Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, July 17, 2013

Tiada langsung Islamis dalam kabinet sementara Mesir


Kerajaan sementara Mesir menetapkan sasaran besar untuk mengembalikan pemerintahan awam dan menyelamatkan ekonomi negara itu, proses yang dirumitkan dengan siri tunjuk perasaan dan kebuntuan politik dengan kumpulan Islamis berpengaruh.

Ketua kerajaan sementara Adli Mansour, hakim yang mengetuai kerajaan yang disokong tentera, mengangkat sumpah bersama 33 lagi menteri yang dilihat liberal dan teknokrat di istana presiden pada Selasa, lapor Reauters.

Tiada seorang pun menteri dipilih daripada kumpulan Islamis Mesir yang memenangi 5 kali pilihan raya secara berterusan sejak 2011.

Presiden Islamis Mohamed Mursi digulingkan tentera pada 3 Julai selepas jutaan rakyat Mesir menunjuk perasaan di jalan-jalan raya bagi menuntut pengundurannya.

Ikhwanul Muslimin menolak kerajaan sementara itu, termasuk Perdana Menteri Hazem el-Beblawi, seorang ekonomis veteran liberal.

"Ia kerajaan haram, perdana menteri haram dan kabinet haram," kata jurucakap Ikhwan Gehad El-Haddad.

"Kami tak iktiraf seorang pun dalamnya. Kami juga tak sesekali mengiktiraf kuasanya sebagai wakil kerajaan."

Menteri-menteri itu memasuki pejabat masing-masing hanya beberapa jam selepas tujuh lagi terbunuh dan 260 tercedera akibat pertembungan penyokong Ikhwan dengan polis di tengah kota Kaherah, berdekatan Giza.

Angkat itu menjadikan jumlah keseluruhan terkorban selepas Mursi digulingkan sekurang-kurangnya 99 orang.

Ketegangan antara dua kumpulan pula mewujudkan pemisahan masyarakat yang jelas antara yang menyokong campur tangan tentera dan yang menentangnya.

Bagaimanapun, di balik kegasanan dan pergaduhan politik, kerajaan sementara menggalas tugas besar untuk membawa ekonomi Mesir keluar daripada kelembapan, selepas dua tahun setengah pergolakan dan ketika bekalan makanan sekarang di paras bahaya.

0 comments: