Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, March 14, 2009

Rawatan Batu Karang tanpa Pembedahan

Alternatif 1
Dianggarkan 20% penduduk dunia akan menimpa sakit batu karang (gallstones) dalam pundi-pundi hempedu (gall bladder) dalam hidup mereka. Angka ini tidak mengambil kira batu karang yang terkumpul dalam hati dan salurannya, bermakna hati yang menghasilkan batu karang, kemudain mengalir ke pundi-pundi hempedu.

Ramai dokor naturopati menyatakan semua orang ada batu karang. Rawatan mengeluarkan batu karang tanpa pembedahan boleh dibuat sendiri pada hujung minggu.


Tetapi sebelum membuat rawatan nyah keluar (liver and gall flusing) ini, anda dinasihatkan meminum jus epal segar 3 kali sehari selama 5 hari, iaitu Isnin hingga Jumaat. Jus apple hendaklah dikisar halus (blended) dengan air berstruktur (hexagon living water).
tujuan meminum jus epal ialah untuk melembutkan batu karang sebelum dinyah keluarkan. Selain air jus epal boleh juga menggunakan titisan trace minerals sebanyak 30 titis sehari selama dua minggu.

Pada hari Jummat malam Sabtu, bancuhkan 1/2 cawan minyak zaitun dara (virgin olive oil) dengan 1/2 cawan grape juice atau orange juice dan sebiji jus lemon segar. Madu juga boleh ditambahkan.

Setelah minum campurna ini, pergilah tidur dengan berbaring dengan sebelah kanan dan lutut dinaikkan ke dada.

Hari keesokkan harinya, bila bangun pagi, minum dua gelas air dengan 15 titisan trace minerals sebelum pergi ke tandas.
InsyaAllah anda akan melihat batu karang keluar tanpa rasa sakit.

Alternatif 2
Langkah-langkah untuk mengelak dan mengurangkan batu karang (lkidney-stones):

1. minum banyak air heksagon (8 gelas)
2. kurangkan makan malam
3. elakkan air berkarbonat dan air mineral
4. makan banyak makanan kaya magnesium seperti beras perang, pisang, oat, barli, bran
5. kurangkan makan daging dan banyakkan protein sayuran
6. elakkan makanan terlalu kaya dengan kalsium seperti susu dan keju
7. kurangkan kafein, dan makanan terproses seperti gula, garam
8. makan banyak sayuran dan buahan
9. hadkan suplemen vitamin C ke 2,000mg sehari
10. kurangkan makanan kaya oxalae seperti bayam, rubab, keladi, asparagus, beet, cokolat, teh hitam, strawberi dan kacang bean.
11. makan lemon dapat mebantu mengurangkan batu karang - satu keping potongan lemon dihidang bersama masakan daging atau ikan, juga untuk memecahkan lemak. Juz lemon dalam air swam - waktu pagi dan malam, juga membantu memecahkan dan menyahkan batu karang.
12. minum teh herba stone breaker (Phyllanthus Niruri) , nama lain : daun marisan, dukong anak, amin buah, rami buah, turi hutan. teh herba ini dapat mecahkan dan menyahkan batu karang.
13. minum air kelapa muda tanpa ditambah gula

Alternatif 3
Hikmat alam semesta. renungkan.

Allah(pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubanh yang tak tebus, yang didalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yanh di nyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya). Cahaya di atas cahaya pada cahaya(berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. An Nuur ayat 35.

2. Maka hendaklah manusia itu memperhatikan makananya. Sesungguhnya Kami benar-benar telah mencurah air (dari langit). Kemudian Kami telah belah bumi dengan sebaik-baiknya, lalu Kami tumbuhkan biji-bijian di bumi itu, anggur dan sayur-sayuran, zaitun, dan pohon kurma, kebun-kebun (yang) lebat, dan buah-buahan serta rumput-rumputan, untuk kesenanganmu dan untuk binatang-binatang ternakmu. Abasa ayat 24 hingga 32

3. Minumlah minyak zaitun dan berminyak dengannya kerana sesungguhnya dia adalah daripada pokok yang di berkati. At-Tirmidzi

Batu hempedu terjadi disebabkan jus hempedu telah mencapai takat tepu. Sama juga macam batu karang (air kencing), kurang minum air jadi ia sampai takat tepu akan bentuk batu karang, sebab itu kena minum air banyak, air kencing jadi cair untuk elak jadi batu karang. Batu hempedu untuk elakan kena guna/minum minum zaitun. Kerna lemak(lemak tepunya bawah 20% aje), yang selebihnya lemak mono tak tepu dan lemak poly tak tepu. Jus hempedu akan di hasil lebih banyak, jadi kurang pekat/tepu. Oleh sebab itu kurang atau tak jadi batu hempedu. Ujikaji sains dah buktikan. Ayat dan hadis ni dah 1500 tahun. Cuma kita terlepas pandang. Minyak yang banyak lemak tepu harus di gunakan secara sederhana seperti santan kelapa, minyak kelapa, minyak haiwan (sapi), kelapa sawit. Minyak jangung kurang sesuai sebab ia akan turunkan HDL (kolesterol baik), sebab lemak poly tak tepu tinggi. kalau boleh minum 1 hingga 2 sudu makan Minyak Zaitun Virgin/extra virgin setiap hari untuk elakan pembentukan batu karang. Sekian. Insyallah. Allah is Great.

Mencegah lebih baik daripada mengubati.
Preventive action better than cure.

0 comments: