Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, June 7, 2013

Tolak Air percuma RM11.40, tanggung pula komisyen RM0.70

Oleh: notan (Tranungkite)

"Assaalamualaikum, Sifir mudah dengan kemenangan BN di Terengganu.Umumnya masyarakat bandar sudah menolak BN tetapi masyarakat kampung  dan separuh bandar masih melekat  dan terpesona dengan janji janji BN.Akibatnya, seluruh rakyat Terengganu terpaksa menanggung kerugian air percuma sebanyak 20 meter padu atau dalam  RM bernilai RM11.40 sebulan.

Sebaliknya masyarakat kampung dan separuh bandar dihadiahkan pula oleh komisyen sebanyak RM0.70 sebulan bagi membayar bil air di pejabat pos dan mini pejabat pos.

Masyarakat kampung dan separuh bandar yang menanggung beban komisyen ini kerana hampir seluruh masyarakat kampung dan separuh bandarlah yang menggunakan khidmat pejabat pos dan mini pejabat pos untuk membayar bil air mereka sementara masyarakat bandar ada pilihan lain untuk mengelakkan komisyen ini.

SATU, GLS milik kerajaan negeri yang bertanggungjawab membekalkan air bersih di Terengganu sekarang ini tidak mampu membayar  komisyen kutipan bil air  oleh pejabat pos dan mini pejabat pos untuk rakyat Terengganu.Sedangkan khidmat pejabat pos dan mini pejabat pos paling diperlukan oleh orang kampung kerana  pejabat poslah satu satunya kemudahan yang terdekat dengan mereka.

kalau di Kemaman, masyarakat dari Air Putih, Kijal dan Kemasik merupakan golongan terbesar menggunakan khidmat pejabat pos dan mini pejabat pos dimana golongan inilah yang merupakan antara penyumbang terbesar kepada kemenangan BN , antara golongan yang menolak tawaran air percuma sebanyak RM11.40 sebulan tetapi kemudiannya menjadi antara golongan terbesar menyumbang komisyen RM0.70 sebulan kepada SATU dan kerajaan BN negeri.

Sementara secara praktikalnya, masyarakat bandar memilik kemudahan bayaran bil air yang lebih banyak dan boleh mengelak dari menyumbang komisyen RM0.70 sebulan dan umumnya masyarakat bandar sudah menolak BN kerana mahu air percuma RM11.40 sebulan.

Apalah malangnya orang kampung Teganu kiter, tolak tawaran  air percuma sebanyak RM11.40 sebulan dan terpaksa pua membayar komisyen RM0.70 sebulan.

0 comments: