Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, December 30, 2008

Menjana keyakinan diri dalam masa 30 hari

"Kaedah luarbiasa bina keyakinan diri dalam masa 30 hari!

Rasa gelisah , serba tak kena dan mudah panic adalah gejala yang timbul dari rasa kurang yakin diri. Keadaan ini banyk merugikan anda kerana anda telah menghadakan kebolehan diri (SUPERB SELF). Kita dianugerahkan pelbagai kebolehan yang menakjubkan yang membolehkan dan melayakkan diri kita untuk menjaDI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI. Kita telah mendapat pengiktirafan yang besar dari Allah


sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya . AT-TIN :4

Gunung ganang dan bukit bukau pun tidak sanggup untuk menrima tugasan yang hebat ini tetapi kita sanggup menerima amanah dari Allah. Betapa hebatnya Allah menciptakan kita.

InsyAllah di sini saya ingin berkongsi petua bagaimana menjadikan anda seorang yang secara total berkeyakinan.

1) Terima dirimu sepenuhnya – Diri anda adalah unik dan terlalu istimewa. Tidak ada dua orang yang benar-benar serupa dengaan anda sampai bila-bilapun . Biar bagaimana pun diri anda dari aspek fizikal misalnya , anda perlu menerimanya dengan penuh kesyukuran dan merasakan betapa hebatnya anugerah Allah pada anda. Tenaga emosi yang positif ini akan dijanakan menjadikan anda saying, hormat dan hargai diri anda. Bagaimana orang lain ingin hrgai dann hormat anda jika anda sendiri tik pernah untuk menghormati diri anda. Apabila anda menerima diri anda secara totalnya segala kelengkapan yang anda ada terutama jiwa anda .minda sedar dan minda bawah sedar anda akan dengan senang hati berkhidmat pada anda dengan sepenuh hati dan akan menjadi pekerja setia pada anda. Jika sebaliknya ‘mereka akan menjadi musuh pada diri anda dan akan membawa kesulirtan pada anda.

Sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri. (YUNUS:44)

2) Analisa diri- sila imbas kembali peristiwa lepas secara berperingkat 3 tahun, 5 tahun dan 10 tahun dahulu mengapa anda masih berkeadaan seperti sekarang, siapa yang mempengaruhi anda dan persekitaran yang menjadikan diri anda seperti sekarang. Senaraikan kelemahan tersebut supaya anda boleh nampak dengan jelas sifat-sifat kelemahan diri untuk diperbaiki.

3) Pastikan anda benar-benar mengetahui APA YANG ANDA MAHU dalam hidup anda . Dan mulakan senarainya. Seperti pekerjaan, kesihatan, hubungan , sifat diri kelengkapan hidup dan sebagainya. Buat senarai tersebut dan tuliskan. MESTI TULIS.

4) Senaraikan pilihan langkah-langkah tindakan yang anda perlu ambil untuk menjayakan bagi mencapai matalamt anda misalnya dari segi sumber, masa dicapai, siapa yang anda perlu hubung, ilmu yang perlu anda cari dan sebagainya.

5) Buat VISUAL DAN REHEARSAL MENTAL secara jelas diri yang anda inginkan dan matlamat yang anda ingin capai. Walaupun peristiwa tersebut belum berlaku, anda dapat ‘melihat, mendengar dan merasakan suatu perasaan yang hebat seolah –olah masa depan tersebut telah anda nikamati dengan sebenar2benarnya. Gunakan teknik NLP(NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING). Ianya akan mengaktifkan minda bawah sedar anda untuk mengaktifkan kepercayaan, pemikiran, perasaan supaya setiap sel dalam tubuh badan anda akan berkerja keras untuk mencapai REALITI. SETIAP PERISTIWA BERLAKU DUA KALI. IAITU SATU DALAM MINDA DAN SATU LAGI DI ALAM SEBENAR.(POWER OF DREAM ANN POWER OF WILL)

5) Letakkan standard yang tinggi bagi diri anda dan jangan sesekali anda perlekehkan. Sentiasa gunakan bicara kendiri yang positif pada diri anda (The power of Self Talk). Katakan sentiasa kata-kata positif yang merangsang diri anda. APa sahaja yang mengiktiraf diri anda yang terbaik

6) Berubah pada persekitaran yang baru dan mencabar. Selagi anda berada pada bentuk persekitaran yang sama, hasilnya 20tahun akan datang juga sama. Ubah system persekitaran anda.UBAH SISTEM BERKERJA ANDA .

7) Pilih rakan sebaya yang dapat membantu untuk memcapai impian anda. Pastikan anda bergaul dengan orang yang telah mencipta kejayaan dalam hidup mereka. Tenaga Aura dan emosi positif akan mengalir dalam diri anda untuk anda mengubah persepsi diri. Selagi anda bergaul dengan rakan yang sama, selagi itulah nasib anda akan serupa. Cari kawan baru

8) Tempuhi pengalaman-pengalaman baru. Pelajari ilmu baru dan aplikaskasikan . Secara beransur-ansur anda akan dapat membangunkan diri anda. Ini adalah proses pertumbuhan . Anda perlu meniarap.merangkak dahulu sebelum boleh berjalan dan berlari.. Pastikan anda lakukan perkara baru yang sesuai dengan kebolehan dan minat anda.

9) Senaraikan kejaya-kejayaan kecil dan besar yang anda capai. Imbas kembali dan kemudian ‘masukkan’ Kejayaa-kejayaan yang anda ingin capai dan rasakan seolah-olah anda telah memiliknya.

10) Sentiasa menggunakan Power of Affirmation iaitu kata-kata perakuan diri yang menyatakan anda mampu dan boleh melakukan. Jangan ada halangan minda sama sekali. Cuba dan cuba sehingga berjaya. Tetapi jangan terlalu lama . Jika bidang itu tidak sesuai cari bidang lain.

11) Ubah persepsi, pemikiran, kepercayaan dan perasaan kepada yang menyatakan I CAN DO IT!!!! I BELIEVE MY SELF

12) NYatakan sentiasa ikrar dan janji diri anda pasti akan mencapai matlamat anda!

13) Sentiasa panjatkat doa pada Allah bagi memudahkan urusan anda dunia dan akhirat

14) Cipta ANCHOR iaitu perkataan atau peristiwa yang boleh mencetuskan rasa ANDA YAKIN DAN MAMPU LAKSANAKAN.

15) DIsiplinkan diri , jangan bertangguh terus lakukan tindakan yang anda rasa betul

Kawal minda anda dari serangan dalaman iaitu emosi anda dan pengaruh pesekitaran dan orang-orang yang ingin menjatuhkan anda. Tanya? Pada minda anda dan emosi anda

16) Nyatakan sebab-sebab yang kukuh mengapa anda ingin capai matlamat tersebut

17) CUBA DAN CUBA DAN CUBA SEHINGGA BERJAYA

18) TULIS SKRIP KEHIDUPAN BAGAIMANA YANG ANDA INGINKAN

19) PERTINGKATKAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI ANDA

20) SENARAIKAN SUMBER, KEBOLEHAN, ORANG-ORANG YANG ANDA BOLEH HUBUNG, HARTA ANDA DAN APA SAHAJA MODAL YANG PERLU ANDA UPGRADEKAN DAN GUNAKAN SEBAGAI LANGKAH PERMULAAN ANDA

21) Buat buku skrap kehidupan anda- tampal gambar

22) Senaraikan 6 perkara setiap hari perkara atau apa tindakan anda keesokan hari

23) Elak penyakit suka bertangguh

24)Hadiri kursus atau kelas bidang yang anda minati

25) Baca dan amalkan buku motivasi atau pembangunan diri

LAKUKAN TINDAKAN ANDA SEKARANGGGG

BELI JURNAL(BUKU CATATAN) DAN TULIS SEKARANG PLAN ANDA dan lakukan tindakan anda. Tiada makna tanpa perbuatan. BUAT_BUAT BUAT

sumbangan http://mindataqwa.blogspot.com

0 comments: