Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, December 30, 2011

Warga Asing di Sabah Tidak Lama Lagi Bakal Jadi Majoriti & “Menjajah Negeri Sabah”

warga asing di sabah 2 Warga Asing di Sabah Tidak Lama Lagi Bakal Jadi Majoriti & Menjajah Negeri Sabah?

Ini bukan angan-angan Mat Jenin semata & tidak mustahil sama sekali untuk warga asing di Sabah bakal menjadi majoriti, kerana disediakan sekali dengan statistik yang jelas untuk anda perhatikan taburan warga asing di Sabah mengikut daerah.

Kalau disemak rekod melalui Jabatan Perangkaan Malaysia, jumalah penduduk negara Sabah sudah pun mencecah sekitar 3.2 juta. Malangnya di sini jumlah warga asing di Sbah terus mengekori rapat di belakang peratusan ketika ini sudah pun mencecah 27%. Adakah jumlah tersebut akan menurun? Tidak mungkin. Tetapi…..adakah mungkin jumlah warga asing di Sabah akan terus bertambah. Mungkin…tiada mustahil kalau ada banyak lagi “projek-projek yang diatur di Sabah.

warga asing di sabah Warga Asing di Sabah Tidak Lama Lagi Bakal Jadi Majoriti & Menjajah Negeri Sabah?

Berdasarkan ranking jumlah warga asing di Sabah :

  1. Warga asing di Tawau : 171, 409
  2. Warga asing di Sandakan : 148,438
  3. Warga asing di Kinabatangan : 117,689
  4. Warga asing di Kota Kinabalu : 112,145
  5. Warga asing di Lahad Datu : 77,003

Kalau orang Kuala Lumpur contohnya, mengadu tidak senang dengan kehadiran & lambakan warga asing, agaknya apa pula perasaan orang Sabah melihatkan jumlah warga asing di negeri mereka ketika ini?

pendatang asing Warga Asing di Sabah Tidak Lama Lagi Bakal Jadi Majoriti & Menjajah Negeri Sabah?

Gambaran warga asing di ibukota

Itu baru statistik warga di Sabah yang telah berjaya direkodkan, yang tidak sah?

Isu warga asing di Sabah bukan baru, tetapi sudah melepasi tempoh 40 tahun lamanya. Kami pasti isu seperti ini adalah isu yang penting bagi rakyat negeri Sabah. Undang-undang di Malaysia sudah tersedia ada, tetapi malangnya penguatkuasaan & dasar yang lemah. Harap kerajaan persekutuan mengambil serius perkara ini. Itu harapan kami

Itu belum masuk lagi berita mengenai kedatangan pekerja asing sekitar 100,000 yang “dibawa khas” dari Nepal?


Baca Seterusnya......

Pencarum KWSP Boleh Daftar Haji Mulai 3 Januari

https://lh4.googleusercontent.com/-m2uDxmMRWKs/Tvn1HkjsrvI/AAAAAAAAAXE/mveoyJxvoFQ/s224/KWSP.jpg
KUALA LUMPUR: Anggota-anggota Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh membuat pendaftaran haji dengan Lembaga Tabung Haji (TH) mulai 3 Jan ini.

Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP Nik Affendi Jaafar berkata di bawah Kemudahan Pendaftaran Haji Anggota KWSP, anggota boleh membuat pendaftaran mengunakan simpanan Akaun 1 di semua cawangan TH untuk mendapatkan giliran menunaikan haji.

Pendaftaran haji itu juga boleh dibuat di semua cawangan Bank Rakyat dan Bank Islam seluruh negara mengikut prosedur yang ditetapkan oleh TH dan anggota KWSP hanya perlu membawa MyKad dan penyata KWSP terkini, katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

"Anggota KWSP tidak perlu mengeluarkan simpanan untuk mendaftar haji. Untuk melayakkan diri membuat pendaftaran haji, anggota KWSP mestilah warganegara Malaysia atau pemastautin tetap beragama Islam.

"Mereka juga belum mencapai umur 55 tahun dan mempunyai akaun simpanan di TH. Anggota yang tidak mempunyai akaun TH boleh membukanya dengan deposit minimum RM2," katanya.

Nik Affendi berkata anggota KWSP yang telah berdaftar di bawah prosedur TH sebelum ini, boleh menukarkannya kepada kemudahan Pendaftaran Haji Anggota KWSP tanpa melibatkan pertukaran tarikh giliran haji yang diberi sebelum ini.

Beliau turut menjelaskan bahawa kemudahan itu tidak mempercepatkan tarikh mengerjakan haji kerana ia ditentukan TH.

Untuk maklumat lanjut, anggota KWSP boleh melayari laman web www.kwsp.gov.my atau www.tabunghaji.gov.my, atau menghubungi Pusat Panggilan KWSP di 03-89226000 atau Tabung Haji Contact Centre di 03-62071919. - BERNAMA

Baca Seterusnya......

Pengeluaran MyKad Baru Bermula Selasa Depan - JPN

http://2.bp.blogspot.com/-LH6fD7sZ7gI/TplArC-AdHI/AAAAAAAAAQ8/4PRwkX7PBMY/s1600/kp.jpg
PUTRAJAYA: Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan MyKad baru yang mempunyai ciri-ciri keselamatan terkini secara berperingkat mulai Selasa ini, kata Ketua Pengarahnya Datuk Jariah Mohd Said.

Beliau berkata pengeluaran MyKad baru akan dilaksanakan secara berperingkat bermula di JPN Putrajaya dan JPN Shah Alam, Selangor, sebelum dilaksanakan sepenuhnya di seluruh negara selepas 15 Februari.

Katanya, orang ramai digalak menukarkan kepada MyKad baru itu tetapi ia bukan wajib.

"MyKad yang berstruktur baru memiliki reka bentuk dan ciri-ciri keselamatan seperti diperbuat daripada bahan Polikarbonat yang lebih bertahan dan menggunakan cip baru yang lebih bertahan.

"Selain itu, MyKad baru mempunyai "ghost image" yang menggunakan teknologi turisan laser pada permukaan kad bagi mengelakkan pemalsuan berlaku," katanya pada sidang media di sini pada Jumaat. Jariah berkata, JPN yakin pengeluaran MyKad aru yang mengikuti piawaian antarabangsa tidak mudah rosak dan ia dapat mengatasi masalah berkaitan kualiti dan ketahanan MyKad termasuk kualiti cip yang sering dibangkitkan akhir-akhir ini.

Beliau juga berkata, MyKad baru telah menambahbaik keseluruhan percetakan keselamatan MyKad dengan tekonologi terkini dan ia telah memperkukuhkan daya lekatan antara lapisan cetakan dengan "overlay" dengan reka bentuk yang telah ditambahbaik.

Jariah turut menjelaskan, cawangan JPN di negeri-negeri lain seperti Kluang dan Ipoh akan mengeluarkan MyKad baru pada 10 Januari, Johor Bahru (14 Jan), Kuantan (15 Jan), Melaka (17 Jan), Kuching dan Kota Baru (20 Jan), Kuala Terengganu dan Pulau Pinang (29 Jan).

Selain itu, beliau berkata pejabat JPN Alor Setar akan mengeluarkan MyKad baru pada 2 Februari, Miri (6 Feb), Kota Kinabalu dan cawangan-cawangan lain (7 Feb) serta cawangan di Wilayah Persekutuan (15 Feb). "JPN akan mengambil tempoh masa sehari untuk mengeluarkan MyKad struktur baru di cawangan-cawangan JPN yang dinyatakan.

"Lain -lain cawangan JPN akan mengambil masa 10 hari bekerja di Semenanjung dan maksimum 30 hari di Sabah dan Sarawak," katanya

Baca Seterusnya......

Dakwat kekal bukan jaminan PRU telus tegas Anwar

TMI - Walaupun Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) mengumumkan pindaan peraturan bagi mewajibkan penggunaan dakwat kekal namun Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan ia bukan jaminan pilihan raya negara akan dijalankan dengan bebas dan bersih.

Ini kerana menurut Anwar, Ahli Parlimen Permatang Pauh, masih terdapat banyak perkara yang perlu dilaksanakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Beliau menambah proses demokrasi dan pengendalian pilihan raya boleh dijalankan secara bebas dan adil sekiranya SPR melaksanakan lapan tuntutan yang dikemukakan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0)

“Namun demikian, perubahan kecil ini tidak seharusnya dilihat sebagai jaminan kepada proses pengendalian pilihan raya yang telus, bebas dan bersih sepenuhnya,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Anwar (gambar), selain 10 cadangan yang disyor PSC untuk memperbaiki proses pilihan raya, jawatankuasa yang melibatkan ahli Parlimen Barisan Nasional (BN), Pakatan Rakyat dan Bebas juga perlu mempertimbangkan secara menyeluruh lapan tuntutan dikemukakan gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu.

“Saya percaya demokrasi dan proses pilihan raya bebas dan adil sewajarnya turut didukung dengan amalan serta pendekatan yang menjurus kepada kebebasan media dan kempen terbuka.

“Agensi media awam sewajarnya bersikap lebih adil dalam memberikan liputan untuk semua parti politik dan kempen politik parti-parti pembangkang sewajarnya tidak didiskriminasi menerusi tapisan melampau yang tidak munasabah serta mencabul hak kebebasan bersuara,” katanya.

Anwar menambah Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS, PKR dan DAP komited dan menuntut agar PCS turut menumpukan perhatian kepada cadangan transformasi Bersih 2.0.

Kata beliau, PSC perlu mengkaji cadangan-cadangan itu sekiranya serius dalam menjamin pilihan raya yang bebas dan adil.

PSC akan membuat rumusan bagi 10 cadangan baru termasuk penggunaan dakwat kekal, yang dijangka akan dibentangkan di Parlimen Mac depan.

Semalam Pengerusi PSC, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, berkata keputusan mengenai peraturan penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya umum ke-13 akan diketahui pada 1 Februari depan.

Beliau berkata peraturan itu sedang digubal dan kandungan dakwat masih dikaji oleh Jabatan Kimia dan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Pada 3 Disember lalu, SPR mengesahkan akan menggunakan dakwat kekal yang mengandungi “silver nitrate” pada pilihan raya umum akan datang, selepas tuntutan PSC menggunakan kaedah itu dipersetujui dan diluluskan oleh Parlimen.

Baca Seterusnya......

Ulama Mesir dan Arab Saudi: Membaca Al Quran elektronik perlu bersuci terlebih dahulu

http://digitalbrainmemory.files.wordpress.com/2008/11/qurantajweeed.jpg
Ulama al-Azhar Mesir bersetuju Fatwa yang dikeluarkan salah seorang Ulama Saudi, Muhamamd bin Salih, yang menfatwakan keharusan bersuci sebelum menyentuh, apalagi membaca al-Quran elektronik yang ada di telefon. Ulama berpendapat menyentuh al-Quran elektronik sama saja dengan menyentuh al-Quran berupa mushaf yang dicetak.

Pendapat Ulama al-Azhar kerap diyakini kebenarannya, kerana selalu dijadikan sandaran dalam melaksanakan ajaran Islam di seluruh dunia. Lebih-lebih lagi dalam hal melayan kitab suci.

Para ulama menyandarkan pendapat mereka kepada ayat yang berbunyi janganlah menyentuhnya (al-Quran) kecuali dalam keadaan suci (al-Waqiah: 79). Ayat ini kemudian dijadikan landasan untuk menyentuh al-Quran baik yang bercetak ataupun yang berbentuk elektronik seperti yang ada di telefon.

Ketua Umum Lajnah Buhuts al-Islamiyah al-Azhar Mesir, Syaikh Ali Abdul Baqi, menyatakan al-Quran harus tetap terjaga baik dalam keadaan bercetak mahupun di elektronik. "Tidak hanya itu, terjemahannya pun harus dijaga dalam huruf latin," tambahnya, Ahad (16/10).

Dia mengatakan dikeluarkannya fatwa berkaitan memegang mushaf elektronik ini berdasarkan kemajuan zaman yang pesat. Pola penjagaan terhadap mushaf al-Quran pun tidak boleh luput dari perhatian.

Ketua Majlis Ulama Mesir, Syaikh Ahmad Qandil, bersetuju fatwa tersebut. menurutnya, tidak dibenarkan untuk memegang mushaf apapun bentuknya, kecuali dalam keadaan suci. "Mushaf cetak dan elektronik seperti yang ada di telefon perlu dipegang dalam keadaan suci," katanya.

Baca Seterusnya......

Wednesday, December 28, 2011

1,055 buah kereta Honda dimusnahkan


SEJUMLAH kereta Honda yang rosak akibat banjir menunggu untuk dimusnahkan di sebuah loji kereta syarikat tersebut di wilayah Ayutthaya, tengah Thailand semalam.
BANGKOK - Pembuat kereta No.1 Jepun, Honda mula memusnahkan sebanyak 1,055 buah kereta buatannya di Thailand semalam.

Tindakan itu dilakukan bagi meyakinkan para pelanggan bahawa tiada kenderaan yang rosak akibat banjir di negara berkenaan dijual kepada mereka.

Honda dalam satu kenyataan memberitahu, proses memusnahkan semua kenderaan di kilang Honda di tengah wilayah Ayutthaya itu dijangka mengambil masa selama sebulan.

Kilang Honda terletak di Taman Industri Rojanam yang merupakan kawasan yang ditenggelami air pada awal Oktober lalu.

Bencana berkenaan menyebabkan pengeluaran kilang tersebut terpaksa dihentikan manakala gambar-gambar dari udara menunjukkan ratusan buah kereta Honda digenangi air berselut.

"Walaupun kami dapat memindahkan banyak kereta baharu ke kawasan selamat, sejumlah kereta yang ada di kilang ini rosak akibat banjir," kata Timbalan Presiden Eksekutif Honda Automobile Thailand, Pitak Pruittisarikorn.

"Kami tidak menjual kereta yang rosak ini kepada pelanggan, menjual atau mengguna semula sebarang bahagian kenderaan tersebut," tambahnya.

Kebanyakan kereta yang akan dimusnahkan merupakan model kereta sedan saiz pertengahan seperti Honda City, Honda Brio dan Honda Jazz.

Lebih 700 orang terkorban dalam banjir yang menjejaskan 65 daripada 77 wilayah yang terletak di kawasan rendah di Thailand sejak beberapa bulan lalu.

Banjir tersebut turut menyebabkan tujuh taman industri utama terpaksa ditutup sekali gus mengganggu rangkaian bekalan global. - AFP


Baca Seterusnya......

Sunday, December 25, 2011

Rakyat Australia Dijangkiti HIV Lepas Buat Tato Di Bali.

http://3.bp.blogspot.com/_XJS3J_ZflMo/TSLHAkCUoXI/AAAAAAAAAIs/i5i57JTpm0g/s320/tato+lucu.jpg
SYDNEY 24 Dis. - Pihak berkuasa kesihatan Australia mendedahkan, seorang rakyatnya dipercayai dijangkiti virus HIV selepas membuat tatu di Bali, Indonesia.

Sehubungan itu, Jabatan Kesihatan Australia Barat mencadangkan orang ramai yang membuat tatu di Bali agar menjalani ujian bagi mengesan virus tersebut.

Bagaimanapun, ia tidak mendedahkan maklumat terperinci mengenai pesakit tersebut.

"Semua bukti menunjukkan tatu itu menjadi punca jangkitan HIV.

"Kes ini memaparkan risiko kesihatan sebenar apabila melakukan tatu di luar negara,'' kata jabatan itu dalam satu kenyataan.

Pengarah Kawalan Penyakit Berjangkit jabatan itu, Paul Armstrong berkata, risiko dijangkiti HIV bukan sahaja melibatkan tatu tetapi juga bertindik.

"Selain HIV, mereka juga terdedah kepada jangkitan Hepatitis B dan Hepatitis C serta bakteria,'' ujarnya.

Pegawai Indonesia berkata, jumlah kes HIV/AIDS yang dilaporkan di Bali meningkat tahun lepas dengan seorang daripada empat pelacur menghidap penyakit itu. - AFP

Baca Seterusnya......

Friday, December 23, 2011

Waspada dengan "kaki sembelih" yang menyamar di lebuhraya!


ARTIKEL ini merupakan pengalaman sebenar blogger penarik beca @ Pak Bakar, mohon sebar jika dirasakan ada manfaat.
Ni kisah kena sembelih di lebuh raya. Tukang sembelih tak tanya hang parti apa, ugama apa, bangsa apa. Kerja depa hanyalah sembelih kita, la'nat Allah s.w.t. ke atas mereka.

Baru-baru ni, dalam perjalanan dengan kereta pinjam melalui lebuh raya utara selatan nak ke Melaka hantar anak saya mengaji di sana, tiba-tiba temperature kereta naik. Dalam ketakutan dan panik, saya terus berhentikan kereta di tepi jalan - beberapa kilometer sebelum exit Senawang.

Apa aku nak buat, aku bukan reti apa fasal kereta. Saya hanya berharap bantuan pihak PLUS. Tiba-tiba sebuah kereta berhenti, datang dua orang budak muda Hindu memakai uniform yang tertulis Plus Line (kami orang utara kalau India tu kami panggil Hindu). Saya ingat orang PLUSLine.

Saya pun memberi keizinan dia memeriksa kereta pinjam tu. Dia kata kalau repair tak banyak. "RM70 saja," kata dia. Dia kata kereta tu masih boleh dibawa untuk dibaiki. Dalam keadan panik sebab dalam kereta tu juga ada isteri saya, anak saya yang nak balik mengaji ke Melaka dan kakak dia yang juga mengejar waktu sebab dia ada kerja dan lebih dari itu, sebab saya masih menyangka budak-budak Hindu tu dari bantuan PLUSLine macam yang gambar di bawah tu, saya lalu bersetuju

Saya mula terasa saya kena tipu bila saya sampai ke bengkel tu. Di bengkel itu, ada seorang lagi Hindu. Dia check kereta tu, dia kata kena RM250. Saya dah mula rasa mesti saya kena sembelih. Yang saya terasa sangat saya akan kena sembelih ialah apabila mengenangkan uniform yang misleading yang dipakai oleh Hindu-Hindu tu.

Oleh kerana hari dah malam, kami anak beranak balik ke Kuala Lumpur dengan komuter.

Esoknya, bila saya pergi ke bengkel itu balik, sahih la saya kena sembelih. Dalam hati, saya hanya meminta Allah s.w.t. la'natkan Hindu-Hindu tu. Tanya punya tanya, dia mula bohong demi bohong dan mendakwa kos untuk diperbaiki ialah lebih RM2,300. Apa saya nak buat. Bahagian depan kereta tu depa dah barai habis. Saya tak ada pilihan.

Sehari lepas tu bila saya hubungi, Hindu tu kata RM2,500 pulak. Memang kena sembelih. Saya marah setakat boleh kat dia. Takat tu ja la yang saya boleh buat. Kereta tu setan-setan tu dah barai habis. Bila saya kata "awak betul-betul potong kepala", dia jawab, "jangan cakap itu macam la, pacik..."

Saya tulis semua ni supaya orang lain tak kena sembelih seperti saya, tak kira la hampa parti apa pun, bangsa apa pun. Kalau Hindu baca posting ni, jangan tuduh aku racist sebab dok sebut Hindu, Hindu. Dah Hindu yang sembelih aku, aku sebut Hindu la.

Saudara kepada kawan saya kena tipu dengan Cina Muslim bila kereta dia breakdown dekat Tanjung Malim. Saudara kawan saya tu kata kat kawan saya, "insya Allah tak tipu, bengkel tu Cina Muslim punya". Kawan saya jawab, "Cina Muslim ka, Melayu Muslim ka..."

Kepada semua, jangan percaya orang yang pakai uniform Plus Line ka, kepala bapak dia ka melainkan kalau yang nak membantu tu datang menggunakan kereta rasmi PLUS. Bantuan PLUS datang dengan kereta yang ada tulis PLUS macam di atas tu. Saya terlepas pandang benda tu masa tengah panik hari tu.

Dah la kereta pinjam, bila kena sembelih sampai RM2,500, mana aku ada duit. Pinjam lagi. Macam mana nak bayar balik pinjaman tu, sendiri kena fikir la. Mampoih bila kena sembelih lagu tu! Mampoih!

Kalau blogger lain baca posting ni, tolong copy paste dan pakat-pakat bubuh kat blog hampa posting ni supaya orang lain tak kena tipu macam aku.

Sumber: [Penarik Beca]


Baca Seterusnya......

Malaysia Beli 2 Buah Kapal Selam RM6.7 Bilion, Indonesia Beli 3 Buah Kapal Selam Sekali dengan Teknologi RM3.4 Bilion

http://media.defenseindustrydaily.com/images/SHIP_SSK_Kilo_Class_Cutaway_lg.jpg
Sebelum ini, saya ada tonjolkan pembelian 6 buah kapal selam jenis Kilo (Rusia) oleh Vietnam berharga RM6 bilion dan Malaysia dengan bangganya membeli 2 buah kapal selam jenis Scorpene dengan harga RM6.7 bilion di sini. Ironinya, kedua-dua jenis kapal selam itu mempunyai spesifikasi yang hampir sama. Artikel ringkas itu agak popular dipautkan di FB.

Hari ini, kandungan sebuah berita pertahanan yang disiarkan oleh AFP dan kemudiannya diterjemah dan disalin oleh pelbagai media amat menarik perhatian kita. Indonesia dilaporkan menandatangani perjanjian bernilai AS$1.1 bilion (RM3.48 bilion) dengan Korea Selatan untuk membekalkan tiga buah kapal selam kepada Indonesia.

Selain harga dan kuantiti, apa lagi yang menarik?

Pembelian kapal selam ini dilakukan secara tender TERBUKA. Dalam urus niaga ini, Korea Selatan berjaya mengalahkan pesaingnya, iaitu Perancis, Jerman, dan Rusia. Untuk pengetahuan anda yang masih tidak tahu, Malaysia membeli dua buah Scorpene "2nd hand" daripada Perancis bukan melalui tender terbuka. Alasan Malaysia berbuat demikian kerana kononnya takut rahsia negara diketahui umum. Walhal spesifikasi kapal selam ini bersepah di internet, malah bukan Malaysia sahaja yang memiliki kapal selam ini. Jangan gelak! Walaupun lucu, tetapi itulah jawapan yang diberikan oleh pihak terbabit di Parlimen. Oleh sebab tiada tender terbuka, maka wujudlah komisen dan yang paling lawak, dalam kes pembelian Scorpene, Malaysia menggunakan khidmat penterjemah (Altantuya) yang akhirnya mati di tangan dua anggota elit polis yang ada kaitan dengan pembesar negara (takkan tak tahu kot?).Lagi pelik, tidak adakah pegawai kerajaan atau pegawai tentera yang boleh menjadi penterjemah selain Altantuya????

Apa yang menguntungkan Indonesia?

Media melaporkan pembelian 3 buah kapal selam ini, saya ulang 3 buah, turut menawarkan PERTUKARAN TEKNOLOGI. Agaknya, mungkin inilah sebab Korea Selatan berjaya memenangi kontrak tersebut mengalahkan negara-negara lain. Mungkin suatu hari nanti, Indonesia pula akan membekalkan kapal selam di rantau ini.

Kata jurucakap Kementerian Pertahanan, Hartind Asrin “Korea Selatan mempunyai teknologi terkini dan mereka bersifat terbuka untuk melakukan pertukaran teknologi sementara negara lain yang membida projek itu hanya berminat untuk menjual kapal selam.

Di bawah perjanjian itu, syarikat Indonesia, Penataran Angkatan Laut (PAL) akan dibenarkan memerhatikan bagaimana dua kapal selam berkenaan dibina dan memasang kapal selam ketiga di Indonesia.

“Dua kapal selam akan dibina di Korea Selatan dan ketiga dibina di kilang PAL yang terletak di Surabaya di Jawa Timur,” tambah Hartind.

Apabila merujuk lebih lanjut di internet, kapal selam buatan Korea ini mempunyai berat 1 400 tan dan boleh membawa sekitar 40 krew serta mempunyai lapan tube senjata untuk melancarkan torpedo dan peluru berpandu.

Cuba lihat spesifikasi ringkas Scorpene yang saya peroleh di internet di bawah ini. Apa persamaannya dengan kapal selam buatan Korea? Cuba lihat kuantiti krew yang boleh menyelam bersamanya serta kemudahan senjatanya.

Kapal selam buatan Korea ini walaupun lebih ringan, namun boleh membawa sekitar 40 krew serta mempunyai 8 tube senjata berbanding dengan Scorpene yang boleh membawa 31 krew dan 6 tube senjata. Cuba lihat spesifikasi yang saya peroleh di Wiki di sini. Pada mata kasar, Kilo dan Scorpene mempunyai keupayaan yang hampir sama.

Apa yang merugikan Malaysia?

Selain didakwa terpaksa membayar komisen hampir RM500 juta, mungkin dari segi spesifikasi kapal, Malaysia juga rugi dari segi pertukaran teknologi seperti yang diperoleh Indonesia. Malah kapal selam Scorpene 2nd hand ini pernah dilaporkan tidak boleh menyelam dan mengalami masalah teknikal. Anda bayangkan kapal selam recon yang baru dibeli ini mempunyai masalah teknikal???!! Hal ini disahkan sendiri oleh Panglima Tentera Laut Jen. Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar yang menyatakan bahawa terdapat kerosakan teknikal pada kapal selam pertama negara KD Tunku Abdul Rahman.

Menyentuh soal kerosakan yang dialami kapal selam negara ini. Azmin Ali seperti yang dipetik oleh Keadilan Daily mempersoal “Akibat daripada proses yang tidak telus serta diselubungi pelbagai masalah, pembelian kapal selam Scorpene ini merupakan satu malapetaka bagi negara.”

“Sudahlah kapal selam tersebut tidak dapat menyelam, sekarang ini negara dibebani dengan kos-kos tambahan atau kos-kos yang dipadamkan daripada kontrak asal atau bajet asal perolehan serta penyeliaan kapal selam tersebut.”

Azmin berkata demikian sewaktu membahaskan Perbekalan Tambahan hampir RM500 juta yang diminta Kementerian Pertahanan, di Dewan Rakyat semalam.

Beliau mempersoal permohonan RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene dan RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).

Sedangkan sebelum ini, kata Azmin, kerajaan sudah membayar 999.15 juta Euro kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002. -DCM

Baca Seterusnya......

Khasiat Janggut Suami

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s320x320/374776_318086401551182_187228464636977_1360054_105066500_n.jpg
Ini adalah sebahagian tulisan saudara Muhammad Mat Yakim yang dimuatkan dalam dalam ruangan Komentar Sinar Harian. Tulisan yang seronok dibaca dan boleh dikongsi sebagai panduan berguna pasangan suami isteri tentang janggut.

Kajian oleh saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat yang berjudul The Amazing Fact of Human Body mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron yang amat diperlukan bagi kesuburan wanita. Ia mampu menstabilkan kitaran haid selain menggalakkan pertumbuhan telur wanita.

SUBHANALLAH!

Dalam kata yang lain, janggut lelaki juga boleh meningkatkan tahap kegalakan wanita pasangannya. Itu saya tambah! Saya terpaksa sebut wanita pasangannya kerana dunia sekarang semakin cacamarba. Bimbang pula nanti ada lelaki yang mahu menjadi wanita, ketagih meraba janggut orang itu, orang ini, dengan harapan mahu jadi subur juga. Jangan! Hanya untuk wanita yang tulen sahaja.

Caranya bagaimana? Hanya melalui sentuhan. Jadi kepada sesiapa yang belum punya anak kerana ada masalah kesuburan, ataupun jarang anak dan mahu dirapatkan lagi, mintalah suami simpan janggut, dan belailah selalu janggut suamimu itu.

Suami pula, apabila sudah diminta oleh isteri, simpanlah. Jangan sampai isteri terpaksa belai bulu jagung pula! Bulu jagung tiada manfaat apa-apa.

Kata Dr Jamnul Azhar lagi, kajian itu beberapa kali diulang tayang oleh National Geographic.

Ini sekali gus jadi bukti apa yang disaran oleh Islam sejak zaman silam, boleh dibuktikan secara saintifik akan hikmah dan kelebihannya.

Saya beristighfar. Hati kini, sarat, penuh dan bulat mahu mengikut sunnah Nabi, tiada langsung bayangan James Hetfield.

Saya akan terus menyimpan janggut ini. Sama ada isteri saya masih berminat untuk menyambung produktiviti atau tidak selepas bergelar ’mak aji’, itu terserah pada dia sendiri.

Baca Seterusnya......

Thursday, December 22, 2011

Aziz Bari: Nak guna akta apa dakwa pelajar turun ‘banting’ Najib

http://really.tigaline.com/wp-content/themes/decaton/scripts/timthumb.php?src=http://really.tigaline.com/wp-content/uploads/2011/12/Adam-adli-turun-bendera-najib-razak.jpg&w=304&h=147&zc=1&q=100&a=t
KUALA LUMPUR, Pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Dr Abdul Aziz Bari menegaskan kumpulan mahasiswa SMM dan Bebas tidak perlu dan tidak boleh dikenakan tindakan berhubung insiden menurunkan ‘bendera’ berbentuk banting berwajahkan Datuk Seri Najib Razak, Sabtu lalu.

Menurut Aziz, beliau tidak melihat apa-apa kesalahan dilakukan oleh pelajar-pelajar berkenaan.

“Saya tidak nampak mereka melakukan apa-apa kesalahan, mereka tidak merosakkan harta benda... tidak. Mereka menurunkan dan kemudian menaikkan semula bendera (banting).

“Mereka hendak siasat di bawah undang-undang apa? Nak ambil tindakan di bawah peruntukan apa?” kata beliau mengulas perkembangan di pekarangan ibu pejabat Umno di sini, Sabtu lalu.

Sebaliknya kata pakar perlembagaan ini, Najib selaku perdana menteri perlu menerima mesej yang disampaikan oleh kumpulan mahasiswa berkenaan, yang mengadakan demonstrasi memprotes Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Insiden itu dilaporkan berlaku ketika kumpulan mahasiswa dari SMM dan Bebas hendak menyerahkan memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah, yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno.

Bagaimanapun kumpulan mahasiswa itu menegaskan, mereka tidak akan memohon maaf kepada perdana menteri.

Pemimpin SMM dan Bebas berkata, pihaknya tidak nampak perlunya mereka harus memohon maaf.

“Kami tidak akan meminta maaf. Kita tak perlu meminta maaf. Tindakan menurunkan bendera Datuk Seri Najib selama lima minit dan kemudian dinaikkan semula seharusnya dilihat sebagai satu mesej jelas mahasiswa bahawa perdana menteri perlu serius mendengar suara kami, suara rakyat” kata Pengerusi SMM Ahmad Syukri Abdul Razab.

Saifuddin menuntut mereka memohon maaf dan menyerahkan kepada polis untuk mengambil tindakan.

Aziz yang menjadi sasaran siasatan polis, pengurusan UIA dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dua bulan lalu menegaskan, selagi kerajaan tidak memansuhkan AUKU, pelajar-pelajar universiti akan terus memperjuangkan perkara berkenaan.

“Universiti-universiti sudah wujud sebelum AUKU diperkenalkan pada 1971, jadi mengapa perlunya AUKU.

“Kerajaan perlu mendengar suara mahasiswa... jadi mereka tidak perlu meminta, saya tidak perlu memohon maaf, jangan sombong, dengar suara mereka,” katanya.

SMM dan Bebas mengadakan demonstrasi tempoh hari menuntut AUKU dimansuhkan untuk mengembalikan kebebasan akademik.

Menjawab soalan sama ada tindakan itu sesuatu yang tidak beradab, Aziz berkata, “kalau nak kata beradap tidak beradap, kita pun saksikan banyak perbuatan dan tindakan pemimpin-pemimpin Umno yang tidak beradap, tidak sopan sebelum ini.”

“Saya tidak melihat menurunkan bendera Najib ini sesuatu yang tidak beradap, seteruk tindakan mereka sebelum ini,” katanya lagi.

Baca Seterusnya......

Antara turunkan bendera Najib dan kencing gambar Hadi, Nik Aziz

PETALING JAYA: Tidak semena-mena nama seorang mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris, Adam Adli menjadi sebutan gara-gara tindakan beliau menurunkan bendera bergambar Najib di hadapan PWTC Ahad lalu.

Tindakan yang dilakukannya dalam demontrasi sekumpulan kira-kira 100 mahasiswa bagi mendesak Auku dimansuhkan itu akhirnya telah mengakibatkan tindakan balas keras oleh penyokong-penyokong Umno.

Selain hampir ditumbuk oleh seorang lelaki yang marah dengan tindakan itu, Ketua Wira Perkasa yang juga ketua Pemuda Umno Petaling Jaya Utara Armand Azha Abu Hanifah, turut mengancam untuk menampar dan meludah ke muka Adam Adli sekiranya beliau berpeluang bertemu mahasiswa terbabit.

Bagaimanapun, tindakan menurunkan bendera Najib tidaklah dapat menandingi perbuatan tiga penyokong BN yang kencing pada gambar Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dalam satu kempen pilihan raya kecil tidak berapa lama dahulu.

Apatah lagi, ketika menurunkan bendera itu Adam dikatakan melakukannya dengan tertib serta hormat dan hanya mengambil masa kira-kira lima minit sahaja sebelum dinaikan semula.

Umumnya, selain dianggap sebagai ahli politik dalam PAS, Nik Aziz dan Hadi juga dianggap sebagai golongan ulama.

Penglima Ludah Umno

Semalam, mengulas dua kejadian tersebut, dalam satu entri blog amenoworld.blogspot telah mencabar Armand yang lebih popular di alam siber dengan gelaran Panglima Ludah Umno itu agar menjelaskan pendirian beliau mengenai isu ini.

Malah pengendali blog tersebut turut melontarkan cabarannya kepada blogger pro Umno, menteri-menteri Umno-BN termasuklah Ketua Penerangan Pemuda Umno Datuk Reezal Merican Naina Merican.

“Benda yang sama ditujukan kepada blog BN dan Umno, menteri-menteri Umno dan BN termasuklah Reezal yang pong-pang dalam Utusan kelmarin, aku ingin sangat melihat apa pendirian kamu dalam isu ini,” tulisnya.

Tindakan Adam menurunkan bendera pemimpin Umno di bangunan ibu pejabat mereka dianggap sebagai satu penghinaan terhadap parti itu.

Dalam peperangan, menurunkan bendera lawan dan menggantikan dengan bendera lain memberi maksud kawasan tersebut telah berjaya ditawan oleh lawan.

Dalam pilihan raya di negara ini, BN juga dikatakan sering memberi upah yang tinggi kepada pihak yang sanggup menaikkan poster BN di kawasan bilik gerakan parti lawan dalam memberikan mesej kekuatan BN sekaligus satu penghinaan kepada lawan mereka.

* Free Malaysia Today

Baca Seterusnya......

Wednesday, December 21, 2011

Bagaimana Tekanan Jiwa Membunuh Anda

http://mastershifoo.files.wordpress.com/2010/04/sukses17.jpg?w=450&h=337
Dalam satu kajian, larva pepatung diletakkan di dalam akuarium di mana ia dapat mengesan kehadiran pemangsa yang berada di persekitaran tersebut. Sebenarnya pemangsa tidak dapat mengapa-apakan larva pepatung itu kerana ada halangan yang diletakkan. Satu lagi kumpulan larva pepatung diletakkan di kawasan yang tidak ada pemangsa.

Kajian mendapati larva yang berada di kawasan pemangsa adalah di antara 2.5 hingga 4.3 kali ganda lebih berkemungkinan untuk mati daripada larva yang tidak mengahdapi tekanan untuk di makan.

Manusia juga sebenarnya sama sahaja, akan lebih pendek umur jika hidup dalam tekanan. Kajian yang dilakukan oleh University College London mendapati mereka yang sentiasa bahagia dan gembira adalah 35% lebih berkemungkinan untuk hidup dalam tempoh 5 tahun lagi daripada mereka yang suram, tertekan dan tidak bahagia.

Memang benar sebenarnya bahawa hidup tertekan dan senantiasa muram membawa kepada maut. Banyak yang telah saya lihat daripada kalangan orang tua-tua yang melayan kesukaran serta perasaan mereka dan mula hidup penuh dengan kesuraman akhirnya menjadi semakin lemah ditimpa berbagai penyakit dan akhirnya membawa kepada kematian.


Marilah kita sama-sama hidup riang walau apapun yang melanda diri kita seberat mana sekalipun. Janganlah kita meletak syarat untuk menjadi bahagia. Jika anda mahu bahagia hanya buat keputusan nekad bahawa 'aku nak bahagia hari ini' maka mulalah menjadi ceria.

Kebanyakan daripada kita meletakkan berbagai syarat untuk bahagia seperti
  • Kalau aku dapat gaji sebulan RM10 ribu aku akan bahagia.
  • Kalau aku dapat kahwin lagi satu, aku akan bahagia.
  • Kalau aku dapat rumah banglo aku akan bahagia
  • Kalau aku anak orang kaya aku akan bahagia
  • Kalau aku dapat pergi Eropah akau akan bahagia
  • Kalau aku dapat keliling dunia aku akan bahagia
  • kalau aku jadi wakil rakyat akau akan bahagia
  • Dan lain-lain
Mengapa mesti ada syarat...anda yang buat keputusan untuk bahagia bukan benda lain jadi jangan letakkan syarat. Dan jangan biarkan masalah meragut kebahagian anda, jangan jadi macam anak pepatung tadi.

Baca Seterusnya......

GAMBAR WANG Kertas Dan Syiling BARU

KUALA LUMPUR, 21 Dis -- Kakitangan Bank Negara, Nor Aimah Mohd Nor,32, menunjukkan Note baru Ringgit Malaysia yang akan di keluarkan pada Julai tahun depan, di sini, hari ini.

Gambar Wang kertas dan Wang syiling keluaran terbaru oleh Bank Negara Malaysia yang akan di gunakan pada Julai tahun depan di sini, hari ini.

Kakitangan Bank Negara, Nor Aimah Mohd Nor,32, menunjukkan nilai Wang kertas Note baru RM20 yang akan di keluarkan pada Julai tahun depan di sini, hari ini.

Baca Seterusnya......

Kos RM3,000, shooting 2 jam, Oley ditonton lebih 180,000



KUALA LUMPUR, 20 Dis: Klip video atau Filem pendek berjudul 'Oley' hanya memakan belanja RM3,000 sahaja dan mengambil masa penggambaran 2 jam, tetapi memberikan kesan cukup besar bagi aktiviti dakwah.

Ini kerana, klip video terbitan sebuah NGO, Solidariti Muslim Prihatin ini sehingga kini ditonton lebih 180,000 orang dalam jangka masa 5 hari setelah disiarkan.

Dengan 'view' yang sedemikian tinggi, sambutan orang ramai terhadap filem tersebut ternyata menyamai filem triler hebat keluaran Hollywood.

Berdasarkan mutunya yang sedemikian hebat dan sambutan orang ramai yang sebegitu baik terhadap filem tersebut, banyak pihak beranggapan belanja yang dikeluarkan oleh pihak penerbit dalam usaha penerbitan filem itu pasti tinggi.

"Namun, jangan terkejut jika saya jelaskan, belanja untuk membuat filem itu sebenarnya hanya sebanyak RM3,000 sahaja, manakala masa keseluruhan yang kami gunakan untuk penerbitannya pula hanya 3 jam setengah sahaja.

"Dari masa 3 jam setengah itu, 2 jam untuk shooting dan 1 jam setengah lagi untuk proses editing bagi membolehkan ia disiarkan ke dalam Youtube untuk tontonan orang ramai," jelas Pengerusi Solidariti Muslim Prihatin, Nurul Islam Mohamed Yusoff.

Ketika dihubungi Harakahdaily di sini hari ini, beliau menjelaskan, pada dasarnya untuk menghasilkan filem tersebut pasti memerlukan belanja yang besar, tetapi ia menjadi murah di sebaliknya disebabkan banyak faktor.

Antara faktor utamanya kerana kesemua pelakon penting di dalam filem tersebut enggan menerima sebarang bayaran, tetapi hanya berlakon secara percuma demi kepentingan dakwah.

"Begitu juga dengan pengarah dan penulis skrip bagi filem itu. Mereka juga hanya membuat kerja-kerja mereka secara percuma sahaja," jelasnya.

(Nurul Islam...teruja)

Belanja yang dikeluarkan oleh pihaknya bagi penerbitan filem itu hanyalah bagi urusan-urusan teknikal, manakala sebahagian lagi bayaran kepada sebahagian pelakon tambahan.

Nurul Islam, 29, menjelaskan, Oley merupakan sebuah filem pendek yang terhasil khusus buat menjawab segala tohmahan mengenai hukum Islam yang dipersendakan oleh filem pendek “Bicara Rakyat“ yang dihasilkan dengan penuh kebencian dan kenistaan terhadap hukum hudud oleh pihak tertentu.

Dengan penghasilan ‘Oley’ bererti Solidariti Muslim Prihatin melangkah setapak lagi ke hadapan dalam menyampaikan mesej bermaklumat kepada masyarakat dengan cara baru.

Lebih menarik apabila 'Oley' turut dilakonkan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan; Nik Mohd Abduh dari ILMAM; Riduan Mohd Nor yang juga Ahli Jawatankuasa MuslimCare; penceramah selebriti yang sedang meningkat naik, Ustaz Syed Kadir Hussin Al Joffre serta pendakwah bebas, Ustaz Imran Al-Malizi.

Filem tersebut turut menampilkan pengacara, penulis lirik dan pelawak terkenal, Bob Lokman; vlogger Youtube terkenal, Mat Lutfi dan Man John dengan lakonan watak menarik mewakili segmen anak-anak muda pelbagai latar belakang yang mendambakan pengetahuan sebenar mengenai Islam.

(Penampilan Matlutfi memberi nilai tersendiri kepada video klip ini)

Oley adalah sebuah klip video yang dihidangkan dalam bentuk 'santai' dan simple tetapi menepati citarasa dan selera anak muda, dengan para pelakonnya berdialog dengan gaya selamba, bersahaja tetapi penuh dengan mesej bermakna.

Melalui kaedah soal jawab yang pasti boleh membuka mata dan telinga masyarakat yang jahil terhadap hukum Islam, khususnya mengenai hukum hudud, sehingga boleh menimbulkan keinsafan kepada para penontonnya.

Setelah diterbitkan 15 Disember lalu, video tersebut telah ditonton oleh sejumlah 154,687 kali dan mendapat likes sebanyak 8729 dan dislikes hanya sebanyak 72 kali, berbanding dengan video pendek bertajuk sembang rakyat yang telah mengundang kritikan dan pertikaian pelbagai pihak kerana didakwa sengaja menimbulkan prejudis terhadap Islam.

Angka tersebut dapat dilihat melalui jumlah likes sebanyak 57 kali dan dislikes sebanyak 3048 kali semalam, manakala hari ini pula jumlahnya terus meningkat kepada lebih 180,000 orang penonton.

Filem tersebut turut disiarkan menerusi slot video Harakahdaily dengan jumlah penonton sebanyak lebih 21,000 sehingga jam 4.30 petang ini sejak dimuatnaik 15 Disember lalu.

Penerimaan baik daripada orang ramai mengenai filem pendek itu sebagai indikator bahawa anak-anak muda tidaklah bencikan hukum Islam, sebaliknya menerima hukum Allah dengan baik.

Malah anak muda memberi kepercayaan kepada golongan yang ingin memperjuangkan hukum Islam berbanding mereka yang menentangnya.

Baca Seterusnya......

Perkasa tidak akan keluar undi jika SPR guna dakwat kekal

http://www.pribumiperkasa.com/wp-content/uploads/2011/01/syed-perkasa.jpg
Perkasa menolak keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang semalam mengumumkan akan menggunakan dakwat kekal pada pilihan raya umum ke-13 atas alasan orang Melayu tidak akan keluar mengundi selain mendakwa ia bertujuan mengurangkan peratusan pengundi kalangan kaum itu kelak.

Sehubungan itu, Setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali berkata, pihaknya yakin penggunaan dakwat kekal akan membawa negara ke belakang.

Selain itu kata beliau, Perkasa percaya ramai pengundi Melayu tidak akan keluar mengundi jika penggunaan dakwat kekal diteruskan.

Semalam SPR mengumumkan bahawa semua pengundi wajib dicalit dengan dakwat kekal dan sekiranya mereka enggan berbuat demikian, maka pengundi terbabit tidak akan diberikan kertas mengundi.

Langkah itu seiring dengan syor jawatankuasa pilihan khas Parlimen berhubung penambahbaikan proses pilihan raya.

“Adalah memalukan negara yang jauh lebih maju dari negara-negara membangun lain mahu menggunakan dakwat kekal dalam pilihan raya umum.

“Malaysia bukan negara seperti Somalia, Bangladesh, Pakistan, Afghanistan, Kemboja dan lain-lain negara mundur yang rekod pengenalan diri masih tidak canggih, yang menggunakan kertas biasa dengan maklumat peribadi tulisan tangan. Memalukan,” katanya.

Syed Hassan juga mendakwa Perkasa percaya gesaan untuk penggunaan dakwat kekal adalah daripada pihak yang sebenarnya tidak mahukannya juga tapi oleh kerana ia cara untuk membuatkan orang Melayu dan Islam tidak mahu keluar mengundi.

“Siapa yang untung jika orang Melayu tidak keluar mengundi? Saya sendiri kemungkinan besar tidak akan keluar mengundi jika kekal dengan penggunaan dakwat kekal.

“Dan, kemungkinan ramai ahli Perkasa tidak keluar mengundi juga. Siapa yang akan terasa rugi jika ramai ahli Perkasa dan orang Melayu lain tidak keluar mengundi?” katanya.-MI-

Baca Seterusnya......

Saya Akan Kekal Muslim Hingga Akhir Hayat – Ariff Alfian

KUALA LUMPUR – Arif Alfian Rosli, bekas pelajar Malaysia jurusan perubatan di Ireland enggan mengulas berita yang dia telah melangsungkan perkahwinan dengan seorang lelaki warga asing.

Arif Alfian yang dihubungi media Ireland, IrishTimes.com, menegaskan bahawa dia masih lagi seorang penganut agama Islam, tidak memeluk mana-mana agama lain dan kekal sebagai seorang muslim sehingga ke akhir hanyatnya.

“Saya tidak memeluk agama lain, apa yang dilaporkan sangat bertentangan dengan hakikat sebenar. Saya dilahirkan sebagai Muslim, saya masih seorang Muslim dan akan kekal Muslim sehingga saya meninggal dunia. Tiada apa yang mampu menggoncang keimanan saya,” katanya kepada media tersebut hari ini.

Arif Alfian juga menjelaskan bahawa dia sudah beberapa tahun tidak menghubungi ibubapanya di Malaysia ekoran satu perselisihan faham antara mereka, namun mengaku kerap menghubungi adik beradiknya yang lain.

“Saya ada sedikit salah faham dengan ayah saya pada tahun 2009…sehingga saya dilaporkan hilang, saya masih tidak berhubung dengannya, tapi saya sering berhubung dengan anggota keluarga yang lain,” katanya lagi.

Bapa Arif Alfian, Rosli Harun, 56, baru-baru ini memohon pertolongan dari akhbar Utusan Malaysia untuk mencari anaknya yang dikatakan ‘hilang’ setelah pencariannya menemui jalan buntu.

Memburukkan lagi keadaan, anaknya juga dikatakan telah berkahwin dengan seorang lelaki warga asing dan beberapa keping gambar serta video perkahwinan songsang itu turut tersebar di internet, termasuk salah satunya di lama web bigayweddingproject.com.

Majlis perkahwinan sejenis itu dipercayai berlangsung dalam sebuah gereja di luar negara dan Arif Alfian digambarkan memakai baju Melayu berwarna hitam, lengkap bersamping serta tanjak berwarna emas.

Pasangannya yang dianggarkan berusia lewat 30-an pula mengenakan busana sut lengkap warna hitam yang biasanya dipakai ketika majlis perkahwinan masyarakat Barat.
Arif Alfian ketika dihubungi media Ireland turut menafikan dakwaan dirinya ‘hilang’ dan menegaskan dia kini telah bermigrasi di Ireland secara sah.

“Saya tak hilang. Pihak berkuasa Ireland tahu saya tinggal secara sah di negara ini (Ireland). Kedutaan Malaysia juga tahu dan sedar mengenai saya yang tinggal secara sah di sini,” katanya lagi.

Selain itu, Arif Alfian juga menjelaskan bahawa dia secara tidak sengaja menarik perhatian masyarakat umum dan tidak mahu mencetus kontroversi atau masalah, khususnya terhadap keluarganya di Malaysia.

Oleh: ZAMZUKHAIRI NOORDIN

Baca Seterusnya......

Ada 152,182 Anak Luar Nikah Sepanjang 2008-2010

http://2.bp.blogspot.com/-VMvx7-nFQ7o/TsNtvwfeREI/AAAAAAAAAEc/5fyQCRG0B7A/s1600/anak+luar+nikah.jpg
[iLuvIslam] Seramai 152,182 anak luar nikah direkodkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dari 2008 hingga 2010. Timbalan Menteri berkenaan, Heng Seai Kie berkata, daripada jumlah itu, Sabah mencatat angka tertinggi dengan 41,490 orang, diikuti Selangor (18,983) dan Sarawak (17,570).

Beliau berkata, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) telah menjalin kerjasama strategik dengan Jabatan Latihan Khidmat Negara bagi mengintegrasikan pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial.

"Program itu telah melibatkan 64,000 remaja mengenai pendidikan dan risiko yang terpaksa ditempuhi kerana tindakan mereka," katanya semasa menjawab soalan Datuk Mohd Jidin Shafee (BN-Setiu) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Mohd Jidin ingin tahu jumlah anak luar nikah yang direkodkan sejak 2008, punca masalah dan inisiatif kementerian untuk membendung gejala itu. Heng berkata, enam pusat remaja telah ditubuhkan untuk golongan sasar berumur antara 13 dan 24 tahun bagi memberi maklumat berkaitan isu psikososial termasuk menyediakan khidmat kaunseling dan kemahiran hidup.

"Program 'outreach' yang dilakukan di sekolah dan komuniti setempat itu berjaya mendekati 257,147 remaja melalui 4,698 program dari November 2005 hingga September 2011,"katanya. Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin pula memberitahu dewan bahawa 24,813 orang dimasukkan ke hospital kerajaan kerana masalah berkaitan mental tahun lepas.

"Setakat ini kita ada empat institusi mental di seluruh negara, 42 hospital kerajaan yang menyediakan perkhidmatan rawatan mental dan 124 pakar dalam bidang tersebut," katanya kepada soalan Datuk Abdul Halim Abdul Rahman (PAS-Pengkalan Chepa).

Rosnah berkata usaha sedang dijalankan bagi meningkatkan kesedaran awam serta kepekaan masyarakat untuk mengenal pasti tanda-tanda awal dan mereka yang berpotensi mendapat rawatan awal.

Baca Seterusnya......

Penyata Akaun Negara Sahkan Pinjaman Mahathir Dari Bank Dunia


Keadilan Daily


KEADILAN sekali lagi tampil dengan bukti menyanggah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana menafikan membuat pinjaman dari Bank Dunia pada 1999.

Menurut Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli, meskipun Mahathir ‘meragui’ dokumen rasmi Bank Dunia berhubung pinjaman itu, namun beliau tidak boleh menafikan dokumen rasmi kewangan negara yang dikeluarkan kerajaan Malaysia dan diluluskan di parlimen.

Dokumen itu ialah penyata Akaun Memorandum hutang Awam Luar Negeri pada 31 Disember 2008, yang terkandung dalam Anggaran perbelanjaan persekutuan 2010 dan dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 23 Oktober 2009.

“Penyata tersebut mengesahkan bahawa Kerajaan Malaysia telah mengambil pinjaman dari Bank Dunia dalam tahun 1999 dengan rujukan “4452 MA Projek Sokongan Sektor Sosial” dari Bank Dunia,”.

“Kadar faedahnya adalah 7.47% bagi tahun 2008 dan sehingga 31 Disember 2008, Kerajaan Malaysia masih berhutang sebanyak RM701,040.14 daripada keseluruhan pinjaman berjumlah USD60 juta yang diambil dalam tahun 1999,” kata Rafizi dalam sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN hari ini.

Rafizi yang menulis surat kepada Bank Dunia bagi mengesahkan pinjaman itu, turut membidas kenyataan Tun Mahathir yang mempersoal kenapa isu itu baru dibangkitkan sekarang.

“Saya nasihat mudah saja. Sekarang kita hanya bolehsearch internet. Ia tak sama macam tahun 1999. Kini semua dokumen rasmi ada di internet, cuma nak tahu macam mana nak cari sahaja,” kata beliau.

Tegas Rafizi, KEADILAN menuntut Mahathir memohon maaf secara terbuka kerana kenyataan beliau yang jelas merupakan satu pembohongan.

“Sewajarnya Tun Mahathir Mohamad perlu menerima hakikat bahawa beliau telah tersilap dan memohon maaf kepada rakyat Malaysia kerana berbohong mengenai bantuan Bank Dunia kepada Malaysia dalam tahun 1999,” tegasnya


Baca Seterusnya......

Umno Tidak Boleh Dipakai Lagi - Bekas Pengarah Pendidikan

Sumber Kelab GB

Bekas Pengarah Pendidikan Negeri Perak, Datuk Adnan Ibrahim yang juga pelakun bersiri 'Cucu Opah nak kahwin lagi' rasa terpanggil untuk bersama turun padang memberikan penjelasan kenapa perlu rakyat tolak Umno dan Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya umum ke 13 nanti.

Jelas sekali ujarnya, Umno dan BN mempunyai kepimpinan yang sudah korup dan tidak releven lagi untuk memegang tampuk pemerintahan ekoran terlalu banyak skandal sehingga boleh membawa negara ke arah kehancuran.

"Saya walaupun tidak sihat, rasa bersalah sekiranya tidak bersuara mengatakan yang hak sebab itu saya datang untuk menyampaikan apa yang terpendam dalam lubuk hati selama ini.

"Umno dan BN tidak boleh pakai lagi apatah untuk kita bergantung harap membela nasib orang Melayu, " ujarnya ketika ditemui selepas program ceramah perdana di Pekan Darat, Butterworth semalam.

Apa guna dirinya yang diberikan kesihatan sihat tinggal diam di rumah padahal penyelewengan terus berlaku dengan memperdayakan rakyat miskin sebagai 'kambing hitam' bagi mengaut undi, katanya.

"Kerajaan BN memang begitu, mereka akan membahagikan harta kekayaan sesama kroni dengan membiarkan rakyat berputih mata terutamanya bagi mereka yang sememangnya mempolopori bidang tertentu.

"Kes lembu membabitkan Menteri Wanita, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil sungguh memalukan kerana ia bukan pendedahan golongan yang mencari kesempatan sebaliknya didedahkan Audit Negara yang telus dan profesional," terangnya.

Tambah beliau, akibat terlalu banyak penipuan dan penyelewengan membuatkan rakyat mempertikaikan keikhlasan BN yang sanggup memberikan wang RM500 kepada setiap keluarga sedangkan negara terus dicengkam bebanan hutang yang tinggi.

Jika kerajaan terlalu prihatin terhadap rakyat bukan sekarang mereka mulakan pemberian RM500 itu tetapi sejak dulu lagi sebab kemiskinan rakyat sudah lama, katanya.

"Jika BN benar-benar mahu bantu rakyat kenapa hari ini baru nak bagi RM500. Mereka buat secara mendadak semata-mata dengan tujuan yang tersembunyi," tambahnya.

Pemberian itu pun, bagi beliau, disebabkan timbul perasaan irihati setelah rasa tergugat dengan pemberian beberapa skim oleh Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat.

"Adalah tidak lojik lagi, rakyat yang sudah matang masih tidak berani buat perubahan demi kebaikan semua pihak serta negara," kata Datuk Adnan.

Menceritakan kesungguhan dirinya untuk turun berkempen di mana sahaja sekiranya dijemput beliau yang ada pertalian dengan pejuang kemerdekaan Leftenan Adnan menambah, semua itu dibuat untuk membuang perasaan bersalah dalam dirinya yang bekerja untuk kerajaan sedangkan kerajaan yang disanjung melakukan penindasan, penipuan dan penyelewengan yang ketara memalukan.

Peliknya, ujar beliau, kenapa mereka yang ada jawatan tinggi dalam kabinet tidak langsung timbul perasaan bersalah atau meletakan jawatan bila gagal sebagai menteri sebaliknya terus bangga dengan kesalahan yang dibuat.

Beliau bertanya apakah kapasiti mereka yang asyik melakukan penyelewengan mengaku sebagai Umat Islam sedangkan mereka memakan daging saudara sendiri.

"Pesanan saya kepada rakyat gunalah otak, guna akal, guna jari, guna perasan dan gunakanlah kesempatan yang ada untuk menegakan yang hak memerangi yang batil. Jangan takut buat perubahan yang menguntungkan semua pihak," tegasnya lantang.

Program anjuran PAS Kawasan Tasek Gelugor itu turut menyaksikan penyerahan 15 keping borang permohonan menjadi ahli PAS di sekitar kubu kuat Umno di Permatang Binjai.

Kemasukan itu diketuai bekas Ketua Pemuda Umno Cawangan Permatang Binjai, Saudara Hasni.

Borang diserahkan kepada Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu yang dijemput khas memberikan ucaptama bersama Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang, Datuk Saleh Man dan Yang Dipertua PAS Tasek Gelugor, Ustaz Khalid Man. -HD

Baca Seterusnya......

Sunday, December 18, 2011

TEMBELANG MAHATHIR DAH PECAH!!! Pinjam Bank Dunia selepas pecat Anwar kemudian tuduh Anwar

Mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad dilihat berada dalam keadaan terdesak dan tertekan apabila tindakan beliau meminjam dari Bank Dunia sudah terbongkar walaupun selama ini beliau menafikannya.

Ketika dihubungi harakahdaily, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar memberitahu Mahathir sekarang terkedu dan terdesak dan sedang cuba mencari alasan untuk mengalih pandangan rakyat dari isu beliau meminjam wang dari Bank Dunia pada tahun 1999.

"Rekod yang mengatakan beliau melakukan pinjaman juga telah didedahkan oleh laman web Bank Dunia dan sekarang Mahathir memikirkan cara terbaik untuk menutup pembohongan beliau iaitu memfitnah Anwar yang merupakan Menteri Kewangan ketika itu.

"Kenapa beliau takut dan kalau betul baik mengaku sahaja jangan melepaskan apa yang beliau lakukan kepada orang lain," katanya.

Tambahnya lagi pendedahan pinjaman itu menunjukkan ianya berlaku pada tahun 1999 iaitu selepas Anwar dipecat sebagai Menteri Kewangan dan juga Timbalan Perdana Menteri.

Laman web Bank Dunia mendedahkan bahawa Malaysia membuat pinjaman sebanyak tiga kali pada tahun 1999 dan sekali pada 1998 yang berjumlah AS$400 juta dan pinjamam itu dibuat setelah Anwar dipecat dari kabinet.

Pinjaman Mac 1999 itu atas nama projek "Malaysia Education Sector Support Project", "Malaysia Social Sector Support Project" dan "Malaysia Year 2000 Technicial Assistance Project" manakala pada 18 Jun 1998 bagi projek "Malaysia Economic Recovery and Social Sector Loan".

"Dulu beliau cuba tunjukkan dirinya sebagai 'hero' yang tidak akan tunduk kepada Bank Dunia yang bersikap 'kapitalis'.

"Tetapi sekarang segalanya terbukti bahawa Mahathir diwaktu siang beliau bermusuh dengan Bank Dunia tetapi malam menjadi teman perbualan telefon.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, rakyat sendiri boleh melihat sikap berpura-puraan dan berbohong Mahathir hanya untuk kepentingan sendiri.

Katanya, dalam isu itu Mahathir yang sepatutnya perlu bersumpah bukan Anwar, dan seluruh rakyat sedang menunggunya.

"Beliau sepatutnya bersumpah yang beliau tidak pernah memohon bantuan dari Bank Dunia, dan jika laporan tersebut itu tidak benar maka beliau perlu mengambil tindakan undang-undang.

"Tapi adakah beliau seberani itu untuk bertindak, yang saya pasti beliau akan terus menyerang Anwar kerana baginya isu Bank Dunia sewaktu Anwar berada dalam kabinet beliau," kata Mahfuz.

Baca Seterusnya......

Saturday, December 17, 2011

Lim Guan Eng: 'kebebasan dan demokrasi' & 'kuku besi'

Wacana Sinar Harian edisi ke-9, PRU13: Undi Siapa Menjadi Penentu

Dalam sesi penggulungan wacana anjuran akhbar Sinar bertajuk PRU-13: Undi Siapa Jadi Penentu tempoh hari Lim Guan Eng yang merupakan salah seorang panel mengeluarkan satu ayat yang menarik untuk kita fikirkan dan realisasikannya. Berikut kata-kata ringkas penuh makna dari Lim Guan Eng:

"Bila rakyat takut sama kerajaan, itu namanya 'kuku besi', bila kerajaan takut dengan rakyat, itu namanya 'kebebasan dan demokrasi'..."

Amat besar maknannya ayat di atas. Jika kita fikirkan senario politik negara kita siapa sebenarnya yang sedang dan cuba menakut rakyat dengan ayat-ayat seperti, 'jika pembangkang memerintah negara, hancur lebur negara ditimpa malapetaka'. Banyak lagi ayat-ayat seumpama itu yang bermatlamatkan agar rakyat menjadi gerun dan rasa takut.

Gertakan seumpama itu dibuat tidak lain dan tidak bukan oleh Umno ketika perhimpunan 4 hari mereka yang penuh dengan gertakan ditujukan kepada rakyata keseluruhan dan bukannya kepada para delegasi Umno. Perbuatan mereka hanya menggambarkan taktik mereka yang sedang cuba menakutkan rakyat.

Jika rakyat percaya dan termakan dengan segala ayat-ayat gertakan tersebut, ini bermakna rakyat sedang mengalami perasaan takut kepada kerajaan yang memerintah. Berbalik kepada kata-kata Lim Guan Eng di atas, tindakan kerajaan yang berkuasa sekarang yang mahu menanamkan rasa takut rakyat menjurus kapada usaha menjadikan rakyata takut kepada kerajaan yang memerintah...itunya maknanya kerajaan sekarang adalah kerajaan kuku besi.

Apa yang berlaku kepada para ahli politik pakatan rakyat pula adalah terbalik. Sebagai contoh ucapan Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim ketika berceramah dalam rapat umum berhampiran Stadium Shah Alam, beliau dengan tegas mengatakan bahawa kami (pemimpin) di atas adalah kuli kepada rakyat, jika anda rasa kami tak bagus anda hanya perlu menghumban saja kami turun.

Baca Seterusnya......

Subaru BRZ: enjin boxer, pacuan roda belakang, zenith


PENAMPILAN yang pasti tidak sukar untuk menarik minat penggila kereta berprestasi tinggi.
SUBARU pada Pameran Kereta Tokyo baru-baru ini telah melancarkan model sport yang ditunggu ramai iaitu BRZ. Berkuasa 200PS dan tork maksimum 151lb/ft untuk kereta dengan berat 1,220kg, BRZ, ialah kereta yang direka untuk pemanduan menyeronokkan.

Antara formula keseronokan tersebut ialah dengan capaian graviti serendah mungkin. BRZ sebenarnya adalah projek usaha sama dengan Toyota yang menyaksikan model itu turut dizahirkan dengan dua lagi kembarnya iaitu Toyota GT-86 dan Scion FRS.

Memandangkan projek itu secara langsung melibatkan Toyota yang pakar dalam bisnes kejuruteraan, maka tidak hairanlah ia berkongsi tiga jenama berbeza bagi meraih sekala ekonomi. Sekali pandang, ketiga-tiga model itu seolah-olah hanya melibatkan pertukaran lencana sahaja.

Subaru BRZ direka dan dibangunkan sejak dari awal lagi untuk menjadikannya sebuah kereta yang seronok untuk dipandu dengan pengendalian yang mantap. Di samping ciri-ciri lazim Toyota iaitu boleh dipercayai dan selamat.

Pakej enjin yang dibuat secara berhati-hati membolehkan enjin Boxer yang terkenal sebagai trademark Subaru itu dipasang pada kedudukan rendah.

Rekaan signatur
Enjin aspirasi normal (N/A) itu turut menjadikan kereta nampak rendah dan lebar dengan ukuran tingginya 1,300mm, manakala lebarnya 1,775mm. Walau bagaimanapun, Subaru menyatakan ruang bonetnya masih selesa, memadai untuk pemanduan hujung minggu dan harian.

Dari segi luaran, walaupun berkongsi produk dengan Toyota, BRZ tetap mengekalkan identiti Subaru. Pada bahagian depan, enjin Boxer itu diserlahkan dengan garisan bonet yang rendah dan disertai dengan arca roda yang membonjol.

Ciri rekaan signatur Subaru seperti lencana enam bintang, lampu serta gril heksagon memberikan BRZ imej yang segar dan tajam. Pada bahagian belakang pula, peresap yang dominan dengan ekzos berkembar sangat jelas dipasang bagi menimbulkan efek berprestasi model terbaru daripada Subaru.

Ruang dalaman BRZ direka untuk memastikan pemandu benar-benar menikmati pengalaman ketika memandunya. Roda stereng bersaiz kompak digunakan supaya pemandu dapat bertindak balas dengan respons BRZ yang pantas.

Kluster meternya pula mempunyai takometer dengan meter kelajuan digital yang dipaparkan pada bahagian tengah bagi memastikan data tersebut dapat dibaca dengan cepat supaya tumpuan pemandu pada jalan raya dapat dimaksimumkan. Kerusi BRZ pula direka khas dengan ciri-ciri ergonomik bagi memeluk pemandu dan penumpang dengan selamat dan selesa.

Enjin Boxer Subaru dieksploitasi sepenuhnya untuk projek tiga serangkai itu. Enjin 2.0 liter tersebut dibangunkan semula bersama Toyota. Ia kini mempunyai sistem pancitan terus D-4S dan teknologi liang suntikan bagi meningkatkan kecekapannya.

Transmisi BRZ pula dijuruterakan untuk rasa tukaran gear yang mantap. Kotak gear enam kelajuan BRZ adalah jenis tukaran singkat yang dioptimumkan pada ketegaran, ketepatan serta beratnya. Transmisi enam kelajuan automatik mempunyai mode Sports untuk tukaran gear yang cepat.

Mode manualnya pula membolehkan pemandu menggunakan pedal pada stereng dan penurunan gear throttle blipping bagi memastikan pemanduan benar-benar puas menggunakannya.

BRZ mempunyai kerangka yang ringan dan tegar. Ia dibangunkan bagi memaksimumkan kelebihan titik graviti yang rendah. Kerangka BRZ dihasil menggunakan teknologi besi regangan tinggi yang termaju. Selain membantu dalam membentuk karakter kereta, teknologi itu juga berfungsi melindungi penumpang.

Bonet aluminium pula meminimumkan berat badan kereta dengan strukturnya direka untuk melindungi keselamatan pejalan kaki. Harus tahu bahawa semua varian BRZ dilengkapi sistem kawalan kestabilan elektronik bagi memastikan keseronokan pemanduan dipakejkan sekali dengan aspek keselamatan.

Kepada yang berminat, Subaru merancang untuk menjual BRZ pada tahun 2012. Dengar kata, Motor Image yang bertanggungjawab mengedar kenderaan jenama Subaru di Singapura dan Malaysia merancang untuk membawa masuk BRZ ke pasaran tempatan pada tahun depan.


Baca Seterusnya......

Arif Alfian Pemuda Melayu Pertama Kahwin Gay


KUALA LUMPUR - Seorang pemuda Melayu mencetuskan kontroversi apabila beberapa keping gambar perkahwinannya dengan seorang lelaki warga asing, tersebar di dalam sebuah laman web bigayweddingproject.com.(telah hilang).

Apa yang mengejutkan, pada majlis perkahwinan sejenis yang dipercayai berlangsung dalam sebuah gereja di luar negara, pemuda berusia lingkungan 20-an itu memakai baju Melayu berwarna hitam, lengkap bersamping serta tanjak berwarna emas.
Pasangannya yang dianggarkan berusia lewat 30-an pula mengenakan busana sut lengkap warna hitam yang biasanya dipakai ketika majlis perkahwinan masyarakat Barat.
Laman web yang dipercayai menyokong perkahwinan homoseksual itu telah memuatkan sebanyak 15 keping gambar sepanjang majlis 'perkahwinan' itu berlangsung.
Antara yang disiarkan adalah pasangan itu bergambar di dalam kumpulan dan sedang diraikan setelah selesai menjalani proses bergelar 'suami-isteri'.

Terdapat dua keping gambar lelaki warga asing itu sedang bersiap sedia melangsungkan perkahwinan sambil dibantu rakan-rakannya.
Ariff pernah dilaporkan hilang sebelum ini.

Turut menarik perhatian ialah gambar yang menunjukkan lelaki Melayu itu disarungkan cincin oleh pasangannya.

Menurut keterangan yang dipaparkan bersama kepingan gambar yang dipercayai dimuatkan pada 20 September itu, pasangan terbabit merupakan klien pertama bagi projek penggambaran majlis perkahwinan golongan homoseksual dikendalikan laman web berkenaan.

Laporan- Utusan

Baca Seterusnya......

Thursday, December 15, 2011

Hakim Menolak Dengan Kos Permohonan PAS Mencabar & Menghentikan Akta Perhimpunan Aman

http://2.bp.blogspot.com/-ZQ34hJbwgB0/TtTlKAHlZbI/AAAAAAAAHag/xgjzwpVfvZ8/s1600/bm_march.jpg
Permohonan PAS mendapatkan kebenaran bagi mencabar dan menghentikan Akta Perhimpunan Aman ditolak dengan kos oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) hari ini.

Hakim Rohana Yusof berkata, sekurang-kurangan dua daripada pemohonon merupakan anggota parlimen dan berpeluang luas membincangkan dan menentangnya daripada diluluskan dalam dewan daripada menyalahguna proses mahkamah bagi tujuan itu.

NONEBeliau juga berkata, permohonan itu pramatang kerana akta itu masih belum menjadi undang-undang; dan sekiranya sudah menjadi undang-undang, kesahannya masih boleh dicabar di mahkamah.

Percubaan oleh mahkamah untuk membetulkan atau memutuskan mengenai perkara itu akan mengganggu proses undang-undang parlimen dan melanggar doktrin pengasingan kuasa, tambah Rohana.

Hakim mengarahkah kos RM8,000 dibayar kepada kerajaan.

PAS pada 2 Disember lalu memfailkan semakan kehakiman terhadap perdana menteri dan kerajaan Malaysia kerana membentangkan rang undang-undang Perhimpunan Aman yang didakwa bertentangan dengan perlembagaan.

Dalam saman yang difailkan oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan dua anggota parlimennya, mereka antaranya menuntut perintah deklarasi bahawa responden bertindak melebihi kuasa dan/atau menyalahguna kuasa dengan membentangkan rang undang-undang itu.

Dua lagi pemohon ialah Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) dan Hatta Ramli (Kuala Krai). Mereka diwakili peguam PAS Hanipa Maidin

Baca Seterusnya......

KL dilanda banjir kilat lagi.

Kuala Lumpur: Hujan lebat di ibu negara selama dua jam bermula jam 5 petang, semalam menyebabkan beberapa kawasan terutama di Jalan Chan Sow Lin, Jalan Brunei dan Jalan Brunei Utara, dekat Pudu dilanda banjir kilat separas 0.5 meter.

Banjir kilat dan cuaca buruk itu turut mengakibatkan kesesakan lalu lintas di ibu negara lebih dua jam.

Tinjauan Harian Metro di jalan itu mendapati peniaga bertungkus-lumus mengalihkan barangan ke tempat lebih tinggi selepas air memasuki kedai.

Sistem Maklumat Pengangkutan Bersepadu (ITIS) ketika dihubungi berkata, banjir kilat berkenaan memberi kesan kepada aliran trafik di jalan terbabit yang bermula jam 5.15 petang.

Katanya, jalan lain turut terjejas termasuk Jalan Sultan Ismail menghala Jalan Tuanku Abdul Rahman, bulatan Segambut menghala Jalan Ipoh, Jalan Genting Klang dan Jalan Kuching menghala Selayang.

“Turut terjejas aliran trafik di Jalan Kinabalu menghala Jalan Loke Yew dan bulatan Cheras, Jalan Maharajalela menghala Jalan Sultan Ismail, Jalan Kuching dan Jalan Tun Razak menghala bulatan Pahang,” katanya. -hm

DINAIKI AIR...beberapa jalan di kawasan Pudu dinaiki air selepas hujan lebat selama dua jam, semalam.

BANJIR...hujan lebat menyebabkan banjir kilat di Jalan Brunei dan Jalan Brunei Utara, semalam.


Banjir kilat di ibu negara mengakibatkan banyak kawasan dinaiki air termasuk tempat letak kereta kompleks membeli-belah di Bukit Bintang. – Foto Jack Ooi

Baca Seterusnya......

2 Kanak-kanak Cedera Digigit Siamang Di Zoo Melaka

Sumber Kelab GB

Melaka - Keseronokan dua kanak-kanak untuk menyaksikan gelagat haiwan liar di Zoo Melaka berakhir dengan dua mangsa itu melalui pengalaman ngeri digigit seekor siamang jantan yang ganas kelmarin.

Gambar: ANITA menemani Afiq yang cedera dan dirawat di Hospital Melaka semalam akibat digigit siamang.

Dua mangsa yang cedera dalam kejadian pada pukul 2.30 petang itu ialah Muhammad Afiq Haziq Kamarul, 3, berasal dari Klang, Selangor dan Zukrina Abdul Hadi, 5, dari Pekan, Pahang.

Sebelum kejadian, kedua-dua mangsa itu berjalan bersama keluarga masing-masing berhampiran beberapa buah pulau buatan yang menjadi habitat siamang dan beberapa haiwan dalam kumpulan beruk lain.

Mengimbau detik cemas tersebut, ibu kepada Afiq, Anita Sulaiman, 36, berkata, dia dan suami, Kamarul Baharin, 38, serta tujuh anak termasuk Afiq, anak keenam, tiba di zoo itu pada pukul 1.30 petang.

Sejam selepas berjalan, mereka sekeluarga tiba di kawasan pulau buatan.

"Sedang kami leka meninjau spesies beruk di beberapa pulau, tiba-tiba saya nampak kira-kira 40 pengunjung bertempiaran lari kerana dikejar seekor siamang.

"Siamang sebesar Afiq itu datang menggigit betis kanannya yang ketika itu didukung oleh suami saya," katanya ketika ditemui di Hospital Melaka semalam.

Menurut Anita, suaminya bertindak menarik bulu dan menggoncang kepala siamang itu bagi melepaskan gigitan pada kaki Afiq.

Namun siamang itu enggan melepaskan gigitan itu sehinggalah seorang pengunjung menendang perut haiwan itu. -kosmo

Video Siamang Cederakan Kanak2 di Zoo Melaka
Parah digigit siamang zoo

MELAKA TENGAH: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun parah pada betis kanan selepas diserang seekor siamang dipercayai seberat 38 kilogram ketika sedang bersiar-siar bersama keluarganya di Zoo Melaka, Ayer Keroh, dekat sini, petang kelmarin.

Gambar: BISA siamang zoo - Muhammad Afieq Haziq Kamarul diteman ibunya Anita Leman,35, di bilik rawatan Hospital Melaka selepas digigit siamang di Zoo Melaka, petang semalam. Foto Rasul Azli Samad

Pengunjung tendang haiwan selamatkan budak 3 tahun

Akibat kejadian kira-kira jam 2.30 petang itu, Muhammad Afiq Haziq Kamarul, terpaksa menjalani pembedahan selama kira-kira tiga jam di Hospital Melaka (HM), selepas betisnya dilaporkan hampir hancur digigit haiwan itu.
Ketika dikunjungi di Hospital Melaka petang semalam, anak keenam daripada tujuh beradik berasal dari Klang, Selangor ini, dilihat masih lemah dan seolah-olah dalam ketakutan.

Ibunya, Anita Sulaiman, 36, berkata beliau sekeluarga tidak menyangka berdepan detik paling mencemaskan kerana menganggap haiwan di zoo terbabit jinak dan tidak membahayakan kerana dibiar bebas di kawasan laluan pengunjung.

Beliau berkata, kejadian berlaku ketika mereka sekeluarga sedang berjalan untuk melihat kawasan menempatkan burung dan tidak bercadang melihat siamang atau nama saintifiknya hylobates syndactalus.

“Dalam sekelip mata, sekumpulan pengunjung berhampiran haiwan itu kelihatan bertempiaran lari dan berteriak meminta tolong dan tidak lama selepas itu, haiwan ini meluru ke arah Muhammad Afiq dan menyerangnya.

“Saya menjerit terkejut dan suami yang awalnya tidak menyedari kejadian itu bertindak pantas memegang kepala haiwan itu tetapi ia tetap tidak melepaskan gigitan pada kaki Muhammad Afiq.

“Gigitan itu hanya dilepaskan selepas seorang pengunjung berhampiran menendang perut haiwan itu,” katanya ketika ditemui di wad kanak-kanak HM, petang semalam.

Anita yang datang ke negeri ini bagi menghadiri majlis kenduri kakaknya di Semabok berkata, beliau dan suaminya membawa Muhammad Afiq ke pejabat Zoo Melaka untuk mendapatkan bantuan rawatan, sebelum diarah membawa mangsa ke klinik kesihatan tetapi kes itu dirujuk ke HM kerana kecederaan dialami serius.

“Anak saya dibedah bermula jam 9 pagi tadi (semalam) dan selesai tiga jam kemudian,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Zoo Melaka, Masri Mohd Arop dalam kenyataan media kepada Berita Harian petang semalam, memohon maaf kepada keluarga mangsa atas kejadian itu.

“Zoo Melaka turut bersedih dengan kejadian menimpa Muhammad Afiq dan bersedia membantu termasuk menanggung kos rawatannya,” katanya.

Masri berkata, ini kejadian pertama berlaku di Zoo Melaka dan siasatan terperinci sedang dilakukan bagi mengenal pasti puncanya, manakala haiwan itu sudah ditangkap dan diasingkan untuk kuarantin.

Baca Seterusnya......

Wednesday, December 14, 2011

Laman lawak antarabangsa perlekeh Rosmah

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 14 Dis: Nampaknya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu berbuat sesuatu untuk menghentikan dirinya dari terus dipermainkan akibat dari karenah isteri beliau.

Terbaru, isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor telah dipermainkan dalam laman lawak antarabangsa terkenal, 9gag.com dengan tajuk "Prime Minister's wife".

"Rosmah telah didakwa membelanjakan US$203,150 wang awam untuk membeli bag tangan.

Tetapi menjelaskan telah menyimpan wang sejak berumur 5 tahun."
(Spent US$203,150 public funds on handbag, Claim to saved money since 5 years old).

Yang menariknya, selepas ia dinaikkan 21 jam, sudah 112 komen diberikan manakala 2,275 pelayar telah menandakan 'like' kepada gambar yang memalukan ini.

Komen -komen pula bukannya datang dari Malaysia sahaja tetapi juga luar negara khasnya negara jiran, Singapura.

Komen pertama datangnya dari Chua Chem Fei, Nanyang Technological University yang berharap 'seluruh dunia tahu betapa teruknya 'this fat lady'.

Selain itu, ramai juga komen-komen yang dibuat oleh pelayar laman ini dari Malaysia.

"$9 a day since 5 years old. That's kinda like RM30 per day..i gues she really liked the bag..lol." tulis Faiz Mohamad Nor dari UTP.

Pendek kata, komen-komen yang diberikan dalam laman sangat memalukan Najib dan negara apatah lagi ia dibuat di peringkat antarabangsa dan oleh laman web antarabangsa.

Baca Seterusnya......