Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, December 27, 2009

Panggil Duta Bukti PM Najib Tunduk Tekanan Amerika


Fraterniti diplomatik dan misi antarabangsa Kerajaan Malaysia masih terkejut sebenarnya dengan tindakan Kerajaan melalui Wisma Putra memanggil balik Wakil Tetap Malaysia Ke Bangsa-Bangsa Bersatu di Vienna, Datuk Arshad Hussain atas sebab apa yang disifatkan sebagai kegagalan duta tersebut mematuhi arahan Kerajaan Malaysia supaya menyokong usul yang dibawa ke Lembaga Governor Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) pada 27hb November 2009 bagi mengutuk program tenaga nuklear Iran dan pada masa yang menuntut Iran supaya menghentikan serta merta projek pengkayaan uranium yang kedua yang dijalankan di Bandar Qom.

Maklumat dari Wisma Putra dan juga kalangan diplomat-diplomat berpengalaman serta penganalisis dasar luar Malaysia menyatakan bahawa dalam dunia diplomatik, tindakan sesebuah negara memanggil pulang dutanya atas sebab tidak berpuas hati di atas tindak tanduk seseorang duta, adalah suatu tindakan yang serius yang boleh membawa kepada tindakan disiplin dikenakan ke atas duta tersebut.

Menurut sumber, dalam sejarah diplomatik negara, perkara sebegini (memanggil duta balik bagi memberi penjelasan) tidak pernah berlaku sebelum ini (unprecedented) di zaman mana-mana Perdana Menteri sekalipun. Menteri Luar, Dato Anifah Aman menjelaskan kepada media dua minggu lepas bahawa tindakan memanggil Datuk Arshad Hussain adalah sekadar untuk proses konsultasi memandangkan tindakan Datuk Arshad Hussain, yang mengundi menentang usul tersebut yang jelas ditaja oleh Amerika Syarikat dan sekutu-kutunya, adalah "tidak selaras dengan prosedur Kerajaan".

Menurut laporan media sebelum ini, Malaysia adalah antara tiga negara yang menentang usul tersebut, yang asalnya dibawa oleh Jerman, iaitulah selain dari Cuba dan Venezuala. Lembaga Governor IAEA sebenarnya mengandungi 35 anggota, namun pada hari pengundian, 34 negara yang hadir.

Sebelum dari persidangan bermula, Pertubuhan Negara-Negara Berkecuali (NAM) yang turut dianggota Malaysia telah pun membincangkan di peringkat kaukus tentang apakah pendirian NAM dalam menangani usul yang cukup serius yang membabitkan negara Iran yang berdepan dengan kegelojohan Amerika Syarikat. Kaukus NAM akhirnya telah mengambil keputusan untuk menentang usul tersebut.


Sebagai seorang duta yang bertanggungjawab, Datuk Arshad menurut maklumat telah pun menghubungi Wisma Putra dan mencadangkan supaya Malaysia mengambil sikap yang sama dengan pendirian NAM selaras dengan prinsip bahawa hak Iran untuk membangunkan tenaga nuklearnya bukan untuk tujuan keganasan perlu dihormati.

Akhbar The Star keluaran Khamis (24/12/2009) melalui ruangan kolumnya telah memuatkan pendedahan penting yang memberikan beberapa petuntuk kenapakah Kerajaan Malaysia menjadi begitu gelabah hingga kelihatan begitu terdesak untuk mengambil tindakan ke atas dutanya sendiri.
Menurut kolumnis The Star tersebut, semasa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak singgah di Amerika pada November lalu, pegawai-pegawai kanan di dalam Kerajaan Amerika telah bersungguh-sungguh melobi kepada Najib supaya Malaysia menyokong usul tersebut. Dalam siri-siri pertemuan tersebut, Najib khabarnya memberitahu pihak Amerika bahawa Malaysia akan mempertimbangkan perkara tersebut.

Apa yang lebih mengejutkan ialah, sejurus selepas pengundian tersebut berakhir dan Malaysia telah diketahui di seluruh dunia sebagai antara anggota lembaga governor IAEA yang menentang usul ke atas Iran tersebut, Jabatan Negara Amerika telah menghantar satu bantahan terhadap Malaysia di atas tindakan Malaysia yang mengundi menentang usul tersebut.

Jika berdasarkan apa yang didedahkan oleh kolumnis The Star tersebut, tindakan Kerajaan Malaysia memanggil dutanya pulang bukanlah suatu yang mengejutkan. Bahkan ianya jelas membuktikan betapa 'patuh' dan takutnya Malaysia atas tekanan kecil yang diberikan oleh Amerika. Sudah tentu Kerajaan Malaysia mengandaikan tindakan menaggil pulang duta tersebut sebagai 'damage control' untuk menggembirakan hati Amerika dan sekutu rapatnya seperti Israel, Britain dan EU.

Bagi PAS, episod ini jelas menelanjangkan sikap sebenar Kerajaan Malaysia yang diterajui oleh UMNO yang kononnya dalam negara begitu kuat mempertahankan maruah Islam dan Melayu hingga sanggup berani memijak kepala lembu, tetapi rupanya kecut dan terkucil bila disergah oleh Amerika hingga tidak mampu mempertahankan pendirian dan maruah negara.

Bagi kerajaan Malaysia, menjaga hati dan kepentingan Amerika dan Israel adalah lebih penting dari menjaga semangat perpaduan negara Islam dengan Iran atau menjaga sensitiviti rakyat Malaysia yang selama ini cukup kritikal terhadap hegemoni Amerika Syarikat di rantau Asia Barat. Pemimpin UMNO selepas ini tidak perlulah berteriak dan menjerit kononnya merekalah pembela bangsa, agama dan tanahair jika sekadar untuk mengundi dalam suatu persidangan antarabangsa pun Kerajaan Malaysia terpaksa menjadi kerbau dicucuk hidung oleh negara lain.

Kita menunggu dengan penuh minat, apakah tindakan yang bakal dikenakan ke atas Dato Arshad Hussain. Jika sekiranya beliau dihukum, maka Pemuda PAS dan rakyat Malaysia tidak akan berdiam diri. Kita akan berarak ke Wisma Putra dan menunjukkan kepada Amerika dan seluruh dunia bahawa rakyat Malaysia masih ada maruah dan tidak sanggup melacurkan diri semata-mata untuk kepuasan kuasa-kuasa Barat sebagaimana yang dilakukan oleh Kerajaan UMNO/BN.

Sumber : DetikDaily

0 comments: