Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, June 4, 2013

Coklat dari tulang ikan

Coklat dari tulang ikan
Dr Dara Aishah (dua dari kiri) menunjukkan produk yang terhasil daripada tulang ikan.

KUALA NERUS – Siapa menyangka tulang ikan yang sebelum ini hanya dijadikan sisa buangan sebenarnya mampu menghasilkan pelbagai produk bermutu, antaranya coklat, baulu, keropok, penapis air dan sebagainya.

Penemuan terbaru oleh sekumpulan penyelidik dari Pusat Pembangunan Sosio Ekonomi, Universiti Malaysia Terengganu (UMT) itu menyaksikan sisa yang sebelum ini hanya dianggap sebagai buangan sebenarnya boleh bertukar kepada produk yang memberikan pulangan membanggakan.

Tujuan penyelidikan itu adalah bagi membantu komuniti setempat terutamanya penduduk yang tinggal di kawasan pesisir pantai mencari pendapatan tambahan, di samping memanfaatkan sepenuhnya kegunaan ikan termasuk tulang untuk menghasilkan produk bermutu tinggi.

Menurut Dr Dara Aishah Mohammad Ali Puteh, kumpulan penyelidiknya berjaya menjadikan tulang ikan yang dibuang itu kepada tepung yang kaya dengan kalsium sejak lebih dua tahun lalu.

“Melalui penyelidikan yang dilakukan, kita dapati tulang ikan yang selesai diproses sebenarnya mampu menggantikan kalsium sintetik yang digunakan untuk membuat pelbagai produk di pasaran.

“Tepung yang mampu menghasilkan produk makanan halal dan selamat itu boleh dijadikan sebagai karbon aktif, protein, gelatin dan kolagen, malah pihak kami juga berjaya menggunakan bahan berkenaan sebagai penapis air,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai penyelidikan itu, beliau memberitahu, tulang yang dikumpulkan perlu direbus sebanyak dua kali dalam tempoh tiga hingga empat jam sebelum direndam dalam air suling dan aseton, kemudian dikeringkan serta dihancurkan bagi menjadikannya dalam bentuk serbuk.

“Lebih menarik lagi, kalsium yang terkandung dalam tulang ikan yang diperoleh menerusi penyelidikan itu juga adalah asli dan tidak mempunyai perisa tambahan, sebaliknya masih kekal dengan keaslian rasanya,” katanya.

Menurut Dr Dara Aishah, menerusi penyelidikan yang dibuat itu juga, kumpulan yang diterajuinya juga berjaya memperoleh pelbagai pengiktirafan daripada pelbagai pihak termasuk di peringkat kebangsaan.

0 comments: