Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, April 14, 2009

Networking Between 2 Computer

Jika anda mempunyai dua komputer di rumah, anda boleh menghubungkan dua komputer tersebut menggunakan kabel tanpa menggunakan switch. Biasanya ia digunakan untuk membolehkan kita berkongsi maklumat antara dua komputer tersebut.


Perkakasan Dan Persiapan

Mula-mula anda perlu menyediakan perkakasannya dahulu.Untuk dua PC, anda memerlukan network card, satu kabel UTP RJ45, dan dua RJ45 connector. Anda juga memerlukan sebuah perkakasan khusus untuk memasang kabel UTP dengan RJ45 connector.

Untuk lebih memudahkan, gunakan kad jaringan jenis PCI. Ini supaya anda tidak perlu mengubah-ubah jumper pada kad tersebut untuk menyesuaikan setting-nya. Sebagai informasi, PC sekarang telah banyak dilengkapi dengan kad jaringan terpasang (onboard) pada motherboard dan anda tidak perlu lagi memasang kad jaringan tambahan.

Sebelum memasang kabel ke konektor, ratakan hujung-hujung kabel tersebut dengan menggunakan crimping tool. Seterusnya, dengan pengait (hook) konektor berada di bawah, pasang kabel UTP dengan mengikuti aturan pemasangan berikut.



Tukar pin 1 pada kabel UTP di connector pertama menjadi pin 3 pada connector kedua, pin 2 pada connector pertama menjadi pin 6 pada connector kedua, pin 3 pada connector pertama menjadi pin 1 pada connector kedua, dan pin 6 pada connector pertama menjadi pin 2 pada connector kedua. Setelah itu pasangkan connector dengan memasukkannya pada pengepit dalam crimping tool.

Melakukan Pemasangan

Sebelum menghubungkan kedua-dua komputer dalam jaringan, pasang duhulu kad jaringan. Seterusnya ikuti langkah-langkah berikut untuk membuat beberapa penetapan terhadap jaringan tersebut.

1. Klik Start - Control Panel, lalu klik Network and Internet Connections.

2. Kemudian, klik Network Connections.

3. Setelah itu, klik kanan icon jaringan yang ada di bawah baris LAN or High-Speed Connection, dan pilih Properties.

4. Pada tetingkap yang muncul, klik dua kali Internet Protocol (TCP/IP).

5. Pada tetingkap yang muncul, klik pilihan use the following IP address. Masukkan alamat IP yang diinginkan seperti 192.168.0.3 (ingat bahawa alamat ini tidak boleh sama antara satu komputer dengan komputer yang lain). Kemudian, pada bahagian Subnet Mask, masukkan angka 255.255.255.0 (biasanya ia akan terisi secara automati selepas anda selesai menaip alamat IP/IP Address). Pada bagian default gateway, masukkan alamat IP 192.168.0.1 (Tidak perlu diisi bahagian klien, kosongkan saja bagian default gateway).

6. Jika klien anda akan dihubungkan ke Internet, klik bagian Use the following DNS addresses, lalu isikan alamat DNS server ISP anda, sebagai contoh 202.158.3.7 pada baris Preferred DNS server (Jika anda tidak tahu alamat DNS server ISP anda, silakan hubungi bahagian teknikal ISP anda). Setelah itu klik OK. Jika komputer klien tidak akan dihubungkan ke Internet, kosongkan saja bagian ini dan biarkan sebagaimana adanya.

7. Anda akan kembali ke tetingkap Network Connections. Klik kanan My Computer dan pilih Properties.

8. Pada tetingkap yang muncul, klik tab Computer Name. Pada tetingkap berikutnya, taipkan nama komputer yang diinginkan (contohnya User2) di bahagian Computer name. Masukkan nama workgroup dalam bagian member of. Gunakan nama workgroup yang sama untuk kedua-dua komputer. Setelah itu klik OK dan OK lagi. Restart jika perlu.

9. Ulangi langkah ini untuk setiap komputer Windows XP yang akan dihubungkan ke jaringan.

Berkongsi File dan Folder

Untuk berkongsi file atau folder, anda boleh melakukan langkah berikut:

1. Klik kanan folder yang ingin dikongsikan. Seterusnya pilih Properties.

2. Setelah itu, klik Sharing dan klik Share this folder. Dalam kotak Share name, anda boleh mengubah nama folder yang akan dikongsikan (jika diinginkan). Jika tidak, sila biarkan kotak itu seperti apa sebelumnya.

3. Setelah itu, klik butang Permissions. Pastikan bahawa Everyone telah tertera dalam kotak Group or user names. Setelah itu klik OK. Jika belum tiada, klik butang Add lalu masukkan Everyone di dalam kotak Enter the object names to select. Setelah itu, klik OK dan OK lagi.

4. Pada tetingkap yang muncul, pilih Security. Pastikan bahawa Everyone telah muncul dalam kotak Group or user names, sudah tertera Everyone. Jika belum ada, klik butang Add. Seterusnya masukkan Everyone di dalam kotak Enter the object names to select. Setelah itu, klik OK.

5. Kini, kliklah Everyone di bawah kotak Group or user names. Kemudian, di bawah pilihan Permissions to Everyone, klik Allow untuk pilihan Read & Execute, List Folder Contents, dan Read untuk memungkinkan pengguna lain melihat isi folder yang dikongsikan (hanya melihat saja, tidak boleh menyunting / mengubah atau menghapus kandungan). Setelah itu, klik Apply dan OK.

(sumber: InfoKomputer)

0 comments: