Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, January 26, 2010

Krisis Makkal Sakti ributkan lagi rumah tangga BN

Di antara pihak yang memberikan reaksi agak negatif terhadap kemunculan Parti Makkal Sakti Malaysia (MMSP) tahun lalu ialah Mursyidul Am PAS, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Dalam ulasan ringkasnya ketika ditanya wartawan mengenai pelancaran penubuhan parti baru bagi kaum India itu, beliau antara lain membayangkan bahawa parti itu bakal mendatangkan masalah kepada Barisan Nasional (BN).

Beliau dipercayai merujuk kepada sambutan “luar biasa” para pemimpin tertinggi BN terhadap kemunculan MMSP. Selain pelancaran penubuhannya disempurnakan sendiri Perdana Menteri merangkap Pengerusi BN, parti baru itu pula mengisytiharkan sokongan penuh terhadap BN.

Perisytiharan itu berlaku menjelang pengundian Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Bagan Pinang, Negeri Sembilan, 11 Oktober lalu. Restu dan layanan istimewa diberikan BN terhadap MMSP dilihat salah satu usaha terdesak parti pemerintah itu memenangi hati kaum India, tidak terkecuali yang mengundi di Bagan Pinang. Ia diharapkan mampu menghakis sokongan kaum itu terhadap pembangkang, sepertimana telah mereka pamerkan lewat pilihan raya umum lalu.

Moral di sebalik langkah terdesak itu, BN akan mengaplikasi apa juga taktik dan strategi demi menyelamatkan hayat politiknya. Bukan suatu kebiasaan bagi pemimpin tertinggi BN untuk meraikan kemunculan parti baru dalam bentuk sedemikian istimewa. Apatah lagi selama berdekad sebelum ini perjuangan kaum India diwakili hampir mutlak oleh MIC.

Ada pun parti-parti lain yang cuba menonjolkan perjuangan kaum itu juga berhadapan masalah masing-masing. PPP yang juga dikuasai pemimpin India hingga kini masih dilanda krisis kepimpinan yang parah.

IPF pula suatu ketika pernah menampakkan sengatnya. Kini ia tidak begitu disebut orang, terutama setelah parti itu juga dilanda krisis perebutan kepimpinan selepas kematian presidennya, M.G. Pandithan.

Sebab itu kehadiran MMSP dilihat satu harapan baru buat BN memaut kembali sokongan kaum India. Ia bagaimana pun menjadi tamparan hebat dan penghinaan terbuka terhadap MIC.

Pucuk pimpinan BN seakan menghukum MIC yang gagal mewakili dan membela kepentingan kaum India. Ia sekaligus menjadi cabaran kepada MIC untuk bangkit semula menawan hati kaumnya.

Tindakan BN mengiktiraf kelahiran MMSP bagaimana pun dilihat amat sesuai dengan latar belakang gabungan parti pemerintah itu. Suatu hakikat yang tidak dapat ditolak ialah BN diwujudkan melalui gabungan sebilangan parti utama yang hidup berasaskan perjuangan kaum masing-masing.

Bahkan nama-nama parti itu sendiri menerangkan kaum yang setiap mereka wakili. Umno dengan perjuangan ketuanan Melayu, MCA dengan kepentingan Cina dan MIC dengan pembelaan kaum India. Parti-parti di Sabah dan Sarawak juga kebanyakannya begitu.

Hakikat itulah barangkali yang mewajarkan BN, khususnya Umno memikirkan perlunya digilap satu parti baru bagi kaum India. Apatah lagi setelah MIC ditolak rakyat, manakala PPP dan IPF pula berdepan krisis dalaman yang serius. Maka kemunculan MMSP bagaikan “pucuk dicita, ulam mendatang” buat BN.

Bagi MMSP pula, perjuangannya adalah kesinambungan suara bantahan terbuka sekumpulan penganut Hindu yang membentuk sebuah pertubuhan menjelang pilihan raya umum lalu. Pertubuhan itu kemudiannya diharamkan kerajaan dan sebilangan bekas pemimpinnya terlibat menubuhkan MMSP.

Perjuangannya difahami berasaskan kepentingan kaum dan agama tertentu. Walau pun sewaktu awal kemunculannya kumpulan ini lebih dilihat bersama perjuangan parti-parti pembangkang, ia barangkali gagal menemui keserasian bersama mereka.

Apatah lagi secara jujur Parti Keadilan Rakyat (Keadilan), DAP mahu pun PAS berikrar menolak fahaman perkauman sempit dan sepakat berjuang menegakkan prinsip keadilan bagi semua kaum. Hakikat itu bahkan terserlah menerusi kepimpinan tertinggi ketiga-tiga parti itu yang dianggotai semua kaum.

Justeru tidak hairan sekiranya MMSP merasakan Pakatan Rakyat bukan platform sesuai baginya meneruskan perjuangan. Ia lalu memilih BN. Malangnya, belum pun sempat MMSP memberikan kesan signifikan dalam memaut kembali kesetiaan kaumnya terhadap BN, parti yang baru melewati usia tiga bulan itu pula dilanda ribut.

Dalam diam rupa-rupanya ia sudah pun menyimpan pergolakan dalaman amat serius. Akhbar Isnin (18 Januari) lalu melaporkan sekumpulan 14 anggota Jawatankuasa Pusat (CC) parti itu bermesyuarat dan sebulat suara memutuskan untuk memecat presidennya, R.S. Thanenthiran.

Menerusi tindakan agak dramatik, kumpulan itu mengadakan satu inkuiri yang turut memperhalusi lima tuduhan yang secara umum mendakwa Thanenthiran telah mencemarkan nama baik parti.

CC MMSP dianggotai 27 ahli. Sokongan 14 anggota itu memberikan majoriti mudah kepada keputusan inkuiri itu.

Difahamkan kesemua mereka yang terlibat mengadakan inkuiri itu telah diberikan surat tunjuk sebab untuk diambil tindakan oleh parti. Dipercayai inkuiri itu adalah tindakan balas mereka menyelamatkan kedudukan.

Drama pecat-memecat itu seakan serupa dengan apa yang berlaku di dalam PPP. Ia turut berlaku dalam MIC dulu sehingga melahirkan IPF. Kini MMSP pula dijangkiti sindrom serupa.

Ada benarnya pandangan jauh Dato’ Nik Aziz itu, bahawa MMSP bakal mendatangkan masalah kepada BN.


Sumber : http://warta-utara.blogspot.com/

0 comments: