal daripada diri kamu sendiri." (Surah an-Nisa', ayat 78-79)

Manusia diingatkan tetap melakukan perbuatan menurut panduan ditentukan Allah bila menyimpang sedikit, ia termasuk golongan ahli batil yang melakukan kejahatan sehingga layak mendapat bencana, seksaan dan balasan neraka

Baca Seterusnya......

Ku Li nasihat Najib timbang 8 tuntutan Bersih 2.0

http://3.bp.blogspot.com/-CjMPekYgmp0/TiYuYxYLwcI/AAAAAAAAATY/JlMQBCKj4fk/s200/tengku-razaleigh-hamzah-300x239.jpg
Tengku Razaleigh Hamzah menasihatkan pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak supaya tidak terus bertindak dingin dengan protes rakyat pada 9 Julai lalu, sebaliknya bersedia untuk mempertimbang lapan tuntutan Bersih 2.0 demi memperbaiki sistem demokrasi negara. “Sebagai seorang demokrat yang melihat kepada keadaan ini dan UMNO sendiri juga menjanjikan supaya demokrasi dipertahankan dalam negara kita, wajar kita timbang semua tuntutan yang dibuat (oleh Bersih),” ujarnya semalam.

Veteran Umno itu turut menasihatkan Najib supaya tidak terus menggelarkan Bersih 2.0 sebagai pertubuhan haram kerana badan gabungan itu disertai oleh 62 badan bukan kerajaan yang sah berdaftar di bawah Pendaftar Petubuhan (ROS). Beliau yang juga Ahli Parlimen Gua Musang berkata 8 tuntutan yang diperjuangkan oleh Bersih 2.0 adalah sesuatu yang tidak keterlaluan.

Justeru katanya, polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) tidak wajar bertindakan keras ke atas mereka yang menyertai perhimpunan aman tersebut. "Tujuan (Bersih) supaya perjalanan pilihan raya dilakukan secara adil dan bersih, terbuka, supaya rakyat turun mengundi mana-mana calon pilihan mereka, dapat berbuat demikian tanpa ugutan, tanpa sebarang perasaan tak puas hati selepas itu. "Tuntutan yang dibuat oleh mereka ini...ialah supaya kempen pilihan raya dilanjutkan sedikit, bukan 7 hari. kalau 7-8 hari tak sempat orang-orang nak berkempen. "Saya boleh menerima pendapat ini. Misalnya kalau kita datang dari Kelantan nak tolong kempen di Sabah ataupun di pedalaman Sarawak, tak sempat nak balik, apatah lagi perjalanan sukar ke tempat-tempat yang dihajati untuk melawat.

"Jadi untuk berlaku adil supaya rakyat yang berada di kawasan seumpama itu mendengar penerangan daripada pihak yang menawar khidmat dalam pilihan raya berkesempatan mendengar penerangan penerangan mereka dengan memberi masa yang lebih lanjut. Kalau 7 hari tak sempat, macam mana nak kata adil?," ujar beliau. Dalam perkembangan yang sama, beliau yang juga bekas Menteri Kewangan merangkap bekas Naib Presiden Umno turut menyindir pentadbiran Najib supaya lebih peka pada peredaran masa dan perubahan teknologi. Beliau berkata tindakan kerajaan pusat yang diteraju oleh Barisan Nasional dan Umno menafikan hak parti pembangkang mendapat liputan media arus perdana akan hanya memakan diri pemerintah.

"Dulu zaman Tunku Abdul Rahman, samada pemerintah ataupun parti lawan, bergantung kepada jumlah kerusi yang kita bertanding dan jumlah undi yang diperolehi sebelum ini, kita diberi masa untuk bercakap. "Saya tak boleh cari sebab mengapa (pembangkang) tak boleh dibenarkan sekarang, sebab kalau tak dibenar pun mereka boleh guna internet, emel, facebook macam-macam. "Keadaan sudah berubah. Namun untuk nak berlaku adil kepada semua pihak, saya rasa elok diberi layanan yang sama kepada semua pihak yang menawar diri untuk bertanding dalam pilihan raya," tegas beliau.

Baca Seterusnya......

Sunday, July 17, 2011

Pokok Durian Segamat, 200 tahun tidak henti berbuah

Sumber Kosmo

Durian Segamat mempunyai bentuk dan rasa yang berlainan berbanding durian di tempat-tempat lain.



JAM di tangan menunjukkan pukul 6.30 pagi. Titisan embun jantan belum lagi kering, kabut pagi juga masih menyelubungi hening sisa subuh di Kampung Gelang Chin-Chin, Segamat, Johor. Sungguhpun tanah belum cerah, Abdullah Md. Isa, 58, sudah bersedia dengan sebuah raga rotan yang disandang di bahunya. Memulakan perjalanan dengan langkah kanan, Abdullah terus menuju ke deretan pokok durian yang terdapat di sekeliling rumahnya. Sambil berjalan, matanya sempat mendongak ke pucuk pokok yang kelihatan sayup dari bawah. Tatkala telinganya menangkap bunyi durian gugur, dia berlari anak ke tepi semak. Dengan tangan yang bersarung, buah tadi dipungut dan dibelek sebelum dimasukkan ke dalam raga. Selesai mengelilingi perdu pokok yang paling tinggi itu, dia berpindah ke kawasan lain.

SEBATANG durian saka yang mencecah usia ratusan tahun boleh menghasilkan sebanyak 1,500 biji buah semusim.


Usai kerja memungut dan memastikan tiada durian yang tertinggal, Abdullah menyandang raga rotan yang sarat dengan isi menghala ke rumahnya. "Setiap kali musim durian, inilah rutin harian saya. Waktu awal pagi dan petang diluangkan untuk meninjau pokok-pokok durian ini. "Kalau ada buah yang gugur, saya akan kutip dan simpan. Bolehlah menjamu anak cucu yang balik kampung hujung minggu nanti," katanya yang mesra disapa dengan panggilan Pak Lah. Bagi sesetengah orang, pengalaman mengutip buah durian bukan suatu yang pelik apatah lagi jika dibesarkan dalam suasana kampung. Namun, bagi penulis dan jurugambar, Mohd. Naim Aziz, menunggu durian gugur dalam persekitaran desa yang dilatari Bukit Gelang Chin-Chin, ia sudah pasti menyuntik kelainan dan keterujaan.


KETIKA musim durian, pekan Segamat meriah dengan kedatangan lori-lori dari negeri lain yang ingin mendapatkan bekalan durian kampung.


"Ada 10 batang pokok durian yang ada di sekitar rumah ini, termasuk pokok besar di seberang paya itu. Semua pokok durian tua usianya melebihi 130 tahun. "Dek kerana umurnya yang mencecah ratusan tahun itu, kebanyakan penduduk menggelarkannya durian saka," jelas Pak Lah sambil membersihkan daun-daun kering yang melekat pada buah durian dengan dibantu isterinya, Rafiah Mustapa, 57. Menurut Rafiah yang merupakan anak jati Kampung Gelang Chin-chin, pokok-pokok durian tersebut ditanam oleh datuknya. "Kalau ditanya usia sebenar pokok ini, saya kurang pasti kerana ia sudah ada sebelum saya lahir lagi," katanya.

Dahan dipucuk


KEENAKAN durian kampung terletak pada rasanya yang lembut dan padat.


Pokok durian saka yang dimaksudkan pasangan suami isteri ini memang kelihatan berbeza daripada pokok durian yang biasa dilihat. Untuk mengetahui pokok itu sama ada tua atau muda, Pak Lah memberitahu, pokok durian yang masih muda mempunyai kanopi yang berbentuk seperti kon sementara bagi pokok matang, kanopinya berbentuk bulat dan merendang di bahagian pucuknya. Ditanam menggunakan biji, pokok durian saka lebih tinggi berbanding durian kacuk atau durian kahwin yang lebih rendang. Pokoknya tinggi menjulang malah boleh mencecah ketinggian 50 meter iaitu hampir sama dengan bangunan 13 tingkat. Durian seperti ini banyak ditemui di kampung-kampung di daerah Segamat.

Sesetengah pokok durian saka membesar dengan perdu yang dikukuhkan dan akar keras berselirat. Ada juga yang gah dengan banir sebesar tiga pemeluk orang dewasa. Kalau diperhatikan, dahan durian saka ini juga lebih panjang. Apa yang lebih menarik, ia hanya terdapat di bahagian pucuk. "Dalam setahun ada dua musim durian yang utama iaitu di antara bulan Jun sehingga Ogos dan November hingga Januari. "Bagi pokok yang mempunyai dahan yang panjang, jika musim menjadi, sebatang pokok saka boleh menghasilkan 1,000 hingga 1,500 biji durian. "Kalau musim kurang menjadi, hasilnya boleh menurun kepada hanya 100 atau 200 biji sepokok," jelas Rafiah.


MENIKMATI durian saka yang baru gugur dalam persekitaran kampung sudah tentu memberi keterujaan kepada penggemar raja buah.


Datang dengan saiz dan bentuk yang pelbagai, buah durian boleh mencapai ukuran sehingga 18 sentimeter (sm) lebar dan 20 hingga 32 sm panjang. Kulitnya yang berduri tajam pula biasanya berwarna hijau, hijau keperangan hingga kuning keperangan. Pada permukaan kulit, terdapat empat hingga lima garisan pangsa yang sering dijadikan panduan untuk mengopek buah durian. "Sebiji durian boleh menempatkan di antara empat hingga enam pangsa. Satu pangsa boleh mengisi di antara satu hingga lima ulas durian di dalamnya," ujar Pak Lah. Menikmati durian yang baru gugur dari pokok memang cukup mengasyikkan. Isinya tebal berwarna oren kekuningan dan hadir dengan aroma unik.

Seni rasa

Tekstur isinya lebih halus manakala rasanya cukup berlemak, tidak begitu manis dan ada rasa pahit di hujungnya. "Durian kampung mempunyai rasa yang tersendiri. Setiap pokok tidak akan memberi rasa yang sama.

"Malah, dalam sebatang pokok pun, kita masih berpeluang menikmati rasa durian yang berlainan," jelas Pak Lah. Pendapatnya itu disokong oleh seorang peraih durian, Sahad Dinan, 64. "Durian kampung terutamanya saka mempunyai pelbagai rasa, berbeza dengan durian kahwin yang hanya mempunyai satu rasa. "Senang kata, kalau anda beli durian D24 di mana-mana pun, rasanya adalah sama tetapi jika beli durian kampung, mungkin sebiji rasanya manis, sebiji rasanya pahit," katanya.


SEGAMAT sememangnya terkenal dengan durian kampung malah baka durian terbaik dikatakan datang dari daerah ini.

Berpengalaman dalam jual beli durian selama 44 tahun, Sahad sudah boleh kenal rasa dan bau berdasarkan warna kulit, saiz dan bau yang terbit daripada buah tersebut. Malah, dia juga tahu pokok mana yang menghasilkan durian itu. "Saya akan rasa dahulu buah durian sebelum membeliya daripada penduduk. "Jika rasanya bagus, saya akan kenal pasti buah dan lokasi pokok bagi memudahkan saya membelinya lagi pada musim yang akan datang," katanya. Setiap kali musim durian, Sahad akan berada di pondok jualannya yang terletak di Jalan Segamat-Kuantan untuk membeli durian dan menjualnya kepada pengguna di laluan sibuk itu. "Untuk musim yang kurang menjadi, setiap hari saya akan membeli kira-kira satu tan durian daripada penduduk tempatan. "Kalau musim menjadi, biasanya tiga hingga empat tan durian dapat dijual sehari," katanya yang meletakkan rasa durian yang manis, lemak dan pahit sebagai rasa durian kampung yang terbaik.

Laris


SELAIN enak dimakan, durian juga dapat memberi pulangan kepada penduduk kampung.

Sementara itu, menurut seorang penduduk, Aziz Ali, 76, dia memiliki pokok durian berumur lebih 200 tahun yang ditanam oleh moyangnya. "Walaupun pokok itu sudah lebih 200 tahun, ia masih lebat berbuah.

"Cuma kali ini musim durian kurang menjadi, buah pun kurang, mungkin juga ia berkait dengan faktor umur. "Begitupun, pokok yang lebih muda masih berbuah seperti biasa," katanya yang menjual duriannya kepada Sahad untuk mengelakkan lambakan. Selain Sahad, seorang lagi peraih durian, Desa Sharif, 66, menyifatkan durian kampung dari Segamat adalah antara durian terbaik. Desa yang sudah hampir 20 tahun menjadi peraih durian memberitahu dia tidak menang tangan untuk memenuhi permintaan yang tinggi terhadap buah itu setiap kali musimnya tiba.

"Setiap hari urus niaga durian boleh mencecah lima tan. Kebanyakan durian yang dijual di sini adalah durian kampung dan ia didapati dari kampung sekitar daerah ini," katanya. Selain pasaran tempatan, durian saka Seamat juga laris di Kuala Lumpur dan Kuantan malah ada peraih dari Kemaman yang membeli durian daripadanya. "Setiap hari, sepanjang musim durian, kira-kira dua bulan, saya dan tujuh pekerja akan berkampung di sini. "Seawal pukul 6 pagi sudah ada orang datang untuk menjual dan membeli durian," katanya ketika ditemui di gerainya di Jalan Buloh Kasap. Selain rasanya yang sedap, durian mempunyai khasiat pemakanan yang lebih tinggi berbanding kebanyakan buah-buahan yang diimport. Dalam beberapa kajian yang dijalankan oleh penyelidik tempatan, durian mengandungi protein, lemak, karbohidrat, kalsium, serta vitamin A dan C yang lebih tinggi berbanding epal, pir dan anggur. Selain itu, ia juga kaya dengan pitonutrien dan antioksidan yang dapat menurunkan kadar kolesterol, membersihkan darah serta mengelakkan jangkitan kulat.


Baca Seterusnya......

Thursday, July 14, 2011

Isteri PM Beli Cincin Bernilai RM74 Juta, Laporan SPRM Dibuat

Satu laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM telah dilakukan hari ini terhadap cincin yang bernilai RM74 juta yang didakwa telah dibeli oleh isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor.

Laporan tersebut telah difailkan oleh Badrul Hisham Shaharin, Presiden Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) sebuah NGO pro-Pakatan Rakyat.

Badrul berkata SPRM mempunyai tanggungjawab awam untuk mempastikan rakyat Malaysia teraniaya hasil dari sindrom “Imelda Marcos” Malaysia ini.

Beliau turut mendesak SPRM untuk menjalankan siasatan terbuka terhadap laporan tersebut, menambah "terdapat banyak bahan bukti".

“Kita tidak mahu perulangan fiasco Filipina dimana Wanita Pertama Imelda menyalahgunakan wang rakyat untuk memenuhi nafsu belanja besarnya,” kata Ketua PKR Bahagian Rembau berkenaan.

Semalam, bologger pro-Pakatan mendakwa cincin yang dikenali sebagai “Natural Fancy Blue Gray Cushion Cut Diamond Ring” telah dihantar kepada Rosmah oleh sebuah syarikat permata yang berpusat di New York, Jacob & Co pada bulan April tahun ini.

Cincin tersebut didakwa melepasi operasi pihak kastam KLIA dan telah dilepaskan olhe Pengurus Operasi Kastam dikenali sebagai A Krishnan.

Cekupan skrin terhadap paparan komputer kastam juga menunjukkan cincin berkenaan tidak dikenakan duti impot ke atasnya. Paparan yang sama juga menunjukkan nilai cincin berkenaan ialah US$24.4 juta (RM74 juta).

Hari ini, seorang lagi blogger menyiarkan foto-foto Rosmah memakai gelang yang rupanya sama dengan yang dikeluarkan oleh Jacob & Co, yang pakar industri mendakwa konon ia boleh mendatangkan nasib yang baik kepada pemakainya.

‘Jangan sapu ke bawah karpet’

Sementara itu, Badrul mencabar Rosmah untuk menafikan secara terbuka tuduhan tersebut. “Dari mana beliau memperolehi wang yang sebegitu banyak? Beliau mesti membersihkan namanya,” tambah Badrul.

Beliau turut mempersoalkan samada suaminya, Najib Tun Razak, “menyalahgunakan” kedudukannya selaku Menteri kewangan untuk mengecualikan cincin berkenaan dari terkena duti impot.

Badrul mendakwa siasatan mendedahkan bahwa Rosmah menggemari barang-barang Jacob & Co seperti emas-permata, bag tangan dan pakaian.

“Rosmah keliahatan menggunakan barangan ini di dalam banyak acara,” dakwanya.

Timbalan Ketua AMK Syed Mikael Rizal Aidid berharap SPRM “tidak menyapu kesemua ini ke bawah karpet”.

Beliau menyatakan SPRM selalu berdalik dan mendiamkan diri terhadap laporan-laporan ke atas kes-kes berprofil tinggi.

Dengan mengambil contoh siasatan Perancis ke atas skandal kapalselam Scorpene, beliau berkata SPRM hanya bergerak untuk menjalankan tanggungjawabnya apabila pihak luar mula menyiasat ke atas kes berkenaan. -ZFMT/Terjemahan bebas: GB
cincin rosmah - RM20 juta atau RM60 juta? -semutmalaysia




sumber asal : chegubard
kebanyakan blog dan forum dah banyak kongsi gambar gambar di atas. kalau tak tengok betul betul memang tak perasan sangat benda benda yang boleh bikin hati mendidih. tapi kalau dah namanya pencacai, taib mahmud sapu berbilion bilion pun depa tetap bersyukur ye dak? kah kah kah!

bawah ni gua crop part part penting untuk bagi lagi 'jelas'. nah amik!

RM ke USD? gua nampak USD pada gambar ke-4 di atas. tak jumpa pun RM. maaf la kalau tersilap.

program permata dia dapat RM111 juta kan?

nama cincin

tarikh dan masa register, approved, dan released. kalau tak silap la

cari punya cari, eh kebetulan pulak april 2011 memang najib ada pergi amerika dengan rosmoh

SEPANG, 9 April -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berlepas ke Amerika Syarikat Jumaat malam untuk lawatan kerja ke Washington dan New York bermula 10 hingga 16 April.

Najib, yang diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor, berlepas dengan pesawat rasmi kerajaan kira-kira pukul 9.20 malam di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di sini.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta beberapa menteri kabinet antara kenamaan yang berada di lapangan terbang bagi mengucapkan selamat jalan kepada Perdana Menteri dan isteri.

Baca Seterusnya......

Wednesday, July 13, 2011

Tutup Operasi Esso Di M'sia, Bukti Kegagalan Najib Yakinkan Pelabur Asing

SHAH ALAM 13 JULAI : Desas-desus Exxonmobil mahu melupuskan pegangannya di dalam Esso Malaysia sekali gus menutup operasi runcitnya di negara ini kerana mempunyai margin keuntungan yang rendah merupakan faktor utama kegagalan pentadbiran Najib meyakinkan pelabur asing berhubung keadaan ekonomi semasa Malaysia.

Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail berkata, tindakan Exxonmobil itu bukan saja menunjukkan bahawa kegagalan kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) mengekalkan pelabur sedia ada, malah ia menjadi kayu pengukur kepada tahap kemampuan Perdana Menteri menguruskan negara.

"Esso telah bertapak dinegara kita lebih 50 tahun, kenapa tiba-tiba mereka mahu tarik diri dari melabur? Mesti ianya bersebab?," soalnya.

"Mereka tidak yakin dengan kepimpinan dalam negara kita yang dilihat semakin bertambah buruk dan tidak cekap dari segi pengurusan," katanya memberitahu Tvselangor.

Memetik laporan media kawalan Umno, Utusan Malaysia hari ini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan berharap Esso Malaysia tidak akan menutup operasi runcitnya di negara ini.

Bagaimanapun menurut Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, sekiranya syarikat itu masih berhasrat berbuat demikian, beliau berharap operasinya akan diambil alih oleh syarikat tempatan.

Esso Malaysia dimiliki oleh Exxonmobil International Holdings Inc.

Syarikat minyak antarabangsa itu juga didakwa mahu memberi fokus kepada penerokaan dan pengeluaran minyak berbanding perniagaan runcit.

Mengulas lanjut berhubung tindakan kerajaan memberi milikan operasi runcitnya kepada syarikat tempatan, Azan berkata, ia tidak berasas.

Katanya, sedangkan syarikat antarabangsa yang mempunyai kepakaran dan pengalaman juga mengalami margin keuntungan yang rendah, bagaimana pula sebaliknya nanti?.

"Kita bimbang oleh kerana ketidakcekapan ini akan menyebabkan pengguna akan teraniaya kerana kos pengurusan yang teruk itu akan terbeban kepada pengguna," ujarnya.

Bagaimanapun, beliau mengesa agar Najib segera mencari jalan penyelesaian terbaik ini kerana sekiranya Najib bertegas untuk memberi milikan kepada syarikat tempatan ia dikhuatiri mempunyai kepentingan politik pemerintah.

"Ada beberpa perkara yang perlu dijawab dan tidak boleh disembunyikan oleh kerajaan sekarang, kenapa perkara seumpama ini berlaku sedangkan kita sedia maklum ia akan memberi kesan serta merta kepada rakyat (pengguna) iaitu menanggung beban kos yang lebih mahal,"katanya.

"Soal kepentingan pemilikan diberi kepada syarikat kroni, itu perkara biasa dilakukan oleh kerajaan, tetapi persoalannya kenapa kerajaan tidak mahu memikirkan nasib yang bakal ditanggung rakyat,"tambahnya lagi.

Baca Seterusnya......

TG Nik Aziz sokong Bersih 3.0 jika tidak berubah

KOTA BHARU, 13 Julai: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, (gambar) menyokong sekiranya Himpunan Bersih 3.0 diadakan pada masa akan datang demi untuk keadilan dalam pilihanraya.

Menurutnya, pilihanraya adil dan bersih dituntut dalam Islam kerana ianya menyentuh soal kepimpinan negara.

“Sedangkan menjaga diri sendiri juga wajib ikut cara Islam, dengan menikmati semua perkara halal, apa lagi soal mentadbir negara,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung Himpunan Bersih 3.0 sekiranya ia diadakan lagi bagi menuntut pilihanraya adil selepas mempengerusikan mesyuarat exco pagi tadi.

Ketika diminta mengulas berhubung dakwaan yang mengatakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu berlakun sakit, tuan guru berkata hanya rakyat yang menjadi hakimnya.

”Orang Umno memang begitu, suka menafikan, dia tuduh kita (PAS), tetapi rakyat yang akan menjadi hakim, insyaallah," katanya.

Menurutnya, Bersih 2.0 akan berjalan dengan baik sekiranya Umno tidak memperalatkan polis supaya menyekat perhimpunan tersebut.

Perasaan manusia bila dia yakin, seperti air hujan dari langit akan turun dengan baik dan sekiranya disekat umpama air banjir mengganas menghanyutkan apa sahaja yang ada dihadapan.

Kiranya ada cadangan untuk buat lagi, setuju untuk rancangan bersih pilihanraya atas nama selagi sistem pilihanraya di negeri ini tidak berjalan lancar.

”Mentadbir negara yang diangkat secara bersih adalah kerja agama dan ianya perlu disokong oleh semua, selagi pilihanraya di negara ini berjalan tidak cara bersih, memang saya sokong atas nama apa sekalipun,”ujarnya.

”Mentadbir negeri adalah ajaran Islam seperti ianya menjaga diri sendiri, mata, bercakap, makan cara bersih, kerana itu ingin menjaga Kelantan cara bersih,”ujarnya.

Yang penting, katanya pilihanraya perlu diadakan secara bersih sekiranya tidak ingin balasan buruk di akhirat nanti.

Menurutnya, peniaga yang dikatakan kerugian besar akibat demontrasi itu akibat kerajaan sendiri memprovokasikan perkara itu.

”Cuba tidak menakutkan mereka atau memberi laluan demontrasi bersih cara baik, orang akan beli air sana, air sini dan hasil jualan akan laku,”ujarnya.

Beliau juga tidak faham sedangkan Puterajaya telah ditempatkan program Himpunan 1 juta pemuda, kenapa kawasan itu tidak disekat. -Hrkh

Baca Seterusnya......

GAS PEMEDIH MATA SAMA SEPERTI DIGUNAKAN ISRAEL - PEGUAM

Gas pemedih mata yang digunakan oleh polis dalam menyuraikan perhimpunan Bersih pada Sabtu diimport daripada syarikat yang turut membekalkan senjata itu kepada tentera rejim Israel untuk menyerang rakyat Palestin, kata peguam dan aktivis Fadiah Nadwa Fikri.

Kelongsong peluru yang dijumpai di tempat kejadian di Kuala Lumpur menunjukkan polis membelinya daripada syarikat Federal Laboratories di Amerika Syarikat, kata beliau.

Syarikat itu pernah disaman oleh aktivis di Amerika Syarikat yang mengaitkan kematian rakyat Palestin kepada penggunaan gas pemedih mata buatan syarikat itu oleh pihak berkuasa Israel, beliau memberitahu TvSelangor.

Cara polis Malaysia menggunakan gas pemedih mata pada Sabtu lalu, mirip kepada taktik tentera Zionis yang mensasarkannya tepat ke arah orang ramai dan bukan mengikut prosedur yang ditetapkan.

"Rakyat Palestin diserang setiap hari oleh tentera rejim Israel... sama seperti kerajaan dan PDRM menyerang rakyat kita kerana mereka juga tidak mengikut prosedur yang ditetapkan dalam panduan penggunaan produk ketenteraan," kata Fadiah.

"Tahap kekejamannya sama seperti Israel menetang Palestin dan negara-negara Arab yang diperintah oleh golongan diktator," tambah beliau.

Fadiah berkata gas pemedih mata keluaran Federal Laboratories bukan sahaja boleh menyebabkan kematian jika disedut keterlaluan, tetapi juga membawa risiko penyakit seperti sakit buah pinggang, limpa dan masalah jantung.

Ia juga boleh menyebabkan keguguran pada wanita yang mengandung.

Perhimpunan Bersih 2.0 menyaksikan seorang ahli PAS, Baharuddin Ahmad mati ketika sedang melepaskan diri dari asakan polis.

Datuk Seri Anwar Ibrahim turut tercedera di kepala dan lutut akibat tindakan anggota polis menembak gas pemedih mata tepat ke arah muka Ketua Pembangkang itu di KL Sentral.

Pengawal peribadi Anwar, Fayad Afiq Al-Bakri patah tulang pipi akibat terkena kelongsong peluru gas pemedih mata itu.

"Mereka (polis) bertindak sampai tahap tidak memperduli kemungkinan nyawa yang akan melayang dengan tindakan mereka (guna gas pemedih mata sebegitu)," kata Fadiah.

"Hanya kerana mahu mempertahan kuasa dan kedudukan pemerintah, mereka sanggup berperangai seperti orang yang tidak bertamadun," tambah beliau.


Mari kita kenali serba sedikit tentang CS Gas

CS Gas adalah Bom gas yang mengeluarkan toksid dan dapat dilancarkan dengan melempar atau menggunakan senapang khas dan digunakan untuk membubarkan kumpulan orang ramai.

Yang paling dikenali adalah bom pemedih mata (bom tangan gas CS). Bom tangan ini menyerupai bom asap dari segi bentuk dan cara digunakan. Walaupun dengan gas pemedih mata, pengisinya terdiri daripada 80 hingga 120 gram CS (Chlorobenzol malononitrile).

Bahan kimia beracun toksid ini (apabila bersentuhan dengan muka) menyebabkan rasa terbakar yang teruk pada mata dan pada kerongkong apabila dihidu.

Sekiranya seseorang itu kekal terdedah kepada gas ini untuk tempoh panjang (melebihi 10 minit) ia mampu menyebabkan lepuh pada kulit dan kecederaan kekal pada paru-paru (sebagai contoh barah paru-paru). Bagi mereka yang lemah dan berumur, gas CS mampu menyebabkan kematian.

Baca Seterusnya......

Monday, July 11, 2011

Kenapa polis tak benarkan laporan post-mortem dikeluarkan?



Sehingga kini, laporan postmortem tidak dikeluarkan oleh hospital kepada keluarga mangsa. Ia menjadi tandatanya keluarga kerana kenapa laporan itu tidak dikeluarkan sedangkan mayat dibenarkan untuk dikebumikan.

Usaha anak Allahyarham yang merupakan seorang doktor di HKL untuk mendapatkan laporan juga dikatakan tidak berjaya.

Menurut laporan Utusan Malaysia pembohong nombor satu pula, polis mengesahkan kematian seorang lelaki yang berada di KLCC sewaktu perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) hari ini, namun menolak punca kematiannya disebabkan terkena semburan gas pemedih mata.

Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, polis tidak menolak kemungkinan lelaki itu mengalami sesak nafas atau menghidap penyakit jantung sehingga meninggal dunia selepas tidak sedarkan diri dalam kejadian itu.

"Saya dimaklumkan, selepas perhimpunan haram di KLCC selesai, seorang wanita menghubungi ambulans mengatakan lelaki itu sesak nafas.

"Sebaik sahaja ambulans tiba, pesakit itu masih dalam keadaan sesak nafas namun dia disahkan meninggal dunia di HKL (Hospital Kuala Lumpur)," katanya.

Beliau ditanya mengenai laporan portal sebuah akhbar propembangkang hari ini mengenai kematian seorang peserta perhimpunan Bersih yang terkena semburan gas pemedih mata di KLCC.

Memetik laporan portal itu, Baharudin Ahmad, 58, bersama rakan dan keluarganya berada di KLCC tidak sedar diri apabila disembur gas pemedih mata oleh polis.

Allahyarham yang tinggal di Setiawangsa merupakan suami kepada Ketua Wanita Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Setiawangsa, Rosni Melan.

Menurut Amar Singh, pihaknya mengklasifikasikan kes itu sebagai kematian mengejut dan menolak wujudnya unsur jenayah.

......

Jenazah Allahyarham Baharudin Ahmad yang meninggal dunia sewaktu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 semalam, selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Lembah Keramat di Taman Seri Keramat Tengah, Kuala Lumpur jam 12.55 tengah hari ini.


funeral baharudin crowd
Semalam dilaporkan Baharudin, 58 tahun, bersama rakan dan keluarganya berkumpul di KLCC, terjatuh dan pengsan apabila disembur gas pemedih mata oleh pasukan keselamatan.

Beliau kemudiannya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan disahkan meninggal dunia kemudiannya.

Kira-kira 500 hadir, termasuk pemimpin kanan Pakatan Rakyat dan penyokong Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mengiringi jenazah ke tanah perkuburan itu.

Kumpulan tersebut berjalan dari Surau Al-Muqarrabin - tempat jenazah Baharudin disembahyangkan - sejauh kira-kira tiga kilometer dengan mengiringi van jenazah yang membawa jenazahnya.

funeral baharudin bersih protester
Turut menyertai kumpulan tersebut beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO antaranya Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, ADUN Hulu Kelang Shaari Sungib dan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shahrin.

Sambil mengiringi, mereka membaca tahlil dan bertakbir sepanjang jalan tanpa henti.

Sepanjang perjalanan menuju ke tanah perkuburan itu, kumpulan tersebut berselisih dengan tiga kereta peronda polis secara berasingan menyebabkan mereka bertakbir kepada polis.

Sebelum itu, ramai pemimpin Pakatan, BERSIH mengunjungi Baharudin di surau berdekatan rumahnya di rumahnya di No 9 - 0 - 4, Kelompok Camar Blok A, Keramat di ibu negara seawal jam 9 pagi.

Ramai pemimpin kanan Pakatan yang hadir menziarahi Baharudin antaranya ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, timbalan presiden PAS Mohamad Sabu, Azmin Ali (timbalan presiden PKR), dua naib presiden PAS Datuk Husam Musa, Datuk Mahfuz Omar serta pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga.


nurul izzah, funeral baharudin
Sewaktu jenazah dimandikan dan dikafankan, mereka memenuhi Surau Al-Muqarrabin mengadakan majlis bacaan tahlil untuk arwah.

Majlis tersebut dipimpin ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrol Amin Baharon di surau yang terletak kira-kira 50 meter dari rumah Baharudin.

Kelihatan rata-rata pemimpin yang ditemui sedih dan ada di kalangan mereka sebak dengan kematian Baharudin.

Yang paling jelas, Ambiga dan Nurul Izzah yang tidak mampu menahan air mata sewaktu memeluk isteri Baharudin, Rusni Melan yang merupakan ketua Wanita PKR Cabang Setiawangsa.

"(Kejadian ini) tidak sepatutnya berlaku... Dia (Baharudin) adalah seorang hero," katanya ringkas.


funeral baharudin crowd 2
Ambiga tidak mampu berkata-kata apa-apa dan menangis kerana tidak dapat menyembunyikan kesedihannya.

"BERSIH berasa kecewa kerana keadaan ini (kematian) berlaku. Ini menunjukkan polis tidak menghormati rakyat.

"Rakyat ada hak untuk berada di sana," kata ahli jawatankuasa pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah dalam keadaan sebak dan tidak mampu meneruskan kata-katanya.

Bahkan terdapat juga pemimpin yang bercakap-cakap tentang kekecohan yang berlaku dalam perhimpunan itu.

Ditemui pemberita selepas pengebumian itu, naib ketua wanita PKR, Gan Pei Nie berkata beliau kesal dengan tindakan polis yang didakwanya menembak gas pemedih mata ke dalam kawasan hospital.

Dakwanya, sewaktu kejadian itu berlaku, beliau berada di dalam hospital dan nampak insiden itu terjadi.


funeral baharudin van
Sehubungan itu, Gan yang juga ADUN Rawang meminta mereka yang mempunyai gambar insiden itu supaya menghantar kepada jawatankuasa pemandu BERSIH atau Pakatan Rakyat untuk membolehkan tindakan undang-undang diambil.

Sementara itu, Mahfuz berkata beliau dan Salahudin Ayub akan membuat laporan polis berhubung penangkapan mereka semalam

Katanya laporan itu bertujuan untuk membolehkan peguam memulakan membuat semakan prosedur undang-undang bagi menuntut gantirugi. - Malaysiakini.com

Baca Seterusnya......

SUHAKAM Timbang Siasat Keganasan Polis Di Perhimpunan Aman BERSIH

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) bersedia menimbang untuk mengadakan siasatan awam terhadap isu kekerasan polis dalam membanteras perhimpunan aman Bersih semalam yang berakhir dengan seorang mati dan puluhan lagi yang cedera.

Pesuruhjaya Suhakam Mohamad Sha’ani Abdullah menggesa semua pihak yang mendakwa dikasari polis membuat aduan rasmi kepada badan itu bagi membolehkan badan itu mengambil tindakan susulan.

Sebuah siasatan awam akan menwajibkan pegawai-pegawai polis untuk tampil memberi keterangan dan penjelasan kepada Suhakam mengenai tindak-tanduk mereka dalam membanteras Bersih 2.0.

Sha’ani berkata polis tidak harus menggunakan kekerasan selagi tidak ada risiko keselamatan atau ancaman nyawa.

“Sebarang tindakan pihak berkuasa tidak boleh membelakangkan keselamatan dan risiko kepada kesihatan mana-mana pihak,”
beliau memberitahu TvSelangor.

“Perkara ini perlu menjadi pengajaran bahawa tindakan (polis) harus secocok dengan risiko ataupun ancaman. Kalau tiada ancaman tidak perlu tembak gas pemedih mata dan pihak berkuasa perlu prihatian kepada keadaan bukan menunjuk kuasa. Itu bukan penyelesaian,” tegasnya.

Sha’ani berkata pihaknya sudah pun menerima aduan daripada peserta Bersih dan akan mengambil tindakan yang berpatutan demi menegakkan kebenaran.

"Kami telah menerima aduan-aduan daripada peserta perhimpunan dan kami juga mempelawa sekiranya ada pihak-pihak lain nak memajukan aduan berkaitan sebarang tindakan pihak berkuasa yang dianggap tidak berpatutan boleh diajukan kepada Suhakam, “ kata beliau.

“Ini akan membantu kami menyediakan satu laporan dan juga untuk mempertimbangkan semua aduan. Jika difikirkan perlu ada satu inkuiri awam, suruhanjaya akan putuskan. Saya tak dapat nyatakan akan ada atau perlu, tetapi itu akan dipertimbangkan oleh pihak suruhanjaya,” kata beliau.

Sha’ani berkata buat masa ini, Suhakam akan memberi laporan kepada kerajaan dengan mencadangkan pendekatan yang harus diutamakan bagi menangani keadaan seperti perhimpunan aman semalam.

"Kami akan memberi laporan kepada kerajaan dan mengesyorkan kepada mereka supaya tindakan berbentuk kasar atau mengancam keselamatan dan kesihatan umum tidak digunakan pada bila-bila masa yang tiada risiko keselamatan. Ini perlu diambil perhatian oleh kerajaan," tambah beliau.

Pemimpin pembangkang dan penganjur Bersih hari ini menggesa badan itu mengadakan siasatan awam terhadap kekejaman polis ke atas perhimpunan Bersih itu.

Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan berkata pihaknya amat terkilan dengan kekerasan polis yang menyaksikan tembakan gas pemedih mata dan pancutan air berkimia dilepaskan bertubi-tubi ke atas peserta perhimpunan aman itu.

Sha’ani dan Ambiga pagi tadi menziarahi keluarga Allahyarham Baharuddin Ahmad, seorang ahli PAS, yang meninggal dunia akibat serangan jantung ketika cuba mengelak daripada ditangkap polis semasa perhimpunan aman itu.

Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Lembah Keramat, di Taman Seri Keramat Kuala Lumpur tengah hari tadi.

Lebih 1,600 orang termasuk pimpinan kanan Pakatan Rakyat ditangkap oleh polis semalam.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat dan Ahli Parlimen Shah Alam adalah antara mereka yang mengalami kecederaan akibat di tembak dengan gas pemedih mata.

Meskipun ribuan anggota polis di kerah untuk “menutup” Kuala Lumpur kepada peserta Bersih semalam, puluhan ribu orang menongkah arus pancutan air kimia dan tembakan gas pemedih mata serta belantan Polis Simpanan Persekutuan untuk menyertai perhimpunan aman itu.

Mereka berjalan secara aman menuju ke Stadium Merdeka untuk menuntut pilihanraya adil dan telus namun menghadapi kekangan dan kekerasan polis di sepanjang perjalanan.

Ambiga mempersoalkan sama ada tindakan polis mensasarkan Anwar dan pemimpin lain adalah dengan niat mencederakan mereka.

"Pada masa saya di terowong KL Sentral, saya mendapati ada 4 palet gas pemedih mata (ditembak) dalam terowong tersebut. Bila kami lari, ada satu lagi palet (ditembak). Apa tujuan mereka? Adakah mereka sasar Datuk Seri Anwar Ibrahim (dan) Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad. Saya mahu tau apa tujuan mereka!," kata bekas Pengerusi Majlis Peguam itu.

Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali yang turut hadir di rumah Allahyarham Baharuddin, menyokong gesaan supaya Suhakam menjalankan siasatan awam.

"Tindakan kasar dan zalim yang dibuat polis terhadap rakyat untuk berhimpun secara aman bagi menuntut satu pilihan raya yang bersih dan adil, Apakah itu merupakan satu kesalahan kepada rakyat yang mahukan pilihan raya yang bersih dan adil?,” kata Azmin.

“Cara polis bertindak menunjukkan bahawa rakyat seolah-olah pengganas walhal mereka sebenarnya langsung tidak mencetuskan apa-apa masalah ketika itu,” kata beliau yang turut ditahan oleh polis semalam. -tvsnews

Baca Seterusnya......